Snabbgas???

Vassingen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
09. Yamaha r6
Rätta mig om jag har fel, men visst fan måste det vara bättre med snabbgas i racing? Mvh Tim:va

trim_products_nos_36_2130567767.jpg

Lånar tråden för en fråga. Kan någon förklara vad snabbgas innebär? :)

Last edited:
Om man åker 125cc där man antingen har full gas eller ingen gas alls så är svaret ja. Men med större motorer vill man ju även ha trottelkontrol.

På dom stora hojarna har man så breda styren och styrena så rakt ut vilket gör det helt onaturligt för handleden att gasa om man burkar mycket vid nedlägg. Så det är mycke mera användbart på stora hojarna om man vill gasa tidigt ur en böj utan att trötta ut handleden.

Vi har själv gasrullar med kortare slag på 125cc med men det beror på vad förarna gillar mest. 125 har styrena mycket mera vinklade med annan vinkel på clipon för att just kunna gasa tidigt med.

Last edited:
Det borde finnas en gasrulle som lyfte mer på slutet. Där man vill ha gaskontroll är ju framför allt i de låga registren, att kunna gå från av- till påslag mjukt och fint. Från halv till fullgas skulle det sedan kunna gå mycket fortare.
För visst finns det tillfällen där man liksom måste ta omtag, för att när man kommit "ända ner" är det inte fullt! Hur fan det nu kan gå till....:va

Finns det sådana gasrullar. Som lyfter mer på slutet?

Det borde finnas en gasrulle som lyfte mer på slutet. Där man vill ha gaskontroll är ju framför allt i de låga registren, att kunna gå från av- till påslag mjukt och fint. Från halv till fullgas skulle det sedan kunna gå mycket fortare.
För visst finns det tillfällen där man liksom måste ta omtag, för att när man kommit "ända ner" är det inte fullt! Hur fan det nu kan gå till....:va

Japp, funkar dessutom precis lika bra som man föreställer sig att det ska göra. Borde vara standard på all twinnar med kass insprutning!

http://www.g2ergo.com/

Plocka isär rullen o "bygg på" rullen ett par mm på slutet av slaget, fixade själv en hemmabyggd snabbgas häromdagen, limmade på en remsa av en 2mm tjock gummimatta runt rullen o vips hade man en snabbgas:tummenupp

Precis, öka diametern på rullen där du vill ha mer utväxling!

Yep, det verkar ju rätt ....lätt. Sedan är det ju det där med att komma med hemmaklabbade lösningar för gasrullen....
Man vill ju inte att något ska lossna och låsa gasen i änden på Torpetrakan...:kryckor:jisses:crash

Yep, det verkar ju rätt ....lätt. Sedan är det ju det där med att komma med hemmaklabbade lösningar för gasrullen....
Man vill ju inte att något ska lossna och låsa gasen i änden på Torpetrakan...:kryckor:jisses:crash

Så sant, limmade med superduperlim:tummenupp, sen sitter ju extramaterialet mellan wiren och rullen så att det lossar är knappast troligt, sedan får väl inte själva huset där rullen sitter vara för trångt så att det riskerar att kila fast. På min K-6:a fanns det gott om plats både på bredden o höjden! sen kanske man ska kolla efter ev slitage efter lite körning. men att betala 2000 för en snabbgas, aldrig!

Gjorde om mitt handtag så här förra våren, känslan är över förväntan, borde vara standard.
Att dessutom nästan behöva ta omtag vid fullgas är ju värdelöst :tummenupp

Man kan få en för 1 lusentapp och fler utväxlingar.
http://global.ebay.com/search?Query=quick+throttle&Region=0

Coolt. Men det kitet ger väl snabbare gas hela vägen? Jag var mer sugen på en som gav mer på slutet....

Och är det inte det denna mojen gör?http://www.g2ergo.com/street-bike-g2-ergonomics-products.html?product_type=330
För 160 spänn?

Gjorde om mitt handtag så här förra våren, känslan är över förväntan, borde vara standard.
Att dessutom nästan behöva ta omtag vid fullgas är ju värdelöst :tummenupp

SNYGGT!!! :tummenuppVad tillverkade du av? Ser .... fabriks ut!:tummenupp

Last edited:
SNYGGT!!! :tummenuppVad tillverkade du av? Ser .... fabriks ut!:tummenupp
Jag tror att det är precis det du är ute efter :)

Tack :)
Jag "fuskade" lite och svarvade först en ring i nylon, sedan sågade jag och filade tills jag fick rätt utväxling och filade tom ner spåret i början så den blev ännu känsligare i botten men så att det totala slaget blev lagom utan att behöva vika handleden "ur led" vid fullgas :D

Idén fick jag från ett Kawaforum där de sågat ur en bit av en plaststos från en vattenledningskoppling i plast.

Jag tror att det är precis det du är ute efter :)

Tack :)
Jag "fuskade" lite och svarvade först en ring i nylon, sedan sågade jag och filade tills jag fick rätt utväxling och filade tom ner spåret i början så den blev ännu känsligare i botten men så att det totala slaget blev lagom utan att behöva vika handleden "ur led" vid fullgas :D

Idén fick jag från ett Kawaforum där de sågat ur en bit av en plaststos från en vattenledningskoppling i plast.

:tummenupp Betyg GULD!:tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...