Smc´s protestlista....

• Thread starter Thread starter G-L
  • Start date Start date
Problemet är väl att de blå vill överföra pengar från våra skattsedlar till privata företag UTAN att för den sakens skull sänka skatterna?

De där 1000 netto mindre i skatt, blev rätt snabbt 1000 per hushåll med två inkomsttagare som sen blev 3-400 per person.

Dessa äts upp på rekordtid genom privatiserade utgifter, såsom försäkringar. Eller som att rena vattnet mindre i Stockholm så vi lägger pengar till Coca-cola genom att köpa vatten istället.

Det vi kommer se är en gigantisk överföring av pengar från skattsedeln till privata (ofta utlandsägda) företag utan att summan pengar vi har i fickan efter utgifter varje månad minskar. Den kommer säkerligen öka.

Alternativet är att inte ha några som helt bekvämligheter, krav eller hobbies här i livet. Då tjänar man på att allt privatiseras i och med att man kan avstå sakerna som idag betalas via skatten.

SirWankalot skrev:
2646140 Problemet är väl att de blå vill överföra pengar från våra skattsedlar till privata företag UTAN att för den sakens skull sänka skatterna?

De där 1000 netto mindre i skatt, blev rätt snabbt 1000 per hushåll med två inkomsttagare som sen blev 3-400 per person.

Dessa äts upp på rekordtid genom privatiserade utgifter, såsom försäkringar. Eller som att rena vattnet mindre i Stockholm så vi lägger pengar till Coca-cola genom att köpa vatten istället.

Det vi kommer se är en gigantisk överföring av pengar från skattsedeln till privata (ofta utlandsägda) företag utan att summan pengar vi har i fickan efter utgifter varje månad minskar. Den kommer säkerligen öka.

Alternativet är att inte ha några som helt bekvämligheter, krav eller hobbies här i livet. Då tjänar man på att allt privatiseras i och med att man kan avstå sakerna som idag betalas via skatten.

Tack !!!!! Äntligen en som ser vad som verkligen sker ! Skönt att inte vara ensam !!!!

Swedie skrev:
2645979 Nu är du löjlig.

Jag det är du fri att tycka :) Precis som jag anser du är en hycklare när du inte vill betala skatt och samtidigt låta skattebetalarna stå för kostnaderna för din hobby :arsele

Jag raljerar för att det är enklare att förstå poängen (jag kan ta och förklara det även med nationalekonomiska termer med då fattar folk nada).

Hade du, Swedie, inte varit för att vi avskaffar momsen på hojjar? (20% billigare hojjar)
Hade du röstat emot ett förslag om att avskaffa fordonsförsäkringarna och ta alla de kostnaderna över skattsedeln? För det hade gynnat dig och oss andra hojåkarnas plånböcker.

Gottis:
Far åt helvete! (för där hör du hemma enligt din avater) :D
Där hör du även hemma om du inte har nåt annat att kommentera här än att någon är dum i huvudet.

Last edited:
Santo skrev:
2646129 ?? på dig själv. Att "hur det blir" vet ingen och allt som sägs än så länge är bara spekulationer men kan vi inte vara överens på åtminstone en punkt:

-när detta träder i kraft kommer en mindre del personer att dela på kostnaderna som alla delade på tidigare?

Jamen - om kostnaderna minskar då? Hur vet du att det inte sker?
Sen kan det ju bli så att högskadefordon får betala MER (inte mej emot) och lågskadefordon betalar MINDRE.

Ja DET har du rätt i men det förutsätter som du säger att "OM" skadorna minskar. Detta "OM" tycker jag är ett riktigt långskott.

Det får du naturligtvis tycka.

Hårding skrev:
Antingen får väl alla dras med sina egna kostnader för sina intressen eller så delar man på det, det är knappast politikernas roll att bestämma vad som är meningsfull fritid

Som jag skrev - se det ur ett lite större perspektiv. Att framföra ett fordon är för väldigt få människor klassat som en "fritidssyssla".

Sen ligger min personliga ideologiska övertygelse väldigt långt ifrån den där "en för alla, alla för en"-mentaliteten.

Last edited:
Som jag har förstått det så kommer Socialdepartementet göra en utredning längre fram angående det här med att överföra sjukersättningskostnaderna till trafikförsäkringen. Hur det ska fungerar administrativt vet de inte, men tanken är att kunna gå till sitt försäkringsbolag om man vurpat och inte till försäkringskassan. Slippa kontakta båda två.

Finansdepartementet kommer ge ut sin promemoria som innefattar att man inför en skatt som försäkringsbolagen får betala och som i sin tur läggs på försäkringen. Procentuellt på premien kanske det handlar om 30-35%.
Eftersom motorcyklar har högre premier så kan det bli därefter.
Om detta går igenom är det nog klart till 1 juli 2007

Grundtanken är väl helt enkelt att det sker för mycket olyckor och de vill väl se att man minskar sin risk att skadas.

Smartswede skrev:
2646184 Jag det är du fri att tycka :) Precis som jag anser du är en hycklare när du inte vill betala skatt och samtidigt låta skattebetalarna stå för kostnaderna för din hobby :arsele

Hade du, Swedie, inte varit för att vi avskaffar momsen på hojjar? (20% billigare hojjar)
Hade du röstat emot ett förslag om att avskaffa fordonsförsäkringarna och ta alla de kostnaderna över skattsedeln? För det hade gynnat dig och oss andra hojåkarnas plånböcker.

Gottis:
Far åt helvete! (för där hör du hemma enligt din avater) :D
Där hör du även hemma om du inte har nåt annat att kommentera här än att någon är dum i huvudet.

Nu har du spårat ur. Vi pratar om ett lagförslag där vi kommer få ökade kostnader att betala extra utöver vad vi betalar just nu.
Varför pratar du om att plocka bort moms då? Moms har vi alla alltid betalat.
Men skulle du fråga mig om jag skulle sätta mig emot att staten vill höja momsen, så Ja, då skulle det bli liv i luckan på hög nivå från alla.

MC behöver inte vara en hobby.

Sluta med påhopp mot Gottis.

Swedie skrev:
2646233 Nu har du spårat ur. Vi pratar om ett lagförslag där vi kommer få ökade kostnader att betala extra utöver vad vi betalar just nu.
Men skulle du fråga mig om jag skulle sätta mig emot att staten vill höja momsen, så Ja, då skulle det bli liv i luckan på hög nivå från alla.

Han drar iofs bara parallellen att det bara var dina ekonomiska intressen som speglar dina åsikter. Du hade väl knappast varit emot att momsen sänktes på allt relaterat till mc t.ex? Verkar mer som att han vill att du ska inse att man kanske inte alltid BARA ska se till sig själv utan andra också.

Påhoppen var väl ömsesidiga...

Till någon annan som inte ville betala studiemedel via skatten (eller ironiserade om det iaf), de ger ju faktiskt högre kompetens vilket i sin tur ger högre avkastning senare.

Slutligen tror jag inte förslaget, om det blir "worst case" som någon säger, kommer innebära att alla slutar köra hoj. Om folk är så intresserade som de verkar kan man nog hitta något annat att spara in på, den 15e platt-tvn i köket eller det där 25e paret jeans jag köpt denna veckan. Jag lever på studiemedel dvs 7000kr/månad och jobbar vid sidan av och får in kanske 3-4000kr/ mån. Detta anser jag kommer ge mig mer än tillräckligt för att köra hoj och betala de månaderna jag inte kör hoj plus spara till en ny! Var gör ni andra av med era pengar?!

Smartswede skrev:
2645978 Som jag sa.... är enbart egna plånboken som styr.

Så varför jobbar inte SMC för att helt avskaffa fordonsförsäkringarna? De gör juhe de facto så att jag inte anser mig ha råd att köra en R1 eller GSXR1000 av senaste årsmodell. Det är så orättvist!!! Jag vill kunna köra det oxå! (och någon annan får betala det). Sen att momsen på hojjar avskaffas... och även på bensin och reparationer av hojjar. Å till det gratis racebanor till alla! Finns många som inte idag har råd köra på bana och naturligtvis är det jätteorättvist! Iom hojåkningens fantastiskt positiva effekter anser jag att alla hojåkare ska få lön från staten för varje mil de kör! :tummenupp Sen ska naturligtivs skatten på min lön vara 0 (men andras oki om den är 95%)

:yoparty

Du beskriver en massa ytterligheter som ingen av oss har efterlyst.
Eller så gör vi tvärtom som du beskriver, alltså att varje individ står för sina egna kostnader i samband med olycksfall, chockhöjer momsen på hojar, samt en miljöskatt för varje körd kilometer. Kryddat med några extra försäkringar.

ELLER, så går vi medelvägen. Vi behåller systemet som det ser ut idag, och som fungerar, och som folk är nöjda med.
Vi bryr oss inte om att vissa hobbys är lite dyrare än andra för samhället, eftersom kostnaderna under en livstid ändå blir ett nollsummespel.
Några av oss råkar ut för trafikolyckor, några tvingas bli förtidspensionärer, några får cancer, några bryter benet, och andra vill ha bidrag till en inomhusbana för boule.
Sverige har idag, trots några korta perioder med borgerligt styre, ett av världens bästa sociala skyddsnät, och hög välfärd.
Ja, de flesta har t.o.m. råd att äga en motorcykel. Och fortsätter utvecklingen, så står det snart en hoj i var mans (och kvinnas) garage.
Fan vad häftigt det skulle vara !! Jag älskar Sverige !

Bikerbitch skrev:
2646223 Som jag har förstått det så kommer Socialdepartementet göra en utredning längre fram angående det här med att överföra sjukersättningskostnaderna till trafikförsäkringen. Hur det ska fungerar administrativt vet de inte, men tanken är att kunna gå till sitt försäkringsbolag om man vurpat och inte till försäkringskassan. Slippa kontakta båda två.

Finansdepartementet kommer ge ut sin promemoria som innefattar att man inför en skatt som försäkringsbolagen får betala och som i sin tur läggs på försäkringen. Procentuellt på premien kanske det handlar om 30-35%.
Eftersom motorcyklar har högre premier så kan det bli därefter.
Om detta går igenom är det nog klart till 1 juli 2007

Grundtanken är väl helt enkelt att det sker för mycket olyckor och de vill väl se att man minskar sin risk att skadas.

Där i ligger det konstiga tycker jag, att det ska gälla retroaktivt.
Så om jag ska ta ställning till om jag ska ha råd att köra motorcykel så ska jag dels betala för min framtida risk, dels ska jag straffskattas för andras redan gjorde misstag. Dvs. ingen ska behöva solidariskt vara med och betala för hojåkarnas framtida missar, men hojåkare ska känna sig solidariska och betala för tidigare skador?

Så krasst om INGEN kör motorcykel efter 1/7 2007, vem ska då betala för de tidigare skadorna? Blir inte den skatten omvändt proportionell mot hur många som betalar skatten? Sjunker antalet hojåkare räcker inte de 30-35% antagligen. Å andra sidan blir vi fler så borde skatten sjunka.

duckie skrev:
2646216
Som jag skrev - se det ur ett lite större perspektiv. Att framföra ett fordon är för väldigt få människor klassat som en "fritidssyssla".

Sen ligger min personliga ideologiska övertygelse väldigt långt ifrån den där "en för alla, alla för en"-mentaliteten.

Å fanken...så det är få människor som tycker framförande av fordon är fritidssyssla?. Om så är fallet vilket jag inte tror, är det bara stora fritidssysselsättningar utsedda av staten och populistiska politiker som skall åtnjuta skattefördelar?

Ideologiska övertygelse eller ej men jag vet att det blir svårt att ligga på vägkanten/fotbollsplanen med brutet ben och skrika:- ensam är stark

Hårding skrev:
2646373 Å fanken...så det är få människor som tycker framförande av fordon är fritidssyssla?

Ja det är det.

Tips: tänk bilar, lastbilar, kollektivtrafik, transporttrafik, godstransport, pendlingsbil, tjänstebil etc etc etc.

Det handlar ju om trafikförsäkringen det här - inte att ev höja premier enbart för Nisse och Hulda som soliga söndagar i juli tar ut guldvingen och luktar på vitsipppor. Ej heller för hormonstinna sporthojskillar som lägger bombrepor på Bulten.

Swedie skrev:
2646233 Nu har du spårat ur. Vi pratar om ett lagförslag där vi kommer få ökade kostnader att betala extra utöver vad vi betalar just nu.

Hoppade på Gottis eftersom det enda han sa i sitt inlägg va att jag va dum i huvudet. Så jag svarade endast med samma mynt å visa det genom skämta då han är utklädd till jävul i sin avater och att han inte bör göra personangrepp. Kunde iofs struntat i bemöta det och bett dig eller annan admin ta bort hans inlägg.

Vet inte varför du, Swedie, anser att det är att spåra ur att diskutera de andra skatterna eller avgifterna som är för att köra hoj. Du har låst fast dig i status quo (dvs det som är nu är det enda vi ska förhålla oss till). Det är ingen naturlag att det skall vara moms på fordon. Det är ingen moms idag på försäkringar och banktjänster. Husbyggandet har en massa olika subventioner. Ett mellanförslag är just att belägga trafikförsäkringen med moms (sätt att få in skatter nu tills förslaget är verklighet).

Det är väldigt snävt att se lagförslaget och inget annat. Som du själv antydde om skatten så hade du säkert accepterat högre kostnader för att köra hoj om det innebär lägre skatter (fast ur din synvinkel då enbart om du får mer pengar). Det är svårt att kräva att staten ska sänka skatterna men inte sänka sina kostnader (i form av sjukvård, skola, omsorg etc). Det är som att gå till handlarn för köpa en hoj och när du ska betala den vill du behålla pengarna OCH hojen.

Så jag vidhåller att jag anser lagförslaget vara vettigt (även om jag får höjd premie som inte kompenseras av sänkt skatt). Däremot behöver det ytterligare putsas på och justeras en del med bla. lärdomar från Finland som redan har ett sådant fungerande system.

duckie skrev:
2646435 Ja det är det.

Tips: tänk bilar, lastbilar, kollektivtrafik, transporttrafik, godstransport, pendlingsbil, tjänstebil etc etc etc.

Det handlar ju om trafikförsäkringen det här - inte att ev höja premier enbart för Nisse och Hulda som soliga söndagar i juli tar ut guldvingen och luktar på vitsipppor. Ej heller för hormonstinna sporthojskillar som lägger bombrepor på Bulten.

Hmmmm...Få jämfört mot vadå? Rugbyspelare eller fotbollsspelare

Tips: tänk bilar, motorcyklar och för att fylla ut som du gjorde....veteranbilar, retrohojar, svenssons i v70, entusiastbilar, sporthojar, zatzymupps, tjänstebilar, det finns en hel del människor som tycker det är kul att ta sig en sväng efter arbetet med bilen/mc även fast statstelevisionen och de övriga medlöparna i media försöker ge annan bild.

duckie skrev:
2646435 Det handlar ju om trafikförsäkringen det här - inte att ev höja premier enbart för Nisse och Hulda som soliga söndagar i juli tar ut guldvingen och luktar på vitsipppor. Ej heller för hormonstinna sporthojskillar som lägger bombrepor på Bulten.

Utveckla tack...

duckie skrev:
2646063...Nu är det ju så att världen (och politiken) är inte svart eller vitt. "Allt eller inget" verkar vara det enda alternativet här. Det är ju inte så lätt - det finns nämligen en gråskala att ta hänsyn till.
...Det du vill att vi ska ställning till enligt ditt resonemang är alltså - staten ska betala ALLT - eller INGET.
...Tycker också att man ska se det hela ur ett litet större perspektiv - att likställa idrottsutövning med att framföra fordon i trafik är en väldigt haltande jämförelse tycker jag.

...Hej Duckie - en svartvit värld vore nog rätt trist att leva i! Samtidigt får inte detta användas som motiv för att basera beslut på populism utan hänsyn till den moral och det budskap som beslutet premierar.

...Nja - ta ställning till frågan, men betänk konsekvenserna av etisk slutsats på andra områden....

...Jag räknade med en återkoppling till jämförelsen:D Jorå - med mitt resonemang blir det nog så att TJÄNSTEtrafiken är den som bäst förtjänar POSITIV särbehandling i förhållande till skadorna från övriga aktiviteter!

Så OM vi skulle föredra en utökning av det statliga ansvaret, skulle jag hellre premiera bil- buss- eller tågtrafik framför de ack så dyrbara sportsliga aktiviteterna.:tummenupp

Hårding skrev:
2646564 Hmmmm...Få jämfört mot vadå? Rugbyspelare eller fotbollsspelare

Få jämfört med de som ser fordonet som ett transportmedel/hjälpmedel/yrkesredskap. Av Sveriges 4,5 miljoner inregistrerade fordon i trafik är det alltså få som är en hobbypryl.

Hårding skrev:
Utveckla tack...

Ja många verkar tro att detta förslag är antingen:

1) "Ett sätt för de där jävla MODERATERNA att sparka på de som redan ligger!!!11"

2) Ett sätt att klämma åt mc-åkarna enbart.

Det är väl klart som fan att jag skulle vilja ha lägre premie. För fan - helst skulle jag inte vilja betala nånting alls! Men nu funkar det ju inte så.

Innan jag tar ställning till om jag tycker förslaget är bra eller inte och skriver på någon protestlista skulle jag gärna vilja veta lite mer. Vad är motivet till att ändra reformen tex? Hur kommer det att slå egentligen?

Last edited:
Bikerbitch skrev:
2646223

Ehh... tror det mer handlar om att finanseiera deras bortagningar av fastighetsskatt och förmögenhetsskatt!

Vore det inte bättre att starta en protestlista mot alla MC stölder? Det är väl fortfarande frivilligt att äga en motorcykel, om man nu har råd men det är inte frivilligt att få den snodd.

Det kostar väl enorma summor för skattebetalarna och den enskilde att klara upp alla stölder och oxå de andra brott som MC stölderna genererar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph