sneställt bakhjul???

emil-3

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
köping
Hoj
honda crf 450r motard
är helt nybörjare och är lite fundersam när de gäller sneställt bakjul när man ska köra motard...
har hört att man gör så för att kedjan inte ska slite sönder däcket..
stämmer de? och hur mycke ska man snetälla de isåfall??

mvh / kotten
 
Nä... Nu är det någon som lurat dig. Måste man ställa hjulet snett för att inte kedjan ska ta i däcket, då har man fel offset på bakdrevet eller för bred baksula.
 
Oftast brukar en 5" fälg med 160 däck vara på f*tthåret i en del svingar. Därför brukar, en del, snedställa bakfälgen för att kedjan inte ska ta i däcket. Man kan ju skära bort lite gummi istället, jag skulle inte vilja köra med snett bakhjul :) På min förra WR450 var det riktigt tight med en 5" bakfälg med ryckutjämnare. Kedjan skavde i litegrann i början, men sen gick de fint :) Så beroende på hur mkt kedjan tar i däcket så kan du antingen skära bort lite gummi, eller lägga in en extra distans mellan fälg och sving på den sidan drevet sitter. Ger ju lite spänningar i svingen iofs.

DSC02250.jpg
 
Det kan vara så att man är tvungen att snedställa en aaaaning beroende på däck, oavsett hur rätt man har distanserna etc. OCH, det går alldeles utmärkt att köra lite snedställt - vi snackar mm nu och inte cm.

Om ditt däck precis ligger an mot kedja eller sving så kan du utan problem snedställa så mycket att den precis går fritt. No worries.

MEN, som alla andra underförstått säger, se till att skaffa ett däck som är en aaaaningen smalare så slipper du - bättre lösning.
 
ok...tack så mycke:)


Det kan vara så att man är tvungen att snedställa en aaaaning beroende på däck, oavsett hur rätt man har distanserna etc. OCH, det går alldeles utmärkt att köra lite snedställt - vi snackar mm nu och inte cm.

Om ditt däck precis ligger an mot kedja eller sving så kan du utan problem snedställa så mycket att den precis går fritt. No worries.

MEN, som alla andra underförstått säger, se till att skaffa ett däck som är en aaaaningen smalare så slipper du - bättre lösning.

ok..tack så mycke:)


Oftast brukar en 5" fälg med 160 däck vara på f*tthåret i en del svingar. Därför brukar, en del, snedställa bakfälgen för att kedjan inte ska ta i däcket. Man kan ju skära bort lite gummi istället, jag skulle inte vilja köra med snett bakhjul :) På min förra WR450 var det riktigt tight med en 5" bakfälg med ryckutjämnare. Kedjan skavde i litegrann i början, men sen gick de fint :) Så beroende på hur mkt kedjan tar i däcket så kan du antingen skära bort lite gummi, eller lägga in en extra distans mellan fälg och sving på den sidan drevet sitter. Ger ju lite spänningar i svingen iofs.

DSC02250.jpg

ok..tack:)

Kedjan ska slicka däcket :tungan
 
Last edited:
Hur mycket mellanrum ska det vara mellan däck och kedja när hojen står upprätt? Jag har ett 160-däck och det är kanske en halv centimeter mellanrum. Det är tillräckligt eller?
 
Hur mycket mellanrum ska det vara mellan däck och kedja när hojen står upprätt? Jag har ett 160-däck och det är kanske en halv centimeter mellanrum. Det är tillräckligt eller?

Du har mellanrum, det räcker. Gör inget om det skulle ta i lite heller, det sliter snart in sig. :)
 
Jag röstar för att man alltid ska ha för brett däck och att kedjan ska slita ner däcket en aning. Det blir ju så fint mönster då! :D

Nej men seriöst, skära bort lite på däcket är väl en ganska bra lösning. Det behövs ju ganska lite som ska bort oftast...
 
Om man vill använda hela däcket, då kan det väll inte vara bra att skära bort en del?

Kan det inte bli kladdigt på däcket efter kedjan, så att du får en trevlig överraskning när du lägger fullt på den sida :gnissla
 
Om man vill använda hela däcket, då kan det väll inte vara bra att skära bort en del?

Kan det inte bli kladdigt på däcket efter kedjan, så att du får en trevlig överraskning när du lägger fullt på den sida :gnissla

Om det tar i kedjan så sliter kedjan bort det ändå, så du får ju inte tillgodo däckytan i vilket fall. Genom att skära bort lite skonar man däremot kedjan.

Inte direkt så att kedjan dryper av olja om rinner av på däcket så det är inget problem.
 
på min gammel xr så va de max 5mm o i det däcket var de huggmärken men de är inget man känner :)
 
ok, tack för rådet...hur går de för dig mä nya cyken? har du kört nå tävlingar än?

Om det tar i kedjan så sliter kedjan bort det ändå, så du får ju inte tillgodo däckytan i vilket fall. Genom att skära bort lite skonar man däremot kedjan.

Inte direkt så att kedjan dryper av olja om rinner av på däcket så det är inget problem.
 
jo de är ju de..hehe

åfan, jo de gör de garanterat

jodå, men de har blivi på tok förlite, men de har vart mycke mä flytt å renovering osv...

blir de nå körning i närheten av köping snart så man kan komma å kolla??
 
Använd lite kedjespray också hehe. Så blir det inte som på bilden :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top