Sniktrimma 240 TIC

Det låter inte sådär jättebra. Plocka bort slangen på turbon, den ifrån lmm och luftfilter. Sen kan du känna på axeln själv, att den glappar lite upp och ner gör inget, det ska den göra men in och utåt får det inte glappa. Då är den sliten/slut. Kan även vara så att den har tryckt olja genom vevhusventilationen och du fått olja i slangarna på den vägen men förmodligen inte.

Fredrick skrev:
Det låter inte sådär jättebra. Plocka bort slangen på turbon, den ifrån lmm och luftfilter. Sen kan du känna på axeln själv, att den glappar lite upp och ner gör inget, det ska den göra men in och utåt får det inte glappa. Då är den sliten/slut. Kan även vara så att den har tryckt olja genom vevhusventilationen och du fått olja i slangarna på den vägen men förmodligen inte.

Turbon har gått 1 timme sen jag kände på axeln sist, vevhusventilationen är inte inkopplad.

Rigge skrev:
Turbon har gått 1 timme sen jag kände på axeln sist, vevhusventilationen är inte inkopplad.

Mina gamla 900T (med fastrostad wastegate och 4-växlad låda - rödvarvning vid ynka 160 på 4'an, men satans ax!) slukade aggregat (bytte 3 på 4 månader) innan nån berättade att oljan runt turboaxeln koksar och bränns fast om man stänger av den direkt efter en "kul" repa. Det sliter som fan på lagringarna. Minst 5 minuters tomgång/lätt körning efter man kört den körsbärsröd. Kör du på 10W30 mineralolja är det också rätt kört för turbon. Trots att det bär emot (kostnadsmässigt) bör du pytsa i tjockaste Mobil-1 syntet du kan hitta.

Jag har stått på tomgång bra länge efter att ha kört hårt, så det är ingen fara.

Har du fått klart för dig om det är olja eller vatten som inte är där det borde vara? Olja i IC'n är inget ovanligt om du har inkopplad vevhusventilation men det hade du inte sa du. Låter inge bra isåfall. Kolla kompressionen så ser du om du har jämnt komp på alla cyl. Kom ihåg att det är spikningar som dödar motorn så om du hör rassel vid fullt laddtryck så backa på gasen direkt.

Köp ett begagnat programmerbart Haltech sprut och ett 940 insug med 500cc spridare så kan du ladda satan sen :) Du har ju redan pumpar å allt som behövs. Så kan du slänga K-jet skiten i tunnan sen. SBP har glömt hur dom gamla B21ET ser ut ändå så :) Själv har jag en 240 turbo me 940 motor å programmerbar haltech F9 sprut och IG5 tändning å de e inga problem på besiktningen. Har man bara ställt in det så man får schysta avgasvärden så.

Vill du trots allt ha kvar k-jeten så akta dig för att trixa med bränsletrycken! Det är lätt att villa bort sig å sen så går bilen skit. K-jeten har 2 olika bränsle tryck. Ett systemtryck som går till spridarna och ett styrtryck som bestämmer hur fett/snålt bilen ska gå. Detta trycket påverkar hur trögt mätskivan ska röra sig. Då motorn är kall ser styrtrycksregulatorn till att sänka trycket för att motorn ska gå lite fetare, dvs samma luftmängd lyfter mätskivan mer. Ändrar du systemtryck ändrar du även styrtryck samt bränsleblandningen över hela registret och du kan få väldigt spännande effekter som inte är önskvärda.

Vill bara tillägga att orginalsprutet räcker till ca 180 hk eller kanske 200 om du lever jävligt farligt. Vill du ha mer kräm me k-jet så måste du gnista sprutet. Bilsports T-gul med 220hk hade gnistat sprut. Detta kostar en massa pengar å då är det bättre att köpa ett bra sprut istället.

Snyggt sätt att ställa laddtrycket va?? :crash

Bifogat

• tuuuuuuurbo.jpg
    tuuuuuuurbo.jpg
    91.8 KB · Visningar: 131
Kjet håller soppan uppe till ca 200 kusar, och ladd ca 0.90-0.95 med orginalturbo och Volvo IC, skall du ha mer e det bara att langa upp 1000 lapparna, sprut från en MB v8 eller liknade så får du fixat soppaproblemet, nästa sak som kommer säga upp sig är kopplingen, och fixar man tex sinter så kommer växellådan lägga ner, m46 håller inte. för mer än 220-240 hk entusiastisk körning.

Jonas

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...