Beror ju på lite hur man tolkar det men den fetmarkerade delen tyder ju på att man blir automatiskt uppklassad.Ett jävligt enkelt sätt att fylla upp i SM klasserna och ge plats för nya Rookies i instegsklasserna är ju att återinföra tvångsuppklasningen som ja ärligt talat inte förstår varför man tog bort.
2.1.6
Uppklassning från Junior / Senior till Elitlicens sker efter ansökan till Svemo, summa av uppklassningspoäng lika med eller mer än 8 poäng gånger antalet under kalenderåret arrangerade tävlingar i klassen ger direkt uppklassning. Den i enskild tävling, enligt fastställd officiell resultatlista, bäst placerade föraren erhåller 25 poäng och de därnäst
följande; 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng.
Förare som inte uppnått tillräckligt antal poäng kan skicka ansökan tillsammans med resultatlistor och en skrivelse om, varför uppklassning önskas. Förare som uppnått dessa poäng men vill stanna kvar som Junior / Senior en extra säsong skall ändå skicka ansökan samt en redogörelse varför han/hon vill stanna kvar. Sektionen tar sedan ställning till varje ansökan individuellt. Förare kan välja köra SO/NM, SM, SP eller BoTT serien. Classic racing och 125 Junior ger inte uppklassningspoäng.
Vem gjorde så senast?Man ska inte kunna vinna Rookie1000 och sen fortsätta att köra där ett år till...
De jag känner till från de senaste åren har klassat upp sig.
Man borde även "klassa ner" tex de 5 sista i elitklasserna!Vore kul om man hade samma system i Hockey och Fotboll... Om man vill flytta upp en division så får man ansöka om det. Men man kan fortsätta att dominera i division 5 och vinna varje match med 10-0 så länge man vill....
Som redan nämnts: Inför A- och B-finaler i Superbike och SST600 så har vi iaf fulla startfält i två klasser på SM-helgerna (om SBK nu får fortsätta vara med...)!
Last edited: