Sniktrimma 240 TIC

Rigge skrev:
Nu när hojsäsongen är slut har jag köpt en 245 Turbo Intercooler att leka med. Laddtrycket är just nu på 0.8, vad behöver jag göra för att enklast och billigast kunna ställa upp det utan att skrotet rasar? Hörde nån som sa nåt om att sätta tryckvakt på kallstarten och på så sätt ta extra soppa till insprutningen. Nån som har nån annan idé?


Bilsport hade en T-ful (gul) tjugo44 och trimmade för några år sedan och dem hävdade att 220hk var max om man inte skickade mera soppa in i gjutjärnet. Leta reda på det numret och plugga där. Själv tycker jag att det är fegt med stressfläkt så man kör volvo kombi med rak 3liters 6:a istället (inkl. invalidkrycka mellan sätena).

Tips!!!
SAAB 99 Turbo har en ställbar tryckvakt som man koppla in som styr några extra kallstartsventiler.
 
det går jag o en polare dödade en på en på nån vecka, dock mer grejor än på Rigges. Men skitsam en jävla skitbil är det vad än man gör låt de plågas lite
 
ambulans skrev:
Ha ha ha ha.... känner jag dig rätt så har du kört skiten ur den där på 14 dagar.... :hej

Å då va DET klart! :6surkart

Nu går den bra men ryker nå så förbannat mycke så man ser inte vägen bakom sig ibland, mest vid lugn körning och motorbroms. Ibland ryker den nästan ingenting, men det är sällan. Antagligen har jag skjutit topplockspackningen men det bubblar inget i expansionskärlet och inte ryker det i oljepåfyllningshålet heller, så jag har nog inte bränt en kolv....

Vad kan det vara om det INTE är topp-packningen? Hur ska jag kolla så det verkligen är den innan jag river?

:confused: :confused: :confused:
 
Rigge skrev:
Å då va DET klart! :6surkart

Nu går den bra men ryker nå så förbannat mycke så man ser inte vägen bakom sig ibland, mest vid lugn körning och motorbroms. Ibland ryker den nästan ingenting, men det är sällan. Antagligen har jag skjutit topplockspackningen men det bubblar inget i expansionskärlet och inte ryker det i oljepåfyllningshålet heller, så jag har nog inte bränt en kolv....

Vad kan det vara om det INTE är topp-packningen? Hur ska jag kolla så det verkligen är den innan jag river?

:confused: :confused: :confused:

Turbon har pajjat.
But turbo!
Det är genom dess tätningar oljan strömmar ut!
 
Blade skrev:
Om det är toppackningen brukar det oftast bli vit rök, dessutom blir det kompression i kylaren! :va


Alltså röken är inte jättegrå... men inte helt vit heller. (ja jag är förvirrad :3freak ) De var ju lite svårt att se eftersom det var på kvällen och det blir ju lite fel i gatljuset. Jag antar att det bara är å byta topp packning och hoppas på det bästa.
 
Silwer skrev:
du lär få dra ner trycket med ifall du skjutit packningen, annars har du snart gort det igen.

Hehe...jo. Jag har redan rattat ner det lite. Jag ska sätta i en graderad mätare och fixa en tryckvakt och greja extrasoppa från kallstarten när (om) det blir ordning på det hela igen. Problemet är ju att det är sååå lätt att vrida för mycket när det bara är att skruva lite på instrumentbrädan för att bilen ska gå bättre.
 
Rigge skrev:
Alltså röken är inte jättegrå... men inte helt vit heller. (ja jag är förvirrad :3freak ) De var ju lite svårt att se eftersom det var på kvällen och det blir ju lite fel i gatljuset. Jag antar att det bara är å byta topp packning och hoppas på det bästa.

Är inte påläst på tråden riktigt men...

Hur gjorde du för att öka trycket?
Har du koll på hur mycket tryck du har?

Är turbon fräsh är det stor risk att du tryckt sönder något om du tokladdar, typ toppackningen!

Det känns ändå som om det skulle vara turbon... :död
 
Blade skrev:
Är inte påläst på tråden riktigt men...

Hur gjorde du för att öka trycket?
Har du koll på hur mycket tryck du har?

Är turbon fräsh är det stor risk att du tryckt sönder något om du tokladdar, typ toppackningen!

Det känns ändå som om det skulle vara turbon... :död


Jag har en ...hmm... va hette det nu? Jo... en filter-regulator inkopplad på wastegateslangen som sitter i kupén. Snyggt!! :brynad

Jag har inte koll på trycket... jag laddade till rött på originalmätaren.
Jag har intercooler om det spelar nån roll...
 
Rigge skrev:
Jag har en ...hmm... va hette det nu? Jo... en filter-regulator inkopplad på wastegateslangen som sitter i kupén. Snyggt!! :brynad

Jag har inte koll på trycket... jag laddade till rött på originalmätaren.
Jag har intercooler om det spelar nån roll...

Vet inte riktigt hur det blir...men om du har en tryckventil på slangen lurar men väl originalmätaren?
Eller??? Visar den verkligen rätt då?
Koppla in en Riktig mätare hur som helst så du ser det faktiska trycket!!
 
Blade skrev:
Vet inte riktigt hur det blir...men om du har en tryckventil på slangen lurar men väl originalmätaren?
Eller??? Visar den verkligen rätt då?
Koppla in en Riktig mätare hur som helst så du ser det faktiska trycket!!

Det du lurar är wastegaten så den öppnar senare, mätaren påverkas inte. Jaja... ska man lära sig nåt måste ju saker gå sönder :rolleyes:
 
Blä...! Olja i IC röret måste ju bara betyda slut turbo? En turbokunnig kompis kollade på turbon i förrgår och kände på axeln, inget glapp. Den ser ut att vara nyrenoverad och det sitter en liten plåtskylt från GIK på en bult och allt ser nytt och fräscht ut. Hur fan kan de då paja? Kan det vara några packningar eller nåt som man kan byta själv?
 
Back
Top