Smc-kedjan, myt eller en källa till vanvett?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ryktet har nått mitt öra att, Smc i största hemlighet börjat tillverka kedjor med en mycket speciell egenskap, nämligen - total oberäknelig vad det gäller att hålla "rätt kedjespänning" :tummenupp
Vi vet ju det, vi som deltagit i nån form av utbildning på bana eller Knix....Hur vi än bemödat oss oss att innan avfärd hemifrån, kontrollerat att rätt spel i kedjan finnes. Jag har legat som en fällkniv och verkligen SPanAt på mitt mätverktyg. Jorå - det är enligt gällande norm, för just min typ av hoj.

Men säg den lycka som varar länge.. Vid inskrivningen står en nitisk inspektör/tris som med ett sammanbitet uttryck säger - Din kedja verkar inte vara rätt spänd, det är inte bra alls vettu..:död:3freak

Men jag har ju justerat till den efter vad instruktionen säger du då. Jo jo, det är möjligt du gjort det ( lilla gubben ):gnissla men jag vill att du ber nån hjälpa dig så det blir rätt.

Fan vad maktlös man kan känna sig då!

Och nu ryktas det om att Smc tillverkar egna kedjor som både töjer sig och drar ihop sig, helt slumpmässigt. Är det ett schysst sätt verkligen? Kan se framför mig hur det slits hårtussar och fälls tårar när kedjeh****et inte lyder över huvudtaget. Nä , det gäller att slå vakt om sin gamla kedja som fått så mycket smörj i sina dar, att det är ett under att den lever.

Last edited:
Inte bara det. Åker man Fazer 1000 som ska ha 45-55mm slack kan inte ens märkesverkstan få det rätt.
Man får vara glad ifall utgående axel är rak om man inte är uppmärksam när man pyser hemåt.

(Och ja. Alla inspektörer har åsikter om att kedjan är för slapp)

Hur ska en kedjan vara? Vad får cykeln för egenskaper vid en för slapp kedja och vid en för spänd kedja?

Detta är en helt seriös fråga från en rookie så snälla försök svara pedagogiskt!!!

Samma som med din trampcykel du hade när du var liten. för spänd, risk för att den går av, för slapp, risk att den hoppar över kuggar, eller rent av hoppar av helt.
Och eftersom det är ett drivpaket som driver det hela så lär du få byta fler delar om detta skulle hända din mc, än om du hade haft en trampcykel o kedjan gått av/hoppat av.

Fast vad vet jag egentligen. är själv n00b i sammanhanget. :va
Hur ska en kedjan vara? Vad får cykeln för egenskaper vid en för slapp kedja och vid en för spänd kedja?

Detta är en helt seriös fråga från en rookie så snälla försök svara pedagogiskt!!!

Ha ha! Då är man inte den enda alltså. Lite intressant också att de alltid ska ha hojen på sidostödet när de kollar..

Kedjan ska vara spänd så att den har så mycket spel som anges i handboken (Oftast 2-3 cm har jag för mig), den ska inte glappa speciellt mycket i sidled, och det ska inte gå att dra ut länkarna mitt på bakdrevet så att man kan se mellanrum mellan länken och bakdrevet. Kedjan ska också sitta rakt mellan fram och bakdrev, och bakhjulet ska vara i linje med framhjulet. Sedan ska inte dreven vara slitna heller, inga hajtänder som kuggar mao, för då sliter de ut kedjan fortare.
En kass kedja kan gå av och ha sönder saker som man inte vill ska gå sönder, ett snett bakdäck påverkar körbarheten i hojen på otrevliga sätt, och en skev linje mellan bak/framdrev gör att kedjan slits mycket snabbare.

I princip... Jag har säkert glömt något...

Micke™;5520459 skrev:
Samma som med din trampcykel du hade när du var liten. för spänd, risk för att den går av, för slapp, risk att den hoppar över kuggar, eller rent av hoppar av helt.
Och eftersom det är ett drivpaket som driver det hela så lär du få byta fler delar om detta skulle hända din mc, än om du hade haft en trampcykel o kedjan gått av/hoppat av.

Fast vad vet jag egentligen. är själv n00b i sammanhanget. :va

Ok och tack för förklaringen då har jag lite bättre koll på läget:)

en för hårt spänd kedja kan gå sönder å orsaka jeefligt stor skada, en för slapp kedja kan hoppa av och orsaka jeeefligt stor skada.

på min gamla zxr 750 stod det ett värde i instruktionsmanualen, ett på svingen och ett i rep.manualen. snacka om huvudvärk

Edit: puck 2:a

Last edited:
Men ger det några särskilda egenskaper att åka runt med för glapp kedja alternativt för spänd kedja?

Hur ofta ska man kolla att kedjan är rätt spänd?
Min cykel är ju servad hos märkesverkstad för 50 mil sen. Och jag har rengjort kedjan och även smörjt den nyligen.

När jag hämtade min hojj, då var kedjan riktigt slapp, sen upplevde jag att gasresponsen (efter spänning av kedjan) blev bättre, är det mitt sinne som lurar mig eller kan det ligga fakta bakom detta påstående?

När jag hämtade min hojj, då var kedjan riktigt slapp, sen upplevde jag att gasresponsen (efter spänning av kedjan) blev bättre, är det mitt sinne som lurar mig eller kan det ligga fakta bakom detta påstående?

Precis detta jag är ute efter. Med min cykel finns det ett klart på och avslag på gasen. Ingen mjuk övergång direkt utan det smäller till ordentligt och cykeln drar iväg när man går från ingen gas till lite gas på drag.

Om kedjan är mycket slapp får du ju lite mer slack som ska dras in när du släpper på gasen, om det är märkbart vet jag däremot inte.

Gör som Jesper, släng på lite fruktkräm (företrädesvis jordgubb- eller hallon) med grädde så blir det bra! :banana

Om det blir en myt av det eller bara leder till ovett förtäljer inte historien tyvärr... Däremot kan jag jävlar i mig efter 11 år som instruktör konstatera att många kommer med alldeles för dåligt underhållna hojar. Typ att man med föraren på fortfarande kan trycka upp kedjan i svingen... Inte på sidostödet alltså.

Samtidig kan jag konstatera att det senaste tiden florerat alldeles för mycket instruktörer som fan i mig inte vet att det är skillnad i kedjesträckning på en sporthoj och en endurohoj...

Så jag håller fast vid Galne Danskens "Rødgrød og fløde"

Last edited:
total oberäknelig vad det gäller att hålla "rätt kedjespänning"

Men isåfall är det ju såna kedjor alla redan kör med?
Min kedja har aldrig varit bra när hojen inspekterats.

Eller jo, 1 gång.. men då var den FÖR smord istället... :tungan

Om kedjan är mycket slapp får du ju lite mer slack som ska dras in när du släpper på gasen, om det är märkbart vet jag däremot inte.

Ju större slack desto svårare är det att köra snyggt inne i stan eftersom det rycker till när du går från motorbroms till påslag. Jag spänner alltid till minsta möjliga slack enligt boken för då är hojen som smidigast att trixa med.

Jag kan tänka mig att manöverbanan på trafikskolan är asjobbig med för stort slack.

Min kedja är perfekt. Är den för slapp så rullar jag fram hojen en bit. Då är den perfekt och besikningshenen blir nöjd o glad.

Tänker fanimej starta en förening! Reclaim the chain. Kommer vi kunna klara oss ifrån att knapra lustifika psykofarmaka när ordet "kedja" eller "kedjelås", kommer på tal?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!