SM på Knutstorp inställt!

Om vi undantar LMS då, vad är det som är bättre med Karlskoga och Falkenberg än Anderstorp och Knutstorp? Jag tycker inte det är någon direkt skillnad på arrangemangen utan de senaste åren har samtliga arrangörer lyckats rätt bra.

Är det inte gamla synder som fortfarande spökar?

Förra året delade A-torp på rookie och resten. Det var inte optimalt tycker jag...

Iår däremot hade dom lyssnat på kritiken och gjorde annorlunda, vilket dom skall ha cred för :tummenupp

SO funkar (nästan alltid) väldigt bra med samkörda ansvariga.

/ Jens

Har länge hävdat att RR är för litet i Sverige för att ha så många kockar och att en arrangör/promotor vore rätt väg att gå. Men det är en annan historia :)

När Luff och Tony berättade för oss över ett par öl i puben på Åsen 94:a om att starta upp en egen serie så var det inte många som trodde på honom och resten av det gamla raggargänget.
96 när SO drog igång så var det högre rankat direkt.
97 tror jag det var 4 SM deltävlingar.

Förra året delade A-torp på rookie och resten. Det var inte optimalt tycker jag...

Iår däremot hade dom lyssnat på kritiken och gjorde annorlunda, vilket dom skall ha cred för :tummenupp

SO funkar (nästan alltid) väldigt bra med samkörda ansvariga.

/ Jens

Det handlade inte om att lyssna på kritiken. Min personliga åsikt är att rookieklasserna ska inte köra på SM-helgerna. Det var helt enkelt så att vi i år kunde få plats med rookieklasserna i tidsschemat.

Det handlade inte om att lyssna på kritiken. Min personliga åsikt är att rookieklasserna ska inte köra på SM-helgerna. Det var helt enkelt så att vi i år kunde få plats med rookieklasserna i tidsschemat.

Det var tråkigt att höra, rookiesarna behöver se superbike/SST åkarna för att utvecklas och lockas att klassa upp..

Jaja, tur att det blev som det blev iallafall.

/ Jens

Det var tråkigt att höra, rookiesarna behöver se superbike/SST åkarna för att utvecklas och lockas att klassa upp..

Jaja, tur att det blev som det blev iallafall.

/ Jens

Se klasserna kan dom göra som publik. Att rookieklasserna kör på SM/SO-helger är en stor orsak till att många väntar alldeles för länge med att klassa upp sej.

:va Hur tänker du då?

Att rookieförarna besöker SM-tävlingarna som publik och kollar på de snabbare grabbarna, och därmed kommer på själva att de vill köra när det ändå är lite publik och klassar upp sig.

Då försvinner mycket med problem med utkvalning i rookieklasser :tummenupp

Att rookieförarna besöker SM-tävlingarna som publik och kollar på de snabbare grabbarna, och därmed kommer på själva att de vill köra när det ändå är lite publik och klassar upp sig.

Då försvinner mycket med problem med utkvalning i rookieklasser :tummenupp

Men säger inte Stefan tvärtom? http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4791353&postcount=65
Att genom att Rookieförare kör på SO/SM-helger så klassar de INTE upp sig? Och det kan jag inte förstå...

Men säger inte Stefan tvärtom? http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4791353&postcount=65
Att genom att Rookieförare kör på SO/SM-helger så klassar de INTE upp sig? Och det kan jag inte förstå...

Om rookieförarna kör på samma helger, med samma publik etc etc vad finns det då för anledning att klassa upp sig? Han skriver väl samma sak jag skrev i andra ord.

Det finns ju både en och två rookieförare som vunnit SVENSKT MÄSTERSKAP i rookie :va En serie där du samlar uppklassningspoäng för att kunna köra SM

Om rookieförarna kör på samma helger, med samma publik etc etc vad finns det då för anledning att klassa upp sig? Han skriver väl samma sak jag skrev i andra ord.

Det finns ju både en och två rookieförare som vunnit SVENSKT MÄSTERSKAP i rookie :va En serie där du samlar uppklassningspoäng för att kunna köra SM

Ok. Rookiesarna solar sig i glansen från SM-förarna och nöjer sig med det. Istället för att vilja komma till de glassiga "SM-helgerna!!!" Hmmmmm, kanske det.:)

Ok. Rookiesarna solar sig i glansen från SM-förarna och nöjer sig med det. Istället för att vilja komma till de glassiga "SM-helgerna!!!" Hmmmmm, kanske det.:)

Du har ju 'toppklassen' ProSuperBike som kör ihop med bilar och ännu mer publik.

Titta utomlands, tex England.

Du har BSB med några supportklasser, under detta har du mer eller mindre statusfyllda serier ner till blåbärsnivå. Du väljer efter ambitionsnivå om du vill köra med 25 000 (eller fler i publik) eller om du väljer att köra på en gammal sur honda 600 från 97 med stålrörsram och med lite tur orkar mamma och pappa komma och kolla när du plöjer fåror i avåkningszonerna.

Nu är det inte helt rättvis jämförelse, de har racingbanor minst var tionde mil från var du än bor (nästan) och många fler förare men principen att du börjar med klubbracing på hemmabanan och måste köra till dig resultat för att få gå vidare är likadan.

Många år tillbaka var det skilda debutanthelger och mästerskapshelger i Sverige, men det var nog mer förare. Men inga problem med att folk inte klassade upp sig.

Skulle du köra ditt första race i livet kanske det inte gör något att det är högst 25 personer på läktaren, och av dessa är 7 dina medhavda föräldrar, släktingar och vänner. Du får kanske inte lika mycket fjärilar i magen som om det vore 5000 på läktarna. När du kört en säsong eller kanske två så kliver du upp ett steg och det blir helt plötsligt kanske några hundra upp mot tusen på läktarna men nu vet du hur du kör, hur en tävling går till etc.

Du skojar med att det inte är någon skillnad men en anledning till det kanske är just att "alla ska med" på sosse-vis. För LMS med sin lilla depå så höjdes kvaliteten rejält när vi började dela på SM och rookie. Rookiesarna klagade förstås men när vårt b-race utökades till 2-dagars och alla fick köra mycket mer än tidigare (förutom småsaker som att el fungerade mycket bättre) så upphörde klagomålen.

Inte för att SM-helgen är "mycket glassigare" men jag tror nog de flesta som kör b-rejset vill köra SM:et nästa gång i alla fall.

Jag tror en delning är bättre men för alla kanske det inte är möjligt p g a ekonomi eller annat.

Du skojar med att det inte är någon skillnad men en anledning till det kanske är just att "alla ska med" på sosse-vis. För LMS med sin lilla depå så höjdes kvaliteten rejält när vi började dela på SM och rookie. Rookiesarna klagade förstås men när vårt b-race utökades till 2-dagars och alla fick köra mycket mer än tidigare (förutom småsaker som att el fungerade mycket bättre) så upphörde klagomålen.

Inte för att SM-helgen är "mycket glassigare" men jag tror nog de flesta som kör b-rejset vill köra SM:et nästa gång i alla fall.

Jag tror en delning är bättre men för alla kanske det inte är möjligt p g a ekonomi eller annat.

Varför välja. :D

Men detta är väl inget val som görs, utan det blir som det blir av en anledning; Det är för få A-förare som kör SM-klasserna och därför kan man inte köra en "ren" SM-helg hur gärna man än vill det (undantaget LMS, som väl är unika i det att man har betydligt lägre bankostnader än andra arrangörer). Som det är nu kan man ju inte ens få till en Race-helg på Ring Knutstorp om man så kör alla klasser vi har; det är för få förare för att få arrangemanget att gå runt ekonomiskt.

Så visst vore det coolt att ha det som i England... men det kan ju aldrig bli så.

Dessutom tror jag inte att det är den "glassiga" SM-helgen man vill åt som Rookie. Jag tror att det är SM-statusen som drar; att få vara med och slåss om SM-poäng är det man vill åt. Visst finns det Rookies som snackar att de vunnit Rookie-SM men de lurar nog få och absolut inte sig själva! Egentligen är de besvikna på sig själva att de inte vågar ta steget när andra gör det. Tror jag.

Last edited:
Men detta är väl inget val som görs, utan det blir som det blir av en anledning; Det är för få A-förare som kör SM-klasserna och därför kan man inte köra en "ren" SM-helg hur gärna man än vill det (undantaget LMS, som väl är unika i det att man har betydligt lägre bankostnader än andra arrangörer). Som det är nu kan man ju inte ens få till en Race-helg på Ring Knutstorp om man så kör alla klasser vi har; det är för få förare för att få arrangemanget att gå runt ekonomiskt.

Så visst vore det coolt att ha det som i England... men det kan ju aldrig bli så.

Dessutom tror jag inte att det är den "glassiga" SM-helgen man vill åt som Rookie. Jag tror att det är SM-statusen som drar; att få vara med och slåss om SM-poäng är det man vill åt. Visst finns det Rookies som snackar att de vunnit Rookie-SM men de lurar nog få och absolut inte sig själva! Egentligen är de besvikna på sig själva att de inte vågar ta steget när andra gör det. Tror jag.

Aarhus mk (danske) har nu 4 år i rad anordnat Classic race på Knutstorp, 3 år med 2 moderna supportklasser och 3dagars arrangeman och i år endast Classic och 2dagars arrangemang.
Jag skulle tro att de inte gör det för ren välgörenhet utan räknar med att gå plus minus noll eller en mindre vinst vilket torde vara ungefär samma för de flesta arrangörer.

Cirka 2000:- i startavgift så inga totalt hutlösa siffror.

Det skiljer ingenting i vad som behövs i ambulansväg, läkare etc.

Det finns ju möjligheter för en arrangör att bjuda in supportklass (er) om så önskas. Bortglömda Svarte Petter sidvagnskillarna ihop med de modernaste Classicsidvagnarna blir ett heat, med lite annorlunda action.
Eller supermono?

Eller om det är i södra Sverige samarangera med dansk klubb och köra danskt mästerskap också.

Möjligheterna för en arrangör är hur stora som helst, vilja/ork och invanda mönster sätter begränsningarna.

De rookies som vunnit SM lurar nog alla polare och annat löst folk runt korvmojen i Åmål :krama :notme

Aarhus mk (danske) har nu 4 år i rad anordnat Classic race på Knutstorp, 3 år med 2 moderna supportklasser och 3dagars arrangeman och i år endast Classic och 2dagars arrangemang.
Jag skulle tro att de inte gör det för ren välgörenhet utan räknar med att gå plus minus noll eller en mindre vinst vilket torde vara ungefär samma för de flesta arrangörer.

Cirka 2000:- i startavgift så inga totalt hutlösa siffror.

Det skiljer ingenting i vad som behövs i ambulansväg, läkare etc.

Hur många anmälda?

De rookies som vunnit SM lurar nog alla polare och annat löst folk runt korvmojen i Åmål :krama :notme

Men de känner sig nog lite mesiga längst inne...

Last edited:
Jag tror de flesta rookisarna struntar fullständigt i om det är en SM-helg eller inte, bara de får köra på en helg och slipper ta extra ledigt i veckorna.

Om SM-helgerna haft någon typ av status och värderats högre av andra än dem som själva kör, arrangören och förbundet hade jag förstått resonemanget från en del i den här tråden. Men arrangörerna och förbundet har ju i princip kört SM i botten de senaste åren med betalande publik som kan räknas av en 5-åring.

Tack och lov har vi SO där rookisarna är välkomna och har mer publik på läktarna än en del SM-klasser....

Jag tror de flesta rookisarna struntar fullständigt i om det är en SM-helg eller inte, bara de får köra på en helg och slipper ta extra ledigt i veckorna.

Om SM-helgerna haft någon typ av status och värderats högre av andra än dem som själva kör, arrangören och förbundet hade jag förstått resonemanget från en del i den här tråden. Men arrangörerna och förbundet har ju i princip kört SM i botten de senaste åren med betalande publik som kan räknas av en 5-åring.

Tack och lov har vi SO där rookisarna är välkomna och har mer publik på läktarna än en del SM-klasser....

Oavsett om du tycker det eller ej har faktiskt SM status som just svenskt mästerskap. Det borde då för att bli lite attraktivare för både förare och framför allt publik vara begränsat till enbart SM-klasserna eller i alla fall Elitklasserna. För att detta skall bli attraktivt för Svensson krävs som Luff ofta poängterar ett snyggt upplägg och en snygg depå. Trycker man ihop så många klasser som möjligt blir det en depå som ser ut som om Jorpes (:tungan) fått bestämma hela upplägget. Inget ont om Herr Jorpes, men en snygga och rena depågator lockar nog en hel del folk och det slipper kännas som man går på en gammal bakgård. Dessutom bör förutsättningarna för SM-förarna vara BÄTTRE än för Rookieförarna så de får som mål att köra om SM-poäng bland de bästa istället för att samla Rookiepokaler år efter år. Jag påstår att det finns underlag för både fulla och jämna SM-klasser i 600 & 1000 om SVEMO ser till att de snabba Rookiesarna blir uppklassade som de skall bli, men även att det finns ett nerklassningssystem. En gammal och välbeprövad ursäkt att man inte "har råd" att klassa upp sig köper jag inte för fem öre, det är samma hojar nuförtiden, sedan kommer det alltid finnas blåbär som lägger ner en förmögenhet bara för att de kan medan det finns riktigt snabba förare som kör på en budget som inte ens räcker till nya däck på racen.

Nä, fram för SM-helger likt Linköping, rent och snyggt som STCC så kommer nog suget att jaga E-licens för förarna och intresset från publiken att öka markant.

Det är i alla fall min åsikt!:Bugar

Back