korvgubbe skrev:...och hur mycket tror du du skulle ha att säga till om den dagen arbetsgivaren helt bestäemr vem han ska anställa? För de med kvalifiderade tjänster kanske det är en sak men övriga skulle ju stå rättslösa..
Om jag har ett eget företag dvs MITT företag så är det min sak att bestämma vilken jag ska anställa. Du anser alltså att staten skall bestämma vilka ett privat företag ska anställa. Hmm du skulle kanske behöva en lektion i om vad privat äganderätt innebär.
korvgubbe skrev:...
Vem tror du skulle skaffa barn om det innebar att de inte fick jobb eller blev av med det de hade?!
Vem tror du skulle anställa kvinnor i fertil ålder om det finns män att välja på?
Varför behålla folk under längre perioder när de börjar gå upp ii lön om man enkelt skulle kunna byta ut dem mot en ny och billig anställd?
HUr tror du hälsoläget skulle bli i landet om ingen vågade stanna hemma när de VERKLIGEN var sjuka!? (Ja, det finns en hel del som fuskar, det är inte ämnet nu...)
...så djävlar vad fria vi skulle vara om arbetsgivarna var fria att göra som de ville...
Har aldrig påstått att man ska få sparken om man skaffar barn eller blir sjuk, vilket gör att i princip hela ditt inlägget saknar relevans, blir dock rädd när jag ser att ni vill begränsa äganderätten och låta staten bestämma över hur vi skall ta hand om våra barn. Luktar lite som Olhys " Vissa inskränkningar i fri och mänskliga rättigheter får man tåla om det gagnar arbetarklassens intressen" du är väl inte kommmunist?
För övrigt antar ni att arbetsgivarna är onda samt bara ute efter att tjäna pengar, inte min erfarenhet direkt.