SMC och sporthojjar.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Är det någon som kan förklara för mig vad som har havererat i SMCs sporthojsprojekt och varför?

Jag satt och läste artikeln i senaste SMC-tidningen, och blev inte riktigt klok på vinklingen av artikeln eller uthängningen av instruktörer.

Vad är målet för SMC nu, och vart ville de avhoppade instruktörerna ta utbildningen?

Ytterligare en aspekt på det hela; Försäkringsproblematiken finns inte för SMCs bankörningar. Föräkringsbolagen anser tydligen att dessa håller en annan, säkrare, nivå än andra körningar i landet. Så kanske det är, och kanske inte.
Frågan är varför SMC inte använder sin ställning och sina kontakter med försäkringsbolagen för att hjälpa andra aktörer med att bli "godkända" av F-bolagen, med någon sorts certifiering av instruktörer eller liknande. Antalet mil som folk hade kört på bana hade onekligen ökat markant.

Istället lanserar man ett samarbete med en utländsk aktör som tar mycket bra betalt för sina tjänster. Initiativet som sådant är väl bra, kul att de försöker, men varför inte försöka utnytja de nationella tillgångar som finns först?

Försäkringsproblematiken finns visst för SMC's bankörningar. Jag var med på en i somras och då fanns det en "oförsäkrad" grupp. Tycker det här CSS samarbetet verkar riktigt schysst dessutom.

Markus skrev:
Försäkringsproblematiken finns visst för SMC's bankörningar. Jag var med på en i somras och då fanns det en "oförsäkrad" grupp. Tycker det här CSS samarbetet verkar riktigt schysst dessutom.

Jo men....vad är skillnaden på den nya kursen jämfört med Smc tidigare kurv & bromskurs? Du har väl kört nån av dom?

/

Alltså min uppfattning är att det finns interna strider mellan SMC Stockholm och SMC Skåne på ena sidan och SMC i övrigt på den andra.
Tydligen var instruktörerna oense med SMC om hur utbildningen skulle formas, innehållet osv. Det var "för mkt köra runt koner" som det stod i tidningen och det kan väl knappast kallas för sportkörning på bana. Det kan jag nog hålla med om.

Det där med att Försäkringbolagen godkänner SMC bankörningar är långt från sant. IF t.ex godkänner ingen bankörnning whatsoever, spelar ingen roll vem som anordnar den. Folksam har delad policy som jag inte kan fatta och TryggHansa tycker det är ok, så länge som SMC står för utbildningen. Resten har jag ingen koll på. Delade meningar bland FÖ bolagen mao.

Sammarbetet med CSS är nog bland det bättre SMC hittat på. FÖ bolagen har dock ingen "erfarenhet av CSS" så jag vet inte vad som gäller där. Min personliga uppfattning att CSS till skillnad från nationella aktörer hyr ut hojar till elever, samt har tillgång till "special hojar för extrem bankörning". Nåja det jag vill säga är att de hyr ut och tar smällen om någon vurpar skulle jag tro.

Nu har jag tjattrat på tillräckligt (tjatter apan) lämnar det till någon annan. :)

Last edited:
Men..galne Dansken säger i mc-fölket att kursen ska inrickta sig mot trafiksäkerhet. Jag tolkar det som nån typ av kon-kurs.

/

Nysse skrev:
Men..galne Dansken säger i mc-fölket att kursen ska inrickta sig mot trafiksäkerhet. Jag tolkar det som nån typ av kon-kurs.

/

Du kanske menar körningarna på gokart banan vid Uppsala?.

Att CSS skulle ha en "kon-kurs" kan jag knappast tänka mig. Jesper "Galen Dansken" skrev här igår tror jag att kursen är precis utförmad som i övriga världen. Dvs Step1 på gelleråsen = step1 på cartagena banan. Exakt lika innehåll. CSS nämner ingenting om koner på sin hemsida i alla fall.

Hoppas verkligen inte det blir koner. Sådant fick man nog av med trafikskolan då man tog körkort!

Nysse skrev:
Jo men....vad är skillnaden på den nya kursen jämfört med Smc tidigare kurv & bromskurs? Du har väl kört nån av dom?

/

Jag fick känslan av att skillnaden var att CSS är proffs och det är inte SMC på sådana kurser, när jag läste MC Folket. Av det lilla jag vet om CSS så vågar jag nog påstå att deras utbildningsverksamhet är stråt vassare än SMC's.

EDIT:
Koner fanns det ganska gott om på Broms och Kurvkursen.

ape skrev:
Alltså min uppfattning är att det finns interna strider mellan SMC Stockholm och SMC Skåne på ena sidan och SMC i övrigt på den andra.
Tydligen var instruktörerna oense med SMC om hur utbildningen skulle formas, innehållet osv. Det var "för mkt köra runt koner" som det stod i tidningen och det kan väl knappast kallas för sportkörning på bana. Det kan jag nog hålla med om.

.....

Har jag rätt då när jag antar att den ena falangen vill ha en utbildning som efterfrågas (=körning på bana under kontrollerade former) och den andra sitter fast i något körskoletänkande och vill ha bromsövningar för fiktiva älgar?

Johan på försäkringsforumet var väl insatt i detta? Kommentar?

Markus skrev:
Jag fick känslan av att skillnaden var att CSS är proffs och det är inte SMC på sådana kurser, när jag läste MC Folket. Av det lilla jag vet om CSS så vågar jag nog påstå att deras utbildningsverksamhet är stråt vassare än SMC's.

EDIT:
Koner fanns det ganska gott om på Broms och Kurvkursen.

CSS är kompetenta! Som jag uppfattade ville SMC instr. Sthl/Skåne vidareutveckla en del av deras kurser mot mera bankörning och dom var inte riktigt överens med SMC-Riks om utvecklingen av sporthojprojektet.

Fråga: Vad är skillnaden på kurserna? Eller deras tänkta inriktning?

t-rex skrev:
Har jag rätt då när jag antar att den ena falangen vill ha en utbildning som efterfrågas (=körning på bana under kontrollerade former) och den andra sitter fast i något körskoletänkande och vill ha bromsövningar för fiktiva älgar?
Nej, det har du inte.

De som dragit igång Sporthojsprojektet har klampat runt lite för mycket och begärt saker, på ett aningen osmidigt sätt, av instruktörer som man inte haft tid att ge utan att lägga ner den egna verksamheten. När man då erbjudit det man kunnat har det inte varit bra nog utan vi har hamnat i dagens läge.

Det är åtminstone den tolkning jag gör med den information jag har så långt...

Jåke skrev:
Nej, det har du inte.

De som dragit igång Sporthojsprojektet har klampat runt lite för mycket och begärt saker, på ett aningen osmidigt sätt, av instruktörer som man inte haft tid att ge utan att lägga ner den egna verksamheten. När man då erbjudit det man kunnat har det inte varit bra nog utan vi har hamnat i dagens läge.

Det är åtminstone den tolkning jag gör med den information jag har så långt...

Ok, lite kortfattat då;

Vart är sporthojsprojektet respektive instruktörerna påväg/vart skulle de vilja hamna?

Edit; Såg att det fanns mer kommentarer i tråden i hanteringsforumet. Skall läsa.

Edit II:

Galne Dansken skrev:
...

Runt dom bra trafikövningar etc., som bl.a jätteduktiga Instruktörer (t. ex. Hannes) och klubber håller (ex. Sydskaanes Emse, LMS, MCE, sporthoj.com, etc..) - dom burde enligt min helt personliga åsikt bli en naturlig del av SMC´s omgivning :tummenupp Sålunde kan man troligen få Ok på försäkringen. Men, här måste vi rocka tunga åsikter...

Ska vi ändra på värden, får vi göra det ihop - även om vi inte blir 100% överens i allt :tummenupp

Dansken for president. DET är en vettig väg att gå, "infrastrukturern" finns ju redan, och den verkar uppskattas av de flesta.

Last edited:
t-rex skrev:
Ok, lite kortfattat då;

Vart är sporthojsprojektet respektive instruktörerna påväg/vart skulle de vilja hamna?
Ingen vet egentligen i dagsläget vart sporthojsprojektet är påväg verkar det...när det gäller berörda instruktörer i de län som deltog i pilotkursen kan jag inte svara, det får de göra själva.

Likande tråd finns i SMC's forum...diskussion här!

t-rex skrev:
Istället lanserar man ett samarbete med en utländsk aktör som tar mycket bra betalt för sina tjänster. Initiativet som sådant är väl bra, kul att de försöker, men varför inte försöka utnytja de nationella tillgångar som finns först?

I Sverige har inte kursverksamheter kommit längre än att man med nöd och näppe lyckas döpa dessa kurser till ironiska benämningar som "broms och kurvkurs" CSS har ett mer komplett paket med ett fördjupat innehåll. Det finns helt enkellt inga nationella tillgångar som kan konkurera. (eller så har jag missat dem)

Nysse skrev:

/
Alla SMC's kurser bör väl på ett eller annat sätt inrikta sig mot trafiksäkerhet. Svemo håller i licensutbildningar om du vill köra RR...

#Olsson# skrev:
I Sverige har inte kursverksamheter kommit längre än att man med nöd och näppe lyckas döpa dessa kurser till ironiska benämningar som "broms och kurvkurs" ...
Under SMCs paraply nej. Men det finns ju onekligen folk som ordnar bankörningar med olika nivåer av utbildning.

#Olsson# skrev:
I Sverige har inte kursverksamheter kommit längre än att man med nöd och näppe lyckas döpa dessa kurser till ironiska benämningar som "broms och kurvkurs" CSS har ett mer komplett paket med ett fördjupat innehåll. Det finns helt enkellt inga nationella tillgångar som kan konkurera. (eller så har jag missat dem)
Har inte med sporthojsprojektet att göra, men glöm inte att en stor del av mc-kollektivet inte kan ta till sig ens en ironiskt benämnd kurs utan behöver mer grundläggande (och långsammare) utbildning än så...

Jåke skrev:
Alla SMC's kurser bör väl på ett eller annat sätt inrikta sig mot trafiksäkerhet. Svemo håller i licensutbildningar om du vill köra RR...
SVEMO håller licenskurser ja, men dom har inga RR kurser som gör dig till en bättre förare.

Detta glapp får oftast RR utövaren lösa på egen hand, en renodlad Racing skola finns inte i Sverige ännu.

Många som kör på bandagar borde gå på SMC:s BKK som steg 1.

#Olsson# skrev:

Tja, jag tycker inte kritiken här gäller SMC skåne, för hör har kurserna hållt rätt hög standard med mkt banåka varvat med viss teori som sedan testats på banan.
Det verkar som det skiljer sig mellan länen här.

CorbenDallas skrev:
Tja, jag tycker inte kritiken här gäller SMC skåne, för hör har kurserna hållt rätt hög standard med mkt banåka varvat med viss teori som sedan testats på banan.
Det verkar som det skiljer sig mellan länen här.
Kompetensen mellan SMC's instruktörer i landet skiljer naturligtvis en hel del. Dels har länen olika möjlighet att få fram folk, men det skiljer åxå väldigt på hur mycket man prioriterar instruktörsverksamheten, vilket område man är duktigt på och vilka lokala möjligheter som finns.

Det finns tre grupper mer eller mindre inom SMC som deltog i pilotkursen, det var SMC Skåne, SMC Sthlm och Inges Tigrar (eller mer SMC-mässigt Centrala utbildningsgruppen).

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien