Snålare att ligga?

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.

:hoppskrat
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.

efter unforgivens givande inlägg borde det vara fritt fram även för mig att bidra :)

jag har aldrig själv provat, men teoretiskt borde du kunna spara in en del, då luftmotståndet på en given area ökar proportionellt med kvadraten på hastigheten. frågar är hur många fler krafter det är som verkar på motorcykeln mer än luftmotståndet och rullmotståndet som är icke försumbara. nån som känner för att sätta upp en kraftbalans?
 
Har också funderat på det där :P

I landsvägsfart (110) liggande på min CBR så sjönk hastigheten till typ 90 om jag satte mig upp. Då borde man alltså spara runt 20% bränsle om man orkar ligga så hela tiden. Inget jag orkat prova, men borde ju stämma.
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.


ja tror nog du ser ut som en idiot om du står upp i 200 km/t:D
//Robin
 
Kan ju bli ganska svårt att testa iofs. Även om man kör samma sträcka så varierar ju vinden en del. Dessutom blir det nog svårt att hålla exakt samma hastighet, acca lika mycket osv.

Nån som har en vindtunnel hemma??:tungan

Kanske går det att räkna ut i nåt lämpligt dataprogram.

Robin Hood skrev:
2354302 ja tror nog du ser ut som en idiot om du står upp i 200 km/t:D
//Robin

Men man lär få grymma serratusmuskler.
 
Last edited:
Om du prompt måste hålla en viss hastighet, så sparar du ganska mycket på att minska luftmotståndet. Men det vanliga är väl snarare att man håller visst gaspådrag och den hastighet man får är ett resultat av luftmotståndet och utväxlingen.
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.

:hoppa hm spara soppa pengar på hoj köra....nä där är gasen till för att nyttjas.
Och kring 200 ligger man inte ofta och pendlar i.
 
Säg att man kör drygt 100 km/h och sitter rakt upp, vindens kraft blir kanske 20 kg. 200 N i 30 m/s blir då 6 kW. Alltså ca 8 bakhjulshästar som går åt helvete. Att vinden bromsar 20 kg är givetvis en ren gissning. Som DJ Berndt säger så är motståndet proportionellt mot kvadraten på hastigheten vilket innebär att effekten som man går miste om är proporionellt mot kubiken på hastigheten. Om mitt antagande på 20 kg stämmer så innebär det att vid 200 km/h skulle kosta ca 60 bakhjulshästar (vilket iofs låter ganska mycket).
 
Snålare att ligga? JA! om det är den enda anledningen så är det nog snålt så det räcker till... :rolleyes:
Tänk med soppapengar du sparar om lägger dig på soffan istället... :tummenupp
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.


Köper man en sporthoj för att tjäna pengar ??? :confused:

Skit i pengarna o gaazzaa för h-lvete...:tummenupp
 
hur som helst så är det kanske inte så kul att sitta upprätt i 20 mil på motorvägen.. då ser iaf jag helre lite töntig ut och ligger och trycker på tanken. Blir bra mycket lägre ljudnivå då också!
 
Håller fullständigt med föregående talare... Du kör hoj för gus skull
dom drar nada.... Jag är ute och leker med min T-bird (302 V8) dagarna i ända
och den drar över 2,5 liter milen så fort jag nuddar gasen...
Det kostar att ha kul.... :D
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.


Om du inte har brottom och vill spara på bensinen så borde det vara mest ekonomiskt att ligga i suget bakom en lastbil. Där är ju vindmotståndet nästan noll plus att det går i långsam och jämn fart. Är man riktigt jävlig så kan man ju prova att ta tag i lastbilen och åka snålskjuts som cykelbuden i New York:D
 
ola_sandin skrev:
2357686 Om du inte har brottom och vill spara på bensinen så borde det vara mest ekonomiskt att ligga i suget bakom en lastbil. Där är ju vindmotståndet nästan noll plus att det går i långsam och jämn fart. Är man riktigt jävlig så kan man ju prova att ta tag i lastbilen och åka snålskjuts som cykelbuden i New York:D

Fina grejer det, tills något från lasten bestämmer sig för att trilla ner på dig....eller en bromsskiva eller något trillar loss...eller ett däck smäller så du får en slitbana i nyllet... :-)
 
MangeO skrev:
2354271 Någon som testat hur mycket soppa man kan spara genom att alltid krypa ner på tanken när man kör?

Man känner sig iofs som en idiot när man ligger ner i farter under 200, men om det finns soppapengar att spara så kanske man kan leva med det.
köp ett busskort:D
 
Tack för alla snälla svar.
Jag får väl sälja hojjskrället och tjacka permobil istället då som vissa tycks anse. Busskort går iallafall bort, står inte ut med att se alla sura människor på morgnarna.

Klart man kör hoj för att det är kul, men rätt många av mina hojmil är pendling till och från jobb. Å det är fan inte säskilt kul ändå! Man vill ju liksom snålköra när det ändå är tråkigt för att ha soppa kvar att brassa med på favvovägarna.
 
Det är omanligt att ligga ned på tanken.:fakta

Antagligen skulle man spara en massa soppa men det är iallafall ett otänkbart scenario.
 
MangeO skrev:
2358531 Tack för alla snälla svar.
Jag får väl sälja hojjskrället och tjacka permobil istället då som vissa tycks anse. Busskort går iallafall bort, står inte ut med att se alla sura människor på morgnarna.

Klart man kör hoj för att det är kul, men rätt många av mina hojmil är pendling till och från jobb. Å det är fan inte säskilt kul ändå! Man vill ju liksom snålköra när det ändå är tråkigt för att ha soppa kvar att brassa med på favvovägarna.

Har du ingen bil?
Du får väl iallafall dra av för soppan på deklarationen,inte mycket att klaga över då.Hoj dricker inte så attans mye.
El scooter vore kanske nåt,kan säkert snål ladda den på jobb oxå.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top