Småföretagande, mammaledighet, rekryteringsproblem

Jag tycker även att man bör fundera över sin ekonomiska situation innan man planerar att skaffa barn. Jag har personligen sett en mamma leva på socialbidrag och bränna åtminstonde halva på cigaretter, detta samtidigt som hon har hand om 2 småbarn. Sedan skaffar hon ytterligare barn. Det går inte att föda upp barn på bara kärlek, det krävs pengar! Hon brukade säga: "Jag skämmer bort mina barn med kärlek istället för pengar". Gulligt sagt, men håller de argumentet i kapprummet för barnen när dom kommer till skolan med gamla slitna kläder?

HanneZ skrev:
Jag tycker även att man bör fundera över sin ekonomiska situation innan man planerar att skaffa barn. Jag har personligen sett en mamma leva på socialbidrag och bränna åtminstonde halva på cigaretter, detta samtidigt som hon har hand om 2 småbarn. Sedan skaffar hon ytterligare barn. Det går inte att föda upp barn på bara kärlek, det krävs pengar! Hon brukade säga: "Jag skämmer bort mina barn med kärlek istället för pengar". Gulligt sagt, men håller de argumentet i kapprummet för barnen när dom kommer till skolan med gamla slitna kläder?

Hon har väl lika stor rätt som alla andra att avla fram en massa oönskade ungar? Tycker du att det är rimligt att ställa krav på en vuxen människa? Nej tack, inga krav - bara bidrag. Man kan lösa allt med bidrag.

(20:- på att alla barnen hade olika pappor)

2 av barnen hade nog samma pappa, iallafall på pappret.

Oönskade va ju inte barnen, dessutom tror jag att en kvinna som vill ha barn men inte får det är dyrare än en kvinna som vill ha barn men får de. Iallfall i slutändan. Vad man kan hoppas på är ju däremot att dom tänker efter lite. T.ex. på HUR hon ska försörja dessa barn och inte hoppas på "att de löser sig".

HanneZ skrev:
Vad man kan hoppas på är ju däremot att dom tänker efter lite. T.ex. på HUR hon ska försörja dessa barn och inte hoppas på "att de löser sig".

Finns ingen anledning att planera sitt liv i Sverige, man får ändå det staten bestämt att man ska ha. Sorgligt, inte helt sant, men ganska sant.

Markus skrev:
Hon har väl lika stor rätt som alla andra att avla fram en massa oönskade ungar? Tycker du att det är rimligt att ställa krav på en vuxen människa? Nej tack, inga krav - bara bidrag. Man kan lösa allt med bidrag.

(20:- på att alla barnen hade olika pappor)
Ok, och ditt förslag är?

Bingo skrev:
Ok, och ditt förslag är?

:va Doh. Förbjud aborter, slopa föräldrapeng, sänk bidragen rent generellt.......och sänk skatten förresten!! DET gynnar de som har det svårt eftersom de betalar så mycket skatt. :rolleyes:

Markus lösning torde ligga på något FIKTIVT plan eller möjligtvis sy igen alla kärringar som inte har fast, välbetalt jobb....

Last edited:
Chrille skrev:
:va Doh. Förbjud aborter, slopa föräldrapeng, sänk bidragen rent generellt.......och sänk skatten förresten!! DET gynnar de som har det svårt eftersom de betalar så mycket skatt. :rolleyes:

Markus lösning torde ligga på något rashygienisk plan eller möjligtvis sy igen alla kärringar som inte har fast, välbetalt jobb....

Men vänta nu, om en kärring ska ha barn, kan hon ju inte förvänta sig att ha ett jobb.. :rolleyes:

oFFkeFF skrev:
Men vänta nu, om en kärring ska ha barn, kan hon ju inte förvänta sig att ha ett jobb.. :rolleyes:

Hon får väl SPARA pengar innan fattaru väl!! Sisådär en parhundratusen om fadern försvinner när blöjbytena blir för täta...

:3freak

Chrille skrev:
Hon får väl SPARA pengar innan fattaru väl!! Sisådär en parhundratusen om fadern försvinner när blöjbytena blir för täta...

:3freak
Bör ju funka iofs. Det räcker med gymnasieutbildning och sedan hårt arbete några år :lol

Chrille skrev:
Förbjud aborter
Du vet att jag aldrig har skrivet det, vad menar du med att påstå att det där är min åsikt? :confused:

Chrille skrev:
sänk bidragen rent generellt.......

Ja, de är för frikostiga. Du vet ju, om ni får tidningar i Skara, att det nyligen påtalades att en familj med två socialbidragsberoende föräldrar, som vill börja jobba istället "måste" ta ett jobb med lönen 22' (eller om det var 24') för att inte förlora pengar varje månad. Rimligt?

Chrille skrev:
och sänk skatten förresten!!

Ja, just det. Vi har världens högsta skattetryck till föga nytta.

Chrille skrev:
DET gynnar de som har det svårt eftersom de betalar så mycket skatt. :rolleyes:

Ja, alla i Sverige betalar för mycket skatt. Mervärdesskatt på mat? Vad fan är det?

Chrille skrev:
Markus lösning torde ligga på något *** plan eller möjligtvis sy igen alla kärringar som inte har fast, välbetalt jobb....

Du kan väl PM:a mig när du redigerat din text? Jag vill inte ha sådant trams skrivet om mig.

Beträffande förädraförsäkring så är den för generös, ja.

Last edited:
Markus skrev:
Jag vill inte ha sådant trams skrivet om mig.
Nå, vilka vill du skall förbjudas skaffa barn?

Markus skrev:
Jo, och hon är från Finland. Där fick du. :D
Nej, jag ska inte ha barn på ett tag. Men jag tycker inte man behöver ändra åsikter ideligen utifrån sin egen situation.

Tänk om folk kunde acceptera att barn är ingen rättighet och det är inte gratis heller.

/Trollet

Tji fick man!

Men det där med att planera barn.. Om min gumma skulle bli med barn av någon anledning nu, så skulle det inte vara tal om abort bara för att den ekonomiska situationen inte är rätt.
Så ÄR det.
Dom flesta väljer sina tillfällen, men ibland så händer bara saker.

Men jag orkar inte diskuttera för att vi har två olika åsikter och vi kommer nog inte längre än att konstatera att det är så.

Till hannes: Vad det gäller det exemplet som du drog. Skräckexempel kommer alltid att finnas.. Finns åt andra hållet med, när föräldrarna har mycket pengar och jobbar mycket och har en barnflicka som uppfostrar barnen. Fanns nåt kul exempel om detta i Hipphipp, när pappan hade kvalitetstid med barnen.

Chrille skrev:
och sänk skatten förresten!! DET gynnar de som har det svårt eftersom de betalar så mycket skatt. :rolleyes:

Är det verkligen så svårt att förstå att lite av mycket kan vara mer än mycket av lite. Hängde du med? Trodde väl inte det heller.....

Lika bra att ta det en gång till då, fast på ett annat sätt:
Om många människor betalar låg skatt kan det generera mer pengar än om några få betalar hög skatt.
Okej?

Markus skrev:
...
Du kan väl PM:a mig när du redigerat din text? Jag vill inte ha sådant trams skrivet om mig.

....

Kalla det vad du vill. Jag anses vara rå när jag utan tvekan kan ge ett flertal exempel på åsikter som borde undantas från yttrandefriheten, men du sitter inne med någon typ av sanning om vilka som ska få skaffa barn.

Är det bara så att rika ska få skaffa barn. Du vet såna där som inte måste få hjälp med uterbliven inkomst??

Men berätta vad du tycker ska få avgöra. Begränsade abortmöjligheter, sänkta bidrag sänkta skatter.... Allt enligt din modell. VEM ska få skaffa barn?? Den som deklarerat 300+ fem år på raken?? Den som kan visa på extrem lämplighet som förälder genom iq-tester och andra FIKTIVA faktorer genom läkarundersökningar och ....vaddå??

Gixxer-Anders skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå att lite av mycket kan vara mer än mycket av lite. Hängde du med? Trodde väl inte det heller.....

Om många människor betalar låg skatt kan det generera mer pengar än om några få betalar hög skatt.
Okej?

Aha, du menar nedsippringsteorin. Den funkar just nu alldeles utmärkt i USA... eller inte.

Gixxer-Anders skrev:

Okej?
....

Vilka behöver mest hjälp?(bidrag)
Ensamstående mammor?

Hur ofta är dessa välbetalda, om ens delaktiga i arbetslivet?
Sällan.

Hur gynnas dessa och deras barn av att du sänker skatten?
"Mamma får inga barnbidrag och föräldrapeng fick hon inte heller, men JÄÄÄVLAR vad lite skatt hon får betala när hon får jobb igen ...."

Last edited:
juha01 skrev:
Tji fick man!

...

Till hannes: Vad det gäller det exemplet som du drog. Skräckexempel kommer alltid att finnas.. Finns åt andra hållet med, när föräldrarna har mycket pengar och jobbar mycket och har en barnflicka som uppfostrar barnen. Fanns nåt kul exempel om detta i Hipphipp, när pappan hade kvalitetstid med barnen.

Jo, självklart. Fast jag som alla andra blir väldigt påverkade av våran egna vardag, detta har jag sett med egna ögon o grundar mina tankar på. Mina tankar går mest till de stackars barnen som förlorar många möjligheter i livet p.g.a. föräldrarnas _väldigt_ taskiga ekonomi, detta fall var ju så illa de bara kunde bli. Mitt tycke ligger _långt_ ifrån marcus, men jag tycker att man bör tänka efter lite (före). Och om alla slutar att tjata om sina rättigheter o tänka lite på barnens rättigheter till en bra framtid istället så kanske nåt vettigt förslag dyker upp.

Chrille skrev:
....

Vilka behöver mest hjälp?(bidrag)
Ensamstående mammor?

Hur ofta är dessa välbetalda, om ens delaktiga i arbetslivet?
Sällan.

Hur gynnas dessa och deras barn av att du sänker skatten?
"Mamma får inga barnbidrag och föräldrapeng fick hon inte heller, men JÄÄÄVLAR vad lite skatt hon får betala när hon får jobb igen ...."

Och varför skulle sänkt skatt per automatik innebära lägre eller inget barnbidrag? Förklara det.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park