SMC - Steg 5/6 - 26-27 april 2014

MÅSTE man ta bort blinkers och regplåtshållare samt skjutspinnar?

Eller räcker det med att ta bort själva plåten och tejpa blinkersen? Har begränsat med tid både innan och efter helgen, och jag vill helst kunna använda hojen i trafik relativt snart efteråt. Och ja, jag skjutsar en del.
 
Även om jag vet att just du vet bättre, så svarar jag generellt eftersom fler läser tråden.
Tanken är att man ska få komma med sin gathoj och inte tvingas till att ha en fullt racekittad hoj. Dock måste(!) vissa saker göras, och andra rekommenderas starkt.

Regplåten MÅSTE bort. Det är administrativt och en markering att vi lämnar trafikförsäkringen bakom oss.

Blinkers/lampor MÅSTE tejpas eller kopplas ur för att inte störa andra förare.

Utstickande föremål (som blinkers, speglar, pass.pinnar, med mera) demonteras helst pga säkerheten, både för dig själv och andra. Speglarna viks lätt undan. Blinkers brukar ofta vara böjliga och ger efter vid en vurpa. Passagerarpinnarna brukar sitta med två bult, ibland innanför bakkåpan. Exakt hur illa de sitter är ju olika på olika hojar. Ser det farligt ut kan det bli stopp i besiktningen och du ombeds åtgärda på plats.
EDIT: De formella kravet hittar du här: http://www.svmc.se/school/smcsport/MC-och-Utrustning/

Najning, båt, tankskum, waterwetter etc är såklart rekommenderat men inget som det blir stopp på.

Vi hoppas att detta ska locka folk att våga testa på en licenskurs/licensträning, där de själva förstår VARFÖR vi har dessa rekommendationer och själva VÄLJER att göra sin hoj så säker som möjligt.

Den där halvtimmen det tar att justera hojen efter bästa förmåga kommer vara väl investerat den dagen det skiter sig..

Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)
 
Last edited:
Även om jag vet att just du vet bättre, så svarar jag generellt eftersom fler läser tråden.
Tanken är att man ska få komma med sin gathoj och inte tvingas till att ha en fullt racekittad hoj. Dock måste(!) vissa saker göras, och andra rekommenderas starkt.

Regplåten MÅSTE bort. Det är administrativt och en markering att vi lämnar trafikförsäkringen bakom oss.

Blinkers/lampor MÅSTE tejpas eller kopplas ur för att inte störa andra förare.

Utstickande föremål (som blinkers, speglar, pass.pinnar, med mera) demonteras helst pga säkerheten, både för dig själv och andra. Speglarna viks lätt undan. Blinkers brukar ofta vara böjliga och ger efter vid en vurpa. Passagerarpinnarna brukar sitta med två bult, ibland innanför bakkåpan. Exakt hur illa de sitter är ju olika på olika hojar. Ser det farligt ut kan det bli stopp i besiktningen och du ombeds åtgärda på plats.
EDIT: De formella kravet hittar du här: http://www.svmc.se/school/smcsport/MC-och-Utrustning/

Najning, båt, tankskum, waterwetter etc är såklart rekommenderat men inget som det blir stopp på.

Vi hoppas att detta ska locka folk att våga testa på en licenskurs/licensträning, där de själva förstår VARFÖR vi har dessa rekommendationer och själva VÄLJER att göra sin hoj så säker som möjligt.

Den där halvtimmen det tar att justera hojen efter bästa förmåga kommer vara väl investerat den dagen det skiter sig..

Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)

Kanonbra svar, glasklart, tack och bock!
 
Perfekt att dom fått ut konstgräset i kungsan lagom när finvädret dök upp och man har nåt att läsa... :banana

ImageUploadedByTapatalk1398166923.424238.jpg
 
...

Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)

Jag har en racekittad hoj men är inte bland de snabbaste... :rolleyes:

Perfekt att dom fått ut konstgräset i kungsan lagom när finvädret dök upp och man har nåt att läsa... :banana

View attachment 403903

Har inte du ett jobb att sköta? :7peta
 
Det var det jävligaste! Är inte detta en materialsport?!

Det är det ju. Jag köpte mig en racehoj. Den ser ball ut i depån men gör mig knappast snabbare. Den är ju hur leskig som helst och jag tror att jag kommer att dö dIrEcKt... :3freak


:va
140410:
..och jag som tänkt att jag var klar med skolan... :gnissla

Men men, tur att man jobbar för staten så man har gott om tid om dagarna :banana
 
Nu har jag också provat mina värmare, de blev varma i alla fall... :rolleyes:
Blir slickspremiär i helgen, hur länge behöver man normalt värma innan man kan köra?
Något annat att tänka på när det gäller däckvärmare?

1.jpg
 
Nu har jag också provat mina värmare, de blev varma i alla fall... :rolleyes:
Blir slickspremiär i helgen, hur länge behöver man normalt värma innan man kan köra?
Något annat att tänka på när det gäller däckvärmare?

Jag har på dom ca 1 timme innan, och glöm inte att dra ur strömmen till värmarna när du stressar ut på banan.

Annars, ha bara kul.
 
Nu har jag också provat mina värmare, de blev varma i alla fall... :rolleyes:
Blir slickspremiär i helgen, hur länge behöver man normalt värma innan man kan köra?
Något annat att tänka på när det gäller däckvärmare?

View attachment 403932

Ruskigt snygg hoj! :tummenupp Och en riktig proffskabelvinda! :7peta

Jag har på dom ca 1 timme innan, och glöm inte att dra ur strömmen till värmarna när du stressar ut på banan.

Annars, ha bara kul.

Ett annat hett tips är att ta av värmarna innan man rullar ut. Ingen vill väl vara "den där" personen... :rolleyes:

http://youtu.be/gidBFfQOlug
 
Ruskigt snygg hoj! :tummenupp Och en riktig proffskabelvinda! :7peta

-Japp, endast det bästa för min älskling..!

Ett annat hett tips är att ta av värmarna innan man rullar ut. Ingen vill väl vara "den där" personen... :rolleyes:

]

Haha, bra idé, vad är banrekordet runt Gåsen med värmarna på nu igen..? :hihi
 
Kontaktade Karlskoga direkt nina(at)karlskogamotorstadion.com o fick en plats i box 9 :banana
Lullen o jag dyker nog upp vid 17 tiden på fredagen typ..

Kul! Boxen bredvid mig och PeteR1 i box 8! :fyllisar

Ska försöka vara där då också och slå upp tältet innan teorin...

Har du kollat om man kan få ut nycklarna till boxen redan då?
 
Last edited:
Kul! Boxen bredvid mig och PeteR1 i box 8! :fyllisar

Ska försöka vara där då också och slå upp tältet innan teorin...

Har du kollat om man kan få ut nycklarna till boxen redan då?

Tänker vi lämna hojarna i boxen från fredag kväll till söndag kväll, eller skall vi stuva in dem i racebussarna efter varje dag? Jag har inte riktigt koll på kvaliteten på låsen, men nog måste de gå att jämställa med ett garage/förråd när det gäller säkerhet? Då kan jag försöka hinna ut till 1700-snåret på fredag och lasta av hojen också. Det vore ju lite skönt att slippa hela lastnings-/lossningsproceduren två gånger per dag. Ja, jag är lat...
 
Tänker vi lämna hojarna i boxen från fredag kväll till söndag kväll, eller skall vi stuva in dem i racebussarna efter varje dag? Jag har inte riktigt koll på kvaliteten på låsen, men nog måste de gå att jämställa med ett garage/förråd när det gäller säkerhet? Då kan jag försöka hinna ut till 1700-snåret på fredag och lasta av hojen också. Det vore ju lite skönt att slippa hela lastnings-/lossningsproceduren två gånger per dag. Ja, jag är lat...

Jag har alltid lämnat hojen i boxen över natten. Är ju nästan alltid nån som bor på området dessutom.
 
Haha vad är det för frågor man ska svara på? Har svemo erbjudande vid resor? Hur många jobbar på roadracingsektionen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top