Snabbgas???

Gjorde om mitt handtag så här förra våren, känslan är över förväntan, borde vara standard.
Att dessutom nästan behöva ta omtag vid fullgas är ju värdelöst :tummenupp

NU har jag stått ute i boden och tittat och undrar hur du kan få din ûbersnygga mod att funka bra. Det jag lurar på är när du gasar på och kommer till "rampen", och det börjar hala in gaswire fortare, kommer inte gasen att låsa sig då? Returviren släpper ju inte ut motsvarande mer returwire. Eller kör du bara med en gaswire och ingen returwire??

De finns för många hojar

EX

http://www.g2ergo.com/

De har inte en gasrulle med "ramp"funktion. Bara "vanlig" snabbgas.

Har den här hojen ingen returwire?

Last edited:
NU har jag stått ute i boden och tittat och undrar hur du kan få din ûbersnygga mod att funka bra. Det jag lurar på är när du gasar på och kommer till "rampen", och det börjar hala in gaswire fortare, kommer inte gasen att låsa sig då? Returviren släpper ju inte ut motsvarande mer returwire. Eller kör du bara med en gaswire och ingen returwire??

Har den här hojen ingen returwire?
Nejdå, jag har fortfarande 2 vajrar.

Jag förstår vad du menar men det funkar utan att det vill låsa.

Jag har ingen ritning kvar så jag minns inte riktigt men jag har gett returvajern en nedramp som är snabbare än upprampen så därför slipper jag extraglapp i viloläget men direkt efter så börjar returvajern slacka snabbare så det jämnar ut sej på hela slaget...
Ja det är lite konstigt men det fungerar :tummenupp

Jag gjorde iofs en del filande på ramperna tills det fungerade så det var även lite "trial & error" inbakat, hehe.
Bifogar en bättre bild.

Största problemet med -07 R1an var att det fanns så lite spel i vajerjusteringen att slacka på för att kompensera för nocken så därför har jag tagit bort så mycket material som gick på den sida där returvajern löper men att det fortfarande finns material kvar så den "lösa delen" har stöd från båda sidor.

Som det visades i länken jag bifogade i tidigare post så måste stoppklacken i huset tas bort då den bygger för mycket för att nocken ska kunna gå förbi, fast det gör inget så länge du har två vajrar :tummenupp

Nej, G2 säljer en rulle som du själv väljer vilken kam du vill sätta dit. Allt från org. -> vanlig snabbgas -> ketchupeffekt. Dock kostar den ju en slant, men det finns kopior på eBay :tummenupp

Nej, G2 säljer en rulle som du själv väljer vilken kam du vill sätta dit. Allt från org. -> vanlig snabbgas -> ketchupeffekt. Dock kostar den ju en slant, men det finns kopior på eBay :tummenupp

Jag trodde också det men icke. Jag frågade G2 detta och fick följande svar:

Hi Magnus,
We do not have any cams that begin at stock size and ramp up for quicker turning. There is not way to offer quicker turn (less rotation) without sacrificing something off idle. Let me know if I can be of any further help.

Thanks,
Gary

Ja det är lite konstigt men det fungerar :tummenupp

Nice!:tummenupp

Last edited:
Jag trodde också det men icke. Jag frågade G2 detta och fick följande svar:

Hi Magnus,
We do not have any cams that begin at stock size and ramp up for quicker turning. There is not way to offer quicker turn (less rotation) without sacrificing something off idle. Let me know if I can be of any further help.

Thanks,
Gary

Nice!:tummenupp

Det där är ju bara skitsnack och varför jag dissade at köpa en sån med utbytbara kammar.
Håller på i skrivande ögonblick att göra samma mod som ozzian på min hoj.

Har köpte ett R6-handtag som har 1/6 till fullgas istället för min hondas 1/4 orginal, sen ska jag fila en ramp i början för att få bättre låggas-kontroll.

Även för mig måste jag fila bort nockarna i handtagshuset för att få plats med det nya handtaget.

På det nya R6-handtaget ser ni den påtänka profilen.

som mozz säger kommer ju returwiren slacka snabbare är gaswiren, men det är nog så marginellt att det inte spelar nån större roll.

Det är också som ozzian säger ett jävla pill med att få bort det gamla handtaget och än värre att få dit det nya pga wire-spänningen.
I nödfall kan man lossa nere vid spjället, men då blir det ju genast lite mer meck...

Bifogat

• IMG_7137.jpg
    IMG_7137.jpg
    239 KB · Visningar: 116
  • IMG_7135.JPG
    IMG_7135.JPG
    219.8 KB · Visningar: 74
Last edited:
Har köpte ett R6-handtag som har 1/6 till fullgas istället för min hondas 1/4 orginal, sen ska jag fila en ramp i början för att få bättre låggas-kontroll.
-------------
som mozz säger kommer ju returwiren slacka snabbare är gaswiren, men det är nog så marginellt att det inte spelar nån större roll.

Skulle man inte kunna bygga upp motsvarande "bulle" precis mittemot rampen, för att kompensera och få bort "slacket"?

Skulle man inte kunna bygga upp motsvarande "bulle" precis mittemot rampen, för att kompensera och få bort "slacket"?

Bulle? Det måste väl vara en svacka mittemot bullen?

Jag vill åxå passa på att påpeka för dej Mozz att det är ett kombinerat snabb/värmehandtag på bilderna.(snyggt o listigt gjort förövrigt)
Det kanske vore nåt att satsa på när stelheten sätter in på en gammelman som du. :D

Bulle? Det måste väl vara en svacka mittemot bullen?

Ja, det är ju det det är! Han har ett snabbgashandtag (som alltså har en större grunddiameter än original) men för att inte få så snabbt lyft den första biten, så filar han ner till en mindre diameter (precis då spjällen öppnar). Sedan blir det då en "ramp" upp mot den större diametern där det öppnar snabbare.
Det är mot den nedfilade rampen det bör ligga en bulle så att returwiren inte får så mycket slack. Juh!:)

Ja, det är ju det det är! Han har ett snabbgashandtag (som alltså har en större grunddiameter än original) men för att inte få så snabbt lyft den första biten, så filar han ner till en mindre diameter (precis då spjällen öppnar). Sedan blir det då en "ramp" upp mot den större diametern där det öppnar snabbare.
Det är mot den nedfilade rampen det bör ligga en bulle så att returwiren inte får så mycket slack. Juh!:)
Jag har ingen känsla av något slack på returvajern, givetvis är den slackad men det känns inte av så i praktiken har det ingen betydelse.

Men det finns tillräckligt med material att ta bort om du skulle vilja det fast jag tror inte det betyder något för i och med att höljet sitter utanför den tänkta gropen så kommer troligen vajern inte att gå ner i den (bara en gissning).
Sen kan det ju skilja andra saker mellan olika hojar så ta inte allt jag säger för att det ska gälla just på din hoj så jag tycker du gör helt rätt att tänka lite längre :tummenupp

Om du nu gör så så kan du säkra att nocken inte lossnar genom att stifta och limma den.

"SKOMAKARN": Så rätt, jag har värmeslingor i handtagen på R1an, ganska behagligt då den Svenska sommaren inte alltid är så mycket "sommar" :D

Last edited:

Jag förstår detta. Jag trodde du hade snurrat till det.
Jag menar att det skulle vara en svacka mittemot det du kallar för ramp medan du vill göra en bulle mittemot den nedfilade delen av rampen. Det beror ju på om det finns material att fila av. Annars får det bli en bulle.

Men egentligen skrev jag mest för att jiddra lite med dej.
Fika nån dag? Ljuga lite om kommande säsong :)

På min hoj har man löst progressiviteten genom att ha en assymetrisk trissa på spjället. Kanske kan vara lättare att modifiera där på vissa hojar än att fippla med gashandtaget?

Är det bara BMW som har detta orginal?

På min hoj har man löst progressiviteten genom att ha en assymetrisk trissa på spjället. Kanske kan vara lättare att modifiera där på vissa hojar än att fippla med gashandtaget?

Är det bara BMW som har detta orginal?

Om man ska göra det som eftermarknadshack är det nog mycket jobbigare att få på nåt på spjälltrissan än gashandtaget dock... =)

Om man ska göra det som eftermarknadshack är det nog mycket jobbigare att få på nåt på spjälltrissan än gashandtaget dock... =)
Japp, och det var nog en jäkla tur att du tog det ur mej första gången vi pratade om detta, det hade blivit grisjobbigt att få till det på R1an (även om ritningen på det var klar) :D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8