Snilleblixt (elektrisk värmefilt inblandad)

kontaktvarmer_170.jpg

Denna modellen finns även helt platta som värmer tråget kanske kan vara nått?

täck för kylaren, med papp eller plastbit så får du upp motortempen när du kör i alla fall.

-3 borde ju inte vara någon större fara att starta motorn i så länge du låter motorn stå på ett tag medans du skrapar backspeglarna

edit: först måste du montera kylare på hojjen om det ska fungera :rodnar

Last edited:
täck för kylaren, med papp eller plastbit så får du upp motortempen när du kör i alla fall.

-3 borde ju inte vara någon större fara att starta motorn i så länge du låter motorn stå på ett tag medans du skrapar backspeglarna

täck för kylaren? sitter det ingen termostat i en bandit 600 :va:va:va:va

Den där förutsätter att man hittar en plan yta att montera den på och så brukar dom väl behöva skruvhål i blocket för monteringen.

Men fyller man dom förutsättningarna så är den kanon.

Skruven i blocket är ju bara till för att ett stag ska trycka värmaren mot tråget. Man kan nog böja till nått stag nästan varsomhelst ifrån...

Finns ju värmare som man sätter på kylarslang, dvs doppvärmare i slangen.

Den är nog luft/oljekyld så slangvärmare kan vara lite knepigt att montera.

Feck, men det finns elvärmda oljevärmare som man brukar ha för att värma oljan till rejsmotorer. Dock så brukar man montera dem med snabbkopplingar, lådan är som en skokartong till ett par 42'or ungefär, sitter pump och värmeblock i.

vafan, engångsgrill under hojen bara, tänd på när du vaknar gå in och käka frukost sen e den varm och go när du ska köra :yoparty

Skruven i blocket är ju bara till för att ett stag ska trycka värmaren mot tråget. Man kan nog böja till nått stag nästan varsomhelst ifrån...

Så enkelt är det inte om du vill ha någorlunda värmeöverföring. Utan bra tryck så blir det inte mycket värme till motorblocket.

Slanvärmaren tidigare i tråden är ett klart bättre alternativ som hojmotorvärmare.

kontaktvarmer_170.jpg

Denna modellen finns även helt platta som värmer tråget kanske kan vara nått?

Om man ändå ska öppna verktygslådan och göra en permanent installation så finns det riktigt fina lätta flygmotorkontaktvärmare i olika varianter.

http://www.reiffpreheat.com/product.htm

Detta är ju en möjlighet också. Tror den flyttar värmen till motorn bättre än en filt.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Flakt/Varmeflakt-2000W230-V/

Nackdelen är ju bara 2 KW :D Större energiåtgång än TS korta färd till jobbet. Lastbilsmotorvärmare ligger på ca 1500W har jag för mig. Personbilsmotorvärmare på ca 550w.

Men byggfläkt har jag använt till att värma upp min hojmotor innan start, för att skona oljepumpsdrevingen. Innan jag hittade ett oljefilterhus med överströmmare. Det funkar bra! I synnerhet på luftkyld motor.

Last edited:
Har du provat K-sprit?

Jag har jobbpendlat med hoj i Stockholmstrakten några vintrar och upplever att många hojförgasare behöver K-sprit för att fungera bra när tempraturen kryper under 5+

Sedan hjälper det ju förstås om luftfilter, stift, tändkablar osv är i bra skick... Gör en vanlig seriös service helt enkelt. Kolla ventilerna när du ändå är igång, ventilspel som har krympt med tiden har påverkat viljan att starta på flera av mina hojar.

Tankar man blyfri 95 så är det 5% sprit i soppan.
Då behövs ingen K-Sprit

Skönt att se att seriösa människor styrde upp tråden innan bitterfittorna tog över helt :tummenupp

Antag du hänger nått övercykeln typ överdimensionerat silvergarage och sätter in en kupevärmare på 500w under tältet ? Med timer för start av kupevärmaren nån timme innan avfärd? Då kan du ha både varmt styre och varm sadel och varm motor?

Höhö, den motorvärmaren måste vara kanska rejäl:D

Haha! Ja där var det nog ett "k" för mycket :D
Men vore rätt fränt med en alumiumpöl på garagegolvet om man glömmer motorvärmaren på.:rullandeu
No more sjusovningar med en sån värmare på timerstart.

Last edited:
Haha! Ja där var det nog ett "k" för mycket :D
Men vore rätt fränt med en alumiumpöl på garagegolvet om man glömmer motorvärmaren på.:rullandeu
No more sjusovningar med en sån värmare på timerstart.

Bara ljudet av relät som slår till väcker hela området:yoparty

Hade inte dom gamla bubblorna ibland en värmare som klämndes fast under tråget? eller satt den men 6 m6? fan vad min hjärna är kass, minns fan ingenting snart.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025