Småföretagande, mammaledighet, rekryteringsproblem

Gixxer-Anders skrev:
Och varför skulle sänkt skatt per automatik innebära lägre eller inget barnbidrag? Förklara det.

OK, nu förutsatte jag att du var en av alla dessa gymnasiemoderater som bara ser skattesatsen i lönekuvertet och blir sur för att du inte har råd med en lika fin BMW som pizzabagaren fel av mig. Gymnasiemoderater brukar alltid skylla alla världens problem på bidragstagare.

Men hjälp mig då.... Vad ska pengarna sparas på?

Chrille skrev:
Kalla det vad du vill. Jag anses vara rå när jag utan tvekan kan ge ett flertal exempel på åsikter som borde undantas från yttrandefriheten, men du sitter inne med någon typ av sanning om vilka som ska få skaffa barn.

Nu tror jag att det är dags att lugna ner sig lite och ta det hela från början. Jag skrev alltså:

"Tänk om folk kunde acceptera att barn är ingen rättighet och det är inte gratis heller. "

Och om jag förstått det rätt så är det detta du är lite förgrymmad över? Okej, det här kanske kommer som en överraskning nu, men alla har inte rätt att skaffa barn idag heller. (Genom adoption).

Min poäng är inte att man ska sterilisera vissa trögtänkta individer, min poäng är att det är ingen rättighet att skaffa barn OCH samtidigt åtnjuta samma ekonomiska och tidsmässiga frihet. Sveriges samhälle går mer och mer mot att alla ska göra allt, men ingen vill uppoffra något. Sedan man införde maxtaxan (en dyster dag) så har daghemmen svämmat över av barn som inte behöver vara där, men som föräldrarna lika bra kan dumpa där medan de tittar på TV eller vad de nu gör. För mig ter det sig märkligt att när en vara eller tjänst går ner i pris så anser sig folk plötsligt behöva den mycket mer. Observera att det här inte handlar om barn som annars inte skulle gå på dagis, utan om barn som förut hämtades kl 1500 på dagis men nu får stanna till stängning. Varför? Om jag förstått rätt så är det inte för att föräldrarna jobbar mer, utan de pysslar med andra saker.

Chrille skrev:
Är det bara så att rika ska få skaffa barn. Du vet såna där som inte måste få hjälp med uterbliven inkomst??

Nej, så är det inte.

Chrille skrev:
Men berätta vad du tycker ska få avgöra. Begränsade abortmöjligheter,

Ja, jag tycker sena aborter är osmakligt och onödigt.

Chrille skrev:
sänkta bidrag sänkta skatter....

Det går hand i hand det där vet du. Om man sänker bidragen och skatten så slipper folk vara beroende av (s) samtidigt som de jobbar. Dock är jag villig att erkänna att det är ett genialiskt drag för att behålla väljare.

Sedan finns det dock en stor grupp som endast lever på bidrag. Och ja, kraven på dem måste öka. Det kan inte vara rimligt att man via skattsedeln ska betala för andras oförmåga/ovilja i den utsträckning som vi idag gör.

Chrille skrev:
OK, nu förutsatte jag att du var en av alla dessa gymnasiemoderater som bara ser skattesatsen i lönekuvertet och blir sur för att du inte har råd med en lika fin BMW som pizzabagaren fel av mig. Gymnasiemoderater brukar alltid skylla alla världens problem på bidragstagare.

Men hjälp mig då.... Vad ska pengarna sparas på?

1. Favorit i repris: Om många människor betalar låg skatt kan det generera mer pengar än om några få betalar hög skatt.

2. Kläm åt bidragsfuskarna.

Gixxer-Anders skrev:
Och varför skulle sänkt skatt per automatik innebära lägre eller inget barnbidrag? Förklara det.

Du har väl lärt dig att det inte är någon idé att tjabba med sossemaffian. Varje skattesänkning gynnar ju bara rika o.s.v. Sedan att Sverige drunknar i myndigheter, byråkrater, vänskapskorruption, fusk m.m. bryr man sig inte om... Bara inte vårt ultimata system hotas...

Markus skrev:
Enligt SVT Rapport så betalas 40 Miljarder per år ut i felaktiga bidrag från försäkringskassan. Det vore en bra början.

Det var TV4 den statliga televisionen granskar inte myndigheterna...

Edit: Såg inslaget på tv4, handlade om hur försäkringskassan hjälpte makthavarna att skyffla undan arbetslöshet, samt gjorde det lätt för alla parter (sig själva, de "sjuka"). Kan ha visats på annan kanal dock har jag svårt att tänka mig det...

Last edited:
Markus skrev:
Enligt SVT Rapport så betalas 40 Miljarder per år ut i felaktiga bidrag från försäkringskassan. Det vore en bra början.

Det säger jag inte emot. Jag förespråkar berättigade bidrag, inte fusk. Precis som med svartjobb, tv-licens eller spårvagnsbiljetter.... fusk är INTE OK.

Chrille skrev:
Precis som med svartjobb

Bara för att du hade varit så dryg och talat om det för mig:

Du vet att du i en tidigare tråd på ett eller annat sätt talat dig någorlunda varm för att använda högstadieelever till att utföra svartarbete runt sitt hus va? Jag vill bara vara säker på att du inte glömt det, och att du inte skickar ut olika budskap.

Gixxer-Anders skrev:
1. Favorit i repris: Om många människor betalar låg skatt kan det generera mer pengar än om några få betalar hög skatt.

Det där kommer det aldrig att gå att få en vänsterpolitiker att förstå. Aldrig, aldrig, aldrig. Det är så självklart, men ändå inte tydligen. Naturligtvis startas det fler företag (arbetsplatser) i ett land där folk har mer pengar att röra sig med, och ju fler företag - ju fler anställda. Ju fler anställda, ju mer skattebetalare. Men, det går verkligen inte att få en sosse att begripa det. Stört omöjligt.

Sänkt skatt innebär oftast mer pengar till staten. Det är just därför man sänker skatten. För att öka produktivitet, konsumtion etc. Det gjordes i Rysland för något år sedan för att de inte fick in pengar. Av samma skäl kan man inte ha 100% i skatt. Då skulle de inte få in knappt någonting eftersom de flesta skulle jobba med att odla sin egen mat etc. Självklart är det ju en balans. Och när stat/kommun får in ca 105:- i skatt för varje utbetald och konsumerad 100:- så bör det väl finnas ett enorm utrymme att sänka skatten eller? Inte konstigt att 1/10 lever på bidrag. Det slukar produktiviteten, inga jobb, (Sosse/Komunist: läs här i n g e n k a k a a t t d e l a p å. Det slukar och slukar. Det blir mindre och mindre att sluka av. Sedan tar allting slut. 105kr per hundring... Sänk skatten fö fan :3freak :D

Last edited:
#Olsson# skrev:
Och när stat/kommun får in ca 105:- i skatt för varje utbetald och konsumerad 100:- så bör det väl finnas ett enorm utrymme att sänka skatten eller?

Är det så? 105/100?

Markus skrev:
Är det så? 105/100?

Jag räknade fel. Det är ännu värre.

AGivaren betalar ca 143:- i bruttolön till anställd och 71:- i arbetsgivaravgifter

Den anställde betalar ca 43:- i skatt.

För de 100:- han/hon har kvar handlas det i butik. Staten får ytterligare 25:- i moms.

71
43
25 +
-------
139

Stat/kommun får 139:- Den anställde får en hundring rent men handlar för 70 :lol

Trango_B skrev:
Jo det gör dom verkligen! Jag har försökt kolla upp referenser så gott det går, men av tidsskäl har jag bara kollat upp dom jag främst var intresserad av.
Det var intressant eftersom det visade sig att många ref var falska eller att deras förra arbetsgivare avrådde mig från att ha med personen att göra. Personer som i brev/på intervju verkade vara otroligt kompetenta och seriösa.
Så det är lite av ett lotteri, jag går mer på personlig känsla än meriter/referenser sålänge referenserna inte är helt usla.
Det finns ju många som skulle passa perfekt men som inte har så mkt erfarenhet sedan tidigare eller har pluggat en massa år på universitetet.
Nackdelen med att söka personer till en tjänst som inte kräver speciell utbildning är att ett antal riktiga tomtar hör av sig och ljuger ihop både det ena och andra. Jag skulle tro att man slipper sådant när man söker folk till en tjänst som kräver mer kvalificerad utbildning tex en universitetsexamen.
Helt otroligt att folk kan sitta och ljuga mig rakt upp i ansiktet om deras tjänst på företaget x där dom haft en kvalificerad tjänst i flera år och skött sig utomordentligt men sökt sig vidare pga någon bra anledning. Ber man om nummer till tidigare chef så kommer dom inte ihåg och när man kollar företagets namn så har det aldrig ens existerat. Jävla lökar :kocko

Hihi, inte lite de ljuger heller isåfall. Nån måtta får det finnas men persoligen skulle jag nog kunna bre på litegrann om det får mig att framstå i bättre dager och att det inte är ren lögn.

Btw, fusk är ok så länge jag vinner på det

/E. Goist

Trots att jag är vänsterliberal måste jag nog hålla med markus lite.
Att skaffa smådemoner är ett VAL, och man måste ta ansvar för sina val. Att låta någon annan ta stor ekonomisk belastning för detta val är oansvarigt, och jag förstår inte de människor som anser detta vara en självklarhet.

Har man inte råd (egna pengar) att skaffa barn, så bör man inte skaffa barn. Detta är min personliga åsikt.

Förökning behöver för denna skull inte göras till en klassfråga, eftersom det är upp till individen att planera och omforma sitt liv efter sina förutsättningar och sin vilja.

Chrille skrev:
:va Doh. Förbjud aborter, slopa föräldrapeng, sänk bidragen rent generellt.......och sänk skatten förresten!!

Du är på rätt väg...oväntat för att komma ifrån dig ;)

/Olzki

Wunder skrev:
Trots att jag är vänsterliberal måste jag nog hålla med markus lite.
Att skaffa smådemoner är ett VAL, och man måste ta ansvar för sina val. Att låta någon annan ta stor ekonomisk belastning för detta val är oansvarigt, och jag förstår inte de människor som anser detta vara en självklarhet.

Har man inte råd (egna pengar) att skaffa barn, så bör man inte skaffa barn. Detta är min personliga åsikt.

Förökning behöver för denna skull inte göras till en klassfråga, eftersom det är upp till individen att planera och omforma sitt liv efter sina förutsättningar och sin vilja.

Det är vad du tycker, det är fortfarande en rättighet att skaffa barn.

Wunder skrev:

Ett par frågor.

Om din tjej blir med barn tex för att preventivmedlena inte är 100 procentiga, ska hon då göra abort för att ni har dålig ekonomi just nu? Helt otänkbart för mig iaf..

Tror inte du att dom flesta vill planera sina barn, istället för att tänka, "åå, nu när jag inte har några pengar och är arbetslös kanske jag ska passa på att skaffa några ungar och få mer bidrag!"

Man gör barnafödandet till en klassfråga om man inte har någon form av stöd ekonomiskt, eftersom hon inte kommer att kunna ha ett inkomstgivande jobb under en tid.

Skräckexempel finns alltid så det behöver ingen ta upp.

Edit: Vad det gäller aborter så tycker jag att det är för slappt på allvar. Alltså, tiden hur sent man får göra aborter har inte hängt med utvecklingen eftersom man kan rädda foster väldigt mycket tidigare än när reglerna stiftades. En liten revidering vore på sin plats, av experter på området, inte av sporthoj.com...

Last edited:
juha01 skrev:
Ett par frågor.

Om din tjej blir med barn tex för att preventivmedlena inte är 100 procentiga, ska hon då göra abort för att ni har dålig ekonomi just nu? Helt otänkbart för mig iaf..
JA!
Kanske otänkbart för dej, självklart för mej.
Barn kan man skaffa när förutsättningarna är de rätta.
juha01 skrev:
Tror inte du att dom flesta vill planera sina barn, istället för att tänka, "åå, nu när jag inte har några pengar och är arbetslös kanske jag ska passa på att skaffa några ungar och få mer bidrag!"
Såvitt jag vet, så är det ganska svårt att försörja en familj på barnbidrag endast. Därför är det förhoppningsvis väldigt få som skaffar barn för att få bidrag.
juha01 skrev:
Man gör barnafödandet till en klassfråga om man inte har någon form av stöd ekonomiskt, eftersom hon inte kommer att kunna ha ett inkomstgivande jobb under en tid.
Men det är ju inte så att ungen kommer fram helt plötsligt och oväntat. Barnafödande bör vara något man planerar inför, så att man har de ekonomiska förutsättningarna när tiden är kommen. Och för att inte bli helt missförstådd: Jag anser inte att barnbidraget bör avskaffas eller sänkas.
juha01 skrev:
Skräckexempel finns alltid så det behöver ingen ta upp.

Edit: Vad det gäller aborter så tycker jag att det är för slappt på allvar. Alltså, tiden hur sent man får göra aborter har inte hängt med utvecklingen eftersom man kan rädda foster väldigt mycket tidigare än när reglerna stiftades. En liten revidering vore på sin plats, av experter på området, inte av sporthoj.com...
Att man kan rädda foster tidigare tycker inte jag har någon betydelse faktiskt. Det experimenteras en del med konstgjorda livmödrar, så det är inte otänkbart att man i framtiden kommer kunna "rädda" ett foster redan från encellsstadiet... Bör man av den anledningen förbjuda aborter ö.h.t.? Här kommer man in på en etisk diskussion med religiösa förtecken.
Personligen tycker jag rätten att slippa bli förälder väger tyngre än rätten hos ett foster att bli en individ.

Wunder skrev:
JA!
Kanske otänkbart för dej, självklart för mej.
Barn kan man skaffa när förutsättningarna är de rätta.Såvitt jag vet, så är det ganska svårt att försörja en familj på barnbidrag endast.

Personligen tycker jag rätten att slippa bli förälder väger tyngre än rätten hos ett foster att bli en individ.

Du är väl medveten om att det kan vara sista gången hon kan bli med barn? En abort är INTE en riskfri process. Ofrivillig barnlöshet är nog bland det värsta jag kan tänka mig.
Jaja, där behövs ingen mer diskussion.. Vi tycker att det är olika viktigt.

Tycker personligen att 18;de (har för mig att det är lagen) veckan är lite sent. Man har alltså över fyra månader på sig att komma på att man är gravid, och att ta beslutet om man vill behålla det eller ej.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park