Martin
Don't call it a comeback
Bara man sänker skatten så ska du se att det sköter sig självtjuha01 skrev:Ni som är emot både skattehöjningar och dagens system. Har ni något bra förslag? Allvarligt! Jag är intresserad av nya idér!!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bara man sänker skatten så ska du se att det sköter sig självtjuha01 skrev:Ni som är emot både skattehöjningar och dagens system. Har ni något bra förslag? Allvarligt! Jag är intresserad av nya idér!!
Det är väldigt fint o bra med dessa sociala skyddsnät. Det tycker väl alla, MEN när jag ser mig runtomkring så ser jag faan bara fusk fusk o åter fusk. Jag blir så jävla lipig när jag ser folk som sliter samtidigt som jävla drägg sitter hemma o garvar åt dom andra o får 80 % av de som den jäveln som sliter häcken av sig får.juha01 skrev:Ni som är emot både skattehöjningar och dagens system. Har ni något bra förslag? Allvarligt! Jag är intresserad av nya idér!!
Poacher skrev:En sak som är viktig är ju kontrollen av de sjukskrivna, vad gör de egentligen.
Ett sånt system skulle inte göra mig nåt, när jag är sjuk och hemma från jobbet så är jag hemma och försöker bli frisk igen.
Jag känner flera som skyller på sjukt (vilket innebär ersättning från dag1) barn och liknade flera ggr i månaden för att de vill var hemma och inte orkar åka till jobbet.
Det går att utnyttja systemet enormt, långt mer än folk begriper.
Jag vet alltså folk som bluffat i åratals utan att någon nånsin kollat upp dem även om det borde vara självklart att personen och barnet måste lida av obotliga allvarliga sjukdommar så ofta som de är hemma.
Dee_cati skrev:Ljuger inte folk på sina arbetsintervjuer numera? Blir faktiskt förvånad över att så många var ärliga, givetvis är det ju bra. Men jag har ljugit i arbetsintervjuer, eller rättare sagt brett på lite så det ska låta bättre. Men då hade man inte heller någon tidigare arbetslivserfarenhet och då tyckte jag att det var ok. I detta fallet skulle jag bara knipa käft om jag tyckte det lät illa från arbetsgivaren, men givetvis inte om jag hade planerat att skaffa knods inom ett år eller två.
juha01 skrev:Ni som är emot både skattehöjningar och dagens system. Har ni något bra förslag? Allvarligt! Jag är intresserad av nya idér!!
Qwerty skrev:Att anställa nr 2 i ett bolag är svårt. Jag vet för vi är två st här, dock far och son. Att få någon utomstående att hajja att är du borta så får jag jobba dubbelt så mycket verkar svårt. Att ta i del ägare?? Hallå inte vill man skänka bort det man kämpat med i så många år som äntligen börjar röra sig frammåt, det är ju ens egen svett och blod man byggt företaget av, din egen tid från familj och vänner.
Att sedan hitta någon som har liknande värderingar och som är villig att jobba, kanske inte lika mycket som dej men som inte är borta och som sköter sitt jobb. Frågan är om inte det är svårt. Leta efter någon runt 25-30år, då har man den arbetserfarenheten satt man vet va det innebär att arbeta, och många har redan skaffat barn i dessa åldrar. Sen gäller det att hitta någon som inte är sjuk för jämnan. Ingen av oss här har varit sjuka på 2år, innan det va det 3dagar från min sida. 8dagars semester och inte sammanhängande vart det i sommar. Sen har jag lyckats jobba extra hårt ett gäng dagar för att kunna ta halvdagar eller så. Att få någon slita 12-14h per dygn är svårt men om du hittar någon som sliter 8-9h ska du vara nöjd.
Markus skrev:Hur gör de i andra länder? Någon som vet? Gärna i ett jämförbart land t.ex. Nordiskt. I Danmark är det väl 3 eller 6 månaders föräldraledighet? UK är det bara en tror jag.
juha01 skrev:Jag har ingen aning faktiskt... Men jag tycker att det är vettigt att mamman får vara hemma mad barnet mer än en månad... Mamman till mina barn iaf! "Dom andra skiter väl jag i".![]()
Trango_B skrev:Bra inlägg!
Jag är inte heller intresserad av att plocka in någon delägare.
Jag är ingen slavdrivare eller liknande med orealistiska krav utan söker bara någon som har lite arbetsmoral och är vettig i övrigt. Trodde i min enfald att den kategorin människor fanns i överflöd på arbetsmarknaden men där gick jag ordentligt bet. Men jag ska vis av mina misstag köra en ny rekryteringsrunda snart igen och hoppas på bättre resultat då. Att plocka folk från AMS verkar ju vara fel väg att gå. Ska försöka hitta på något annat denna gången
Chrille skrev:Varför ska du anställa en kvinna då. Fundera på arbetsbeskrivningen och och hur tjänsten är tänkt och funka.
Du trampar djupt i skiten när du påstår att folk inte har moral för att de vill skaffa barn och naturligtvis blir de sårade när de ser sin chans till jobb fara åt helvete(för det är ju det den gör när du frågar en tjej under 35).
Tänk tvärsom istället. Att ta in en barnlös tjej mellan 25-30 på intervju och fråga om hon tänker skaffa barn är ju direkt ogenomtänkt. Det är ju mellan 25-35 som de flesta skaffa barn nu för tiden. Och de flesta vill skaffa barn....
....
Trango_B skrev:Det är ett mkt bra jobb jag erbjuder med bra arbetsvillkor,lön och intressanta och stimulerande arbetsuppgifter. Alltså blev jag förvånad att tjejerna inte kunde tänka sig att ta jobbet och vänta ett par år med att skaffa barn tills företaget kommit på fötter. Istället valde dom att gå arbetslösa bara för att kunna skaffa barn när som helst utan att någon annan bryr sig eller blir drabbad. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker om jag ska vara ärlig.
..
exiteme skrev:Ponera att tjejerna väntar med att skaffa barn. Ska hon göra detta för att få DITT företag att gå bra..? Men tänk nu om företaget konkar?
Dessutom så blir det svårare för tjejer att bli gravida ju äldre de blir!
Säger det igen: Gå på magkänslan.![]()
BTW: Jag har redan barn vad jag ska ha... Anställ mig!!!![]()
Trango_B skrev:Exiteme: Flytta till Umeå?![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |