SMC och sporthojjar.

Victor skrev:
Åker du på bana för att bli en säkrare förare eller för att det är kul?
Skulle du sluta köra bana om du inte fick tuffa med en helförsäkrad BMW?

Jag kör för att jag tycker det är skitkul och kan utan vidare betala mina egna olyckor. Det sista stämmer iofs inte men jag jobbar på det.

Jag åker för att det är kul (att jag ökar mina chanser att överleva är bonus) och jag instruerar andra för att öka trafiksäkerheten (att det också är kul är en bonus)

Husan har inte gått på gata sen inkörningen -02 och jag har kört BMWn på icke SMC/BMW arrangemang så tydligen har det inte med försäkringen att göra

25-30 vurpor på bana hittils och jag har inte använt försäkringen hittils.

Jag anser inte att helförsäkringen ska gälla hur som helst (det är helt upp till bolagen) men det är oerhört viktigt att trafikförsäkringen gäller för alla arrangemang som inte är ren RR och som lagen ser ut idag kan bolagen hävda att den inte gör det därav mitt något syrliga svar ok?

Josef skrev:
Jag anser inte att helförsäkringen ska gälla hur som helst (det är helt upp till bolagen) men det är oerhört viktigt att trafikförsäkringen gäller för alla arrangemang som inte är ren RR och som lagen ser ut idag kan bolagen hävda att den inte gör det därav mitt något syrliga svar ok?
Samma här, trafik ska gälla på all bankörning, men hel är jag tveksam till, mest för att folk ska hålla igen lite och inte gasa fullt bara för att FB löser in skrotet sen.

Josef skrev:

Jaha, jag märkte inte av något syrligt svar.
Helförsäkring på bana är upp till var och en, eller varje bolag rättare sagt.
Jag tycker att hela grejen med trafikförs. på bana är skum. Det borde vara reglerat i försäkringsvilkoren men där står det ingenting vanligtvis.
Finns det nått fall där ett bolag har nekat ersättning till motparten vid en banvurpa där två eller flera varit inblandade?
Har ett bolag rätt att göra det medans de kan ge ersättning för en krock på ett annat inhängnat område (typ parkeringsplats där nån övningskör, färjeläge, färja, osv)?

Victor skrev:
Jaha, jag märkte inte av något syrligt svar.
Rackarns, jag får vara lite elakare ifortsättningen :tummenupp

Victor skrev:
Helförsäkring på bana är upp till var och en, eller varje bolag rättare sagt.
Se, vi är överens! Tycker bolagen att någon speciell utbildningsplan är trafiksäkerhetshöjande (skadesänkande) kan dom stödja den genom att låta helförs gälla eller premiejustering.

Victor skrev:
Jag tycker att hela grejen med trafikförs. på bana är skum. Det borde vara reglerat i försäkringsvilkoren men där står det ingenting vanligtvis.

Trafikförs är reglerad i trafikskadelagen och kan inte avtalas bort i förs villkoren.

Victor skrev:
Finns det nått fall där ett bolag har nekat ersättning till motparten vid en banvurpa där två eller flera varit inblandade?
Vet ej så varför quotar jag? jo annars blir nedanstående fråga lite skum

Victor skrev:
Har ett bolag rätt att göra det medans de kan ge ersättning för en krock på ett annat inhängnat område (typ parkeringsplats där nån övningskör, färjeläge, färja, osv)?
Dom MÅSTE ge ersättning på inhängnat område UTOM för "motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde"

Josef skrev:
Dom MÅSTE ge ersättning på inhängnat område UTOM för "motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde"
Det är just detta begrepp som är luddigt, vad är träning?

Och vad är tävlingsområde?

vad som behövs är en tydligare lag eller ett rättsfall men vem vill driva det?

Victor skrev:
Hähä.
Vanligtvis tycker jag att #Olsson är lite för brytal i sina domar om SMC men är vi alla egentligen inte överens om att SMC har totalfloppat bland oss sporthojsåkare?
Det enda man hör av dem är nån form av bra rabatter på sin försäkring om man är medlem.
Men mera än så är det inte, bandagar i deras regi har jag hört om men inte varit på (tror jag). Gubbstämpel är bara förnamnet.

Jag är INTE överens om att om att SMC har "floppat" hos oss med Sporthoj, men å andra sidan så räknas tex inte VTR som en Sporthoj, och jag är kanske gammal och dryg, men oavsett, så... :tungan

Har ett par gånger, x antal år bakåt i tiden, varit på SMC Stockholms "Broms & Kurv -kurs", a 2 dagar på bana, och fått med mig ovärderliga kunskaper i hojåka, framförallt kring bromsävningar och hur sitta på hojen, samt lite "bankörning" i kontrollerade former där jag lärt mig att min hoj går att luta mer än vad jag trodde var möjligt.... :gnissla

SMC Sthlms kurser är inga bankörningskurser, men det dom dunkade in i ryggmärgen på mig då, har ett antal gånger räddat mig från att fortsätta rakt ut i skogen när något oväntat hänt... :tummenupp Typ, bromsa ordentligt, sedan släppa broms och lägga ner för fullt, liknande det man gör på bana, men för oss som inte kör bana, utan harvar runt på "gata".

Har SMC misslyckats med något, så är det att tvätta bort "gubbstämpeln", men det tex SMC Sthlm och Skåne, gör med sina banövningar, är inte gubbigt, kan kanske vara så att SMC Riks är "gubbigt", medans länsorganisationerna är mindre/inte alls, gubbiga? Kanske dags byta ut lite folk i gubbiga Mora och låta Länsorganisationerna vara en större del av SMC, och skicka in sådant folk i "Riks"?

Angående ursprungligt inlägg, och avhopp från tex SMC-Sthlm-instruktörer vad det gäller "Sporthojsprojektet", så känns det som, utan att vara inblandad/veta, att SMC-Riks sporthojskurstanke, var mindre hojåka, mer pekfingrar som gällde, något som dom körglada/erfarna SMC-Sthlm-instruktörerna inte gillade, och därpå dumpade SMC-Riks-tanken, tummen upp för det! Lär oss köra, med så lite pekfingrar som möjligt!

/B

Victor skrev:
Åker du på bana för att bli en säkrare förare eller för att det är kul?

Där är ett klockrent exempel på begreppsförvirringen om "bankörning". :va Bankörning för att i bästa fall bli säkrare förare (läs: mindre olycksbenägen trafikant) sker på instruktörledda kurser på bana (som för all del också kan vara kul), ren nöjeskörning på bana sker på mer "fria" körtillfällen á la Falkenberg en vardagskväll i veckan. Det är två ytterligheter med bara platsen - motorbanan - gemensam.

69:an skrev:
Där är ett klockrent exempel på begreppsförvirringen om "bankörning". :va Bankörning för att i bästa fall bli säkrare förare (läs: mindre olycksbenägen trafikant) sker på instruktörledda kurser på bana (som för all del också kan vara kul), ren nöjeskörning på bana sker på mer "fria" körtillfällen á la Falkenberg en vardagskväll i veckan. Det är två ytterligheter med bara platsen - motorbanan - gemensam.

Jag håller inte riktigt med, jag anser att en bra utbildning behöver relativt stor del "friåkning" för att föraren ska få möjlighet att omsätta sina kunskaper och för att instruktören ska kunna identifiera individuella problemområden. Dessutom krävs det att fortbildningen är rolig för att folk ska komma, inte många är lockade av att betala och lägga ner tid på en tråkig kurs även om den skulle kunna vara till nytta.

Josef skrev:
Jag håller inte riktigt med, jag anser att en bra utbildning behöver relativt stor del "friåkning" för att föraren ska få möjlighet att omsätta sina kunskaper och för att instruktören ska kunna identifiera individuella problemområden. Dessutom krävs det att fortbildningen är rolig för att folk ska komma, inte många är lockade av att betala och lägga ner tid på en tråkig kurs även om den skulle kunna vara till nytta.
:tummenupp

Tillhör gruppen som själv anser att de blivit bättre just av den fria körningen.
En repa på gräsmattan gör att man inser vad det handlar om när man inte är fokuserad.

Josef skrev:
Teori varvat med praktik och sen rejält med bantid.

Det märkliga är att vem som helst som har KK får köra på fria bandagar utan förkunskaper, licens, utbildning eller instruktörer.

Vill man dyka med tuber, hoppa fallskärm eller andra risksporter så krävs det ju att man går kurser och lär sig hur man minimerar riskerna.

Hade det varit krav på en liknande utbildning innan man fick köra bana så skulle nog FB vara mera intresserade.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien