Snilleblixt (elektrisk värmefilt inblandad)

Bara ljudet av relät som slår till väcker hela området:yoparty

Hade inte dom gamla bubblorna ibland en värmare som klämndes fast under tråget? eller satt den men 6 m6? fan vad min hjärna är kass, minns fan ingenting snart.

Det var en doppvärmare fast den satt i den cirkulära plåten under oljesilen i tråget. Så den såg ut som en kylvätskevärmare men hettade upp oljan istället. Man måste dock ha lagom effekt på en sån oljevärmare, annars koksar den och bryter ned oljan eftersom olj har så låg värmekapacitivitet jämfört med kylvatten. Kan tom slå eld. På marindieslar har vi såna värmarslingor i oljetankarna till motorerna, men då termostatstyrda slingor fyllda med cirkulerande hetvatten eller hetolja.
 
Last edited:
Det var en doppvärmare fast den satt i den cirkulära plåten under oljesilen i tråget. Så den såg ut som en kylvätskevärmare men hettade upp oljan istället. Man måste dock ha lagom effekt på en sån oljevärmare, annars koksar den och bryter ned oljan eftersom olj har så låg värmekapacitivitet jämfört med kylvatten. Kan tom slå eld. På marindieslar har vi såna värmarslingor i oljetankarna till motorerna, men då termostatstyrda slingor fyllda med cirkulerande hetvatten eller hetolja.

Ja där ser man vad man vet:rolleyes:

Finns bara en sak kvar då, linda in motorn i värmekabel:yoparty men inte för tätt bara följ cc enligt tillvärkaren:mattias
 
Ja där ser man vad man vet:rolleyes:

Finns bara en sak kvar då, linda in motorn i värmekabel:yoparty men inte för tätt bara följ cc enligt tillvärkaren:mattias

Snikmotorvärmaren i strömlösa miljöer är ju den klassiska vinterkrigsvärmaren för lastbilsmotorer. En kaffeburk med en skvätt t-röd eller motorsprit 35 som man tuttar på och ställer under tråget. Har testat det själv på min gamla MB W115 240D från 1974 jag hade tom -95. Funkar perfekt. Bör dock ha närvarande eldvakt.

Den här är ju en annan svensk motorvärmarklassiker som många minns från lumpen. Satt på många tyngre militärfordon.

Motorv%C3%A4rmare+271.jpg
 
Last edited:
Bara ljudet av relät som slår till väcker hela området:yoparty

Hade inte dom gamla bubblorna ibland en värmare som klämndes fast under tråget? eller satt den men 6 m6? fan vad min hjärna är kass, minns fan ingenting snart.

Dom gamla bubblorna brukade ha en värmare som satt där bottenpluggen för oljan satt. Och silen för den delen. Den värmde oljan direkt. Nackdelen var att eftersom den värmde oljan och förlitade sig på självcirkulation så koksade oljan lite runt värmaren så om man inte rengjorde lite då och då så fick man en ganska stor klump med koksad motorolja runt sil och bottenplugg. Inte optimalt kanske. Men med dom motoroljor som man har idag torde problemet vara mindre.
 
Det skulle ju vara om det är omöjligt att få upp någon värme i motorn.
Har du aldrig sätt bilar med täckt kylare?

Nää, inte sett bilar med täckta kylare :va i min värld så om termostaten är trasig i bilen så byter man den.

Nu är ju TS hoj dock luftkyld
 
Nää, inte sett bilar med täckta kylare :va i min värld så om termostaten är trasig i bilen så byter man den.

Nu är ju TS hoj dock luftkyld

Täcka kylaren vintertid var vanligt förr, fanns tom kylarskydd för grillen som originaltillbehör att köpa från Mercedes. Har en sådan originalkylskydd från Philipsons till min 30 år gamla merca, även om min bil nu bara körs på sommaren, så har jag behållt det i tillbehörslådan med kul prylar till bilen. Syftet är bla att få bättre cirkulation i kylsystemet vintertid, så att man inte kör runt med marginellt öppen termostat hela vintern. Dessutom får man in mindre salt och smuts som fräter på kylaren, samt ofta lägre förbrukning och bättre kupévärme, bla tack vare högre temp i motorutrymmet, speciellt på dieselbilar.

Men idag så är ju personbilar slit och släng, ingen som är intresserad av tillbehör som betalar sig på sikt. Kylarskydd är dock lätt att tillverka själv. Bara att klippa ut från tex lastbilskapellduk och sedan stansa fästhål och fästa med buntband i grillen.

Går dock fortfarande att köpa till moderna bilar som körs i minusgrader.

WINTER_FRONT.jpg


Kylarskydd_145945a.jpg
 
Last edited:
Täcka kylaren vintertid var vanligt förr, fanns tom kylarskydd för grillen som originaltillbehör att köpa från Mercedes. Har en sådan originalkylskydd från Philipsons till min 30 år gamla merca, även om min bil nu bara körs på sommaren, så har jag behållt det i tillbehörslådan med kul prylar till bilen. Syftet är bla att få bättre cirkulation i kylsystemet vintertid, så att man inte kör runt med marginellt öppen termostat hela vintern. Dessutom får man in mindre salt och smuts som fräter på kylaren, samt ofta lägre förbrukning och bättre kupévärme, bla tack vare högre temp i motorutrymmet, speciellt på dieselbilar.

Men idag så är ju personbilar slit och släng, ingen som är intresserad av tillbehör som betalar sig på sikt. Kylarskydd är dock lätt att tillverka själv. Bara att klippa ut från tex lastbilskapellduk och sedan stansa fästhål och fästa med buntband i grillen.

Går dock fortfarande att köpa till moderna bilar som körs i minusgrader.

Nu ska jag vara lite jobbig, visst får man låg circulation med termostaten nästan helt stängd vintertid, visa bilar leder iofs returvattnet direkt ut till kylaren så då har du alltid cirkulation där.

men vad spelar det för roll?, min hoj står i garaget i kylan hela vintern utan nån cirkulation alls i kylaren, förstår inte varför låg cirkulation i kylaren skulle vara dåligt.

Undvika få in salt och gegga låter ju bra :tummenupp eller så ser man bara till att köra framför alla andra.

Bättre värme vettefan, värmepaketet tar ju kylvatten från motorblocket innan termostaten, så även med termostaten helt stängd och kylvattnet i kylaren har en temp av -10C så leder du ju allt varma goa vattnet från motorn in i värmepaketet, som jag nämnde innan leder vissa bilmodeller returvattnet från värmepaketet direkt till kylaren, vilket ju då kyls av och den värmen går till spillo, men tycker ju endå en stor bilmotor borde producera tillräckligt värme för att hålla värmepaketet varmt. De gånger jag fryser i bilen på vintern är det pga otäta dörrlister ;) inte att den ger dåligt med värme
 
Med låg utetemp så kommer termostaten bara öppna marginellt, då får man dålig cirkulation i kylaren och större risk för settling av partiklar och igensättningar.

Ang kupevärmen så är det så att många motorer, i synnerhet dieselbilar, har svårt att få upp värmen vintertid, det tar lång tid att få upp motortempen och därmed även kupévärmen. En dieselmotor arbetar ju med luftöverskott, dvs överskottet av kall insugsluft barlastar ned motorn termiskt.

Även motorvärmare får lite bättre output med kylarskydd, i synnerhet om bilen står ute. Eftersom konvektion och vinddrag genom motorrummet minskar och därmed inte kyler blocket så mycket.

Det är även andra fördelar att få upp tempen i motorutrymmet vid rejäl kyla. Allt går lättare, servooljan i styrväxeln cirkulerar med mindre friktion, minskad kondensutfällning ger mindre av grädde i ventilkåpa och risken för igensättning av vevhusvent blir mindre, motorns gummidämpare fungerar bättre, drivremmar löper lättare och håller längre osv.

+20C i motorutrymmet är komponentmässigt bättre än -15C helt enkelt

Men som sagt, det skiter nog en livstilsmänniska med förmåns-audi i.

Kylarskydd ser jag oftast uppe i norrland, dels pga av klimatet, dels pga av att jag tror att man pysslar om grejorna lite mer där än tex stadsborna här i Sthlm.

Nu ska jag vara lite jobbig, visst får man låg circulation med termostaten nästan helt stängd vintertid, visa bilar leder iofs returvattnet direkt ut till kylaren så då har du alltid cirkulation där.

men vad spelar det för roll?, min hoj står i garaget i kylan hela vintern utan nån cirkulation alls i kylaren, förstår inte varför låg cirkulation i kylaren skulle vara dåligt.

Undvika få in salt och gegga låter ju bra :tummenupp eller så ser man bara till att köra framför alla andra.

Bättre värme vettefan, värmepaketet tar ju kylvatten från motorblocket innan termostaten, så även med termostaten helt stängd och kylvattnet i kylaren har en temp av -10C så leder du ju allt varma goa vattnet från motorn in i värmepaketet, som jag nämnde innan leder vissa bilmodeller returvattnet från värmepaketet direkt till kylaren, vilket ju då kyls av och den värmen går till spillo, men tycker ju endå en stor bilmotor borde producera tillräckligt värme för att hålla värmepaketet varmt. De gånger jag fryser i bilen på vintern är det pga otäta dörrlister ;) inte att den ger dåligt med värme
 
Last edited:
*springer ut och tejpar kartong på bilen*

dock spelar det fortfarande ingen roll på en hoj med termostat ^^, för finns inget motorrum att få upp tempen i, gäller ju också att man inte har cai eller snorkel på diselbilen om man vill ha upp insugsluft-tempen då :D
 
*springer ut och tejpar kartong på bilen*

dock spelar det fortfarande ingen roll på en hoj med termostat ^^, för finns inget motorrum att få upp tempen i, gäller ju också att man inte har cai eller snorkel på diselbilen om man vill ha upp insugsluft-tempen då :D

På iaf äldre dieselbilar som mercedes w115 och w123 kunde man ta bort röret från luftfiltret till frontinsuget vintertid om man ville. Så att motorn tog förbränningsluften i motorutrymmet På gamla volvo, tex 140 så fanns en anordning som tog förvärmd luft från en grenrörsmanifolder vintertid.

På vattenkylda och luftkylda hojar som körs vintertid så är väl den vanligaste åtgärden att man delvis skärmar för vatten och oljekylare. Så sker ju tex ofta på enduro- oc ishojar vintertid.

Samma brukar en del sätta en lagom stor kartongbit framför ramrören på luftkylda cyklar om det ska landsvägsköras i extrem kyla.

Men visst funkar det bra utan, det är ju bara fråga om ambitionsnivå.
 
kör själv med ganska hårt övertejpade kylare på crossen vintertid, men är ju skillnad då en cross/enduro helt saknar nån typ av termostat som reglerar värmen
 
kör själv med ganska hårt övertejpade kylare på crossen vintertid, men är ju skillnad då en cross/enduro helt saknar nån typ av termostat som reglerar värmen

Ja det har du ju rätt i. Äldre bilar hade ibland sk kylargardin, den kunde manövreras inifrån kupen.
 
Tankar man blyfri 95 så är det 5% sprit i soppan.
Då behövs ingen K-Sprit

5% räcker inte för alla motorer, min gamla TT600R från 2001 tvärstannade efter mindre än fem kilometer med ispropp i förgasaren så fort jag slarvade med att hälla i extra K-sprit i soppan.

Prova! Det skadar inte... :tummenupp
 
Kylargardin är nog inte helt fel om VW transporter har det original på sothororna, iof är det spjäl så det blir väl kylar-persienner:D
 
Fördelen med kylargardin är att man snabbt får upp värmen på hela kylvätskevolymen, vilket gör att temperaturen hålls jämnare.

Saab V4 hade kvar fästet för "kulkedjan" man justerade gardinen med till 1980.

I brist på gardinen så täcker jag 75% av kylaren med en pappskiva vintertid, en liten glugg vid elfläkten lämnar jag öppen.

Nuförtiden finns ju inte sommar/vinter termostater heller, utan termostaterna är tänkta att fungera i Gobiöknen sommartid likväl som i Kiruna vintertid :huvet
 
Ja det har du ju rätt i. Äldre bilar hade ibland sk kylargardin, den kunde manövreras inifrån kupen.


Mormor fick hjälp av täcka över kylaren på sin gamla sierra då hon hade svårt att få temp och därmed imma på rutan osv. JÄTTEBRA!

Bara det att mormor glömde orden: Ta bort den när det börjar bli varmt ute...

Det var den toppen det. För inte kikar vi på värmen i instrumentpanelen...


Klubba: Det finns många fördelar att täcka kylet vintertid. Även om kylan går till värmepaketet istället när man sätter på värmen så skadar det inte att få varmare i motorrummet osv.
 
Hmm..
"-Hellow, i wånt tu bay som.. K-booze, please..." :va
Funkar ful-vodka annars? :näsblod

K-sprit? Det är till större delen etanol pch lite propanol. Syftet är att det är blandbart med vatten. Men om det inte är isproppar du hoj lider av vetetusan om etanol kommer göra den gladare..

Tänd en marschall under den medan du käkar frukost. Blir oljan gosig och varm.


Nejnej! Inga pappbitar i kylaren, intercoolern gör ju så god nytta såhär års :yoparty Tur att det fortfarande finns vintertermostat till mitt gamla vinteråk.
 
Hmm..
"-Hellow, i wånt tu bay som.. K-booze, please..." :va
Funkar ful-vodka annars? :näsblod

Det BORDE faktiskt funka eftersom funktionen i K-sprit är att binda kondensvatten till något brännbart... :D

Hjälper inte heller :tummenupp

Hur menar du nu?
Varför tror du inte att K-sprit kan hjälpa?

Edit ==> Äh, nu läste jag tråden igen och inser vad du menar. Han gnyr ju bara över att det är kallt och att motorn inte blir varm, inte att den strular på något sätt...

Då har ju förstås inte K-sprit ett jäkla någe med saken att göra, så ett par klunkar ful-vodka hälles nog hellre innanför västen på föraren för bästa verkan. :D

Jag röstar för alternativet med engångsgrill under motorn! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top