Smågodis

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
På lördag får jag min Honda RS 250 som ska bli mitt verktyg att nästa år plocka A-förarna på poäng.

Jag vill veta vad jag kan göra för att den ska gå fort utan att bli benägen att gå sönder. Har tittat runt lite och hittat detta. Kan det vara något? Var hittar jag mer godis?

1. PJ Sensor Tool. Vad är det? Kostar knappt 400 kr.
2. Trimkit "HARC" för ca 55.000 kr - hur stor blir skillnaden?
3. Trimkit för ännu mer.

Bifogat

• harc250_kit.jpg
    harc250_kit.jpg
    13.2 KB · Visningar: 189
  • JHARS25003.jpg
    JHARS25003.jpg
    14.9 KB · Visningar: 176
  • RS125_250PJTOOL.jpg
    RS125_250PJTOOL.jpg
    18.4 KB · Visningar: 105
Nyteknik skrev:
...fort utan att gå sönder...
Du, om någon, borde veta att det är en omöjlighet. Nu står du där och fingrar på locket till syltburken som du lovade att du inte skulle göra. Om du öppnar och sticker ner handen riskerar du att mamma slår dig på fingrarna. Det vet du ju. Å andra sidan är sylt ganska gott. Sylt och smisk är olika sidor på samma mynt.

PJ sensor tool, är till Powerjetförgasarna. Men eftersom man ställer om dessa genom att byta ett motstånd(?®) så vet jag inte riktigt var det är. Kanske ett verktyg för att se att det fungerar som det ska? Eller för att programmera om omprogrammerbara motstånd(?®) Det kanske tillochmed är just ett sådant motstånd!(?®)

Om du nu vill köra kittat hade det väl varit bättre att köpa en färdigkittad hoj - mer ekonomiskt än att köpa ett helt kit för 55 000 + hoj.

Goodstuff skrev:
Nyteknik och trimkit? Opposites attract?

Efter gårdagen vill jag undvika att i framtiden bli hopplöst efter på rakorna. Hondan är nog snabbare än min Yamaha. Men troligen inte tillräckligt mycket för att bibehålla kontakten med de som kör semiseriösa hojar.

Jag tittade på tiderna från racet i maj och såg att om jag hade kört lika fort då som igår hade jag placerat mig med Öisten Borch, Nicklas Cajback och Kristian Lodnert. Vore kul att vara en nagel i ögat på A-förarna... :smasha

Jag tycker den här tråden är rolig med tanke på Nytekniks historia.
Även om du kört som du gjorde igår så hade Kihlander kört ifrån dig och han har lite filade porttider och Sambapipor som trim på sin 98:a. FÖraren avgör ju alltid till sist - tyvärr.

Goodstuff skrev:
Även om du kört som du gjorde igår så hade Kihlander kört ifrån dig och han har lite filade porttider och Sambapipor som trim på sin 98:a. FÖraren avgör ju alltid till sist - tyvärr.
Allt är Oscars fel :lol

Fast jag tycker iofs att nytekniktobias resonerat rätt. Kör så standard det går för att kolla om det överhuvudtaget är nåt att hålla på med. När man sen ser att man har förutsättningarna förarmässigt går man vidare med bättre/vassare material. För köra kan han, det har jag sett lajv.

Goodstuff skrev:

Det är klart han hade - han är ju en av landets snabbaste 250-förare. Om Kihlander skaffar sig en mer seriös hoj till nästa år kommer han vara en lågoddsare för SM-titeln.

När jag talar om "A-förarna" menar jag förstås inte de som slåss om pallplatser utan botten- och mellanskiktet.

Skillnaden mellan en trimmad -98 Honda och en otrimmad -94 Yamaha är inte obetydlig.

Mattias skrev:
Fast jag tycker iofs att nytekniktobias resonerat rätt. Kör så standard det går för att kolla om det överhuvudtaget är nåt att hålla på med. När man sen ser att man har förutsättningarna förarmässigt går man vidare med bättre/vassare material. För köra kan han, det har jag sett lajv.

Mattias är en hyvens kille. :hej

Här blir man annars mest sparkad på och förlöjligad. :gråta

Mattias skrev:

Och om det sen går ännu bättre så kan man rentav byta olja och bensin också. :hihi :rofl

Nyteknik skrev:
Det är klart han hade - han är ju en av landets snabbaste 250-förare. Om Kihlander skaffar sig en mer seriös hoj till nästa år kommer han vara en lågoddsare för SM-titeln.

När jag talar om "A-förarna" menar jag förstås inte de som slåss om pallplatser utan botten- och mellanskiktet.

Cajback kan nog inte räknas till mellan/bottenskiktet längre.

Nyteknik skrev:
Skillnaden mellan en trimmad -98 Honda och en otrimmad -94 Yamaha är inte obetydlig.

Nä. Vem har påstått det då? Inte jag i varje fall.
Håll med om att kovändningen är lite rolig sett i ljuset av dina tidigare inlägg i 250 debatterna - eller är jag helt ute och cyklar?
Självklart ska du köpa kit om du vill det och köra kan du ju så det kommer säkert gå jättebra. :tummenupp

Chris Ash skrev:
Och om det sen går ännu bättre så kan man rentav byta olja och bensin också. :hihi :rofl
Precis! Börja nerifrån så kan allt bara bli bättre, right?

Eftersom du inte har powerjetförgasare på din honda är det ju inte särskilt nödvändigt att köpa..
Ska du köpa ett kit till din hynda rekommenderar jag att du shoppar JHA-kitet. 03-cylindrarna rockar väldigt hårt :tummenupp

Chris Ash skrev:

Någon måtta får det vara. Hondan kommer lära sig att älska OK´s olja och bensin. Men igår körde jag faktiskt på vanlig 98-oktanig Statoilbensin eftersom det är så jobbigt att köra från Sollentuna till Vällingby.

:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back