Sniktrimma 240 TIC

Fråga på 240-klubben eller på Turbo-klubben

2 enkla tips från en som har 2 st 240 Turbo för att få mer hk:

Höj turbotrycket via wastegate-stången.
Höj soppatrycket genom brickor i bränslehuvudet

Ladda INTE över 1 bar med original ljuddämpare & utan IC.
För att vara skapligt säker på att grejerna håller 1-1,2bar bör man montera en rejäl IC, (från Saab 9000 turbo 92-> ),
grövre ljuddämpare 3" från turbon. Man kan relativt enkelt chimsa upp bränsle trycket på bränsle huvudet (klumpen där ledningarna går från till spridarna.
Eller montera en elektrisk kallstarts insprutare som man kopplar via en tryckvakt.

Lycka till :tummenupp

grusbusen skrev:

Eller montera en elektrisk kallstarts insprutare som man kopplar via en tryckvakt.

Lycka till :tummenupp

Att ha nån form av tilläggsprut måste ju vara det bästa för att den inte ska dra apmycket vid normal körning och göra såhär som du säger måste ju vara ganska bra. Hmm... varför har dom skitintercoolers original?? :mad:

Vadå skit-intercooler som original. Bilen har ju inte IC som original överhuvud taget.

real skrev:
Vadå skit-intercooler som original. Bilen har ju inte IC som original överhuvud taget.

Jooo? Finns det inte dom som har det original? Jag har en iallafall, dessutom brukar det väl stå intercooler under turbomärket på vissa?

Intercoolern är eftermonterad på min, så mycket vet jag.

Rigge skrev:
Jooo? Finns det inte dom som har det original? Jag har en iallafall, dessutom brukar det väl stå intercooler under turbomärket på vissa?

Intercoolern är eftermonterad på min, så mycket vet jag.

Bilen är inte typad med IC, vissa får ibland bekymmer med SBP. Mina har alltid gått igenom dock.

Vissa bilar levererades nya med Volvos R-Sport-sats (IC), men den monterades inte av Volvo utan av handlaren som sålde bilen.

IC-märket du tänker på satt eg. på 740 (som har IC som standard)

Jahaja, där ser man. När vi ändå pratar om besiktning så undrar jag hur länge jag får köra med slutsiffra 7, den här månaden ut eller nästa också?? Jag ska ta å knäppa ett kort på IC´n så får ni berätta om det är nåt som duger.

Läckaget mellan grenröret och motorn då? Hur mycket stjäl det? Funkar mekonomens hårda packningar? Jag fick tips om att KG racing eller vad dom nu heter har mjukare packningar som man kan ha dubbelt, det skulle vara bättre.

Sätt en tryckregulator på westgate returen. Sätt den i kupén och ratta för fullt!
Se upp för spikningar!!

Blade skrev:
Sätt en tryckregulator på westgate returen. Sätt den i kupén och ratta för fullt!
Se upp för spikningar!!

Har du lust att förklara lite närmare? Jag är inte så hemma på snurrbosar.

han menar att du kan sätta en kran på slangen till wastegaten, där kan du ju reglera hur mycket den ska läcka för högre tryck.
Det kallas pys det där., du kan sticka hål på slangen, ju större hål ju mer laddar den, givetvis finns en maxgräns vad din turbo klarar ladda.
Bilen kan börja spika när trycket blir för högt, men jag vet inte vad orginalturbon kan ladda.
Försök med en större turbo (på en 240) och max tryck + större ic gav att bilen spikade som fasen, till slut blåste den toppackningen, man har väl exprimenterat:-)

Bilen var ändå en trött fyrkantig 240, så orginal duger nog.

Last edited:
Silwer skrev:
han menar att du kan sätta en kran på slangen till wastegaten, där kan du ju reglera hur mycket den ska läcka för högre tryck.
Det kallas pys det där., du kan sticka hål på slangen, ju större hål ju mer laddar den, givetvis finns en maxgräns vad din turbo klarar ladda.

Har man en nyare bil sitter det vanligtvis en knackningssensor som ställer ned trycket om den börjar spika och leva faan.
Sedan finns det jobbiga bilar (Saab) som begränsar trycket på vissa växlar för att skona bla växellåda och andra överföringar!

Köp en avgastempmätare (viktigast) och en lambdamätare så har du koll.
En turbotrycksmätare är ju såklart bra också.

turbomätare har han ju redan, om än inte perfekt.
Sen var det ju sniktrim det var frågan om.

såg tat den laddade 0.8 nu, är det inte typ 0.55 orginal eller nåt sånt, max nåt kilo tror jag kan gå.

Silwer skrev:
turbomätare har han ju redan, om än inte perfekt.
Sen var det ju sniktrim det var frågan om.

såg tat den laddade 0.8 nu, är det inte typ 0.55 orginal eller nåt sånt, max nåt kilo tror jag kan gå.

0.7 sa han var original.

En fjäder från en sån där gammal skrivbordslampa med böjbar arm och fyra fjädrar vid "börjen" är idealisk.
Hitta en sån lampa och sno en fjäder och fjädra på wastegaten, det funkar klockrent på dom där maskinerna.
Har själv sniiktrimmat flera 240's på just det sättet.

För 10 år sen så hade varenda lampa i familjen och kompisarnas närhet avsaknad på fjädrar för att dom satt under huven på en 240 :)

Det är inte snyggt men det funkar, du frågade ju efter sniik-trim !

/Nitrous

Har också för mig at 0.55 är original, fast om du har den kompletta R-Sport-IC´n så ökar den trycket tillfälligt till 0.7 via en magnetventil...

Last edited:
Back