Snilleblixt (elektrisk värmefilt inblandad)

K-sprit kan va bra på vintern men E85 är billigare och fungerar lika bra. Kanske inte så mycket för att undvika isproppar som för att undvika att gasen fryser. Har kört endurotävlingar vintertid med gashandtag som fastnar i fullt läge och det kan vara väl så spännande. Man ska vara medveten om att luften blir kallare i färgasaren så den kan frysa även då det är plusgrader ute. Det är nog ren värst kring noll för när det börjar bli kallare så blir luften även torrare.

Man bör ju även bestycka upp vintertid och med några procent sprit i tanken får man bestycka upp ytterligare lite mera. Fyrtaktare är förvisso mindre känsliga än tvåtaktare.

K-sprit kan va bra på vintern men E85 är billigare och fungerar lika bra. Kanske inte så mycket för att undvika isproppar som för att undvika att gasen fryser. Har kört endurotävlingar vintertid med gashandtag som fastnar i fullt läge och det kan vara väl så spännande. Man ska vara medveten om att luften blir kallare i färgasaren så den kan frysa även då det är plusgrader ute. Det är nog ren värst kring noll för när det börjar bli kallare så blir luften även torrare.

Man bör ju även bestycka upp vintertid och med några procent sprit i tanken får man bestycka upp ytterligare lite mera. Fyrtaktare är förvisso mindre känsliga än tvåtaktare.

Säger bara mazda b1800, fryser i nålventilen så fort tempen går under 5 grader, har soppa pump så att man kan fylla soppa enda upp till kanten på förgasaren:yoparty

Säger bara mazda b1800, fryser i nålventilen så fort tempen går under 5 grader, har soppa pump så att man kan fylla soppa enda upp till kanten på förgasaren:yoparty

mazda B1800 :hoppa:hoppa är ju min "slit och släng åka till crossbanan"-bil haft den länge, har inget minne om att den strulat vintertid, utom för ca 2år sen då den spottade ut ena vevstaken, så nu sitter b230f snurra i :yoparty 79'a skattebefriad helt grymm ;)

sorry för OT, blev bara glad att se min bil nämnas

edit: nu kommer säkert jörgen leta upp mig och slå mig hårt och länge, men orginalmotorn drog en hel del olja så fyllde på med gratis maskinolja från jobbet :/, ingen aning om viskositet :D, kanske därför den slängde ut staken

Last edited:
mazda B1800 :hoppa:hoppa är ju min "slit och släng åka till crossbanan"-bil haft den länge, har inget minne om att den strulat vintertid, utom för ca 2år sen då den spottade ut ena vevstaken, så nu sitter b230f snurra i :yoparty 79'a skattebefriad helt grymm ;)

sorry för OT, blev bara glad att se min bil nämnas

Ja på VINTERN fryser den fan inte utan på hösten när man minst anar det, typ 4 plus men lite fuktigt ute.

mer OT, sorry

K-sprit :ajjabajja T-sprit is da shit :yoparty :tummenupp

När min 245 frös ihop i Mörsil en vinternatt, -30, så hävdade jag att K-spriten borde ha funkat, då fick man en "jävla 08'a" K-sprit säljs bara till turister här häruppe, vi kör med en halvflaska T-sprit i tanken.

Sen dess så använder jag T-dojan och det har funkat fint de senaste 25 åren :)

5% räcker inte för alla motorer, min gamla TT600R från 2001 tvärstannade efter mindre än fem kilometer med ispropp i förgasaren så fort jag slarvade med att hälla i extra K-sprit i soppan.

Prova! Det skadar inte... :tummenupp

5% är en väldigt mycket inblandning som borde binda en hel del vatten, vet inte vilken bensinstation du brukar tanka vid. Men om du tankat blyfri 95 och får ispropp borde du snacka med macken och fråga om dom spär ut soppan med vatten.

Jag får is i förgasaren vår och höst på min motorcykel, vid några plusgrader.

Det är lite tradition att få is i förgasaren på vårens första tur.

Värre var det när jag fick köra hem dom sista milen i snöstorm på full choke för att det hade frusit i gasaren....

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025