Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller tror du på allvar att hästfolk aldrig framför motorfordon på vägarna?

Som någon redan påpekat, att du kör med ad hominem och lägger ut halmgubbar om vad jag tror i en helt annan fråga som inte har med ämnet att göra, det för inte denna tråd eller detta ämne framåt.

Jag konstaterade bara att det var du som drog in följande citat i debatten:

Har man problem med att andra än en själv vistas på vägen kanske man snarare ska granska sin egen körning.

Och jag konstaterade vidare att detta citat passar minst lika bra på hästtjejerna själva som på motorcyklister. Hästtjejerna har önskemål och krav på all övrig trafik som vistas på vägen, önskemål och krav som den övriga trafiken aldrig någonsin har sinsemellan. Alltså har hästtjejer problem med att andra än de själva vistas på vägen. Ett egoistiskt utnyttjande av en hundraårig rättighet, helt enkelt.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Som någon redan påpekat, att du kör med ad hominem och lägger ut halmgubbar om vad jag tror i en helt annan fråga som inte har med ämnet att göra, det för inte denna tråd eller detta ämne framåt.

Jag konstaterade bara att det var du som drog in följande citat i debatten:



Och jag konstaterade vidare att detta citat passar minst lika bra på hästtjejerna själva som på motorcyklister. Hästtjejerna har önskemål och krav på all övrig trafik som vistas på vägen, önskemål och krav som den övriga trafiken aldrig någonsin har sinsemellan. Alltså har hästtjejer problem med att andra än de själva vistas på vägen. Ett egoistiskt utnyttjande av en hundraårig rättighet, helt enkelt.

Ursäkta, då missförstod jag dig. Och det citatet var inte riktat specifikt till motorcyklister utan alla trafikanter med den åsikten, oavsett fordon.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant tråd att glutta in i så här på fredagseftermiddagen:)

En närstående hästtaliban brukar beskriva djuret som "flyktbenäget" eller ett "flyktdjur" - det tolkar jag som att kreaturet reagerar på fara genom att helt sonika göra helt om och förlita sig på hastighet för att komma undan faran medelst hovarna. Fara kan vara allt ifrån postlådor, pallar, skuggor, buskar, soptunnor - ja snart sagt vad som helst. Dessutom lär sig öket sällan att t ex postlådan inte är farlig utan rädslan kan återkomma utan förvarning trots att det gått bra under en period.

Är detta korrekt?

Om jag som motorcyklist sitter på en hoj med trilskande bromsar, eller med en tendens till att plötsligt och utan förvarning drabbas av gashäng skulle nog de flesta förvänta sig att jag iakttar extrem försiktighet om jag måste ge mig ut på allmän väg. Skulle en olycka inträffa kan det knappast utgöra en förmildrande omständighet att jag innehöll lagstadgad hastighet och iakttog tresekundersregeln innan hojen löpte amok och jag planterade nosen i framförvarande?

Det finns en rest av gammal lagstiftning som möjliggör och tillåter hästar på allmän väg. Som motorcyklist visar jag hänsyn, drar in kopplingen och rullar förbi både hästar såväl som hundar invid vägkanten när vi möts - det hör till god ton. Men vid en olycka där djuret blir skrämt skulle jag näppeligen påta mig ansvar, det är djurägarens eller -förarens ansvar att hantera sitt djur på ett sådant sätt att en sådan händelse inte inträffar.

TS vädjar om att vi som mc-förare ska visa hänsyn när vi möter en häst - det är helt okey och ska naturligtvis respekteras.

Men att andra i debatten förefaller försvara någon form av rättighet att framföra hästen på väg och att jag som medtrafikant därigenom skulle påta mig en skyldighet att, utöver vanliga trafikregler, vara beredd på att ekipaget när som helst kan löpa amok - det är att driva saken för långt. Väljer man att placera sig själv eller sitt barn på ryggtavlan av ett av naturen flyktbenäget och meterhögt djur och ge sig ut på vägrenen utefter en 70-väg - då förväntar jag mig verkligen att man vet vad man håller på med.

Men det är jag det:) Trevlig helg!
 
Last edited:

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Ser jag en hEst vänder jag direkt och bombar satan motsatt håll, man har ju varit på en och annan match på söderstadion och då springer de mycket dumma hEstar där...
 

Smagatusk

Guest
Försvara djuret? Jag har aldrig någonsin påstått att en häst är säker i trafiken, det är ju snarare det motsatta jag vill få fram så att folk förstår vikten av att åka sakta och hålla avstånd. Det handlar som sagt inte om att inte skrämma hästarna i första hand, det handlar om att hinna stanna och undvika en olycka OM något händer. Precis som om det stod en älg i vägkanten, i de flesta fall står den väl kvar där när man passerar, men man håller ju ändå ingen högre hastighet än att man hinner stanna OM den skulle springa upp på vägen.

En tanke bara...

Låt säga att nån kommer i samma fil som hästen - kommer ikapp, alltså - och slår av motorn... Borde inte hästen bli räddare av att nån smyger sig på den än att man kör fullt normalt så att den hör att något närmar sig?

Hur ska man hinna bromsa om den blir rädd för att man kommer upp jämte den? Bara för att det är en glitch i lagen som säger att hästar får vistas å vägen, innebär väl inte att man måste utnyttja den? Du säger själv att en häst kan bli rädd för i stort sett allt, och ett "hopp" kan ju fan innebära en halv körfil. :skrämd
 

Smagatusk

Guest
Nej, vi önskar att folk saktar ner och håller avstånd, för att undvika kollision OM hästen skulle HOPPA TILL, inte löpa amok. Givetvis ska andra fordon också vistas där. Ömsesidig hänsyn, helt enkelt. :)

Eller tror du på allvar att hästfolk aldrig framför motorfordon på vägarna?

Jag läser mycket om "ömsesidig hänsyn".

Hur visar sig hästfolkets hänsyn gällande hästar i trafiken? :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
En tanke bara...

Låt säga att nån kommer i samma fil som hästen - kommer ikapp, alltså - och slår av motorn... Borde inte hästen bli räddare av att nån smyger sig på den än att man kör fullt normalt så att den hör att något närmar sig?

Hur ska man hinna bromsa om den blir rädd för att man kommer upp jämte den? Bara för att det är en glitch i lagen som säger att hästar får vistas å vägen, innebär väl inte att man måste utnyttja den? Du säger själv att en häst kan bli rädd för i stort sett allt, och ett "hopp" kan ju fan innebära en halv körfil. :skrämd

Jag förväntar mig aldrig att ett fordon ska stänga av motorn. Jag stannar med min häst. Finns det utrymme för det flyttar jag den en bit utanför vägbanan.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
För egen del så brukar jag alltid släppa av och rulla förbi hästar på tomgång. Vill köra in i en vettskrämd häst lika lite som jag vill köra in i en älg. Och förutom när jag kör min tvåtaktare så brukar jag inte få några arga blickar.

Det jag märkt med min brum, brum hoj när jag gör liknande är att HESTARNA blir extra rädda när ljudet liksom försvinner, därför brukar jag fortsätta låta men dock på lägre varvtall.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag är inte känd för min ofantliga hänsyn till omgivningen men jag stannar alltid och stänger av hojen när jag skall till att möta en hEst, rätt vad det är er det en 15 årig chey som sitter där och jag vill inte se henne gå hårt i backen, om ett par år kan det va min lill-chey som sitter där..

MEN, jag kan inte på något sätt begripa hur lagen idag kan se ut som den gör, den har på inga sätt följt med samhällsutvecklingen. En häst har lika mycket på allmänväg att göra som en motocross..

Båda är byggda för att gå i terräng, kortaste möjligaste sträckan för att ta sig till sitt område, på den normala trafikens regler.
Och skiten skall plockas upp, hund klassas som tamdjur och dess ägare får pocka upp skiten, hEst-chaffisen borde göra detsamma :fakta

För övrigt är jag jävligt rädd för dom stora djuren :näsblod
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är inte känd för min ofantliga hänsyn till omgivningen men jag stannar alltid och stänger av hojen när jag skall till att möta en hEst, rätt vad det är er det en 15 årig chey som sitter där och jag vill inte se henne gå hårt i backen, om ett par år kan det va min lill-chey som sitter där..

MEN, jag kan inte på något sätt begripa hur lagen idag kan se ut som den gör, den har på inga sätt följt med samhällsutvecklingen. En häst har lika mycket på allmänväg att göra som en motocross..

Båda är byggda för att gå i terräng, kortaste möjligaste sträckan för att ta sig till sitt område, på den normala trafikens regler.
Och skiten skall plockas upp, hund klassas som tamdjur och dess ägare får pocka upp skiten, hEst-chaffisen borde göra detsamma :fakta

För övrigt är jag jävligt rädd för dom stora djuren :näsblod

Håller med, ta bort begränsningarna på crossen omedelbart.:banana
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Vilken j_vla tråkig utveckling det blev i den här tråden då!

Jo, det är för att det är några hesttjejer som blandat sig in i diskussionen och då är det kört! Oavsett om du träffar dem på vägen, skogen, krogen (rimmar) eller på forum så är de väldigt komplicerade människor, den dagen som människan kan bosätta sig på Mars eller på någon annan planet så tycker jag vi skickar alla hesttjejer dit med raketen och säger att vi kommer också dit, fast sen struntar vi att åka dit! :banana
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hestar på vägen = lugnt och fint...
Kossor däremot, då jävlar..... Deras skit får ju hestlort att se ut som gruskorn på vägen..
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Jag har fått släpp på hästbajs.
Åkte med BMW-klubben en kväll (tänka sig) på en R1150GS neråt Nyköping och tänkte se vad boxer-fläskkorven gick för.
Passerade en bondgård, alltså ett stort avlångt trähus som luktar bajs (alla 08-or fattar?) och fick bakjulssläppet hugo.
Att få sladd på en tjock GS är ungefär lika lätt att häva som att öppna västerbron för hand.

Well, skeppet rätade upp sig och vi kom fram till resmålet, hojen luktade kraftigt begagnad.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kör bara sakta om det är chey mellan 17-25 år och snygg röv annars får de va! :banana

Nä då, har stannat ett par gånger och cheyen på hest ville passera mig och hojen, tog ett tag för hesten inte ville riktigt. Bra för mig dock, fick en pratstund och en middag två dagar senare(fick och fick... Fick betala nån tusenlapp) :fakta
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Som Enduro förare jag är får jag aldrig bra bemötande av hästägare på "deras" mark så när jag är på min mark ska jag fan inte bryr mig heller.

Dessutom är hästar livsfarliga att ha längs vägarna, fruktansvärt opålitliga. inhägnat område vore bäst + körkort. det får ju en annan rätta sig efter om jag ska köra enduro. En bajs påse både nån utveckla också ,hänga bakom hästen.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Ser jag en häst på vägen brukar jag stänga av hojen och ta tag i hästen och dra mig förbi den tills jag passerat :)
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top