Snabbast - men hur?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Om MotoGP skulle slippa ett reglemente som reglerade typ av motor och som inte förbjöd någon teknik - vad skulle tillverkarna satsa på då?

:banana

Nyteknik skrev:
Om MotoGP skulle slippa ett reglemente som reglerade typ av motor och som inte förbjöd någon teknik - vad skulle tillverkarna satsa på då?

Antagligen lättare å mer effekt som vanligt :)
Sen tror jag att man skulle kunna justera hojarna från depån, så att man i realtid kunde optimera insprutning, dämpare osv allt eftersom soppan förbrukas, däcken värms osv.

Nyteknik skrev:

turbo :hihi

måste ju gå att få det att funka

Tvåtakt :tungan

Tänk en NSR 500 fast med 800-900 cc, det skulle ge ett långt åkbart register och slipper man den under viktgränsen skulle man nog kunna göra den lättare än NSR500an

Frågan är onekligen mycket intressant och det hade varit kul om någon som var väl insatt i motorer kunde komma med den ultimata konfigurationen istället för att vi spånar om turbos osv.

Hoztic skrev:
Skulle inte det bli svårkört på bana? Visserligen är väl en MotoGP-racer ganska toppig ändå, men med turbo klipper det ju ännu hårdare! Fast visst, med traction control så! :tummenupp

skulle dom inte kunna ha massa instrument å jox för att justera så de inte blir ketchup (för mycket)

Men vad vet jag

sandstream skrev:
Frågan är onekligen mycket intressant och det hade varit kul om någon som var väl insatt i motorer kunde komma med den ultimata konfigurationen istället för att vi spånar om turbos osv.

tror du verkligen det finns någon som kan svara då?

sandstream skrev:

Du menar den perfekta motorn? Något säger mig att den är ganska flyktig! För varje generation/årsmodell så har man ju krämat ur optimalt just då. Sen kommer nya erfarenheter, material, forskning osv, och då tar man ett kliv till.

Mr Helmut skrev:
skulle dom inte kunna ha massa instrument å jox för att justera så de inte blir ketchup (för mycket)

Men vad vet jag

Jo, det skulle väl gå iofs! Frågan är om inte en turboinstallation väger för mycket, så man tappar svängbarhet istället? :va Men visst vore det läckert :D

Hoztic skrev:
Du menar den perfekta motorn? Något säger mig att den är ganska flyktig! För varje generation/årsmodell så har man ju krämat ur optimalt just då. Sen kommer nya erfarenheter, material, forskning osv, och då tar man ett kliv till.
Ja, jag menar den perfekta motorn för att förflytta en mc runt dagens banor på snabbast möjliga tid med hänsyn till de däck som finns.
I dagsläget är det inga problem att få ut 300 HK ur en MotoGP hoj men det ska vara körbart och däcken ska hålla.

Som det är idag är det väl chassit och däcken som sätter begränsningarna i kurvorna ihop med vikten.
Ett par hundra hästar till skulle nog inte få dem att gå fortare i kurvorna, bara rakt fram.

Vad jag har läst och hört håller en MotoGP-förare ful gas bara ett par sekunder per varv.

gixxxerracing skrev:
Vankel...
Där pratar man långt register och hög effekt... :)
Men det har de ju redan idag.
Kollar man på "åka-med-sekvenser" från MotoGP där varv och växel visas har de ca 10.000 varv att leka med vilket är mer än tillräckligt.
Effekten är inte heller problemet.

Radio/GPS/robot styrda hojar utan förare, bara att mappa banan i en PC och ge gärnet, könslöst javisst.

Jag tror på (och skulle förstås vilja se) en tvåtakts-vinkel-fyra (eller femma) om 7-800 cc. Den skulle säkert ge 280 hk i ett långt register och ett fruktansvärt vrid. Framför allt skulle den väga betydligt mindre än dagens fyrtaktare.

Radiokommunikation mellan team och förare vore en självklarhet.

utan viktgräns och med tvåtaktsmotor skulle det väl bli 7-800cc, 100kg, 400hk, tractioncontrol, data från depån, aktivfjädring, mm..
exlusiva material,
ja = herrejösseshojar :tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag tror på (och skulle förstås vilja se) en tvåtakts-vinkel-fyra (eller femma) om 7-800 cc. Den skulle säkert ge 280 hk i ett långt register och ett fruktansvärt vrid. Framför allt skulle den väga betydligt mindre än dagens fyrtaktare.
Hur mycket mindre tror du att en 800cc 2T skulle väga jämför med en 800cc 4T?

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är kurvhastigheten som är det stora problemet och att man skulle tjäna mycket mer på att öka den än farten rakt fram?

Nyteknik skrev:
Radiokommunikation mellan team och förare vore en självklarhet.
Varför har man inte det idag?

sandstream skrev:
Ja, jag menar den perfekta motorn för att förflytta en mc runt dagens banor på snabbast möjliga tid med hänsyn till de däck som finns.
I dagsläget är det inga problem att få ut 300 HK ur en MotoGP hoj men det ska vara körbart och däcken ska hålla.

Som det är idag är det väl chassit och däcken som sätter begränsningarna i kurvorna ihop med vikten.
Ett par hundra hästar till skulle nog inte få dem att gå fortare i kurvorna, bara rakt fram.

Vad jag har läst och hört håller en MotoGP-förare ful gas bara ett par sekunder per varv.

Då är det ju ganska meningslöst att få mer effekt alltså, man kanske vill ha andra effektkurvor dock! Eller få en hoj som kan anpassa effekten till fäste, lutning osv, så att man vågar hålla stumt oftare, och vara säker på att man inte voltar baklänges eller får släpp.

sandstream skrev:

Banned, va tillåtet förra året eller året innan det, KR teamet/ Aoki va den ende som använde det, dom tjänade ca3 kvalvarv på att han kunde säga när han kom in och vad han behövde..

sandstream skrev:
Hur mycket mindre tror du att en 800cc 2T skulle väga jämför med en 800cc 4T?

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är kurvhastigheten som är det stora problemet och att man skulle tjäna mycket mer på att öka den än farten rakt fram?

Duktigt förbjudet med all form av radiovågskommunikation med föraren.

En fyrtaktare väger minst 10kg mer om man nu använder samma cylinderantal och volym.

En sak jag har funderat på är om man nu släpper volym helt fritt vore det kanske gynnsamt att bygga en V2 ala RSW250 och kompensera effekttappet V2 ger mot V4 med ännu mer volym....Kul med ett bygge smalt som en 250 fast med 250-300 häst...

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back