Har helt missat tråden... Jag kände bara att jag passade in på vad du sökte efter. Utbildad o arbetade som finsnickare fram till nu (6år), då jag börjat plugga.
Har kämpat och gått igenom de flesta inredningsproblem med både privatpersoner, designers och arkitekter, så jag kanske kan hjälpa till på något sätt. Senaste "problemet" var min egen lägenhet, fick göra en heldel nya möbler för att passa in...
1. MÅSTE du ha den i det hörnet? Om du vrider lite på rummet så kanske nått kan bli bättre, men du kan få konsekvenser som att måste tex köpa ny soffa m.m.
Du har en jäkligt jobbig situation, det förstår jag. Särskilt med en dörrkarm till höger o fönsterdörr till vänster.
2. Du bör ta bort känslan av att "Här är ett hörn!" Det gör du genom att inte låta tvn och dvd STÅ på något. Jag har frigjort massa yta genom att göra vägghängda möbler till mig själv.
Vägghäng Tvn, och kanske höj den en aning. Sen skulle jag nog fixat hyllplan i vitt och sätta dvd, box m.m. tajt under tvn. Ju mindre skuggor du får av dina möbler, desto mer yta ser du ut att ha!
Kom ihåg att inte ha någon förvaring vid tv, flytta alla DVDs nån annanstans där det kan få plats
Bifogar ett ex på ett ställe som är ganska smalt i min nya lägenhet, där jag fick gott om plats genom att inte ha nån byrå där, utan bara nån slags förvaring... Till höger jag har en dörr också, så det skulle kännas som ett "grått hål" om jag hade slängt in nån stor byrå där... (ursäkta den vita väggen, ska hänga upp lita tavlor så fort jag hunnit måla några)
LYCKA TILL!

Jonas