Snacka med polarna via bluetooth

AntonL

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Stenungsund
Hoj
Honda CB125F
Tjenare, undrar om någon vet någon bluetooth variant som man sätter på sin hjälm och sedan parkopplar med sona polare för att snacka.
Söker efter någon billigare än sena bluetooth.

Tack på förhand!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Tror inte bluetooth är tekniken du är ute efter, om man ska vara petig. Sjukt dålig räckvidd. Men skulle ju funkar för att snacka med en passagerare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tror inte bluetooth är tekniken du är ute efter, om man ska vara petig. Sjukt dålig räckvidd. Men skulle ju funkar för att snacka med en passagerare.

Jodå, bluetooth funkar utmärkt för ändamålet. De bättre systemen har ett par kilometers räckvidd, även om det naturligtvis varierar med terrängen, men fullt tillräckligt för att köra med polarna. Men det går inte att komma ifrån att man får vara beredd att lägga ca 2500 kr om man skall ha något som funkar. Alternativet är väl annars en PMR-radio med headset.
 

yam660r

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Västervik
Hoj
X11 + XTZ660 + Dr350
Kört med en billig variant från Kina i två säsonger, ca sex timmar på en laddning.

800 spänn för två stycken och funkar kalas :tummenupp
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jodå, bluetooth funkar utmärkt för ändamålet. De bättre systemen har ett par kilometers räckvidd, även om det naturligtvis varierar med terrängen, men fullt tillräckligt för att köra med polarna. Men det går inte att komma ifrån att man får vara beredd att lägga ca 2500 kr om man skall ha något som funkar. Alternativet är väl annars en PMR-radio med headset.

Jag misstänker att det Geggamoja vill säga är att det är nog inte faktiskt bluetooth som används för röstkommunikationen. Jag har alltid misstänkt att bluetooth används för kommunikation med mobil eller liknande men sen används någon annan radioteknik för röstkommunikationen.

Har du någon anledning att tro det faktiskt är bluetooth vore jag väldigt intresserad av att veta det. Bluetooth är inte designat för det riktigt.

Har hittat det här iaf:
http://www.bluair.pl/bluetooth-range
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag misstänker att det Geggamoja vill säga är att det är nog inte faktiskt bluetooth som används för röstkommunikationen. Jag har alltid misstänkt att bluetooth används för kommunikation med mobil eller liknande men sen används någon annan radioteknik för röstkommunikationen.

Har du någon anledning att tro det faktiskt är bluetooth vore jag väldigt intresserad av att veta det. Bluetooth är inte designat för det riktigt.

Har hittat det här iaf:
http://www.bluair.pl/bluetooth-range

Nja, jag är hyfsat säker på att det är bluetooth det handlar om, även om de kanske skruvat upp uteffekten en aning m.m. Dels specar ju tillverkarna att de använder bluetooth, dels finns det numera funktioner för att koppla samman headset av olika märken. När jag kopplar samman mitt Sena-headset med ett äldre Scala Rider gör man på det senare headsetet ihopkopplingen som om man hade anslutit det till en mobiltelefon. Headsetet tror alltså att det är anslutet till en mobiltelefon via bluetooth, men är i själva verket ihopkopplat med mitt Sena-headset och jag kommunicerar med i princip samma räckvidd som mellan två Scala Rider-headset. Går även att koppla ihop med vanliga mobilheadset på det här sättet även om räckvidden då begränsas pga dessa headsets begränsade uteffekt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns en PTT app som heter Zello.Den funkar med vissa
headset.Den simulerar komradio via datanät.

Kopplar ihop massa enheter i ett gruppsamtal med krav
på att trycka in knapp när man skaĺ tala
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp beggad Cardo - de har funnits i X antal år och är kompatibla med de allra nyaste.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
BT är ju som design gjord för max 10-12 meter eller vad det är av rena säkerhetsskäl. Samtliga system som jag har kollat på använder radio för kommunikation mellan olika förare, och eller BT till en telefon, GPS och andra enheter som användaren kan tänkas vilja lyssna/använda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, jag är ganska övertygad om att det är BT som används mellan enheterna också - därav den relativt taskiga räckvidden som i princip är "synhåll". Hade det varit radio hade man utan problem kunnat sträcka ut räckvidden till ett antal kilometer, men nu sätter lagstiftning i princip stopp för fri radiokommunikation på lämpliga frekvenser, därav BT.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Jag och min tjej köpte via Handelsboden ett par headset (kan inte namn nu på rak arm). Det var betydligt billigare än exempelvis Scala med flera. Förutom den självklara funktionen att kunna prata med varandra kunde man även koppla telefon för att svara i hjälmen samt lyssna på musik via BT. Vilket gör att headsetet är passligt att bruka även när man inte kör ihop med någon annan.

Fungerar bra upp till cirka 100km/h men jag får uppfattningen om att det handlar mycket om vilken hjälm och hur du fäster mic och högtalarna i hjälmen som avgör hur bra du uppfattar ljudet från din partner in crime. Racerhjälm tex har inte plats för hörlurarna vilket är värt att veta medans touring/korv-äta hjälmar oftast har utskärningar i frigoliten där högtalarna kan monteras och spår för kablage och mic.

Beträffande BT har väl de nya versionerna/speccarna 2.0+ blivit avsevärt bättre än när BT var nytt.
Jag vet att industriell BT klarar åtminstone 1000m open field för kommunikation men jag har ingen info om i vilka hastigheter.

Försökte själv hitta något liknande som Zello förut, Nokia hade något PTT walkie talkie funktion i äldre telefoner. Men då att det skulle vara just BT. Tror inte att det funkar i praktiken när man åker hoj med att trycka in headset knappar osv. Det är väldigt trevligt med BT headset och dess självstartande funktion på ljudnivån.
Dessutom om man åker utomlands så blir det en trevlig roaming avgift om det enbart är över SIM abbonemang.

https://zello.com/channels/#popular
Verkar kul att testa vilket som, men känns som att man uppfinner hjulet lite med att ansluta till gamla COM kanaler när Internet finns :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Fungerar bra upp till cirka 100km/h men jag får uppfattningen om att det handlar mycket om vilken hjälm och hur du fäster mic och högtalarna i hjälmen som avgör hur bra du uppfattar ljudet från din partner in crime.

Jag har provat att ringa från hojen i rent testsyfte och bortsett från koncentrationsproblem så hade jag problem med att höra den i andra änden som däremot hörde mig perfekt och förmodligen inte ens hade vetat att jag satt på hojen om jag inte sagt något. Jag misstänker att det faktum att jag kör med öronproppar (visserligen formgjutna med filter) gör att volymen hamnar för högt, för det distar/överstyr.

När jag och brorsan körde intercom här i måndags och tisdags så gick det hjälpligt när vi inte låg på motorväg; ibland hörde jag honom och ibland fick han repetera sig. På motorväg var det mer eller mindre kört. Jag har Cardo och han har Sena (som nämnt ovan) men vi har Shoei GT-Air båda två; han kör dock med vanliga öronproppar. Han hade inga problem att höra mig. Kanske har Sena bättre ljud än Cardo, eller så är det fel på mitt headset, eller så är det något annat. ;P Jag är dock nöjd om jag hör GPS-navigatorn och kan roa mig med lite musik vid motorvägskörning och det fungerar fint. ^^

Edit: Sena verkar däremot ha problem med regn, så jag skulle passa mig för dem. Mitt Cardo har aldrig lagt av eller ballat ur i regn.
 
Last edited:

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Jag har provat att ringa från hojen i rent testsyfte och bortsett från koncentrationsproblem så hade jag problem med att höra den i andra änden som däremot hörde mig perfekt och förmodligen inte ens hade vetat att jag satt på hojen om jag inte sagt något. Jag misstänker att det faktum att jag kör med öronproppar (visserligen formgjutna med filter) gör att volymen hamnar för högt, för det distar/överstyr.

När jag och brorsan körde intercom här i måndags och tisdags så gick det hjälpligt när vi inte låg på motorväg; ibland hörde jag honom och ibland fick han repetera sig. På motorväg var det mer eller mindre kört. Jag har Cardo och han har Sena (som nämnt ovan) men vi har Shoei GT-Air båda två; han kör dock med vanliga öronproppar. Han hade inga problem att höra mig. Kanske har Sena bättre ljud än Cardo, eller så är det fel på mitt headset, eller så är det något annat. ;P Jag är dock nöjd om jag hör GPS-navigatorn och kan roa mig med lite musik vid motorvägskörning och det fungerar fint. ^^

Edit: Sena verkar däremot ha problem med regn, så jag skulle passa mig för dem. Mitt Cardo har aldrig lagt av eller ballat ur i regn.

Ja det jag menade var att jag tror inte själva headsetet är så avgörande i den meningen. Ljudnivån i högtalarna är nog i de flesta system på samma nivå. Där är min uppfattning efter att ha monterat headsetet i lite olika hjälmar att det är mycket beroende på vilken och vart i hjälmen det placeras som avgör.

Något som hade varit skyst hade varit om det fanns ett headset system där man kan koppla in in-ear hörlurar, jag tror det hade varit det perfekta. Kanske finns?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Med Sena 20s kan du koppla in vilka lurar du vill (med 3.5mm kontakt)
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Ja det jag menade var att jag tror inte själva headsetet är så avgörande i den meningen. Ljudnivån i högtalarna är nog i de flesta system på samma nivå. Där är min uppfattning efter att ha monterat headsetet i lite olika hjälmar att det är mycket beroende på vilken och vart i hjälmen det placeras som avgör.

Något som hade varit skyst hade varit om det fanns ett headset system där man kan koppla in in-ear hörlurar, jag tror det hade varit det perfekta. Kanske finns?

Ljudnivå är en sak, ljudkvalité en annan. ;)
Headsetet sköter bland annat brusreduceringen så det är inte bara upp till micken och elementen.
Både Cardo och Sena har system som tillåter inkoppling av egna lurar. Mitt Sena 20S som har nämnts tidigare i tråden är ett exempel.
Det är dock inget jag hade rekommenderat då mitt fortfarande är dött efter ett regnoväder.
Hade jag inte varit orolig för batteriet så hade jag slängt in det i ugnen på 50 grader...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top