Småflummig fråga, funkar 1 turbo per cylinder?

Ja man ska ju prova allt !

Ser fram emot 170hk´s modellen :smasha

Kommer så småningom... ska bara försöka kvadda min nyinsatta vevstake (rullager) Prox först med vanligt trimm.. Sedan Har jag en Falconstake som ska glidlagras... Så att det ev håller för 170hk. En fråga Ser ju att du har en bild av en skoterturbo dom har ju rulllager hur kan det hålla då?

Ev. Turbobygg-dagbok

Om/när Boost 3 börjar sakna övertrycket, och börjar pilla på sina turboaggregat, så kommer jag nog att bevaka bygget och hans försök att ta encylindrigt >650 cc effektrekord... En alldeles egen byggtråd startas där Boost och jag skriver. Jag skriver nog i ett utifrån-/nybörjarperspektiv som även turbodummies uppskattar att läsa. Boost får ta hand om eventuella teorier, fakta och frågor.

Snart dags att ta fram bredhängslena och stoppa pipan igen?...:bow

Men först vill jag se hur dina tankar om ett annorlunda flöde i toppen ter sig!:tummenupp

:ätapiller And get to Work! :lol

/GG

Jag vill se turbobyggningpåXR NU!

Hälsningar,nyfikenienstrut.

Jag ska bara.......:D Jag ska bara ta ut allt som går först utan turbo,,, Blir lite billigare så. måste vara säker på att jag har rätt drag i toppen o allt annat innan jag monterar turbo:tummenupp

Kommer så småningom... ska bara försöka kvadda min nyinsatta vevstake (rullager) Prox först med vanligt trimm.. Sedan Har jag en Falconstake som ska glidlagras... Så att det ev håller för 170hk. En fråga Ser ju att du har en bild av en skoterturbo dom har ju rulllager hur kan det hålla då?

Det är en Saab 2 liters spis på bilden 800hk.
(Den där Foursuperduper dualaction blabla som vann en massa priser)

Det känns som att medlemmarna på forumet vill ha en turbomatad KTM LC4 lagom till sommaren hehe :cdevil

Det känns som att medlemmarna på forumet vill ha en turbomatad KTM LC4 lagom till sommaren hehe :cdevil

Jag var såååå nära att ställa min förra KTM 660 till Boost:s förfogande för att pillra dit en turbo och ladda lite lagom (ca 85 hk), men hann precis sälja innan planerna sattes i verket...

Jag skulle också vilja se en KTM LC4 motor trycksättas och se hur resultatet blir...

Ingen som vill ställa sin hoj till förfogande och "muta" Boost med några 1000-lappar??? :tummenupp
Jag rapporterar allt som görs och resultat! :musik
Honda vet vi ju redan att det funkar...

/GG

saab? ojoj Nu måste jag gå till optiker wendel:gnissla Jo ktm är fabriksgjord för Turbo.. Enkelt med ojetillförsel utanpåliggande ledningar o banjokopplingar överallt, även bra förgasare både dom nyare flätslide och dom äldre cv fuggarna. Så Dä Ä billigt att Turba en Ktm. men samma dynglager (rullvev) Men om man är försiktig med uttaget.... Under 100hk kan det tänkas hålla ett tag?

Det var det första stora problemet...........:näsblod Nää några hemligheter finns inte.. jag har ju släppt det svåra nu... talat om vilken turbo... nu är det bara vanligt bygge, inget speciellt . Tanken var nu att jag skulle bygga framturbo på den för att få snabbast uppspol och högt laddtryck för att nå finare siffror. Tänkte direktsända det här med byggbilder nu i vinter.. Men det får nog vänta lite jag måste tyvär trimma vidare utan turbo lite,,Måste nämligen testa en ny radikal skum portningside jag fick. Om den "fungerar" når jag 80hk på bakhjulet med org ventiler och 1st 40mm förgasare!! (utan turbo) troligast inte men måste prova:)

Ok men hur hittar du alla delar till XR borde ju passerat en och annan topp/motor menar jag.:confused: Grisdelar växer ju inte på träd direkt inte dom attraktiva iaf.:näsblod

Mvh Christer

Ok men hur hittar du alla delar till XR borde ju passerat en och annan topp/motor menar jag.:confused: Grisdelar växer ju inte på träd direkt inte dom attraktiva iaf.:näsblod

Mvh Christer

Jag har haft tur jag har bara blåst sönder 2st motorer med turbo och en helt orginal, ev en till men den har jag förträngt. Skaderna begränsade sig till vevlagersmulor i hela motorn + lite ripor på kolv och vevhus / olepump så det var bara att byta lager i nästan hela motorn och ny vevstake/lager. men det senaste raset vart lite dyrare då flög nicasilen i cyllen = bra så ja kan borra till 700cc, kolven vart lite väl ripig, vevstake/lager .... så typ 12000 i nya delar. jag har en motor extra som jag lånar prylar från då och då:D

Jag hoppas att glidlagerras förvarnar Dvs inte tokrasar med flis i hela motorn.
men det lär jag få svar på nu......................tack

Du siktar på 103,1mm/12:1 kolven förstår jag!?
Ett tips till dig: Je-pistons är det som levererar 690cc kolven till Bergos finns inte på Je´s hemsida men borde ju gå att ta hem till Sverige om det går till Germanien.:tummenupp

Mvh Christer

Du siktar på 103,1mm/12:1 kolven förstår jag!?
Ett tips till dig: Je-pistons är det som levererar 690cc kolven till Bergos finns inte på Je´s hemsida men borde ju gå att ta hem till Sverige om det går till Germanien.:tummenupp

Mvh Christer

Det är möjligt att bergos har specialbeställt några je kolvar. fans det högre komp-f att få tag på där du köpte din? var 683cc det största som gick att borra utan att byta till järnfoder? Pris för din kolv?

Bergos kolv är med Nikasillopp 689cc tror jag för att vara exakt kan ju iofs vara specialbeställd. Wiseco har inte med högre komp och 102,4 som störst 680cc Pris för min kolv 2395:- -20% rabatt 1800:- nått.

Mvh Christer

Bergos kolv är med Nikasillopp 689cc tror jag för att vara exakt kan ju iofs vara specialbeställd. Wiseco har inte med högre komp och 102,4 som störst 680cc Pris för min kolv 2395:- -20% rabatt 1800:- nått.

Mvh Christer

Ok.. Mycket frågor nu ang din borr o nikasiling:) Nu har saker och ting ändrats igen så nu skulle jag behöva så låg komp-f som någonsin finns. det var väl Wiseco du hadde? Finns det 10-1 av 102,4 kolven? orkar inte leta åt priserna i sm Vad tog dom för själva borrningen...för det var väl samma företag som gjorde allt? Blixtens?

Nu lutar det mot tokturborisering igen med live-byggtråd här. Bestäms efter nyår.. Håll tummarna

Jag svarar gärna på frågor om det kan vara till hjälp.:tummenupp 102,4 mm kolven från Wiseco finns med std komp dvs 10:1. Blixten tar 2200:- för upptagning + omläggning inkl returfrakt till dig. Med tanke på att cyllen går till Holland t&r så låter detta inte så blodigt tycker jag. Har du tänkt bygga Turbo med mera cc så kan du ju köpa en 103,1 mm 12:1 komp Je-kolv och svarva av toppen på den. 10:1 kolvarna har en grop. 11:1 är plana och 12:1 kolven är upphöjd, alla verkar ha ventilurtagen på samma djup/ställe.

Mvh Christer

Jag svarar gärna på frågor om det kan vara till hjälp.:tummenupp 102,4 mm kolven från Wiseco finns med std komp dvs 10:1. Blixten tar 2200:- för upptagning + omläggning inkl returfrakt till dig. Med tanke på att cyllen går till Holland t&r så låter detta inte så blodigt tycker jag. Har du tänkt bygga Turbo med mera cc så kan du ju köpa en 103,1 mm 12:1 komp Je-kolv och svarva av toppen på den. 10:1 kolvarna har en grop. 11:1 är plana och 12:1 kolven är upphöjd, alla verkar ha ventilurtagen på samma djup/ställe.

Mvh Christer

tacka.. frågan är om dom bara har lagt på matrial uppåt. är förmodligen så. Mjaa.... Jag kan skaffa fram 102,4 kolven snorbilligt så jag får ge mig på 680..
den var ju så lätt också:tummenupp
ja jag tänkte turba på 680 slipper lite överladd då (väldigt lite) skillnad mellan 650cc och 680cc vid runt 150hk är vid samma Ladd/bar ca,,, en medelstor snöslunga runt 8-10hk:D

Jag kjør Ktm 640 lc4 turbo, ic och data sprut... Funker inte helt annu, men er på go gang! Har hatt mange arb timer hittils, så vil inte rekomandera for nogon som liker at åka inte skruva! :yoparty

Kan komma med lite bilder vis nogon er intreserad!

Mvh Halvor

Jag kan nog hjälpa dig.. Gissar att du har bra övertryck men ingen kräm..till bakhjulet..spikar den?
.... Måste veta vilken turbo du har, och lite volymer på plenium ... kompförhållande... vilken bränslepump.... tryckregulator ja i stort sett allt.. tala gärna om vilka problem du har,,,, Insprutning = OOOOO huuuva vad svårt!!! det kan inte jag hjälpa med:va Du har ju så bra förgasare orginal på den där som gjord för turbo:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman