Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Jag har 5 nordsvenskar här hemma som fått växa upp med varvstopp sen de var föl. Så fort dom hör fyrtaktsylande blir det glada miner och dom springer fram till stängslet och radar upp sig för att hälsa.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hade ingen aning att det var ett så hett ämne. Det har alltid funkat så bra att bara dra av på gasen och rulla förbi med lite avstånd. Har bara stött på häst på ställen där det är 50 och då går det bra att rulla i 20-30 iaf.

:va
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Alla välbärgade hästägare och sporthojsförare? :hihi

vissa jobbar till sig sina sportisar, å jag tror inte en industriknegare har råd med en häst å det e så mycker mer än bara hästen som kostar. Sen om man skulle ha råd med en häst då jag kan nästan garantera att orken inte finns där för att ta hand om hästen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Självklart inte alla, men oroväckande många.

Men för att återgå, skulle man släppa ut en bil i trafiken som precis när som helst kan tappa styrförmågan?

Men haaallåååå, det gäller ju inte när det handlar om en snEl hEst!11one :hihi
Det är ju ett känslostyrt djuwr, med flykt som första skydd i genpoolen.

Jämförelsen är dock jäkligt på pricken.

Att häst och ryttare får vistas, samt inte verkar dras med skyldigheter, kan ju bara tillskrivas att det är gamla lagar som ligger kvar, eller? Som någon skrev, bruks-hEstar är inte överdrivet vanliga längre?

Men å andra sidan, jag noterar varje gång hur (jäkla) osäkert och galet det ser ut med småtjejer i sadeln på 500 pannor adhd-impulskontroll-nolla i trafiken, och tar vida svängar runt de små liven.

Så har det ju inte så lite med (samma som vi dras med generellt) bekräftelsebehov att göra, klart som FAN de småtjejer jag ser i byn hemma på asfalten har alternativa vägar för att ta sig till sina stigar.

Men det är roligare att visa upp sig...

/J
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
vissa jobbar till sig sina sportisar, å jag tror inte en industriknegare har råd med en häst å det e så mycker mer än bara hästen som kostar. Sen om man skulle ha råd med en häst då jag kan nästan garantera att orken inte finns där för att ta hand om hästen.


Du behagar skämta? När jag skaffade min första häst hade jag henne på stall. Hon kostade mig i genomsnitt 2000:-/månad.
Idag har jag en gård som kostar mindre än genomsnittsvillan. Jag har två hästar som tillsammans kostar mig max 3500:-/månad.


Som med allt annat handlar det om prioriteringar. :fakta Mina pubkvällar är få och mina klädinköp är färre.
Man lägger pengar på det man tycker är värt det. Ingen skillnad på hästar och hojar där. Vet en hel del tonårstjejer som fixar skola, jobb och häst. :yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du behagar skämta? När jag skaffade min första häst hade jag henne på stall. Hon kostade mig i genomsnitt 2000:-/månad.
Idag har jag en gård som kostar mindre än genomsnittsvillan. Jag har två hästar som tillsammans kostar mig max 3500:-/månad.

(Vi har en hEst)

BWAAAAAAHAHAHAHAHAHAAAAHAHAHAHAHAHAAAAA
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har man problem med att andra än en själv vistas på vägen kanske man snarare ska granska sin egen körning.

Det om något är väl ett argument som ganska snabbt kan vändas mot hästar, hästägare och ryttare...?

Jag vet i alla fall inga lastbilar, bussar, traktorer, väghyvlar, bilar, andra motorcyklister, cyklister eller några andra trafikanter som önskar eller rent av kräver att jag möter dem i krypfart eller stänger av motorn och står stilla då de passerar...? Hästtjejer i denna tråd säger ju själva att de framför ett djur som är så instabilt att det kan skrämmas av en stillastående bil, en skugga i diket eller nästan vad som helst mellan himmel och jord. Ändå hävdar de sin rätt att vistas på allmän väg och väl där ska alla andra anpassa sig så att hästen inte löper amok...? Jag vet inte, men för mig låter det som att det är hästtjejerna själva som har störst problem med att andra vistas på samma väg...?

Missförstå mig inte - om jag möter en häst så saktar jag in i mycket god tid. Om kraken ändå ser skrämd ut så styr jag in till vägkanten, stannar och öppnar visiret (att se förarens ögon istället för ett svart visir verkar ha en lugnande effekt på många hästar, enligt egen erfarenhet). Och jag argumenterar inte heller emot hästars och ryttares lagliga rätt att vistas på vägen.

Men tycker jag att det är smart att en trettonåring tar ut en instabil häst på allmän väg...? Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att det är urbota jävla dumt och snudd på egoistiskt - nu ska jag framföra mitt fordon och då får inga andra fordon störa, typ.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
(Vi har en hEst)

BWAAAAAAHAHAHAHAHAHAAAAHAHAHAHAHAHAAAAA

Det är som med rökare, dom röker aldrig mer än ett paket om dagen och det kostar max en hemhundring i veckan.

Häromkring räknar man med 3,5t:-/häst och månad, under normala månader, vilka av någon anledning det går två om året av.

Har man egen gård kan man kapa någon/några tusingar i månaden, återigen den "normala" månaden.....
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hur svårt kan det vara att sakta ner när det är häst, folk, barn på vägen.

Kör bana om ni ska race:a era klantarselen. :) ..... Nu får jag ligga med hästtjejerna.:tuttar
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Vad många cheyer det finns på sporthoj!
Allt som behövdes för att dom skulle börja skriva också var en tråd om hest.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det är som med rökare, dom röker aldrig mer än ett paket om dagen och det kostar max en hemhundring i veckan.

Häromkring räknar man med 3,5t:-/häst och månad, under normala månader, vilka av någon anledning det går två om året av.

Har man egen gård kan man kapa någon/några tusingar i månaden, återigen den "normala" månaden.....


Att man har egen gård gör inte att man automatiskt kan kapa kostnader.

Jag har lyckats hålla en häst när jag hade ut 9000:-/månad så jag vågar säg att jag har stenkoll på vad hon kostar.
Det är skillnad på att ha häst på hobbynivå och att ha det på elitnivå.
Under sommaren kostar hästen bara försäkring och hovslagare.
Under vintern är den däremot dyrare.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vad många cheyer det finns på sporthoj!
Allt som behövdes för att dom skulle börja skriva också var en tråd om hest.

Vi skriver annars också. Kanske inte i trådar som intresserar dig :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att man har egen gård gör inte att man automatiskt kan kapa kostnader.

Jag har lyckats hålla en häst när jag hade ut 9000:-/månad så jag vågar säg att jag har stenkoll på vad hon kostar.
Det är skillnad på att ha häst på hobbynivå och att ha det på elitnivå.
Under sommaren kostar hästen bara försäkring och hovslagare.
Under vintern är den däremot dyrare.

Du har tur som fått tag på den hästen som inte går sönder.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Du har tur som fått tag på den hästen som inte går sönder.


Du har helt rätt. Där är jag sjukt tacksam. Idag skulle det inte vara ett problem, men hade det hänt för fyra år sen hade jag fått leva på vatten utan bröd.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det om något är väl ett argument som ganska snabbt kan vändas mot hästar, hästägare och ryttare...?

Jag vet i alla fall inga lastbilar, bussar, traktorer, väghyvlar, bilar, andra motorcyklister, cyklister eller några andra trafikanter som önskar eller rent av kräver att jag möter dem i krypfart eller stänger av motorn och står stilla då de passerar...? Hästtjejer i denna tråd säger ju själva att de framför ett djur som är så instabilt att det kan skrämmas av en stillastående bil, en skugga i diket eller nästan vad som helst mellan himmel och jord. Ändå hävdar de sin rätt att vistas på allmän väg och väl där ska alla andra anpassa sig så att hästen inte löper amok...? Jag vet inte, men för mig låter det som att det är hästtjejerna själva som har störst problem med att andra vistas på samma väg...?

Nej, vi önskar att folk saktar ner och håller avstånd, för att undvika kollision OM hästen skulle HOPPA TILL, inte löpa amok. Givetvis ska andra fordon också vistas där. Ömsesidig hänsyn, helt enkelt. :)

Eller tror du på allvar att hästfolk aldrig framför motorfordon på vägarna?
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top