SMC och sporthojjar.

Men är det verkligen en ökande trend då?
Alltså är det verkligen så många fler sett ur perspektivet antal hojar som kör ihjäl sig?

Det är ju omöjligt att få en nolltollerans utan att förbjuda motorcyklar, ni ska se att det bara blir en massa förbannade extra avgifter så att nån kan tjäna pengar på oss.

t-rex skrev:
Nu gissar jag här, men jag antar att SMC har i stadgarna att de skall bidra till ett gott mc-klimat i Sverige eller något liknande. Jag förutsätter att det inte skall drivas som ett vinstmaximerande företag.

Jag gissar ännu mer men jag förutsätter att SMC är lika vinstmaxade som de flesta andra organisationer. Sedan om det är EU-bidrag, gåvor, optionshandel eller medlemsavgifter spelar nog mindre roll. SMC jobbar för SMC liksom. Eller?

#Olsson# skrev:
Jag gissar ännu mer men jag förutsätter att SMC är lika vinstmaxade som de flesta andra organisationer. Sedan om det är EU-bidrag, gåvor, optionshandel eller medlemsavgifter spelar nog mindre roll. SMC jobbar för SMC liksom. Eller?

Usch, det hoppas jag verkligen inte. Hittade detta;

SMCs hemsida skrev:
SMCs mål...
...är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna!

Det når vi genom att:

-verka för en positiv social samverkan och individens välbefinnande med motorcykeln i centrum.

-verka för drägliga och rättvisa ekonomiska förhållanden för medlemmarna som motorcyklister.

-verka för att motorcyklismen ska ses som en naturlig del av samhället.

Håller vi bara ihop blir det väldigt svårt att sätta sig på gruppen motorcyklister i framtiden!

t-rex skrev:
Usch, det hoppas jag verkligen inte. Hittade detta;

Citat:
Inskickat av SMCs hemsida
SMCs mål...
...är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna!

Det når vi genom att:

-verka för en positiv social samverkan och individens välbefinnande med motorcykeln i centrum.

-verka för drägliga och rättvisa ekonomiska förhållanden för medlemmarna som motorcyklister.

Håller vi bara ihop blir det väldigt svårt att sätta sig på gruppen motorcyklister i framtiden!

Ja, på hemsidor - där gör man reklam för sina produkter. Det är inget konstigt med det. Det gör man för att i grund och botten så ligger det alltid ett ekonomiskt intresse. Annars går det ju inte att fortsätta liksom.

edit:

Och det betyder naturligtvis inte att de inte står för dessa mål.

Så jävla nöjd över att jag inte blev medlem när inbetalningen kom 6 mån efter det att jag visat intresse.Jävla skitförbunud.

twinner skrev:
Så jävla nöjd över att jag inte blev medlem när inbetalningen kom 6 mån efter det att jag visat intresse.Jävla skitförbunud.

...och da kan du istallet kanske rekommendera nagon battre intresseorganisation for den intresserade svenske hojakaren? Kanske nagon med battre myndighetskontakter, fler medlemmar, fler forhandlade medlemsrabatter, oppnare arbetsform, billigare medlemsavgift och som gor och har gjort mer nytta for den samlade gruppen hojakare i Sverige?
Jag ar idel ora. Eller gillar du bara att gnalla? :hihi

Well... Sporthojskollektivet diskvalificerar sig självt på alla punkterna ovan.

Känner smma sak, sporthojarna passar inte in helt enkelt.
SMC käns som hojklubbar och måla klubbstugan för mig.

De är säkert bra att ha annars kunde politikerna tvinga på oss vilka regler de ville, men tyvärr har de aldrig lyckats locka mig och jag är inte ens nån fortåkare.
Det är helt enkelt en annan typ av människor än mig åtminstonde de engagerade.

Hur många medlemar har de?

69:an skrev:
...och da kan du istallet kanske rekommendera nagon battre intresseorganisation for den intresserade svenske hojakaren? Kanske nagon med battre myndighetskontakter, fler medlemmar, fler forhandlade medlemsrabatter, oppnare arbetsform, billigare medlemsavgift och som gor och har gjort mer nytta for den samlade gruppen hojakare i Sverige?
Jag ar idel ora. Eller gillar du bara att gnalla? :hihi

SPORTHOJ.COM :tungan

Närå..Men det skullle var fint med ett bättre fungerande! tänker då närmast på den tid det tog att få inbetkorten efter att jag registrerade mig via nätet.

Bingo skrev:

Well... Sporthojskollektivet diskvalificerar sig självt på alla punkterna ovan.

Hähä.
Vanligtvis tycker jag att #Olsson är lite för brytal i sina domar om SMC men är vi alla egentligen inte överens om att SMC har totalfloppat bland oss sporthojsåkare?
Det enda man hör av dem är nån form av bra rabatter på sin försäkring om man är medlem.
Men mera än så är det inte, bandagar i deras regi har jag hört om men inte varit på (tror jag). Gubbstämpel är bara förnamnet.

Victor skrev:
Vanligtvis tycker jag att #Olsson är lite för brytal i sina domar om SMC men är vi alla egentligen inte överens om att SMC har totalfloppat bland oss sporthojsåkare?

I den man det ar pa det viset sa har jag en teori om varfor.
Motorcykelfolk i Sverige ar sa valdigt manga fler an just sporthojsakare, och om man ser till hela "motorcykelkollektivet" sa har sporthojar bidragit med ungefar lika mycket positiv allman och medial uppmarksamhet som HA. :brinnerup

Victor skrev:
Hähä.
Det enda man hör av dem är nån form av bra rabatter på sin försäkring om man är medlem.
Men mera än så är det inte, bandagar i deras regi har jag hört om men inte varit på (tror jag). Gubbstämpel är bara förnamnet.

SMC skiljer sig en del mellan länen. Man kan ju inte bara ligga hemma på soffan och tro att det regna billiga förs, och banor från himmelen. Nä, ta dig till närmaste smc kansli eller kontaktman och slå näven i bordet och försök att förklara att dom inte vet ett jota om sporthoj. Då kanske du kan påverka dom och förklara vad dom borde göra. Efter det så kan du bedömma om smc endast är för gamla gubbar likt mig.

Victor skrev:
Hähä.

Jag har inga åsikter om SMC har totalfloppat eller ej. Men att jag är "brutal" - det kan du haja :hihi

Victor skrev:
Hähä.
Om man vill vitsa lite så är det risk för Kon-kurs om dom inte ändrar konceptet :hihi

Nysse skrev:
Nä, ta dig till närmaste smc kansli eller kontaktman och slå näven i bordet och försök att förklara att dom inte vet ett jota om sporthoj. Då kanske du kan påverka dom och förklara vad dom borde göra. Efter det så kan du bedömma om smc endast är för gamla gubbar likt mig.

Nä, det tänker jag inte göra.
Jag klagar inte över dyra försäkringar och förväntar mig inte att få de billigare.
Och ska jag vara ärlig så orkar jag lite bry mig om att sporthojar får dålig uppmärksamhet i media.
Om det nu är medlemmar som ska bygga upp en SMCs verksamhet från grunden när det gäller sporthojar så vill jag inte jag både göra jobbet och dessutom betala medlemsavgift.
Nu finns det väl några på SMC som är brighta och sliter utan att det märks men kommer att få jobba hårt för att få bort konbane-stämpeln när de kallar sina utbildningar för "Broms och kurvkurs".
"Fett med råös på Gelleråsen" skulle nog locka mera.

Victor skrev:
"Fett med råös på Gelleråsen" skulle nog locka mera.

Vilken ruskigt bra ide!
Det skulle verkligen få försäkringsbolagen att :banana av glädje och fullkomligt skrika KÖR SÅ MYCKET NI VILL.

underbart!

#Olsson# skrev:
Jag har inga åsikter om SMC har totalfloppat eller ej. Men att jag är "brutal" - det kan du haja :hihi

Det är jag på bilden - #Olsson# - jag ä på Sviesta mä SMC - jag har brutalt roligt - och jag har mitt ställ på :D

(att kursen endast gick på 500 pix var ju även ett plus de!!)

Bifogat

• olsson.jpg
    olsson.jpg
    74 KB · Visningar: 40
Galne Dansken skrev:
Det är jag på bilden - #Olsson# - jag ä på Sviesta mä SMC - jag har brutalt roligt - och jag har mitt ställ på :D

(att kursen endast gick på 500 pix var ju även ett plus de!!)

O FY FAN JAG ÄR RÖKT TA BORT NU! ANNARS SKICKAR JAG IN NAKENBILDERNA PÅ DANSKEN. JAG HAR BETALAT TILL SMC OK? :rofl

edit: F ö har du helt rätt. :tummenupp

Last edited:
Josef skrev:
Vilken ruskigt bra ide!
Det skulle verkligen få försäkringsbolagen att :banana av glädje och fullkomligt skrika KÖR SÅ MYCKET NI VILL.

underbart!

Åker du på bana för att bli en säkrare förare eller för att det är kul?
Skulle du sluta köra bana om du inte fick tuffa med en helförsäkrad BMW?

Jag kör för att jag tycker det är skitkul och kan utan vidare betala mina egna olyckor. Det sista stämmer iofs inte men jag jobbar på det.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien