Sniktrimma 240 TIC

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nu när hojsäsongen är slut har jag köpt en 245 Turbo Intercooler att leka med. Laddtrycket är just nu på 0.8, vad behöver jag göra för att enklast och billigast kunna ställa upp det utan att skrotet rasar? Hörde nån som sa nåt om att sätta tryckvakt på kallstarten och på så sätt ta extra soppa till insprutningen. Nån som har nån annan idé?

Rigge skrev:
Nu när hojsäsongen är slut har jag köpt en 245 Turbo Intercooler att leka med. Laddtrycket är just nu på 0.8, vad behöver jag göra för att enklast och billigast kunna ställa upp det utan att skrotet rasar? Hörde nån som sa nåt om att sätta tryckvakt på kallstarten och på så sätt ta extra soppa till insprutningen. Nån som har nån annan idé?

forum.zatzy.com

Finns nog en eller annan där som trimmar volvo kan jag tro :rolleyes:

Finns både en och 234332 som snackar skit utan att veta nånting också, jag tror mer på vettiga svar här. Tack för tipset.

åhhhh jag vill också ha tic. Har b21 i min pansarvagn.runt hela offatbara 100hk.Vääärsta öset :p

Tjaa, ryck slangen till wasten? :crash Nej men en hårdare fjäder eller en pysventil för att höja laddet lite? Se bara till så att du har nog med soppa för det ökade laddet och att den inte spikar! Men lite kan du ju höja utan att det pajar.

Var det inte bland andra du Rigge som blev grinig när det kom en tråd som handlade om photoshop stylade bilar här på sporthoj.com?

Har hört att man kan plugga slangen mellan plenumkammaren? och röret med kallstartsventilerna?

Är absolut ingen höjdare på ämnet (än)

Last edited:
Rigge skrev:
Finns både en och 234332 som snackar skit utan att veta nånting också, jag tror mer på vettiga svar här. Tack för tipset.

Det e rätt Rigge.... kolla först här även om det är hur fel som helst - SH består av mer kunnigt folk än Zatzy.

Zatzy kan ingenting om Alpina, det jag ville veta fick jag reda på från en härifrån ;)

SH äger :rock :rock :rock :rock

750RR

Chimsa bränsletrycksregulatorn, sätt kattstrypare på soppareturen och skruva upp trycket genom att ändra längden på armen till wastegaten. Och byt koppling.....

Vet dock inte vad det är för en turbo på en sådan men rimligtvis borde det finnas en mekanisk övertrycksventil som går att manipulera. (Hårdare fjäder, brickor eller täpp till helt) Högre laddtryck gör nog det hela lite roligare. Svårt att veta om motorn spikar dock. Spridarna räcker nog för ett par hundra hästar.

Gratis är bra!

Idén men kallstartsventilerna kan nog funka. Bara det inte blir FÖR mycke bensa! Eller för lite =) Som sagt, ha koll på det! Fixa en bra intercooler också, det är en bra säkerhet. Och kör ALLTID på 98.

Dee_cati skrev:
Chimsa bränsletrycksregulatorn, sätt kattstrypare på soppareturen och skruva upp trycket genom att ändra längden på armen till wastegaten. Och byt koppling.....
Se vad jag glömde bort! Men det är ju bättre att fixa pysventil eller hårdare fjäder till wasten än att skruva på armen, eller hur?

Out_Spinner skrev:
Var det inte bland andra du Rigge som blev grinig när det kom en tråd som handlade om photoshop stylade bilar här på sporthoj.com?

Isåfall va det för att gnälla på dig :D eftersom du klagade på mig för nåt jag glömt för 100 år sen. Turbon ska vara ny utbytes och turbotrycket är inget problem att ställa upp, dump är på väg. Största bekymret är att fixa extrasoppa så den inte spikar.

Dee_cati skrev:

Har man verkligen koll på hur mycket soppa den får då? Det är enda bilen jag har så jag vill inte behöva tanka 2ggr för att åka till ICA.

Rigge skrev:
Isåfall va det för att gnälla på dig :D eftersom du klagade på mig för nåt jag glömt för 100 år sen. Turbon ska vara ny utbytes och turbotrycket är inget problem att ställa upp, dump är på väg. Största bekymret är att fixa extrasoppa så den inte spikar.
Då kan nog kallstartsventilen vara ett alternativ. På med tryckvakt/er och en eller flera startspridare så är det billigt.

Rigge skrev:
Jag älskar att klaga på folk. Speciellt när dom klagar på mig. Då är det ännu roligare :hej

Skit i pysventil. Det är det absoluta sniktrimmet. Här riskerar du att få laddtryckstoppar/dalar. Vad som händer vid topparna kan du ju räkna ut själv! Fixa hellre hårdare fjäder i wasten och skruva på armen.

Bensintillförsel är helt klart det jobbigaste att få bukt med. Tilläggssprut är inte billigt. Strypa bränslereturen är ett snikknep men då vet du inte hur mkt mer soppa bilen får och i vilka delar av registret, utan bara att bilen får mer soppa. Du bör kunna ladda mellan 1-1.2 utan att det spikar. Beror ju på flera saker som lufttemp osv.

Tänk på att original intercoolern tenderar att flyga i bitar vid ladda över 1.2.

Lycka till!

AL skrev:
Skit i pysventil. Det är det absoluta sniktrimmet. Här riskerar du att få laddtryckstoppar/dalar. Vad som händer vid topparna kan du ju räkna ut själv! Fixa hellre hårdare fjäder i wasten och skruva på armen.

Bensintillförsel är helt klart det jobbigaste att få bukt med. Tilläggssprut är inte billigt. Strypa bränslereturen är ett snikknep men då vet du inte hur mkt mer soppa bilen får och i vilka delar av registret, utan bara att bilen får mer soppa. Du bör kunna ladda mellan 1-1.2 utan att det spikar. Beror ju på flera saker som lufttemp osv.

Tänk på att original intercoolern tenderar att flyga i bitar vid ladda över 1.2.

Lycka till!

Vart får jag tag på fjäder? Jag kan alltså ställa upp laddtrycket till 1.0-1.1 utan större fara utan extrasoppa? Hur mycket effektökning blir det? Den är uppställd från 0.7 (original?) till 0.8 nu. Den läcker mellan grenrör och motorn nu, det ska jag fixa med dubbla packningar. Stjäl det massor med effekt?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show