SMC och sporthojjar.

Jåke skrev:
Har inte med sporthojsprojektet att göra, men glöm inte att en stor del av mc-kollektivet inte kan ta till sig ens en ironiskt benämnd kurs utan behöver mer grundläggande (och långsammare) utbildning än så...

Ok! Vad innehåller då sporthojsprojektet rent konkret?

Jåke skrev:
Ingen vet egentligen i dagsläget vart sporthojsprojektet är påväg verkar det...när det gäller berörda instruktörer i de län som deltog i pilotkursen kan jag inte svara, det får de göra själva.

Likande tråd finns i SMC's forum...diskussion här!

Sorry! missade att du redan svarat. Då finns det inget svar på fråga lr?

Nysse skrev:
...Då finns det inget svar på fråga lr?
Det borde det väl rimligen göra, men jag vet inte mer i den frågan. Man kan ju anta att initiativtagarna har en aning. Du kan ju fråga Per johansson eller Patrik Ericsson på kansliet i Mora. :hihi

Edit: I efterhand... Allas vår Galne-dansk-Jesper är ju TSK-ansvarig. Han borde ju ha koll!

Last edited:
Nja....har mer förtroende för dom som är aktiva på banorna. Har inte träffat nån av vederbörande personer vad jag vet på nån bana.

/

Vänta lite här nu...
Det råder nog lite delade miningar om vad/varför/hur med mera om det med spothojsprojektet.

Bland annat ville man försöka få tag i den klungan som var klass 7 hojar och som är snabba och "lekande" förare.

Fast alla vill det inte...

Man ville lägga upp en kurs och där var personer lika olika som en ring och fyrkant.

En kurs med mycket broms och konövningar på bana geppar inte dessa klass 7 förare som kör "sport och plastraketer" tycker en del medans andra tycker att så ska utbildningen läggas upp

Folk ville så olika och åt olika håll och sedan inte ens dom tycker samma utåt vad som gjorde att projektet är där det är idag.

Så är med den infomation jag har uppfattat det och anser.

t-rex skrev:
Under SMCs paraply nej. Men det finns ju onekligen folk som ordnar bankörningar med olika nivåer av utbildning.

Det var just "olika nivåer" jag syftade på. Inte nivåer på kvaliteten utan nivåer på fokus. Jag har bara varit på ca 8 bandagar men i stort sett alla var inriktade på egen fri körning med vissa inslag av hjälp, tips om man ber om det. Denna variant har kanske även den största efterfrågan så det är väl naturligt att arrangemangen blir av denna modell. Inte för att jag vet men jag antar att CSS-kurs fokuserar mer på utbildning än vad som normalt sker.

#Olsson# skrev:
Inte för att jag vet men jag antar att CSS-kurs fokuserar mer på utbildning än vad som normalt sker.

Sa har jag ocksa uppfattat saken - och hoppas pa det. Jag menar att fria bandagar, i den form du beskriver och som de sa ofta forekommer, har minimal eller helt forsumbar positiv inverkan pa trafiksakerhet och olycksstatistik. (Daremot kan de vara *kul* anda. :) )
Det ar de malinriktade och instruktors*ledda* utbildningarna som har en chans att gora nagon konkret nytta.

69:an skrev:
Sa har jag ocksa uppfattat saken - och hoppas pa det. Jag menar att fria bandagar, i den form du beskriver och som de sa ofta forekommer, har minimal eller helt forsumbar positiv inverkan pa trafiksakerhet och olycksstatistik. (Daremot kan de vara *kul* anda. :) )
Det ar de malinriktade och instruktors*ledda* utbildningarna som har en chans att gora nagon konkret nytta.

Vi korspostar o kramas i två trådar om exakt samma ämne.

Kram på dig :pannkyss :D

Under förutsättning att man kan nå målgruppen och att de faktiskt kommer dit. Utbildning utan studenter ger ju sällan något större resultat.

Vad gäller positiv inverkan på trafiksäkerheten kan jag bara gå till mig själv; efter de bankörningar jag varit på känner jag inte för att köra på samma sätt på vägen som tidigare. Det är helt enkelt inte lika kul. Tvärtom kom jag på mig själv att finåka rätt ofta alldelels efter en bankörning. Men det är väl individuellt.

Men det är väl ändå bara rimligt att enbart trafikdelen gäller för bankörning, åtminstonde om man vill göra annat än avrostning och liknade kurser?
Ska det börja åkas riktigt fort ska inte vagnskadan gälla tycker jag, då kan man gott strunta i sånna utsvävningar med sin hoj.

Hur ska de kunna utbilda varenda en som köper en sporthoj, det kan ju jag göra om jag har lust och inte fan tänker jag gå nån utbildning för att jag just ville ha en sån hoj denna gången.

t-rex skrev:
Under förutsättning att man kan nå målgruppen och att de faktiskt kommer dit.

Forvisso; det ar kanske den storsta svarigheten i sammanhanget.

t-rex skrev:
Vad gäller positiv inverkan på trafiksäkerheten kan jag bara gå till mig själv; efter de bankörningar jag varit på känner jag inte för att köra på samma sätt på vägen som tidigare. Det är helt enkelt inte lika kul. Tvärtom kom jag på mig själv att finåka rätt ofta alldelels efter en bankörning. Men det är väl individuellt.

Ja, det ar nog valdigt individuellt och jag ar radd for att du inte ar helt representativ. Dessutom kan man gissa att de flesta som yttrar sig i just den saken har samma erfarenhet som du - for de som tokgasar hela vagen hem berattar det inte. :)

Sjalv har jag sett fler an nagot enstaka exempel pa folk som skruvat av skyltarna och forsvunnit i horisonten i 200+ efter bandagar av den friare sorten. :näsblod

Nysse skrev:
Har ni testa t.ex MC-Kursen som gick förtra året? http://www.mckursen.nu/

Det finns fler ex. på bra mc-utbildning.

Nej. Aldrig hört talas om men det verkar lovande. Berätta gärna om du varit med själv. Alla är nog intresserade.

Det är en sak jag ofta saknar. Det är en komplett beskrivning på vad som faktiskt kommer ske på en kurs. Ett exempel var på Sviestad där kursen var mycket välgenomtänkt och bra. Grejen var att ingen information var publicerad om innehåll. Jag trodde det var en bandag med friåkning jag anmält mig till. Samtidigt är det mycket som kanske är i inledningsskeden och det tar naturligtvis tid att få-till alla bitar.

Hoppas nu bara att dessa projekt går med vinst så att de består och uvecklas.

Har bara varit på en officiell bandag, (plus några gånger på Rörken). Det var på Sviestad, och jag har för mig att det var i SMC:s "regi". Baserat på denna lilla erfarneht så :
-Det var kul
-Man fick träffa likasinnade
-Jag fick testa på gränserna
-Jag lärde mig hur min hoj reagerar
-Fick svar på en del frågor

Ur ren *trafiksäkerhetssynpunkt* har jag förmodligen blivit bättre, men jag har nog vid valda tillfällen kört fortare på gata än tidigare. Inte alltid, men då man smiskat lite...

Intressant att vi nu börjar diskutera innehåll på utbildning, det är lite mer konkret än att bara skrika på bandagar och utbildning.

Rena spekulationer, men jag tror att ska man åt just sporthpojsåkare, så räcker det inte med bromsprov, konåkning etc. Det finns säkert en del som ställer upp på det med, och ffa bland icke sporthojsåkare. Ska man nå målgruppen så får man nog inte ta bort fortåkar momenten på bana, men är det någon som skulle tacka nej om man vid dessa bankörningar dels fick genomgå lite mer grundlig fortåkarutbildning SAMT någon/några mer trafikanpassade övningar/exempel/datorsimuleringar, dvs något som får en att tänka till/lära sig något som man har nytta av i vardagen? Så länge de senare är anpassade/intressanta/lärorika, så skulle i varje fall jag tycka det var kul.

/Hasse

Forvisso; det ar kanske den storsta svarigheten i sammanhanget.

Jo, det är ju direkt avgörande. Att ha en aldrig så genomtänkt utbildning är ju meningslöst om de som utbildningen syftar till att nå inte dyker upp.

Samma med CSS-lösningen; Tycker den genomsnittlige plastraketspiloten att 3000 är ok för att lägga på den utbildningen? Fan vet.

Vad jag däremot förstått av främst Linköpingskillarna är att de har ett annat upplägg som skulle omfatta betydligt mindre pengar, och ändå släppa ut folk på bana under kontrollerade former, men de får kalla handen av SMC. Skåne verkar ju ha något liknande.

du inte ar helt representativ. ...

Fan. Jag är en torrboll. :gråta

Har ingen aning om politiken men varför skall SMC inte visa kalla handen?

SMC är väl en organisation som söker sådär 9 miljoner medlemmar. Om jag var VD på SMC så skulle det i alla fall vara mitt mål. Om det nu är så, så är det väl naturligt att man håller på sina marknadsfördelar och övriga aktörer får kämpa om kakorna utan gratis-hjälp. Eller?

#Olsson# skrev:
Har ingen aning om politiken men varför skall SMC inte visa kalla handen?

SMC är väl en organisation som söker sådär 9 miljoner medlemmar. Om jag var VD på SMC så skulle det i alla fall vara mitt mål. Om det nu är så, så är det väl naturligt att man håller på sina marknadsfördelar och övriga aktörer får kämpa om kakorna utan gratis-hjälp. Eller?

Nu gissar jag här, men jag antar att SMC har i stadgarna att de skall bidra till ett gott mc-klimat i Sverige eller något liknande. Jag förutsätter att det inte skall drivas som ett vinstmaximerande företag.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien