Nyteknik
Bannad
Om MotoGP skulle slippa ett reglemente som reglerade typ av motor och som inte förbjöd någon teknik - vad skulle tillverkarna satsa på då?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Nyteknik skrev:Om MotoGP skulle slippa ett reglemente som reglerade typ av motor och som inte förbjöd någon teknik - vad skulle tillverkarna satsa på då?
![]()
Nyteknik skrev:Om MotoGP skulle slippa ett reglemente som reglerade typ av motor och som inte förbjöd någon teknik - vad skulle tillverkarna satsa på då?
![]()
Mr Helmut skrev:turbo![]()
måste ju gå att få det att funka
![]()

Hoztic skrev:Skulle inte det bli svårkört på bana? Visserligen är väl en MotoGP-racer ganska toppig ändå, men med turbo klipper det ju ännu hårdare! Fast visst, med traction control så!![]()
sandstream skrev:Frågan är onekligen mycket intressant och det hade varit kul om någon som var väl insatt i motorer kunde komma med den ultimata konfigurationen istället för att vi spånar om turbos osv.
sandstream skrev:Frågan är onekligen mycket intressant och det hade varit kul om någon som var väl insatt i motorer kunde komma med den ultimata konfigurationen istället för att vi spånar om turbos osv.
Mr Helmut skrev:skulle dom inte kunna ha massa instrument å jox för att justera så de inte blir ketchup (för mycket)
Men vad vet jag
Men visst vore det läckert Ja, jag menar den perfekta motorn för att förflytta en mc runt dagens banor på snabbast möjliga tid med hänsyn till de däck som finns.Hoztic skrev:Du menar den perfekta motorn? Något säger mig att den är ganska flyktig! För varje generation/årsmodell så har man ju krämat ur optimalt just då. Sen kommer nya erfarenheter, material, forskning osv, och då tar man ett kliv till.
Men det har de ju redan idag.gixxxerracing skrev:Vankel...
Där pratar man långt register och hög effekt...![]()
Men är de verkligen mer effektiva/lättare än tvåtaktare?gixxxerracing skrev:Vankel...
Där pratar man långt register och hög effekt...![]()
Hur mycket mindre tror du att en 800cc 2T skulle väga jämför med en 800cc 4T?Nyteknik skrev:Jag tror på (och skulle förstås vilja se) en tvåtakts-vinkel-fyra (eller femma) om 7-800 cc. Den skulle säkert ge 280 hk i ett långt register och ett fruktansvärt vrid. Framför allt skulle den väga betydligt mindre än dagens fyrtaktare.
Varför har man inte det idag?Nyteknik skrev:Radiokommunikation mellan team och förare vore en självklarhet.
sandstream skrev:Ja, jag menar den perfekta motorn för att förflytta en mc runt dagens banor på snabbast möjliga tid med hänsyn till de däck som finns.
I dagsläget är det inga problem att få ut 300 HK ur en MotoGP hoj men det ska vara körbart och däcken ska hålla.
Som det är idag är det väl chassit och däcken som sätter begränsningarna i kurvorna ihop med vikten.
Ett par hundra hästar till skulle nog inte få dem att gå fortare i kurvorna, bara rakt fram.
Vad jag har läst och hört håller en MotoGP-förare ful gas bara ett par sekunder per varv.
sandstream skrev:Varför har man inte det idag?
sandstream skrev:Hur mycket mindre tror du att en 800cc 2T skulle väga jämför med en 800cc 4T?
Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är kurvhastigheten som är det stora problemet och att man skulle tjäna mycket mer på att öka den än farten rakt fram?
Varför har man inte det idag?
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |