Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Häst, likslm traktor, moped, motorredskap och cykel behöver inte testas om de är trafikdugliga.
Inget konstigt. Att man visar hänsyn mot en parvel på trampcykel är lika självklart som person till häst.

Rätt säker på att mopeder, traktorer och liknande behöver godkännas som design, men kan inte påstå att jag vet...
Dock tenderar inte varesig traktorer, mopeder eller motorredskap att bli nervösa och sätta av i full kareta in i skogen, över vägen eller annan oförutsägbar riktning. Eller för den delen anfalla bilar.

Jag har absolut inget emot hästar, men tycker inte de nervösare exemplaren hör hemma på väg. Och jag tar det som sagt väldigt lugnt förbi alla oskyddade trafikanter på väg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast va? Det är ett djur, trafiksäker kan den vara utan att för den delen vara fullt beräknelig. Det är väl som med allt annat, du ska hålla avstånd nog till fordonet framför och en hastighet så du hinner stanna om föraren framför panikbromsar. Precis samma gäller med häst, nog avstånd och hastighet för att hinna stanna om den slänger sig ut i vägen, du passerar knappast en älg som står i vägkanten på annat sätt?

Har man problem med att andra än en själv vistas på vägen kanske man snarare ska granska sin egen körning.

Ad hominem va? Ska du börja med sånt är det inte längre någon mening med att argumentera med dig.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Rätt säker på att mopeder, traktorer och liknande behöver godkännas som design, men kan inte påstå att jag vet...
Dock tenderar inte varesig traktorer, mopeder eller motorredskap att bli nervösa och sätta av i full kareta in i skogen, över vägen eller annan oförutsägbar riktning. Eller för den delen anfalla bilar.

Jag har absolut inget emot hästar, men tycker inte de nervösare exemplaren hör hemma på väg. Och jag tar det som sagt väldigt lugnt förbi alla oskyddade trafikanter på väg.

Inte långt från mig fick en gubbe en häst i knät när han körde som smitit ifrån en liten tjej.

Tjejen ville att dottern skulle rida och skaffade småhästar, jag köpte en cross till pojken, det var lite smågrinigt men svårt att argumentera mot.:D

Tror det tar ett tag innan crossen smiter från pojken och har ihjäl en gubbe....
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Om motorcyklister måste ta det försiktigt förbi hästen för att den inte ska bli en fara, så är den ju inte trafiksäker, så, varför ska vi motorcyklister (och alla andra trafikanter) då ta det försiktigt förbi hästarna om det inte är några trafikfarliga hästar på vägarna?
Jag har själv ridit, btw...


Om du själv har ridit (alltså ridit, inte suttit på en häst ett par gånger) så vet du att en häst kan reagera för saker nere i dikena, en skugga, en sten eller din mamma. Det kan hända vilken häst, varsomhelst. Just därför ska du ta det lugnt när du åker förbi, är det sådan himla ansträngning så tycker jag synd om alla i din närhet om det är samma gnäll varje gång du måste visa välvilja åt andra människor och djur.


För övrigt förstår jag inte problemet, det är sagt 1000 ggr att man inte rider på vägen om det inte är nödvändigt, och det är i korta bitar, jämför med att ligga och pressa motorväg rakt fram i 10 mil, man undviker gärna det va. Detta var en vädjan och en påminnelse när det börjar våras, mer behöver inte diskuteras. Stäng tråden.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Trådskaparen önskade hänsyn på landet. Inte att hon rider på fridhemsplan. Kom igen! Är väl bara hålla ut och rulla ut kring djur!? Kan väl inte vara så stor uppoffring?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du själv har ridit (alltså ridit, inte suttit på en häst ett par gånger) så vet du att en häst kan reagera för saker nere i dikena, en skugga, en sten eller din mamma. Det kan hända vilken häst, varsomhelst. Just därför ska du ta det lugnt när du åker förbi, är det sådan himla ansträngning så tycker jag synd om alla i din närhet om det är samma gnäll varje gång du måste visa välvilja åt andra människor och djur.


För övrigt förstår jag inte problemet, det är sagt 1000 ggr att man inte rider på vägen om det inte är nödvändigt, och det är i korta bitar, jämför med att ligga och pressa motorväg rakt fram i 10 mil, man undviker gärna det va. Detta var en vädjan och en påminnelse när det börjar våras, mer behöver inte diskuteras. Stäng tråden.

Jag har, som jag sagt flera gånger, inget emot att visa hänsyn och ta det lugnt förbi hästar, och andra vilsna trafikanter. Jag tycker däremot att, tvärtemot vad som sagts i tråden, att många hästar som inte hör hemma i trafiken vistas där, och säger det. De nervösaste hästarna bör hållas borta från vägarna, också det av hänsyn till andra trafikanter då de utgör en fara för andra.
Och om hästarna blir skrämda av saker i dikte och hoppar upp framför bilar hör de inte hemma på vägarna, de kan orsaka stort lidande och död. Om ägarna eller ryttarna har svårt att inse det och hela tiden bara hävdar att det är någon annas fel tycker jag att det börjar vara dags för en annan instans att gå in och styra upp det.
Hästar på gatan? Har inget emot det. Flera hundra kilo nervösa knippen som kan kosta folk livet bara för att något rörde sig i diket? Liiite svårare för det.

Och jag växte upp på en bonnagård där vi hade häst, min gammelfarfar var hästhandlare och farsgubben växte upp med hästar, och kunde rida hästar som inte släppte upp andra ryttare i sadeln. Själv är jag rätt kass på ridande, eftersom att jag inte gjort det på sådär 25 år nu.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
De 2 mest egoistiska intressegrupperna som rör sig på våra vägar ska samsas. Betänk att bukefalossidan är lika kompromissbenägen som tyska lägervakter för ett trekvartssekel sen.

Det här året kommer ni att lösa det, jag är fast förvissad.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Givetvis! Brukar stänga av hojen och rulla förbi - stackars djur!
DOCK så är jag föga imponerad av majoriteten av ryttarna; hur ofta ligger inte hästbajs kvar på vägen. Gissa vad som händer om jag hamnar i en hög med hästbajs i en kurva.. inte alls kul. Antagligen mindre kul än om ryttare trillar av hästen..

Hahahahaha men seriöst!!! :D:D:D Hur ofta ligger det en kaka i Kungens Kurva?
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Ad hominem va? Ska du börja med sånt är det inte längre någon mening med att argumentera med dig.

Det var mer allmänt, då det efter tag blir fruktansvärt tröttsamt att höra var man, som ryttare, bör och inte bör hålla till, när man gör allt man kan för att visa hänsyn och underlätta för andra. Alla ryttare vet att vi utsätter oss för livsfara när vi sätter oss på en häst. Vi vet att vi utsätter oss för ännu större livsfara när vi ger oss ut på vägen med den, vilket gör att vi gör precis allt i vår makt för att göra det så säkert som möjligt, både för oss själva men även, kanske framför allt, för andra. Och allt vi ber om är samma hänsyn tillbaka.

Tack och lov visar de allra flesta jag mött till häst hänsyn och saktar ner och håller avstånd, framför allt hojåkare faktiskt. Kanske för att de själva inte känner sig lika skyddade som en person i bil. Det handlar inte i första hand om att inte skrämma hästen med fordonet, det händer ytterst sällan om man inte överraskar hästen och exempelvis tutar, utan det handlar om att hålla en hastighet och ett avstånd så man hinner stanna, OM hästen av någon anledning skulle kasta sig ut i vägen.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Den dagen ryttare börjar plocka upp skiten era bajsmasikner lämnar, visar jag respekt. :tummenupp

"Skit ska skit ha" :fakta

Tillsvidare: Skogen, fältet, stallet, diket (för alla del), bör ni hålla er till :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den dagen ryttare börjar plocka upp skiten era bajsmasikner lämnar, visar jag respekt. :tummenupp

"Skit ska skit ha" :fakta

Tillsvidare: Skogen, fältet, stallet, diket (för alla del), bör ni hålla er till :)

Men det blir vi som har/får skiten när vi kör i skiten...i skiten.

Hårdare utsläppsregler!
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag sätter en curry på att det fåtalet personer i den här tråden som svarat jätte sympatiskt till ts samt klagar på hur oseriösa alla andra är innerst inne är ute efter att få ligga.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag har, som jag sagt flera gånger, inget emot att visa hänsyn och ta det lugnt förbi hästar, och andra vilsna trafikanter. Jag tycker däremot att, tvärtemot vad som sagts i tråden, att många hästar som inte hör hemma i trafiken vistas där, och säger det. De nervösaste hästarna bör hållas borta från vägarna, också det av hänsyn till andra trafikanter då de utgör en fara för andra.
Och om hästarna blir skrämda av saker i dikte och hoppar upp framför bilar hör de inte hemma på vägarna, de kan orsaka stort lidande och död. Om ägarna eller ryttarna har svårt att inse det och hela tiden bara hävdar att det är någon annas fel tycker jag att det börjar vara dags för en annan instans att gå in och styra upp det.
Hästar på gatan? Har inget emot det. Flera hundra kilo nervösa knippen som kan kosta folk livet bara för att något rörde sig i diket? Liiite svårare för det.

Och jag växte upp på en bonnagård där vi hade häst, min gammelfarfar var hästhandlare och farsgubben växte upp med hästar, och kunde rida hästar som inte släppte upp andra ryttare i sadeln. Själv är jag rätt kass på ridande, eftersom att jag inte gjort det på sådär 25 år nu.

Det handlar inte om nervösa hästar. Har du själv aldrig varit med om att något oväntat plötsligt dykt upp där du inte annat det, så du instinktivt "hoppat till" för att du blivit skrämd av det? De flesta har nog upplevt det och jag tror inte att det gör alla till nervösa personer. En häst kan vara precis hur trygg som helst, men även den kan hoppa till för oväntade saker på platser där den inte räknar med det. Den stora skillnaden är att hästens hopp i det här läget kan vara betydligt större än människans, och även då riktas lite från det som skrämde, dvs att hästen kan hoppa ut en liten bit i vägen. I de flesta fall rycker bara hästarna till och så är det inget mer med det, men ibland blir det ett hopp. Det är av den anledningen vi önskar att folk håller avstånd, för hur trygg hästen än är kan inte ryttaren på något sätt garantera att hästen aldrig reagerar på nåt.

Det bästa är att helt enkelt lita på att ryttaren har största möjliga kontroll och vet vad det är för häst han/hon sitter på.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det bästa är att helt enkelt lita på att ryttaren har största möjliga kontroll och vet vad det är för häst han/hon sitter på.

Grundparagraf §1 när det kommer till MC åkning är väl att för allt i världen, lita inte på andra trafikanter!

Det är ju två sidor i den här disskussionen. Dels att man ska hålla avstånd, ta det lugnt och visa respekt när man möter ett hästekipage på vägen. Och om det är nog alla här överens än om vissa skämtar om det.
Sen är det den sidan av myntet om hästar ens ska få befinna sig i trafiken?

Som du flera ggr sagt så gör säkert de flesta hästtjejjer (å killar) sitt bästa för att undvika trafik och tänker på 1000 saker öfr att göra det säkert. Men likt allt annat är jag 100% säker att det finns hästfolk som är idioter utan konsekvenstänkande. Och det är för att skydda sig från sådana man stiftar vissa lagar. =)

Min åsikt är väl att man måste få göra det man älskar, men om den enda ridning man kan utföra sker på allmän väg kanske man ska ge fan i att ha sin häst just där? Flytta till ett ställe där både hästen och ryttaren passar in bättre?
Att det sen uppstår situationer där man t.ex. rider 100m längs en väg för att komma till t.ex. ett skogsparti är ju ofrånkomligt. Men stör mig som fan på folk som drar ut på hästarna fler km längs asfalterad väg. Det kan ju varken va kul eller skönt för hästen ens? (Och detta skedde trotts att jag är uppväxt rejält på landet, vi råkar bara ha asfaltsväg p.g.a tung trafik)
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det handlar inte om nervösa hästar. Har du själv aldrig varit med om att något oväntat plötsligt dykt upp där du inte annat det, så du instinktivt "hoppat till" för att du blivit skrämd av det? De flesta har nog upplevt det och jag tror inte att det gör alla till nervösa personer. En häst kan vara precis hur trygg som helst, men även den kan hoppa till för oväntade saker på platser där den inte räknar med det. Den stora skillnaden är att hästens hopp i det här läget kan vara betydligt större än människans, och även då riktas lite från det som skrämde, dvs att hästen kan hoppa ut en liten bit i vägen. I de flesta fall rycker bara hästarna till och så är det inget mer med det, men ibland blir det ett hopp. Det är av den anledningen vi önskar att folk håller avstånd, för hur trygg hästen än är kan inte ryttaren på något sätt garantera att hästen aldrig reagerar på nåt.

Det bästa är att helt enkelt lita på att ryttaren har största möjliga kontroll och vet vad det är för häst han/hon sitter på.

Om vi nu slutar snacka skit och kommer till kärnpuunkten i det hela
Självklart skall man visa hänsyn till både hestar och ryttare.
Dock är det inte sällan den hänsynen inte visas tillbaks. exempel på detta är när man stannar en bit ifrån för att släppa över ryttare som leder hest över vägen och de stannar och börja snacka med någon i bil mitt på vägen. Ja just det förlåt att jag över huvudtaget existerar det är klart att hela jävla världen skall vänta på er ! var det man ville skrika till dem, och nej hästen var inte helt med på att bilen var ofarlig.

Hestar ÄR flyktdjur dvs minsta lilla rädda så skyggar och rör på sig i en riktning som inte alls var planerad.
Det som gör det extra farligt är att djuret kan göra 90 grader ut i trafiken på ett sätt som i princip inget annat fordon kan. Det handlar alltså inte fråga om "lite" här eller "lite" där.

Fakta är också att det finns många andra trafikanter genom åren som inte har kommit hem efter att ha haft en närkontakt med dessa djur på vägen antingen med ryttare eller helt ensamma för att de rymt.
Vi tillåter inte barnen att traila "hestarna" till dit de skall dels av lättja (vem fan orkar lasta och lossa 2 ggr för att åka 10 minuter) och dels för att de inte får ha körkort ens för moped i många fall. Det pratas om att de vill ha stoppljus för att ungarna inte skall behöva gå över gatan för att det är farligt men de skall rida hestar där. bra tänkt där.

Dock vill jag nog säga att den värsta upplevelsen jag har haft var ute i sorunda när vi var ett gäng som körde
i laglig hastighet genom samhället där jag låg sist och runt kurvan står det en kvinna med häst vid sidan av vägen som båda är helt skogstokiga, hon står o skriker och hytter med den näve hon inte håller den stegrande hesten med, dvs det läggs mer tid och kraft på att stå o skrika och göra situationen värre än det läggs på att lugna ner djuret och se till att det inte blir värre och att djuret inte smiter och riskerar skada på både djur och vem som än kommer efter mig.
Jag kan inte se att någon av de som körde i den gruppen hade gjort något fel vare sig trafikregelmässigt eller att man inte visat hänsyn vid det tillfället. Alla som kör genom sorunda vet att det är smalt på vissa ställen, vilket i detta fallet var problemet, hojar kommer runt en kurva och hest reagerar på det plötsliga uppdykandet. Inget oförklarligt på något vis, men dock så satte det bland annat mig i en verklig fara.

Jag fick lära mig när jag tog körkort för en sisådär 25 år sedan eller så att man har väldigt få rättigheter men väldigt många skyldigheter, att samspelet i trafiken handlar om att kunna vara förutsägbar så att alla andra vet vad jag har för planer blinkers osv hör till den biten. Tyvärr är hestar inte förutsägbara, de är djur och skiter högaktningsfullt i våra trafikregler, likaså gäller i många fall de ryttare som kanske inte ens har körkort för moped. Bara för att man får göra något innebär inte det med automatik att det är en bra ide.

Jag visar hänsyn inte för att någon ber mig på ett forum utan för att det är rätt sak att göra samt att jag vill komma hem i någorlunda det skick jag lämnade i.

och innan någon börjar dissa min text för att jag inte har häst så har jag på den kvinnliga sidan av familjen 3 generationer som inte har något annat intresse i princip med allt vad det innebär i form utav besök i stall osv.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ad hominem va? Ska du börja med sånt är det inte längre någon mening med att argumentera med dig.

Det handlar ju inte om att ta mer hänsyn än till andra. Passerar jag människor på väg saktar jag in. Varför inte när jag passerar människor på djur?

När jag rider stannar jag vid möte eller om jag ska bli passerad. Jag stannar även om det är gångtrafikanter jag möter. Främst för att jag är medveten om att många är rädda för hästar.

Kör jag om gångtrafikanter med bil eller mc ser jag till att det är gott om plats mellan oss. Vem gillar när någon passerar en för nära?

Hur svårt ska det vara att bara ta hänsyn till varandra oavsett hur vi tar oss fram längs vägarna?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
sir-väs

Det finns idioter i alla led. Det kommer man tyvärr aldrig ifrån. :3freak
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top