Snacka med polarna via bluetooth

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ja det jag menade var att jag tror inte själva headsetet är så avgörande i den meningen. Ljudnivån i högtalarna är nog i de flesta system på samma nivå. Där är min uppfattning efter att ha monterat headsetet i lite olika hjälmar att det är mycket beroende på vilken och vart i hjälmen det placeras som avgör.

Något som hade varit skyst hade varit om det fanns ett headset system där man kan koppla in in-ear hörlurar, jag tror det hade varit det perfekta. Kanske finns?

Jo, jag förstod det. Det var hastigheten som en begränsning som jag försökte att "filosofera" lite runt. Jag monterade aldrig mitt själv -- de fixade det på Lelles -- men det vore kanske alltså värt att kika på om man kan flytta runt elementen lite.

Jag kan inte ha in-ear-lurar i hjälmen, det blir alldeles för omständigt att dra av och på och försöka peta in dem igen et cetera. Det var därför som jag köpte ett headset till att börja med; annars så finns det ju betydligt billigare BT-lösningar för navigator och musik åtminstone. :) Så för dem/er som det fungerar så är det ju ett alternativ. Om man har fast kostnad på mobiltelefonen så behöver man ju inte ens köra intercom. ;)
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Som någon skrev innan det finns billiga kina enheter förr några hundralappar, jag har själv en funkar helt ok i upp till 7-800 meter, har kört i regn med dom ett par gånger och dom funkar ännu. men det e ju billig kina kvalitet så ljudet är väll inte det bästa.. vad som också stör mig är mikrofonen finns modeller med en sladd istället för boom

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-BT-Blu...653316?hash=item51e9033844:g:arwAAOSwuzRXe3Ze
 

Johnnykarlberg

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
kawazaki z650
Lyfter en tråd. Precis köpt cardo freecom 4+ för 5300kr.
Står upp till 1.2 km men vid fri sikt slutar det funka runt 200 meter
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
BT är ju som design gjord för max 10-12 meter eller vad det är av rena säkerhetsskäl. Samtliga system som jag har kollat på använder radio för kommunikation mellan olika förare, och eller BT till en telefon, GPS och andra enheter som användaren kan tänkas vilja lyssna/använda.
Nu har du förenklat det lite väl mycket. Det finns 3 olika klasser på Bluetooth. Klass3 klarar 5m. Klass 2 klarar 10 m. Klass 1 har minst 100m räckvidd. Både Cardo Scala och Sena använder bluetooth för kommunikationen och har räckvidder på långt över 100 meter. Jag skulle säga att dom klarar ca 1km innan det börjar bli störningar i öppen terräng.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag misstänker att det Geggamoja vill säga är att det är nog inte faktiskt bluetooth som används för röstkommunikationen. Jag har alltid misstänkt att bluetooth används för kommunikation med mobil eller liknande men sen används någon annan radioteknik för röstkommunikationen.

Har du någon anledning att tro det faktiskt är bluetooth vore jag väldigt intresserad av att veta det. Bluetooth är inte designat för det riktigt.

Har hittat det här iaf:
http://www.bluair.pl/bluetooth-range
Både Cardo och Sena använder BT för kommunikationen mellan headset. Dom använder dock BT av en annan klass än den som är i mobiltelefoner och mobila trådlösa lurar då dom har klass 2 som normalt sett klarar kring 10 meter.
Jag tror att dom till och med använder något vassare än klass 1.
Min Cardo har då åtminstone en räckvidd på ca 1 km innan jag får problem med ljudet när man använder den som intercom och den har inget annat än Buetooth.
Jag körde tidigare med en headset i hjälmen kopplad till en vanlig comradio som skulle ha 3 km räckvidd men enligt min upplevelse så hade den både sämre räckvidd och sämre ljudkvalitet.

Summa summarum. Det är BT dom använder för kommunikationen. Dels för att dom faktiskt säger det. Dels för att om det var så att dom använde något annat än dom säger att dom använder så skulle det innebära att dom har falska specar för radiosändaren och då skulle dom obönhörligen få skit för det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vid praktisk användning på autobahn mellan mitt Cardo Packtalk Bold och kompisens Sena något (äldre) så hade vi acceptabel kommunikation mest hela tiden. Om någon hamnade en bit efter och bakom en långtradare så bröts det nog kring 300-350m i övrigt säkert 400-500m.
Nu var det ju inte ett test utan vi använde bara vad vi redan hade och det gick förvånansvärt bra.

Cardo hävdar ju att mellan enheter som kör DMC så ökar räckvidden betydligt, jag killgissar att det är en Wifi-frekvens som används då.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vid praktisk användning på autobahn mellan mitt Cardo Packtalk Bold och kompisens Sena något (äldre) så hade vi acceptabel kommunikation mest hela tiden. Om någon hamnade en bit efter och bakom en långtradare så bröts det nog kring 300-350m i övrigt säkert 400-500m.
Nu var det ju inte ett test utan vi använde bara vad vi redan hade och det gick förvånansvärt bra.

Cardo hävdar ju att mellan enheter som kör DMC så ökar räckvidden betydligt, jag killgissar att det är en Wifi-frekvens som används då.
Nope. Dom har bara Blåtandkommunikation. Däremot så kan du köra med DMC när det är två Cardo Packtalk som kommunicerar. Dom har en del special för sig med protokollet vilket gör att det kan hålla ihop dynamiska grupper där medlemmarnas headset bildar ett Mesh som kan bygga om sig helt dynamiskt om folk byter positioner eller någon lämnar eller tillkommer. Det gör också att dom kan få längre räckvidd. När man parar ihop en Cardo med en Sena så kommunicerar dom via standard bluetoothprotokoll vilket medför att räckvidden blir betydligt sämre. Exakt varför vet jag inte för rimligen borde det i min värld vara sändareffekten som är begränsande men bevisligen kan dom få det att funka över större avstånd med DMC.
Det är min erfarenhet också. För min del så har jag upplevt att det är först vid ca 1 km som det börjar bli problem med räckvidden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lyfter en tråd. Precis köpt cardo freecom 4+ för 5300kr.
Står upp till 1.2 km men vid fri sikt slutar det funka runt 200 meter
Är det kommunikation mellan två Cardoenheter du pratar om då? Om det är mellan en Cardo och en annan enhet av annat fabrikat så går den på standardprotokollen vilket resulterar i att man typiskt sett får en räckvidd på upp till några hundra meter.
Nu har ju Freecom inte DMC så den har ju lite sämre räckvidd än Packtalk men om det är mellan två Cardoenheter så borde det räcka längre än 200m. Baserat på att dom uppger 1200 m så borde du i alla fall klara 800 innan det blir trassel med ljudet. Packtalken säger 1,6 km och jag klarar nog uppskattningsvis ca 1 km om det är med en annan packtalkenhet.
 

Johnnykarlberg

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
kawazaki z650
Är det kommunikation mellan två Cardoenheter du pratar om då? Om det är mellan en Cardo och en annan enhet av annat fabrikat så går den på standardprotokollen vilket resulterar i att man typiskt sett får en räckvidd på upp till några hundra meter.
Nu har ju Freecom inte DMC så den har ju lite sämre räckvidd än Packtalk men om det är mellan två Cardoenheter så borde det räcka längre än 200m. Baserat på att dom uppger 1200 m så borde du i alla fall klara 800 innan det blir trassel med ljudet. Packtalken säger 1,6 km och jag klarar nog uppskattningsvis ca 1 km om det är med en annan packtalkenhet.
Ja det är ett duo paket. 2 cardo freecom 4+. Väldigt irriterande
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det är ett duo paket. 2 cardo freecom 4+. Väldigt irriterande
Det låter ju lite mysko tycker jag. Nu använder ju inte Freecomenheterna samma protokoll med DMC som Packtalk och ska enligt specen ha lite kortare räckvidd men att det skulle vara så kort verkar lite underligt.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Vi är 4 som kör med Freecom 4+ JBL och jaa, det lämnar ju lite att önska i det tekniska. För det första så tappar dom connection med antingen luren eller sig själv eller varandra titt som tätt. 200 meter fri sikt sen sprakar det. Blir någon av oss uppringd medans vi kör och snackar så återkopplas man inte till intercom’en igen utan då får man söka av med mittenknappen. Har man TUR så hittar den sina ”kompisar” igen annars får man lulla för sig själv tills man stannar och kan söka efter dom andra enheterna via appen. Såå njaaa inte supernöjda någon av oss men sålänge man kör i klunga och inte blir uppringd (vilket man alltid blir) så är det kanonljud iaf ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående räckvidd, det låter som om någon av er har en källa av strålning i bluetooths frekvensband som stör ut signalen lite.
Testa utan hojar och mobiler på något ensligt fält.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Angående räckvidd, det låter som om någon av er har en källa av strålning i bluetooths frekvensband som stör ut signalen lite.
Testa utan hojar och mobiler på något ensligt fält.
Det är ju faktiskt en tanke. Jag har inte haft några problem med räckvidd och den räckvidd jag har fått är förvisso troligen inte dom 1,6 km som Cardo uppger men i vart fall ca 1 km. Jag har ju inte mätt så det är svårt att säga exakt. Men har man något på hojen som genererar störningar så kan det ju lätt bli väldiga problem med mottagningen och jag vet inte hur noga alla hojfabrikanter är att störa av komponenterna ordentligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt klart!

Jag har märkt att om jag ställer mig upp så blir samtalskvaliteten bättre. Troligen mobilen i tankväskan som stör ut.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top