SM på Knutstorp inställt!

Ett jävligt enkelt sätt att fylla upp i SM klasserna och ge plats för nya Rookies i instegsklasserna är ju att återinföra tvångsuppklasningen som ja ärligt talat inte förstår varför man tog bort.
Beror ju på lite hur man tolkar det men den fetmarkerade delen tyder ju på att man blir automatiskt uppklassad.

2.1.6
Uppklassning från Junior / Senior till Elitlicens sker efter ansökan till Svemo, summa av uppklassningspoäng lika med eller mer än 8 poäng gånger antalet under kalenderåret arrangerade tävlingar i klassen ger direkt uppklassning. Den i enskild tävling, enligt fastställd officiell resultatlista, bäst placerade föraren erhåller 25 poäng och de därnäst
följande; 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng.
Förare som inte uppnått tillräckligt antal poäng kan skicka ansökan tillsammans med resultatlistor och en skrivelse om, varför uppklassning önskas. Förare som uppnått dessa poäng men vill stanna kvar som Junior / Senior en extra säsong skall ändå skicka ansökan samt en redogörelse varför han/hon vill stanna kvar. Sektionen tar sedan ställning till varje ansökan individuellt. Förare kan välja köra SO/NM, SM, SP eller BoTT serien. Classic racing och 125 Junior ger inte uppklassningspoäng.

Man ska inte kunna vinna Rookie1000 och sen fortsätta att köra där ett år till...
Vem gjorde så senast?
De jag känner till från de senaste åren har klassat upp sig.
Vore kul om man hade samma system i Hockey och Fotboll... Om man vill flytta upp en division så får man ansöka om det. Men man kan fortsätta att dominera i division 5 och vinna varje match med 10-0 så länge man vill....
Man borde även "klassa ner" tex de 5 sista i elitklasserna!

Som redan nämnts: Inför A- och B-finaler i Superbike och SST600 så har vi iaf fulla startfält i två klasser på SM-helgerna (om SBK nu får fortsätta vara med...)!

Last edited:

Ja, men jag tänkte på gamla "rookie-jorpes" inte seriösa ProSuperbike-Jorpes! :krama

Och vad gäller bemötande i depån finns det inte många som slår positiva-Jorpes....

Men jag tänkte på den tiden då man fick välja en annan depågata fram till utsläppet för att "Jag-har-grejorna-här-någonstans-jorpes" behövde lite mer utrymme än tältet för att ha koll på sina grejor...(För det var väl ett tält där bakom?):tungan

Knutstorp (och även Sturup) används även av danskar och dessa kan (och är beredda att) betala mer. Därav högre priser än motsvarande banor i resten av Sverige.

Priserna på banhyrorna gick upp kraftigt iom STCC. Banägarna fick säkert för sig raceråkare hade gott om pengar när dom såg deras team. Det dom inte ser är att mycket bara är yta och dom ser inte att väldigt få tjänar pengar på racingen och hur många som har problem med ekonomin. Trotts glassig yta i depån. Detta var innan Danska pengen blev mer värd än Svenska.

Skulle hellre tro att banägaren av Knutstorp tycker han har Sveriges bästa bana och då kan ta mer betalt än andra. Samma tycker tex Anderstorp med säkert att dom har Sverige bästa bana och höjer dom sin hyra så höjer Knutstorp sin hyra i sin tur osv. Så har det ofta sett ut med anmälningsavgifterna iaf. Knutstorp lägger på lite mer än Anderstorp och året efter lägger Anderstorp på mer i sin tur..

Igår var det danskar med mc som hade banan på knutstorp. Antalet som körde såg ut att vara 10% av vad det är på ett SM. Väldigt glest med cyklar!! Idag var det bilar som körde där. Räknade till 13st bilar. En Golf GTI av nyare modell, AUDI RS8, nån Porsche och en rätt sportig Mercedes. Har svårt att se att när sånna här arrangemang kan köras att det skulle vara så mycket svårare att köra ett SM?

Absolut! Men gör man det, och det kommer upp 2-3st nya varje år så är det ju rätt snart tomt i dom klasserna....

Jag vet att vi var 6 st svenskar som gick från r600 till sst iår.

Jag har under 2 år i R600 aldrig kört en tävling med så få startande som samtliga tävlingar i år.

Knutstorp (och även Sturup) används även av danskar och dessa kan (och är beredda att) betala mer. Därav högre priser än motsvarande banor i resten av Sverige.

Hugg loss Skåne från övriga Sverige o skänk det till danskarna, vi har ju ingen nytta av varken Sturup eller Knudan som mc-åkare :)

Hugg loss Skåne från övriga Sverige o skänk det till danskarna, vi har ju ingen nytta av varken Sturup eller Knudan som mc-åkare :)
Tjohoo, jag kan hjälpa till att hugga :yoparty. Igår hade vi dansk trupp i byn och tänkte att äntligen befriar de oss ifrån svenskarna - med de köpte bara korv...

Ja, hur går det Stefan? Har ni kommit nån vart? Hur ser det ut?

Vore riktigt trist om det inte blev nåt på Knudan i år. Det är ju en sjukt rolig bana...

Ser dåligt ut just nu, men vi har inte gett upp ännu. Banan är bokad till annat. Borde ha något att komma med senast måndag.

Ser dåligt ut just nu, men vi har inte gett upp ännu. Banan är bokad till annat. Borde ha något att komma med senast måndag.

Har dom redan hyrt ut banan den helgen???????

Kanske till något som drog in mera pengar än ett SM i Roadracing?

Jag håller tummarna för er Stefan!!!!! :tummenupp

Inte utan att man blir misstänksam. Å andra sidan är väl banägaren ett företag som skiter i svensk roadracing...

Heja Stefan!

Det är HMS som hyrt banan. Vet inte vad dom ska göra där.

Inte utan att man blir misstänksam. Å andra sidan är väl banägaren ett företag som skiter i svensk roadracing...

Heja Stefan!

Se ovan.

Just nu jobbar vi för att ordna en bullerhelg på Anderstorp och köra racet här istället. Vet inte idag om det lyckas, men vi kan ju hoppas!

Last edited:
Det är HMS som hyrt banan. Vet inte vad dom ska göra där.

Eeeeh vänta nu.. :va
Så Hyllinge har fortfarande hyrt banan den helgen?

Det har dom minsann råd med?
Dom kanske ska köra nåt mera lönsamt arrangemang då...

Just nu jobbar vi för att ordna en bullerhelg på Anderstorp och köra racet här istället. Vet inte idag om det lyckas, men vi kan ju hoppas!

Ok, två race på "Torpet" är ju bättre än ett! :tummenupp
Jag håller tummarna för er Stefan!!!!!! Heja heja heja!

Ingen från Hyllinge som kan kasta liiiiiiite ljus över vad som händer och fötter i den skånska myllan? :va

Back