SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag är min egen chef och sitter vid datorn mest hela tiden. Nonsens för dig kanske men definitivt inte nonsen för dom som tycker att vissa kör som idioter på allmän väg och att för extrem körning inte är ok. Fartdårarna verkar ju inte ha några problem i att acceptera dom regler som finns vid bankörning men dom reglerna som är satta på allmän väg där det finns älgar, barn, medtrafikanter och annat är det bevisligen inte lika lätt att acceptera. Inte heller jag hoppas att det kommer beslagtas fordon i parti och minut så fort någon råkar köra 31 över gällande hastighetsbegränsning men jag tror å andra sidan inte heller att det kommer bli en verklighet. Jösses. Hade ingen aning om att sporthojåkare var såna drama queen´s..... Ta reda på fakta först istället för att inta en "jag kommer minsann gå ur SMC och köra ÄNNU fortare för att köra ifrån snuten......"-attityd. Det är ju löjligt. Påverka istället. Men till syvene om sist måste lagarna skrivas efter någon form av genomsnitt. Om alla körde på samma sätt på allmän väg som på bana skulle det inte funka alls och ALLA kan inte få exakt som dom vill i alla situationer precis hela tiden. Ska det vara så svårt att fatta?

Jag hade ingen aning om att du hyste sånt agg mot sporthojsåkare så du måste klampa in i deras högborg och kasta skit på dom som grupp.
Varför drar du alla över en och samma kam?
Som "biker" borde du ha förståelse för alla läger bland motorcyklister, som det är nu framstår du som jävligt trångsynt och ältar samma gamla hat mot "dessa fartdårar" med mera.
Såvitt jag vet faller ingen av dom som svarat i tråden under kategorin extremister, det är helt legitima frågor som kommer upp här, det handlar inte om att "fatta" något, men du tycker inte vi "sporthojare" har rätt att ställa dom och framför allt ifrågasätta?
Om alla var ja sägare och inte hade en egen åsikt skulle vi förmodligen leva i en 1-parti stat, det är väl just genom att göra det vi gör just nu som det kan påverkas något, det finns massor med folk från SMC här på forumet.
Säger ungefär som du brukar: skaffa dig ett eget forum om du inte vill att andra ska få säga sin mening.

Jag personligen tycker förslaget suger mest för att det inte kommer att förändra livet det minsta för mig, alla stulna hojar kommer fortsätta bränna järnet på bakhjulet, över gräsmattor, gångvägar, skolgårdar där jag bor och inget händer.
Jag tycker man börjar i fel ände, arbete med unga borde det satsas mer på, det är där den största attitydförändringen kan nås, dom som redan är extremister kommer inte sluta att vara det pga en sketen lag, dom kommer glatt fortsätta dra snuten, och alla unga wannabees kommer fortsätta jubla medans dom gör det.

På förekommen anledning påminner jag om att ni skall hålla er till ämnet, vara sakliga och uppföra er mot varandra.
Undvik förolämpningar, vårda språket och tycker ni någon är helt ute o cyklar så undvik hellre att fortsätta dialogen än att bli sura på varandra.

Går det för långt så anmäl inläggen och lämna över till moderatorer att rätta till den skyldige. Ta inte strid själva.

Mvh Peter

En stilla undran, vad är medelåldern på smc- medlemmarna?

Den blir nog inte lägre, även om dom inte trampar i klaveret som i detta fallet, och vilket inflytande har en förening vars medlemmar kommer att självdö inom en tjugoårsperiod.

Funderar på om SMC har tänkt på bortfallet av sporthojspiloter som kan komma av hotet om att bli av med hojen varje gång man råkar "slinta" på rullen? Eller så är det tänkt så att alla ska köra kåplöst så att högre hastigheter inte är att tänka på... Böter och bli av med kk räcker inte, utan ribban ska sänkas till idiotiska nivåer.

Men lagförslaget kanske även ska gälla bilar, bussar, skotrar mm. som även dom puttrar över 30+?

Hell, våra åsikter ligger väldigt nära varann egentligen, köra en wheelie förbi dagis i 120 och krocka med en mamma och hennes barnvagn vill nog ingen se..:gråta

Däremot ser jag en fara iom att Polis och åklagare skall bli upplysta om denna rättighet och dessutom ges utökade rättigheter.
I förlängningen kan det bli oanade konsekvenser av en wheelie på motorvägen och man har oturen att möta en polisbil med en grinig Konstapel bakom ratten :död

Ps. Jamen gött då ÄR ju chefen glad :fyllisar

Absolut. Du har helt rätt. Men jag är hyffsat övertygad om att polisen INTE kommer få mandat att beslagta någons hoj om man gör någonting halvextremt på en plats och vid en tid där man inte riskerar någon annans liv och hälsa. Vilket är vad jag påpekat. Om man däremot kryssar mellan bilar på bakhjulet utanför ett dagis så hoppas jag VERKLIGEN att dom får mandat att beslagta hojen. Som med allting annat brottsligt kommer det säkert gå till domstol och där får man chansen att berätta hur man tänkte och hur situationen såg ut på plats innan hojen förverkas. Det är överdrifterna som kommer upp i den här tråden som jag tycker är löjliga. Det spekuleras hej vilt, folk ska köra ifrån snuten ÄNNU mer än tidigare, man ska gå ur SMC och det utan att veta vad som verkligen kommer hända.... :lol

Jepp. Chefen är överlycklig. :tummenupp

Jan Hellman.

Men när det läggs ett förslag som rent hypotetiskt vid något olyckligt tillfälle skulle kunna innebära att man förverkar 100,000:- för mig så är det faktiskt ett skäl för att inte betala in medlemsavgiften nästa år.

Nja....Beslagta och Förverka är i realiteten två helt olika saker, och i förslaget står det inget om att Förverka...eller?

I England som redan har det här systemet att polisen har rätt att beslagta fordon för tex. vårdslöshet i trafik, så är det domstolen som beslutar i slutändan om fordonet ska förverkas. Men då handlar det om andra skäl, tex. att fordonet använts i andra brottsliga sammanhang, tex. inbrott, knarkhandel och dyl.

Och samma sak gäller även i Sverige när det gäller att Förverka något, fordon eller andra saker, det är bara domstolen som kan besluta om sånt.

Eller tror du att ett sånt beslut kommer att läggas ut på en nyutbildad enskild polisman...?

Jag tror inte att man ändrar i befintlig lagstiftning så lätt.

/KentW

1.Detta är ett forum för folk med hoj, ingen remissinstanst för våra lagstiftare.

Här bor ett sumelsarium av folk med många olika bakgrunder,åsikter, tankar och historia.
Var och en med full rätt att diskutera en fråga som denna i detta helt öppna forum.

2. Ingen har all fakta om hur detta kommer att fungera i realiteten och jag tänker iaf inte sitta inne med mina tankar om detta tills förslaget klubbas igenom och det enda man isf kan säga "å fan det var så här det blev".

Det kanske blir skitbra eller så blir det kanske ytterligare ett verktyg för 0visionsivrarna att få bort oss från vägarna där dom klart proklamerat att vi inte hör hemma. Jag vet inte och inte du heller.

Jag kommer inte att kunna påverka detta förslag öht men jag kommer inte att sitta tyst här under resans gång.

Och att du ens likställer tex mig med en dåre på vägarna bara för att jag inte jublar och applåderar detta som jag i nuläget tycker luddiga förslag gör mig lite iriterad faktiskt.

3. Jag kan nog med 100% säkerhet säga att jag fått många fler nya sporthojsåkare att bli medlemmar i SMC och köra deras BKK än vad du någonsin kommer göra.

Har tyvärr inte själv kört nån BKK i år men det finns det andra skäl till än att jag behöver gå in på det här.

Min vånda är att förslaget kommer att kunna slå fel, det kanske inte alls blir så men det får ju tiden utvisa.

4. En sista fråga bara, håller du själv hastigheten alla sekunder du sitter på hojen?

EDIT:
5. Jag har ett gott öga till SMC och allt annat dom arbetar med, har en dröse SMC instruktörer i min vänkrets.

Men när det läggs ett förslag som rent hypotetiskt vid något olyckligt tillfälle skulle kunna innebära att man förverkar 100,000:- för mig så är det faktiskt ett skäl för att inte betala in medlemsavgiften nästa år.

1. Ja och även jag är hänger här och har rätt till åsikter. Vi har redan klarat ut att detta forum är till för alla och inte bara sporhojåkare.

2. Precis. Vänta då kanske med att måla faan på väggen. Ta reda på fakta först. Ställ frågor. Vad innebär detta? Hur är det tänkt? Ge det lite tid. När man vet hur det är tänkt kan man ju kanske reagera med lite fakta i ryggen istället för att måla faan på väggen.

3. Jag har nog lyckats värva en del medlemmar till SMC jag också. Men att få ut dom på en bana är du säkert bättre på.

4. Nej jag kan ligga 5 - 15 kilometer över ibland men inte mycket mer än så. Jag faller nog definitivt utanför "extrem"-förarna i alla fall.

5. Bra. Fråga dom om hur detta är tänkt då. Dom kanske vet.

Sen har jag bytt användarnamn här på forumet. Var vänlig att respektera det och lämna mitt personnamn utanför när du skriver.

//J

Jag hade ingen aning om att du hyste sånt agg mot sporthojsåkare så du måste klampa in i deras högborg och kasta skit på dom som grupp.
Varför drar du alla över en och samma kam?

Som "biker" borde du ha förståelse för alla läger bland motorcyklister, som det är nu framstår du som jävligt trångsynt och ältar samma gamla hat mot "dessa fartdårar" med mera.
Såvitt jag vet faller ingen av dom som svarat i tråden under kategorin extremister, det är helt legitima frågor som kommer upp här, det handlar inte om att "fatta" något, men du tycker inte vi "sporthojare" har rätt att ställa dom och framför allt ifrågasätta?
Om alla var ja sägare och inte hade en egen åsikt skulle vi förmodligen leva i en 1-parti stat, det är väl just genom att göra det vi gör just nu som det kan påverkas något, det finns massor med folk från SMC här på forumet.
Säger ungefär som du brukar: skaffa dig ett eget forum om du inte vill att andra ska få säga sin mening.

Jag personligen tycker förslaget suger mest för att det inte kommer att förändra livet det minsta för mig, alla stulna hojar kommer fortsätta bränna järnet på bakhjulet, över gräsmattor, gångvägar, skolgårdar där jag bor och inget händer.
Jag tycker man börjar i fel ände, arbete med unga borde det satsas mer på, det är där den största attitydförändringen kan nås, dom som redan är extremister kommer inte sluta att vara det pga en sketen lag, dom kommer glatt fortsätta dra snuten, och alla unga wannabees kommer fortsätta jubla medans dom gör det.

Vad snackar du för gojja? Det gör jag väl inte alls?! Vi pratar om dom som har ett "extremt" beteende i trafiken på allmän väg här. Det är väl inte att dra alla sporthojåkare över en kam? Jag känner hur många sporthojåkare som helst som sköter sig strålande och som inte alls riskerar att få hojen beslagtagen stup i kvarten. Läs vad jag skriver och vad tråden handlar om. Jag tycker däremot att det är dumt att gå händelserna i förväg. Ta reda på hur detta är tänkt först innan drama queen-kappan åker på. Nu är det ju bara spekulation och reaktioner som inte är grundade i fakta. Jag har absolut inga problem med sporthojar generellt sett. Skulle själv gärna ha en om jag hade pengar och plats. Men det är fortfarande ingen RÄTTIGHET att få köra extremt fort på allmän väg. Om man tycker det så är men lite fel ute. Kan jag tycka..... Och DEN uppfattningen är jag inte ensam om att ha.

Samma regler finns redan idag om att beslagta fordon för extremister som inte visar någon hänsyn för andra människor och kör vårdslöt,påverkad och utan kk. Att beslagta fordon ägda av dessa individer tycker jag inte är mer än rätt. Är det det SMC vill med sitt lagförslag och att RPS ska använda sig av i större utsträckning så kommer jag teckna medlemskap även åt min sambo nästa år då detta är något jag stödjer,

Men ska vilken Svensson som helst bli av med sin cykel för att dom en gång blivit klockade i 170 på motorvägen så kommer det inte finnas många sportigare hojar kvar i detta land och andelen extremister i lagens ögon kommer explodera då ingen som är i riskzonen kommer åka omkring med en regplåt på hojen och många kommer inte vilja stanna om risken finns att man blir av med hojen.

Hoppas smc tänker till hur dom vill ha det ute på våra vägar och om dom är redo att ta avstånd från en hel del av motorcykel Sverige som har vett nog att välja sina tillfällen och inse sina egna + medtrafikanters begränsningar innehar ett förarbevis för mc´n dom framför och väljer sina tillfällen med omsorg då dom vrider lite extra på rullen.
Att jämnställa dessa med extremister som totalt skiter i både förarbevis,regplåt,medtrafikanter säkerhetsutrustning och med ett risktänk på minus skalan är så galet som det kan bli.

Sedan kan dom nästan fetglömma sina smc kurser då 85% av deltagarna kör skrevraket eller något annat halvsportigt för inte tänker jag vara medlem i en organisation som inte delar mina värderingar.
Men dom kanske tänkt böja lära ut hur man polerar krom och fäster fransar på bästa vis i fortsättningen vad vet jag.

Hoppas och tror att SMC kommer sköta detta på ett snyggt vis och har väldigt svårt att tro att det kommer sättas en gräns på ett visst km/h tal. Trots allt är ju smc en förening av motorcykel åkare för motorcykelåkare.

Vad snackar du för gojja? Det gör jag väl inte alls?! Vi pratar om dom som har ett "extremt" beteende i trafiken på allmän väg här. Det är väl inte att dra alla sporthojåkare över en kam? Jag känner hur många sporthojåkare som helst som sköter sig strålande och som inte alls riskerar att få hojen beslagtagen stup i kvarten. Läs vad jag skriver och vad tråden handlar om. Jag tycker däremot att det är dumt att gå händelserna i förväg. Ta reda på hur detta är tänkt först innan drama queen-kappan åker på. Nu är det ju bara spekulation och reaktioner som inte är grundade i fakta. Jag har absolut inga problem med sporthojar generellt sett. Skulle själv gärna ha en om jag hade pengar och plats. Men det är fortfarande ingen RÄTTIGHET att få köra extremt fort på allmän väg. Om man tycker det så är men lite fel ute. Kan jag tycka..... Och DEN uppfattningen är jag inte ensam om att ha.

Vad är extremt fort och vart sätter man nivån tycker du?

Vad är extremt fort och vart sätter man nivån tycker du?

Jag tycker som dom flesta andra här. Det beror på vart och när. I tättbebyggt område, utanför skolor och dyl hör inte någon form av oansvarslöst trafikbeteende hemma. På en öde väg där man inte riskerar någon annan än sig själv bör det vara en snällare bedömning. Och det är detta jag skrivit hela tiden. Jag är hyffsat övertygad om att inga hojar kommer tas i beslag bara för att man kört 31 över gällande hastighet ute på motorvägen om man nu inte samtidigt kört om på insidan på bakhjulet. Det är väl där skillnaden ligger. Hur man TROR att detta kommer bli. Vissa väljer att måla faan på väggen och basunera ut att dom kommer köra ifrån snuten och gå ur SMC utan att egentligen ha en aning om vad som är tänkt. Jag är mer sådan att jag tror att man bara kommer ta till detta vid extremfall. Vilket också står i trådtiteln. "Extremt beteende......."

Samtidigt tycker jag att det är lite festligt hur vissa kan tro att det är en rättighet att man ska få köra mycket över gällande hastighetsbegränsning på allmän väg. Redan där är det generalknas i tanken. Sen verkar alla respektera dom regler som gäller vid bankörning. Andra premisser och andra regler men dom är satta utifrån samma grundtanke. Säkerhet.....

Det är jag som har satt min signatur för SMC i den Nationella MC & Moped Strategi – med mandat från SMC.

Att SMC har lyckas att få myndigheterna att skapa ett beslut om att samarbeta för Nationell MC Strategi är definitivt bra. Alternativet är enkelt att varje myndighet själv tar sina egna beslut utan att koordinera med övriga aktörer, som t. ex. motorcyklisterna själva, representerat av SMC, som lyckats att få ett förtroenden på en så hög nivå (att även jag ibland har jobbigt att fatta!).

Historisk har vi motorcyklister stått på gatan och gnällt i efterskott. Idag jobbar vi med i t. ex. flera styr och arbetsgrupper hos Trafikverket, innan beslut fattas (i dom flesta fall, fast inte alla!). SMC har aldrig varit stärkare än vi är idag, MC politisk!

Alla myndighets personer vett att jag kallas ”Galne Dansken” för jag älskar att köra inspirerat i kurvor på min sporthoj, vid rätt ställe och tillfälle såklart! Jag valde att investera i S1000RR, båda för det är en bra hoj – men, framför allt för att visa upp att detta är vad jag anser som en trafik säker MC (ABS, antispin, etc..). Idag är det i Sverige inte något snack om att förbjuda sporthojer längre – vi har lyckas få alla överens att; det är föraren som är problemet!

SMC har även haft alla aktörer i strategin på Gelleråsen – för att ge insikt i hur vi jobbar med attityder, och för att visa vi anser det är behov för flera banor.

EU är ett styrande organ för beslut och handling, som ska genomföras i medlemsländerna. Här är det ett krav att år 2020 ska antal dödade och svårt skadade i trafikolyckor halveras i förhållande till 2010. Detta är en utmaning, specifikt för MC – som relativt set kan tyckas ha haft ”relativt låga siffror” i samband med den ökning av MCs i trafik som varit. Dvs det ska bara vara 18 dödade motorcyklister om åtta år.

En EU trafiksäkerhets resolution, innehåller förslag som bl. a: ”motorcyklar ska få en övervakningsutrustning som gör att de kan upptäckas och bötfällas”
Här på sporthoj.com och i MC kollektivet i stort, valde alla att inte prata om sånt, eftersom – ”Vi vill ju inte ge myndigheterna tips, ifall dom kommer in här?” Endast en har nämnt elektronisk övervakning i tråden.

Resolutionen är inte ett direktiv, men det som kommer innan ett beslut fattas. Detta är ett hot bild som hettar duga – tror inte någon här vill ha sånt.
SMC vill absolut INTE.

Vi kan nog bli överens om att, med internationell och svensk statistik/forskning som underlag är det tydligt, att MC olyckor och antal dödade och svårt skadade har ”någon typ” av samband.
Med den press som är på samhället för att lösa problemen, tycker jag att vi ska vara glada för att vi i princip har lyckats (tillsvidare) att få möjlighet att ta ett eget ansvar!

Ja, det har i strategiarbetet presenterats en otrevlig lista med 30 åtgärdspunkter angående hastighet a la ovanstående. Att sedan vi/SMC fick till att Vi själva/MC kollektivet tar ansvar vid att definiera Extremt Beteende anser jag är en vettig lösning.
Dom man vill åt är gruppen som är notoriska med Extremt Beteende, alla kategorier - inte den som råkar komma över körkortsgränsen.
Det är inte tal om ny lagstiftning, det är tal om att tillämpa lagen.

SMC har inte förespråkat ny lagstiftning.

Däremot förslog vi den mildare norska varianten med förvaring i ett år istället för att beslagta fordon.

”Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (som kan vara tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare”
citat från Trafikverkets presentation av strategin.

Istället för att vi som trafik-kollektiv fick en mängd elaka åtgärder, fick vi ett eget ansvar, och att RPS (Riks Polis Styrelsen) avser att sprida information om hur lagen kan tillämpas.

Sedan är det korrekt att utmaningen är att nå huvudgruppen med Extremt Beteende – icke ägare, körkortslösa som far runt på fyllan med 200 i timmen…

När SMC får frågan om det går att halvera antalet dödade till 2020 har vi svarat följande: Om alla gör allting rätt (MC-föraren, väghållaren och andra trafikanter) är det inga problem. Skulle alla ta MC-körkort, köra sin egen motorcykel och köra nykter, då skulle vi ha nått dit redan idag.
------------

Ska se om jag hinner svara på flera av trådens konkreta frågor till SMC sen.
Jag vett som alla andra att det inte går att vinna en forum diskussion, varför jag väljer att inte kasta mig in i alla kommentarer...

Jag tycker som dom flesta andra här. Det beror på vart och när. I tättbebyggt område, utanför skolor och dyl hör inte någon form av oansvarslöst trafikbeteende hemma. På en öde väg där man inte riskerar någon annan än sig själv bör det vara en snällare bedömning. Och det är detta jag skrivit hela tiden. Jag är hyffsat övertygad om att inga hojar kommer tas i beslag bara för att man kört 31 över gällande hastighet ute på motorvägen om man nu inte samtidigt kört om på insidan på bakhjulet. Det är väl där skillnaden ligger. Hur man TROR att detta kommer bli. Vissa väljer att måla faan på väggen och basunera ut att dom kommer köra ifrån snuten och gå ur SMC utan att egentligen ha en aning om vad som är tänkt. Jag är mer sådan att jag tror att man bara kommer ta till detta vid extremfall. Vilket också står i trådtiteln. "Extremt beteende......."

Samtidigt tycker jag att det är lite festligt hur vissa kan tro att det är en rättighet att man ska få köra mycket över gällande hastighetsbegränsning på allmän väg. Redan där är det generalknas i tanken. Sen verkar alla respektera dom regler som gäller vid bankörning. Andra premisser och andra regler men dom är satta utifrån samma grundtanke. Säkerhet.....

Då verkar vi vara ganska överens om den biten :)

Men hur vet du att alla sköter sig på bandagar? Jag har varit på ett par iår och svarta flaggan har kommit fram vid ett par tillfällen och vederbörande har fått packa ihop och ta sig hemåt. Men hans hoj blev ju inte förverkad för det.

P.s det är ingen rättighet men att bli av med hojen för 100-200 k bara för att man brassat på lite i vänsterfilen på en nästan tom motorväg är ingenting jag stödjer. 4k i böter + riskera vårdslöshet i trafik alt grovvårdlöshet är straff nog. Men upprepas brottet och dess natur är grov så skall självklart cykeln,bilen eller vilket fordon det än må vara förverkas.

En massa text.....

BRA inlägg! Stort tack. Tydligt, informativt och rätar ut en hel del frågetecken. NU kan ni fortsätta spekulerandet och överdrifterna, pojkar....Ska ni fortfarande gå ur SMC och dra ifrån snuten....? ;) :lol

Då verkar vi vara ganska överens om den biten :)

1.Men hur vet du att alla sköter sig på bandagar? Jag har varit på ett par iår och svarta flaggan har kommit fram vid ett par tillfällen och vederbörande har fått packa ihop och ta sig hemåt. Men hans hoj blev ju inte förverkad för det.

P.s det är ingen rättighet men att bli av med hojen för 100-200 k bara för att man brassat på lite i vänsterfilen på en nästan tom motorväg är ingenting jag stödjer. 4k i böter + riskera vårdslöshet i trafik alt grovvårdlöshet är straff nog. 2. Men upprepas brottet och dess natur är grov så skall självklart cykeln,bilen eller vilket fordon det än må vara förverkas.

1. Jag har några polare som kör väldigt mycket bana och av vad jag förstått kan man riskera att bli avstängd från banan helt och hållet om man inte klarar av att följa reglerna som gäller och om man gjort bort sig för många gånger. Nej, man blir ju inte av med hojen. Helt sant. Men man har samtidigt kanske inte riskerat livet på t.ex. barn och andra på allmän väg.... Liten skillnad kan jag tycka. Jag själv kan tycka att det är ett värre brott att köra "extremt" på allmän väg än på inhägnat område bland likasinnade. En personlig åsikt men det är vad jag tycker.

2. Vi är helt överens.

....
1. Detta är ett forum för folk med hoj, ingen remissinstanst för våra lagstiftare.
Här bor ett sumelsarium av folk med många olika bakgrunder,åsikter, tankar och historia.
Var och en med full rätt att diskutera en fråga som denna i detta helt öppna forum.

2. ...jag tänker iaf inte sitta inne med mina tankar om detta tills förslaget klubbas igenom och det enda man isf kan säga "å fan det var så här det blev"....Jag kommer inte att kunna påverka detta förslag öht men jag kommer inte att sitta tyst här under resans gång.

3. Men när det läggs ett förslag som rent hypotetiskt vid något olyckligt tillfälle skulle kunna innebära att man förverkar 100,000:- för mig så är det faktiskt ett skäl för att inte betala in medlemsavgiften nästa år.

1. Yesbox, och så ska det vära..

2. Som medlem var det några sakar som jag blev stört förbannad över - t.ex en arrogant hållning överför for sporthojer och fortbildning. Jag tänkte att lämna i protest. Fast verkligheten blev annorlunda eftersom jag plötsligt förstod att jag faktisk som medlem var en av ägarna av SMC. Jag valde i stället att yttra mina åsikter och hittade på en mängd konstruktiva lösningsförslag.
Vägen ditt var då inte att endast hacka på datorn - men, att även träffa folk..
SMCs valberedning fick väl syn på mig - eftersom jag plötsligt kom in i riksstyret. Efter små två år, blev jag erbjuden jobb på kansliet.

3. VBK - jag hoppas Du och alla andra - sku välja att påvärka från insidan även i fortsättningen - för det är där det ger tyngd. Det är det som är SMCs styrka - men, oxå den största utmaning vi har i en organisation av SMCs storlek...

Det är ju lite olika hur vi sporthojare håller ihop därute - men, är det så att det finns klubbar eller gäng som träffas - Kommer jag gladeligt förbi och berättar om hur allt hänger i hop!

Lite flera fakta

Tror mig att genomsnitts åldern på en svensk motorcyklist ligger runt 52 år (om inte 54).
Tyvärr växer detta detta genomsnitt ca. med 1 år per år..

SMC:s medlem är i 47 år i genomsnitt. Dom kör i snitt 610 mil, som är en del mera än icke medlemmen som ligger på 340 mil.

15.985 kör det som dom själv tycker är en sporthoj, 23.657 anser dom har en touringhoj. Custom finns det 15.984 av - dvs 1 mindre än sporthojerna, fast det kanske ändras nu..

---
Jag noterade ett tidigt inlägg ang. att inga i SMCs styrelse har en hoj m. +100Hk..
Styrelsens ledamöter kör; GSX1000R preppad, BMW Boxer replica, 6 cylindret BMW, PanEuropean, Ducati 1098, FJR1300, Vulcan (fast han har oxå en GSX750 lite äldre), Fazer1000 och en GS..
Så det är nog endast 1 hoj som har 1000 under Hk..

Två ledamöter som avgick under helgens årsmöte - var R6 och andra var med Duccer i garaget (värsta sorten)..

Fortfarande inte läst hela studien, mer än att jag hoppade fram till analysen mot slutet och såg vad du syftar på med att studieunderlaget inte ansågs vara tillräckligt för att ge något konkret svar på rapportens syfte. Jag minns också uppgifter jag läst eller hört vid något tidigare tillfälle att man inte var riktigt nöjd med olycksutfallet efter att folk kört kurser på bana. Det vill säga att olycksfallen inte minskade utan kanske rent av ökade. Samtidigt är det ju svårt att dra en sådan slutsats om man inte har tillräckligt underlag som den här sena studien visar om man nu ska tala specifikt om SMC kurserna och utreda dem. Någon tidigare studie kanske hade bättre underlag för en sådan slutsats.

Jag har själv kört åtskilliga SMC kurser sedan 2003 och det är ungefär samma människor som dyker upp varje gång. Det tillkommer och bortfaller en del. Men kärnan av återkommande deltagare är i stort sett desamma. Åker man på lokala banmöten med andra arrangörer är det åter igen samma kärna människor man stöter på. Pratar man med nykläckta som seniora mc-åkare och föreslår att de ska gå SMC kurser för att de ska känna sig tryggare i sadeln får man ofta höra att det är dyrt och att de hellre prioriterar annat om de ska ta tjänstledigt en vardag. Så jag tror det blir svårt att dra några långtgående slutsatser om man ska granska kurserna eftersom det är ungefär samma människor som deltar år efter år. Många tycker det känns bra att de kan köra bana och samtidigt ha en gällande försäkring eftersom försäkringssituationen varit oklar under väldigt många år. Åtminstone sedan 2004 och framåt vad jag kan minnas.

Sedan jag började köra bana, har jag dragit ner väldigt mycket på landsvägskörning. Den ger mig helt enkelt inget större utbyte. Det är mest frustrerande att ligga och slira på kopplingen i stadsmiljö i en obekväm körställning och hålla igen på landsvägarna för att man inser att det är fel ställe att släppa på tyglarna. Det är väl det dilemmat alla förr eller senare kommer till. Samma sak kan jag känna när man kör en bil med bra prestanda. I vanliga farter upplevs chassit som stumt och dött relativt sätt. Det är först vid aktiv körning man får ut något av det, precis som när man sitter på en sporthoj. Lösningen är att man får se till att boka bandagar. Resten av tiden får man anpassa sig till verkligheten att vägarna delas med vanliga människor med olika förmågor. Gamla tanter och äldre män som knappt ser 3 m framför sig. Distraherade förare som har tankarna på jobb-, äktenskap, familje problem. Drog och alkohol påverkade personer som kör rakt ut från en korsning och krockar med parkerade bilar och vinglar sig fram. Gångtrafikanter och cyklister som knappt syns i höstmörkret etc.

Den studien jag tänkte på var betydligt äldre. Den du länkar till är ju relativt ny och har studerat specifikt SMC-kurserna. Så långt allt bra. Denna nyare studie vill jag dock minnas att jag har sett avfärdas tidigare då det inte går att dra några slutsatser ifrån den över huvud taget. Och mycket riktigt... En genomläsning visar på en rad brister:

- De små skillnader man sett i olyckor mellan de som gått SMC-kurs och inte gjort det går inte att statistiskt säkerställa.
- Uppföljningen har skett under enbart två års tid och innehåller inte mycket data
- Brister i underlaget pga att enbart ett fåtal av försäkringsbolagen lämnat ut uppgifter om skador.
- Studien tittar inte specifikt på de olyckstyper som kan vara relevanta utan klumpar ihop allt, dödsfall, personskador (allvarliga och lindriga) och sakskador.
- Det var problem att koppla ihop rätt person med motorcykel, då det kunde vara annan än ägaren som gått kursen, resp kört fordonet vid olyckstillfället
- Osv...

Det enda den studien med stor säkerhet verkar fastställa är att alla som gått SMC-kurser verkar vara helnöjda, anser sig ha blivit bättre hojförare och kommer gå fler kurser.

"SMC sket i sporthojerna när samarbetat med Folksam slutade..."
Detta är reellt vås..

* Sorry, jag inte länkar till posterna som jag svarar på..

På var enda SMC dragning som jag har överför allt och alla, politikera och myndigheter om SMC:s utmaningar - har jag/SMC en stående rubrik:

Dyre sporthojsförsäkringer..
= Flera kör utan körkort, flera drar polisen, flera har inga aningen om konsekvens om att köra o/ eller sken försäkret
Problem för samhället och skadade!

Sen är så enkelt att att den försäkring vi hade gick med brakförlust - ganska enkelt för det var för många och för dyra skador. Inget bolag är villiga att våga ett nytt sporthojs försök med SMC.
Kan vi visa någon typ av skada och risk-reduktion, kan möjlighet öppnas..

Just nu håller SMC på med Karolinska Institutets forskare att kanske få fram en bild om att sporthojer inte har högra risk - än andra hojtypor, om föraren är 50+ enligt preliminäre datakörningar.
Detta mastodont studie, är första gång att världsledande medinciske forskare, gör ett trafiksäkerhets forsknings projekt - det kommer kanske att vara klart våren 2013.

Försäkringsbolagen*, vill ha forskning, tabeller och siffror. Den tid är över vart en god ide - ku man chance på...
Den som tror att SMC inte jobbar för försäkringsfrågan om sporthojer, har fel. Vi har en ständig kontakt och vi håller oss inte tillbaka..

Al respekt och ära till Trygg och If, som är förebilder i försäkringsbranchen med att dra goda konklusioner ang. MC olyckor i det bestånd som dom respektive bolag har.
Men, ett bestånd hos ett försäkringsbolag - är inte samma sak som hela MC kollektivet.

Sedan är det korrekt att utmaningen är att nå huvudgruppen med Extremt Beteende – icke ägare, körkortslösa som far runt på fyllan med 200 i timmen…

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Det har tidigare på detta forum varit frågeställningar om dessa personer ens räknas som motorcyklister i statistik, vilket de givetvis gör.

Personligen tycker jag i egenskap av notorisk fortkörare trots allt att förslaget låter okej. Det känns inte som bultenbombers är huvudgruppen man vill åt ändå, i alla fall om man ska lyssna på Dansken.

(Sen har jag väl nått dit att jag är lite rädd för gatkörning då det är svårt att hålla tillbaka även på en sketen 125:a och ögonen öppnas mer och mer för att det kan vara jag själv här näst.)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul