Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Slår alltid av när man närmar sig ryttare på hest:)
Brukar också sitta något trevlig upp på hesten:tuttar
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Dethär är fan roligaste tråden på länge! :D Men ja, självklart så saktar man alltid in och försöker hålla en så låg ljudnivå som möjligt. Men jag har också stött på många ryttare som ändå blir sura fast man gör allting rätt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hestcheyer är underliga varelser. Jag vet, är gift med en sådan. Och nej, de kan inte hålla sams sinsemellan, men det är nog mer att de är cheyer. :näsblod
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Tänk om crossförare resonerade likadant.

Det är väl viss skillnad. Ryttare med häst har full rätt att vistas i trafiken. Det finns speciella trafikregler att följa, men rätten finns. Precis som för fotgängare och cyklister, men med skillnaden att man inte får rida på gång/cykelbanor utan faktiskt hänvisas till vägen om man sitter till häst...
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Jag håller med TS. Kan man inte ta det lugnt och visa hänsyn så ska man inte ut i trafiken. MEN! Detta gäller givetvis även för ryttarna. Håll bajset vid sidan av vägen, och håll instabila hästar långt från vägen. Visa tacksamhet när folk faktiskt saktar ner och tar det lugnt förbi er. Punkt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är väl viss skillnad. Ryttare med häst har full rätt att vistas i trafiken. Det finns speciella trafikregler att följa, men rätten finns. Precis som för fotgängare och cyklister, men med skillnaden att man inte får rida på gång/cykelbanor utan faktiskt hänvisas till vägen om man sitter till häst...

...är det någon skillnad egentligen? ;) Mer än att lagboken dras med paragrafer som är äldre än Moses, som ger den ena rätt...och den andra fel.

Båda är terränggående, båda vill inte vara på asfalten egentligen (men "måste" det för att komma ut i skogen), båda har en tendens att skena närsomhelst...och vara en fara för alla i närheten.

:hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl viss skillnad. Ryttare med häst har full rätt att vistas i trafiken. Det finns speciella trafikregler att följa, men rätten finns. Precis som för fotgängare och cyklister, men med skillnaden att man inte får rida på gång/cykelbanor utan faktiskt hänvisas till vägen om man sitter till häst...

JAg tycker dock det är fel. Hästar borde om de ska få vistas i trafiken krävas att testas om de är säkra i trafiken, precis som alla andra fordon som får det, inte bara pga att de alltid fått göra det. Dessutom borde ryttarna avkrävas en trafikutbildning innan hästarna får föras i trafiken.

Crossen hör inte hemma i trafiken pga att den saknar ett fleratal saker för att vara säker där. Hästen saknar alla de sakerna med, PLUS att den är opålitlig, och det är för hästarna är opålitliga som fordon som trådar som denna öht behöver finnas.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Spika fast en Lgf skylt på hästen å tvinga den att betala vägskatt.:fakta
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
JAg tycker dock det är fel. Hästar borde om de ska få vistas i trafiken krävas att testas om de är säkra i trafiken, precis som alla andra fordon som får det, inte bara pga att de alltid fått göra det. Dessutom borde ryttarna avkrävas en trafikutbildning innan hästarna får föras i trafiken.

Crossen hör inte hemma i trafiken pga att den saknar ett fleratal saker för att vara säker där. Hästen saknar alla de sakerna med, PLUS att den är opålitlig, och det är för hästarna är opålitliga som fordon som trådar som denna öht behöver finnas.

Skall man ta in hesten på hestprovningen varje år då eller? :tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skall man ta in hesten på hestprovningen varje år då eller? :tungan

Eller göra som man gör med polishästarna som krävs att de är väldigt stabila och orädda. Det behövs antagligen inte lika höga krav, eftersom att polishästarna i princip ska klara av att vada genom upplopp...
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Tycker man blir dumförklarad av häst brudarna oavsett vad man gör.
Ibland brukar jag till och med STANNA och STÄNGA AV helt när jag ser att pollen beter sig nervöst, vid ett par såna tillfällen har jag fått LÅÅÅÅÅÅÅÅNGA arga blickar och få gånger glada vinkningar, inget ligg dock.... ännu :brynad

Hur fan ska jag veta hur just den här hästen är, ska jag stanna helt eller ska jag bara köra vidare för att den klarar av det men inte att jag står still där och skapar mer obehag för den.

Nej, rid på gångvägarna om det finns, även om man inte får, för er egen säkerhet.
Jag har svårt att tro att bosse batong prejar in hEstekipaket och skriver ut böteslappar bara sådär, dom håller sig nog garanterat på avstånd dom med och inser att det är smartare att hålla sig på gångvägar om det finns :D
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
JAg tycker dock det är fel. Hästar borde om de ska få vistas i trafiken krävas att testas om de är säkra i trafiken, precis som alla andra fordon som får det, inte bara pga att de alltid fått göra det. Dessutom borde ryttarna avkrävas en trafikutbildning innan hästarna får föras i trafiken.

Crossen hör inte hemma i trafiken pga att den saknar ett fleratal saker för att vara säker där. Hästen saknar alla de sakerna med, PLUS att den är opålitlig, och det är för hästarna är opålitliga som fordon som trådar som denna öht behöver finnas.

En häst som inte är trafiksäker tar man knappast ut i trafiken och måste man så väljer man med största sannolikhet att leda den biten längs med/över vägen. En ryttare är ganska medveten om riskerna själv och det är inte ett dugg roligt att vistas i trafiken på en otrygg häst. Men en trafiksäker häst är inte säkrare för andra trafikanter, eftersom den fortfarande kan bli rädd för något annat och kasta sig ut i vägen. En häst som är rädd för trafiken kastar sig åtminstone med största sannolikhet åt andra hållet. ;)

Den som är mest utsatt är ändå ryttaren så jag kan lova dig att man tänker både en och två gånger innan man ger sig ut på vägen till häst och ser till att sträckan längs vägen blir så kort som möjligt, samt gör vad man kan för att underlätta för övrig trafik. Jag har väl svårt att tro att så många möter ryttare på vägen så ofta att det blir ett problem att sakta ner lite vid mötet...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En häst som inte är trafiksäker tar man knappast ut i trafiken och måste man så väljer man med största sannolikhet att leda den biten längs med/över vägen. En ryttare är ganska medveten om riskerna själv och det är inte ett dugg roligt att vistas i trafiken på en otrygg häst. Men en trafiksäker häst är inte säkrare för andra trafikanter, eftersom den fortfarande kan bli rädd för något annat och kasta sig ut i vägen. En häst som är rädd för trafiken kastar sig åtminstone med största sannolikhet åt andra hållet. ;)

Den som är mest utsatt är ändå ryttaren så jag kan lova dig att man tänker både en och två gånger innan man ger sig ut på vägen till häst och ser till att sträckan längs vägen blir så kort som möjligt, samt gör vad man kan för att underlätta för övrig trafik. Jag har väl svårt att tro att så många möter ryttare på vägen så ofta att det blir ett problem att sakta ner lite vid mötet...

Om motorcyklister måste ta det försiktigt förbi hästen för att den inte ska bli en fara, så är den ju inte trafiksäker, så, varför ska vi motorcyklister (och alla andra trafikanter) då ta det försiktigt förbi hästarna om det inte är några trafikfarliga hästar på vägarna?
Jag har själv ridit, btw...
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Tycker man blir dumförklarad av häst brudarna oavsett vad man gör.
Ibland brukar jag till och med STANNA och STÄNGA AV helt när jag ser att pollen beter sig nervöst, vid ett par såna tillfällen har jag fått LÅÅÅÅÅÅÅÅNGA arga blickar och få gånger glada vinkningar, inget ligg dock.... ännu :brynad

Hur fan ska jag veta hur just den här hästen är, ska jag stanna helt eller ska jag bara köra vidare för att den klarar av det men inte att jag står still där och skapar mer obehag för den.

Givetvis är det inget du kan veta och i ett sånt läge är det väl lite upp till ryttaren att tala om det, kan jag tycka. Står du still med avstängt fordon (vilket nog uppskattas av alla i de lägena, som jag skrev tidigare kan "arga blickar" handla om fullt fokus på hästen och då finns det inte alltid utrymme för att vara trevlig, tyvärr) har du gjort vad du kan och är det bättre att du åker bör ryttaren kunna säga det.

Jag har själv haft en häst som, efter att ha blivit rejält skrämd av en bil, inte klarade av långsamgående fordon. Ju långsammare de gick och ju mer de lät desto värre var det, så ett fordon på tomgång var sämsta tänkbara. Det gjorde ju inte mig mindre tacksam för de som saktade ner och passerade sakta, de gjorde ju helt rätt! Men stannade de med motorn på fick jag be dem att antingen stänga av motorn eller köra, för att kunna komma förbi.

Så det bästa är väl att göra allt "enligt regelboken" och lyssna på ryttaren om det skulle uppstå problem, då är de flesta väldigt tacksamma, även om det inte syns. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om motorcyklister måste ta det försiktigt förbi hästen för att den inte ska bli en fara, så är den ju inte trafiksäker, så, varför ska vi motorcyklister (och alla andra trafikanter) då ta det försiktigt förbi hästarna om det inte är några trafikfarliga hästar på vägarna?
Jag har själv ridit, btw...

Personligen, därför att kraken mer än ofta framförs av ett barn.

Vuxna har jag svårt att acceptera att dom tar ut dom på vägen, det är även de som har den sämsta attityden även när man smyger förbi/stannar.

Tycker det är rätt intressant att man lagligt kan släppa upp en liten unge på en flera hindra kilo närv och släppa ut den i trafiken. Men ser det som ett ypperligt tecken på att många lagar i mångt och mycket är överflödiga.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Om motorcyklister måste ta det försiktigt förbi hästen för att den inte ska bli en fara, så är den ju inte trafiksäker, så, varför ska vi motorcyklister (och alla andra trafikanter) då ta det försiktigt förbi hästarna om det inte är några trafikfarliga hästar på vägarna?
Jag har själv ridit, btw...

Fast va? Det är ett djur, trafiksäker kan den vara utan att för den delen vara fullt beräknelig. Det är väl som med allt annat, du ska hålla avstånd nog till fordonet framför och en hastighet så du hinner stanna om föraren framför panikbromsar. Precis samma gäller med häst, nog avstånd och hastighet för att hinna stanna om den slänger sig ut i vägen, du passerar knappast en älg som står i vägkanten på annat sätt?

Har man problem med att andra än en själv vistas på vägen kanske man snarare ska granska sin egen körning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen, därför att kraken mer än ofta framförs av ett barn.

Vuxna har jag svårt att acceptera att dom tar ut dom på vägen, det är även de som har den sämsta attityden även när man smyger förbi/stannar.

Tycker det är rätt intressant att man lagligt kan släppa upp en liten unge på en flera hindra kilo närv och släppa ut den i trafiken. Men ser det som ett ypperligt tecken på att många lagar i mångt och mycket är överflödiga.

Jo, det är ganska motsägelsefullt att det absolut opålitligaste fordonet i trafiken får framföras av barn, som det enda fordonet förutom cyklar och dylikt.
Och jag tar det alltid lugnt förbi hästar. Jag tror dock över huvudtaget inte på att det bara är de hästarna som kan vistas i trafiken som gör det. Har passerat ett flertal hästar på tomgång i ganska låg fart som börjat dansa nervöst. De hästarna hör öht inte hemma på vägen. Den senaste hästen som gjorde det var när jag stod hemma på garageuppfarten med motorcyklen ståendes på tomgång för att jag skulle ut på en tur, och höll på att dra på det sista av utrustningen, då kom en häst förbi som ryttaren hade stora besvär med att ens hålla riktningen på, bara av en mc på tomgång. Och min hoj har originalpipor och låter väldigt lite. Hade jag stått där med tvåtaktaren och värmt upp hade den nog blivit väldigt svår att hålla ordning på.
Och ryttaren var en någorlunda vuxen kvinna.
 

Evil Twin

Guest
Vilken j_vla tråkig utveckling det blev i den här tråden då!
Varför kan man inte respektera sina medtrafikanter och visa hänsyn?
Vägen är allmän väg och inte någon privat bana, så det är bara att gilla läget.
Alleycat argumenterar bra i alla fall.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Häst, likslm traktor, moped, motorredskap och cykel behöver inte testas om de är trafikdugliga.
Inget konstigt. Att man visar hänsyn mot en parvel på trampcykel är lika självklart som person till häst.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top