Småföretagande, mammaledighet, rekryteringsproblem

juha01 skrev:
Ni som är emot både skattehöjningar och dagens system. Har ni något bra förslag? Allvarligt! Jag är intresserad av nya idér!!
Det är väldigt fint o bra med dessa sociala skyddsnät. Det tycker väl alla, MEN när jag ser mig runtomkring så ser jag faan bara fusk fusk o åter fusk. Jag blir så jävla lipig när jag ser folk som sliter samtidigt som jävla drägg sitter hemma o garvar åt dom andra o får 80 % av de som den jäveln som sliter häcken av sig får.
(Lite krånglig mening på slutet, e trött o orka inte skriva om)

En sak som är viktig är ju kontrollen av de sjukskrivna, vad gör de egentligen.
Ett sånt system skulle inte göra mig nåt, när jag är sjuk och hemma från jobbet så är jag hemma och försöker bli frisk igen.

Jag känner flera som skyller på sjukt (vilket innebär ersättning från dag1) barn och liknade flera ggr i månaden för att de vill var hemma och inte orkar åka till jobbet.
Det går att utnyttja systemet enormt, långt mer än folk begriper.
Jag vet alltså folk som bluffat i åratals utan att någon nånsin kollat upp dem även om det borde vara självklart att personen och barnet måste lida av obotliga allvarliga sjukdommar så ofta som de är hemma.

Poacher skrev:
En sak som är viktig är ju kontrollen av de sjukskrivna, vad gör de egentligen.
Ett sånt system skulle inte göra mig nåt, när jag är sjuk och hemma från jobbet så är jag hemma och försöker bli frisk igen.

Jag känner flera som skyller på sjukt (vilket innebär ersättning från dag1) barn och liknade flera ggr i månaden för att de vill var hemma och inte orkar åka till jobbet.
Det går att utnyttja systemet enormt, långt mer än folk begriper.
Jag vet alltså folk som bluffat i åratals utan att någon nånsin kollat upp dem även om det borde vara självklart att personen och barnet måste lida av obotliga allvarliga sjukdommar så ofta som de är hemma.

Jag har ett system som är perfekt i teorin.

Två veckors karens om du inte har sjukintyg. Med sjukintyg 0 dagars karens och 100% ersättning.
Givetvis måste det finnas tillräckligt med läkare osv. likaså att läkarna ska kunna göra hembesök men det är detaljer...
Då blir det hyffsat rättvist enligt mig.

När jag va på sjukhus i somras så tittade läkaren på mig i 15 sek. Sen frågade han hur länge jag ville va sjukskriven, så skrev han in de ja sa o sen gick han!

Ljuger inte folk på sina arbetsintervjuer numera? Blir faktiskt förvånad över att så många var ärliga, givetvis är det ju bra. Men jag har ljugit i arbetsintervjuer, eller rättare sagt brett på lite så det ska låta bättre. Men då hade man inte heller någon tidigare arbetslivserfarenhet och då tyckte jag att det var ok. I detta fallet skulle jag bara knipa käft om jag tyckte det lät illa från arbetsgivaren, men givetvis inte om jag hade planerat att skaffa knods inom ett år eller två.

Håller med till 110% i din nervositet att anställa fel person. Har hand om försäljningen på ett företag i norra dalarna. Tyvärr han jag inte med vad jag borde i och med företaget växte, hamnade i en situation där en heltid inte skulle löna sig, provade hitta någon som ville jobba halvtid= omöjligt. Var till arbetsförmedlingen och dom hjälpte mig med en kille som rullar på bidrag till 85% (av hans lön), en skattereduktion. Dessutom fick killen vara hos oss i 6 veckor på praktik innan vi anställde honom, bara för att testa.
Lycka till!

Dee_cati skrev:
Ljuger inte folk på sina arbetsintervjuer numera? Blir faktiskt förvånad över att så många var ärliga, givetvis är det ju bra. Men jag har ljugit i arbetsintervjuer, eller rättare sagt brett på lite så det ska låta bättre. Men då hade man inte heller någon tidigare arbetslivserfarenhet och då tyckte jag att det var ok. I detta fallet skulle jag bara knipa käft om jag tyckte det lät illa från arbetsgivaren, men givetvis inte om jag hade planerat att skaffa knods inom ett år eller två.

Jo det gör dom verkligen! Jag har försökt kolla upp referenser så gott det går, men av tidsskäl har jag bara kollat upp dom jag främst var intresserad av.
Det var intressant eftersom det visade sig att många ref var falska eller att deras förra arbetsgivare avrådde mig från att ha med personen att göra. Personer som i brev/på intervju verkade vara otroligt kompetenta och seriösa.
Så det är lite av ett lotteri, jag går mer på personlig känsla än meriter/referenser sålänge referenserna inte är helt usla.
Det finns ju många som skulle passa perfekt men som inte har så mkt erfarenhet sedan tidigare eller har pluggat en massa år på universitetet.
Nackdelen med att söka personer till en tjänst som inte kräver speciell utbildning är att ett antal riktiga tomtar hör av sig och ljuger ihop både det ena och andra. Jag skulle tro att man slipper sådant när man söker folk till en tjänst som kräver mer kvalificerad utbildning tex en universitetsexamen.
Helt otroligt att folk kan sitta och ljuga mig rakt upp i ansiktet om deras tjänst på företaget x där dom haft en kvalificerad tjänst i flera år och skött sig utomordentligt men sökt sig vidare pga någon bra anledning. Ber man om nummer till tidigare chef så kommer dom inte ihåg och när man kollar företagets namn så har det aldrig ens existerat. Jävla lökar :kocko

juha01 skrev:
Ni som är emot både skattehöjningar och dagens system. Har ni något bra förslag? Allvarligt! Jag är intresserad av nya idér!!

Hur gör de i andra länder? Någon som vet? Gärna i ett jämförbart land t.ex. Nordiskt. I Danmark är det väl 3 eller 6 månaders föräldraledighet? UK är det bara en tror jag.

Att anställa nr 2 i ett bolag är svårt. Jag vet för vi är två st här, dock far och son. Att få någon utomstående att hajja att är du borta så får jag jobba dubbelt så mycket verkar svårt. Att ta i del ägare?? Hallå inte vill man skänka bort det man kämpat med i så många år som äntligen börjar röra sig frammåt, det är ju ens egen svett och blod man byggt företaget av, din egen tid från familj och vänner.
Att sedan hitta någon som har liknande värderingar och som är villig att jobba, kanske inte lika mycket som dej men som inte är borta och som sköter sitt jobb. Frågan är om inte det är svårt. Leta efter någon runt 25-30år, då har man den arbetserfarenheten satt man vet va det innebär att arbeta, och många har redan skaffat barn i dessa åldrar. Sen gäller det att hitta någon som inte är sjuk för jämnan. Ingen av oss här har varit sjuka på 2år, innan det va det 3dagar från min sida. 8dagars semester och inte sammanhängande vart det i sommar. Sen har jag lyckats jobba extra hårt ett gäng dagar för att kunna ta halvdagar eller så. Att få någon slita 12-14h per dygn är svårt men om du hittar någon som sliter 8-9h ska du vara nöjd.

Qwerty skrev:
Att anställa nr 2 i ett bolag är svårt. Jag vet för vi är två st här, dock far och son. Att få någon utomstående att hajja att är du borta så får jag jobba dubbelt så mycket verkar svårt. Att ta i del ägare?? Hallå inte vill man skänka bort det man kämpat med i så många år som äntligen börjar röra sig frammåt, det är ju ens egen svett och blod man byggt företaget av, din egen tid från familj och vänner.
Att sedan hitta någon som har liknande värderingar och som är villig att jobba, kanske inte lika mycket som dej men som inte är borta och som sköter sitt jobb. Frågan är om inte det är svårt. Leta efter någon runt 25-30år, då har man den arbetserfarenheten satt man vet va det innebär att arbeta, och många har redan skaffat barn i dessa åldrar. Sen gäller det att hitta någon som inte är sjuk för jämnan. Ingen av oss här har varit sjuka på 2år, innan det va det 3dagar från min sida. 8dagars semester och inte sammanhängande vart det i sommar. Sen har jag lyckats jobba extra hårt ett gäng dagar för att kunna ta halvdagar eller så. Att få någon slita 12-14h per dygn är svårt men om du hittar någon som sliter 8-9h ska du vara nöjd.

Bra inlägg!
Jag är inte heller intresserad av att plocka in någon delägare.
Jag är ingen slavdrivare eller liknande med orealistiska krav utan söker bara någon som har lite arbetsmoral och är vettig i övrigt. Trodde i min enfald att den kategorin människor fanns i överflöd på arbetsmarknaden men där gick jag ordentligt bet. Men jag ska vis av mina misstag köra en ny rekryteringsrunda snart igen och hoppas på bättre resultat då. Att plocka folk från AMS verkar ju vara fel väg att gå. Ska försöka hitta på något annat denna gången

Markus skrev:
Hur gör de i andra länder? Någon som vet? Gärna i ett jämförbart land t.ex. Nordiskt. I Danmark är det väl 3 eller 6 månaders föräldraledighet? UK är det bara en tror jag.

Jag har ingen aning faktiskt... Men jag tycker att det är vettigt att mamman får vara hemma mad barnet mer än en månad... Mamman till mina barn iaf! "Dom andra skiter väl jag i". :rolleyes:

Varför ska du anställa en kvinna då. Fundera på arbetsbeskrivningen och och hur tjänsten är tänkt och funka.

Du trampar djupt i skiten när du påstår att folk inte har moral för att de vill skaffa barn och naturligtvis blir de sårade när de ser sin chans till jobb fara åt helvete(för det är ju det den gör när du frågar en tjej under 35).

Tänk tvärsom istället. Att ta in en barnlös tjej mellan 25-30 på intervju och fråga om hon tänker skaffa barn är ju direkt ogenomtänkt. Det är ju mellan 25-35 som de flesta skaffa barn nu för tiden. Och de flesta vill skaffa barn....

....

juha01 skrev:
Jag har ingen aning faktiskt... Men jag tycker att det är vettigt att mamman får vara hemma mad barnet mer än en månad... Mamman till mina barn iaf! "Dom andra skiter väl jag i". :rolleyes:

Det vore intressant att veta. Finland t.ex., där har kvinnorna både högre lön och bättre arbetsmarknad. Helt utan en massa riktade åtgärder.

Trango_B skrev:
Bra inlägg!
Jag är inte heller intresserad av att plocka in någon delägare.
Jag är ingen slavdrivare eller liknande med orealistiska krav utan söker bara någon som har lite arbetsmoral och är vettig i övrigt. Trodde i min enfald att den kategorin människor fanns i överflöd på arbetsmarknaden men där gick jag ordentligt bet. Men jag ska vis av mina misstag köra en ny rekryteringsrunda snart igen och hoppas på bättre resultat då. Att plocka folk från AMS verkar ju vara fel väg att gå. Ska försöka hitta på något annat denna gången

Jag skulle försöka värva gamla arbetspolare. Att sitta och gå igenom 400 nya ansökningar där hälften som är skrivet är ren lögn, vete katten om jag skulle orka. Utbildning är igentligen ointressant, så länge dom klarar av sysslorna och det viktiga är arbetsmoral, pålitlighet. Bara att lämna ut en nycket till firman är ju som att lämna ut nyckel till ens hem. Ha någon som är rolig, trevlig och pålitlig dvs en riktig arbetskamrat. Du kanske skulle låta den anställde skippa den där mån i Frankrike, göra sysslor hemma på kontoret och låta denne passa på och ha semester? Kanske inte lika avskräckande + att personen känner ansvar för företaget. För det är viktigt att påpeka att firmans ekonomi är lika med din egen, finns det inte pengar till lön så blir det ingen lön. Satt alla "stölder" av papper, verktyg mm är som att ta det från din egen ficka. Men säg till så får du gärna ta hem det du behöver, se det som en löneförmån. Det där är viktig, förstår personen det så går det nog riktigt bra.

Vart är det aktuella arbetet? Tänkte om man det är nära så kanske man kan rekomendera någon.

Chrille skrev:
Varför ska du anställa en kvinna då. Fundera på arbetsbeskrivningen och och hur tjänsten är tänkt och funka.

Du trampar djupt i skiten när du påstår att folk inte har moral för att de vill skaffa barn och naturligtvis blir de sårade när de ser sin chans till jobb fara åt helvete(för det är ju det den gör när du frågar en tjej under 35).

Tänk tvärsom istället. Att ta in en barnlös tjej mellan 25-30 på intervju och fråga om hon tänker skaffa barn är ju direkt ogenomtänkt. Det är ju mellan 25-35 som de flesta skaffa barn nu för tiden. Och de flesta vill skaffa barn....

....

Nej, nej ,nej du har missuppfattat om du tror att jag menade att folk inte har moral för att dom skaffa/har barn. Så är det verkligen inte, jag skulle gärna anställa en småbarnsmamma tex bara hon inte planerar att skaffa ett barn till just under startskedet i företaget. Grejen var att det fanns väldigt få killar av alla sökanden och dessa var olämpliga av andra skäl. Därför kallade jag bara tjejer till intervju och blev förundrad över att i stort sett ingen av dom hade förståelse för min situation(som jag skrev i första inlägget).
Det är ett mkt bra jobb jag erbjuder med bra arbetsvillkor,lön och intressanta och stimulerande arbetsuppgifter. Alltså blev jag förvånad att tjejerna inte kunde tänka sig att ta jobbet och vänta ett par år med att skaffa barn tills företaget kommit på fötter. Istället valde dom att gå arbetslösa bara för att kunna skaffa barn när som helst utan att någon annan bryr sig eller blir drabbad. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker om jag ska vara ärlig.
Kan tillägga att jag inte ställde några KRAV på att dom inte fick skaffa barn utan bara försökte föra fram budskapet att om dom planerade att göra det borde dom söka ett annat jobb. Skulle dom sedan bli oplanerat gravida har jag största förståelse för det.. Alltså, jag försökte framstå som medmänsklig och flexibel men samtidigt realistisk.. dock så möttes jag absolut inte av någon förståelse för detta..

Trango_B skrev:
Det är ett mkt bra jobb jag erbjuder med bra arbetsvillkor,lön och intressanta och stimulerande arbetsuppgifter. Alltså blev jag förvånad att tjejerna inte kunde tänka sig att ta jobbet och vänta ett par år med att skaffa barn tills företaget kommit på fötter. Istället valde dom att gå arbetslösa bara för att kunna skaffa barn när som helst utan att någon annan bryr sig eller blir drabbad. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker om jag ska vara ärlig.
..

Ponera att tjejerna väntar med att skaffa barn. Ska hon göra detta för att få DITT företag att gå bra..? Men tänk nu om företaget konkar?
Dessutom så blir det svårare för tjejer att bli gravida ju äldre de blir!

Säger det igen: Gå på magkänslan. :)

BTW: Jag har redan barn vad jag ska ha... Anställ mig!!! :tummenupp

exiteme skrev:
Ponera att tjejerna väntar med att skaffa barn. Ska hon göra detta för att få DITT företag att gå bra..? Men tänk nu om företaget konkar?
Dessutom så blir det svårare för tjejer att bli gravida ju äldre de blir!

Säger det igen: Gå på magkänslan. :)

BTW: Jag har redan barn vad jag ska ha... Anställ mig!!! :tummenupp

Njaaa.. Hon kan ju se det som så att hon gör det för att hon ska ha ett välavlönat bra jobb att gå till innan/efter graviditeten. På det sättet kan hon skapa trygghet och livskvalitet för sitt nyfödda barn istället för att sitta hemma på A-kassa eller socialbidrag och gå en oviss framtid till mötes. Nu ansvarar hon ju plötsligt inte bara för sig själv längre och borde tänket längre än näsan räcker för sitt barns bästa.

Exiteme: Flytta till Umeå? :tummenupp

Trango_B skrev:
Exiteme: Flytta till Umeå? :tummenupp

Kan jag inte bara få jobba den månaden som är utomlands...? Det är närmare till kontinenten från Skåne :hihi

Vad jag menade med det övriga inlägget, är att det händer att tjejer väntar, men förlorar jobbet. Sen ska de ha nytt jobb, väntan osv... Har en väninna som gjorde så i 5 år. Sen när de struntade i om hon hade fast jobb eller ej (barnlängtan tog över), tog det 4 år innan de blev gravida...

Lösningen på allas problem vore väl att avskaffa föräldrapenningen? Mamman får avla när hon vill, och arbetsgivaren slipper åtminstone betala hennes frånvaro. Det enda han sedan behöver pröjsa är en ny rekrytering.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park