Snilleblixt (elektrisk värmefilt inblandad)

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Då jag iofs har tillgång till ett skjul, om än bökigt placerat, och att det rent ekonomiskt skulle ruinera mig... Men jag har en idé.

Om jag tar en värmefilt och liksom på nåt sätt lyckas få fast den runt motor och oljesumpen, (:borra?) vad skulle kunna gå galet när jag kliver ut på morgonen då det är -3 i luften och glider iväg?

Tanken var att den skulle stå på som typ en motorvärmare, men...

Hmm hur skall du bli av med värmen som hojen producerar när den är inlindad i en värmefilt?

Varför skulle du?

Värmefilten lär knappast ge tillräckligt med värme för att det
skall spela någon roll.

vilken temepatur är förgasaren bestyckad för och vilken temperatur kör du i? :P

kanske bättre att lösa felet med att hojen inte startar istället för att försöka gå runt det

Det är runt nollan, nån plusgrad när jag beger mig ut.

Vet inte vad den är bestyckad för, ärligt talat.
Den startar, men den hinner knappt bli varm innan man är på jobbet,

Det är runt nollan, nån plusgrad när jag beger mig ut.

Vet inte vad den är bestyckad för, ärligt talat.
Den startar, men den hinner knappt bli varm innan man är på jobbet,

Värmefilt över motorn låter ju smart som motorvärmare, bara att prova.
Säkert inte lika energieffektiv som en riktig motorvärmare, men helt klart är ju att miljön runt motorn, och därmed motorn, blir mindre kall.

blanket.jpg

Last edited:
Värmefilt över motorn låter ju smart som motorvärmare, bara att prova.
Säkert inte lika energieffektiv som en riktig motorvärmare, men helt klart är ju att miljön runt motorn, och därmed motorn, blir mindre kall.

blanket.jpg

Som Jörgens bild indikerar så är det inte en helt ovanlig metod att hålla motorer "varma" inom flyget.
Vill minnas att jag hörde att klubbens filt hade en termostat kopplad för att hålla motorn kring 15 grader

Har du provat K-sprit?

Jag har jobbpendlat med hoj i Stockholmstrakten några vintrar och upplever att många hojförgasare behöver K-sprit för att fungera bra när tempraturen kryper under 5+

Sedan hjälper det ju förstås om luftfilter, stift, tändkablar osv är i bra skick... Gör en vanlig seriös service helt enkelt. Kolla ventilerna när du ändå är igång, ventilspel som har krympt med tiden har påverkat viljan att starta på flera av mina hojar.

Det finns ju slangvärmare också att köpa, ser att dom har till fyrhjulingar
www.sodermans.nu/pro.php?go=las&id=5040022
900kr är ganska billigt, och så är det ju enkelt att montera också.
attachment.php

Annars om det är problem med att hojen får lite för lite bränsle när det är kallare ute, så kanske det skulle vara enklast att bara försöka få in ett tjockare filter. Eller se om det går att göra något åt luftboxen, så det kommer in lite mindre luft.

Kanske inte den bästa lösningen men billigare än att börja lämna in hojen och ha dom bestycka om förgasarna.

Bifogat

• Slangvärmare ATV.jpg
    Slangvärmare ATV.jpg
    12 KB · Visningar: 2,997
Varför vill man köra hoj när det är kallt :va

För att man har råd med kläder? :tummenupp

Finns blockvärmare till snöskotrar iaf, någon mindre slangvärmare kanske finns att tillgå? Leksaksbilarna SMART har b.l.a. 800 motorer men hur stort/litet kylsystem de har vete farao, blocken torde vara lite grövre än en mc morot.

Läste någon skröna om doppvärmare istället för oljeplugg =)

För att man har råd med kläder? :tummenupp

Finns blockvärmare till snöskotrar iaf, någon mindre slangvärmare kanske finns att tillgå? Leksaksbilarna SMART har b.l.a. 800 motorer men hur stort/litet kylsystem de har vete farao, blocken torde vara lite grövre än en mc morot.

Läste någon skröna om doppvärmare istället för oljeplugg =)

Jag har råd med bil :banana

Parkera hojen i vardagsrummet...det är ju standard på Sporthoj under vintern. :hihi

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025