Markus skrev:Du vet att jag aldrig har skrivet det, vad menar du med att påstå att det där är min åsikt?![]()
....
Du har rätt -
"begränsa abortmöjligheterna" skulle det vara va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Markus skrev:Du vet att jag aldrig har skrivet det, vad menar du med att påstå att det där är min åsikt?![]()
....
Gixxer-Anders skrev:Och varför skulle sänkt skatt per automatik innebära lägre eller inget barnbidrag? Förklara det.
Chrille skrev:Kalla det vad du vill. Jag anses vara rå när jag utan tvekan kan ge ett flertal exempel på åsikter som borde undantas från yttrandefriheten, men du sitter inne med någon typ av sanning om vilka som ska få skaffa barn.
Chrille skrev:Är det bara så att rika ska få skaffa barn. Du vet såna där som inte måste få hjälp med uterbliven inkomst??
Chrille skrev:Men berätta vad du tycker ska få avgöra. Begränsade abortmöjligheter,
Chrille skrev:sänkta bidrag sänkta skatter....
Chrille skrev:OK, nu förutsatte jag att du var en av alla dessa gymnasiemoderater som bara ser skattesatsen i lönekuvertet och blir sur för att du inte har råd med en lika fin BMW som pizzabagaren fel av mig. Gymnasiemoderater brukar alltid skylla alla världens problem på bidragstagare.
Men hjälp mig då.... Vad ska pengarna sparas på?
Gixxer-Anders skrev:Och varför skulle sänkt skatt per automatik innebära lägre eller inget barnbidrag? Förklara det.
Chrille skrev:Vad ska pengarna sparas på?
Markus skrev:Enligt SVT Rapport så betalas 40 Miljarder per år ut i felaktiga bidrag från försäkringskassan. Det vore en bra början.
Markus skrev:Enligt SVT Rapport så betalas 40 Miljarder per år ut i felaktiga bidrag från försäkringskassan. Det vore en bra början.
Chrille skrev:Precis som med svartjobb
Gixxer-Anders skrev:1. Favorit i repris: Om många människor betalar låg skatt kan det generera mer pengar än om några få betalar hög skatt.
#Olsson# skrev:Och när stat/kommun får in ca 105:- i skatt för varje utbetald och konsumerad 100:- så bör det väl finnas ett enorm utrymme att sänka skatten eller?
Markus skrev:Är det så? 105/100?
Trango_B skrev:Jo det gör dom verkligen! Jag har försökt kolla upp referenser så gott det går, men av tidsskäl har jag bara kollat upp dom jag främst var intresserad av.
Det var intressant eftersom det visade sig att många ref var falska eller att deras förra arbetsgivare avrådde mig från att ha med personen att göra. Personer som i brev/på intervju verkade vara otroligt kompetenta och seriösa.
Så det är lite av ett lotteri, jag går mer på personlig känsla än meriter/referenser sålänge referenserna inte är helt usla.
Det finns ju många som skulle passa perfekt men som inte har så mkt erfarenhet sedan tidigare eller har pluggat en massa år på universitetet.
Nackdelen med att söka personer till en tjänst som inte kräver speciell utbildning är att ett antal riktiga tomtar hör av sig och ljuger ihop både det ena och andra. Jag skulle tro att man slipper sådant när man söker folk till en tjänst som kräver mer kvalificerad utbildning tex en universitetsexamen.
Helt otroligt att folk kan sitta och ljuga mig rakt upp i ansiktet om deras tjänst på företaget x där dom haft en kvalificerad tjänst i flera år och skött sig utomordentligt men sökt sig vidare pga någon bra anledning. Ber man om nummer till tidigare chef så kommer dom inte ihåg och när man kollar företagets namn så har det aldrig ens existerat. Jävla lökar :kocko
Chrille skrev:Doh. Förbjud aborter, slopa föräldrapeng, sänk bidragen rent generellt.......och sänk skatten förresten!!
Wunder skrev:Trots att jag är vänsterliberal måste jag nog hålla med markus lite.
Att skaffa smådemoner är ett VAL, och man måste ta ansvar för sina val. Att låta någon annan ta stor ekonomisk belastning för detta val är oansvarigt, och jag förstår inte de människor som anser detta vara en självklarhet.
Har man inte råd (egna pengar) att skaffa barn, så bör man inte skaffa barn. Detta är min personliga åsikt.
Förökning behöver för denna skull inte göras till en klassfråga, eftersom det är upp till individen att planera och omforma sitt liv efter sina förutsättningar och sin vilja.
Wunder skrev:Har man inte råd (egna pengar) att skaffa barn, så bör man inte skaffa barn. Detta är min personliga åsikt.
Förökning behöver för denna skull inte göras till en klassfråga, eftersom det är upp till individen att planera och omforma sitt liv efter sina förutsättningar och sin vilja.
JA!juha01 skrev:Ett par frågor.
Om din tjej blir med barn tex för att preventivmedlena inte är 100 procentiga, ska hon då göra abort för att ni har dålig ekonomi just nu? Helt otänkbart för mig iaf..
Såvitt jag vet, så är det ganska svårt att försörja en familj på barnbidrag endast. Därför är det förhoppningsvis väldigt få som skaffar barn för att få bidrag.juha01 skrev:Tror inte du att dom flesta vill planera sina barn, istället för att tänka, "åå, nu när jag inte har några pengar och är arbetslös kanske jag ska passa på att skaffa några ungar och få mer bidrag!"
Men det är ju inte så att ungen kommer fram helt plötsligt och oväntat. Barnafödande bör vara något man planerar inför, så att man har de ekonomiska förutsättningarna när tiden är kommen. Och för att inte bli helt missförstådd: Jag anser inte att barnbidraget bör avskaffas eller sänkas.juha01 skrev:Man gör barnafödandet till en klassfråga om man inte har någon form av stöd ekonomiskt, eftersom hon inte kommer att kunna ha ett inkomstgivande jobb under en tid.
Att man kan rädda foster tidigare tycker inte jag har någon betydelse faktiskt. Det experimenteras en del med konstgjorda livmödrar, så det är inte otänkbart att man i framtiden kommer kunna "rädda" ett foster redan från encellsstadiet... Bör man av den anledningen förbjuda aborter ö.h.t.? Här kommer man in på en etisk diskussion med religiösa förtecken.juha01 skrev:Skräckexempel finns alltid så det behöver ingen ta upp.
Edit: Vad det gäller aborter så tycker jag att det är för slappt på allvar. Alltså, tiden hur sent man får göra aborter har inte hängt med utvecklingen eftersom man kan rädda foster väldigt mycket tidigare än när reglerna stiftades. En liten revidering vore på sin plats, av experter på området, inte av sporthoj.com...
Wunder skrev:JA!
Kanske otänkbart för dej, självklart för mej.
Barn kan man skaffa när förutsättningarna är de rätta.Såvitt jag vet, så är det ganska svårt att försörja en familj på barnbidrag endast.
Personligen tycker jag rätten att slippa bli förälder väger tyngre än rätten hos ett foster att bli en individ.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |