Småbil...

WestW skrev:
Att den är billig är för att det inte är en 1.8T

Audi 1.8T är fina motorer men utan turbon är dom ingen höjdare.
Varför? Klår den en Suzuki Swift GS 1.3 så är jag nöjd.

Men varför "ingen höjdare". Vad krävs för att jag ska bli nöjd tror du? Och vad klarar den inte som 1.8T klarar så mycket bättre?

Saken är att han antagligen vill ha en bil som drar lite soppa, då måste motorn hållas liten och utan turbo.
Blir ju meningslöst med liten bil annars egentligen, 0.8 är ganska mycket soppa milen tycker jag, skulle kalla det törstigt för en bil i den storleken.

0.8 tycker jag låter som ganska mycket för en såpass liten bil...

Ska man ha kvalité så är det Toyota som gäller, ni har väl sett reklamen :D

Sen vilken modell man väljer är ju upp till var och en. Toyota är alltid i topp både när det gäller kvalité och bemötande på verkstad (kan ju bero på att man aldrig behöver köra Toyota till verkstad mer än för service)

Yaris T-sport
Corolla T-sport
Corolla G6-R

Audi a3 har en service vid 12000 mil som kostar 8-10 enligt vw handlaren.

Tråkigast men mest driftsäker toyota corolla eller yaris. Dom drar lite soppa också. Köp inte en yaris med halvautomatisk växellåda.

Klart att Audi A3 är en trevligare bil, men har hört om problem med framvagnen.

Kolla på den sidan bilar.konsumentverket.se och jämför dom du är intresserad av.

(Nej jag jobbar inte med Toyota eller äger en Toyota, har ägt en dock.)

Pratade med han igen och han har bytt spindelledan fram (höger). besiktigad i April. Schysta däck, med vinterdäck på egen fälg.

Kommer åka och titta på den faktiskt. Känns som ett köp redan. Den klår en VW caravelle 91 och en Suzuki Swift GS 1.3 91a.

Den har ju gått 15 så jag antar att servicen vid dom miltalen är gjorda. Han lät ärlig nog och en familjefar så han borde inte ljuga över problem. Märker jag på plats hursom.

A3 är ju i VW golfstorlek, dvs ganska stor och törstig (jämfört med de bilar jag trodde tråden handlade om), den är ju ingen dålig bil men nån billig skatt och bensinkostnad mot andra normalbilar kan man glömma.

Jag lallar omkring i en C2 mest hela dagarna. Den funkar bra men ge fan i automaten bara, den har varit nära o kosta mig livet 10 ggr. Den ska prompt växla ner precis när man kör ut på väldigt trafikerade leder eller mitt i en omkörning, sen att det tar 2 sek o växla gör inte saken bättre.

Swedie skrev:
Pratade med han igen och han har bytt spindelledan fram (höger). besiktigad i April. Schysta däck, med vinterdäck på egen fälg.

Kommer åka och titta på den faktiskt. Känns som ett köp redan. Den klår en VW caravelle 91 och en Suzuki Swift GS 1.3 91a.

Den har ju gått 15 så jag antar att servicen vid dom miltalen är gjorda. Han lät ärlig nog och en familjefar så han borde inte ljuga över problem. Märker jag på plats hursom.

kolla stämplingarna så servicen är gjorda, lån är betalt och
sådana viktiga papper :) :tummenupp

Själv hade jag köpt en Toyota Yaris eller corolla alternativt en Honda Civic om jag skulle ha en små bil.

Swedie skrev:
* Citroen C2
* Audi A2
* Seat Ibiza
* Toyota Yaris
* VW (Lupo) Polo / GTI

Provkörde alla dessa plus några fler då jag letade bil efter samma kriterier förra sommaren. Utav de du listat skulle jag välja Audi A2, liten bil med relativt gott om plats där bak. Polo som andraalternativ, eller en Lupo 3L om du vill köra BILLIGT.
Yaris är helt sjukt slö...

Själv blev det dock att jag köpte frisörskebilen ( :rolleyes: ) Peugeot 206 GTI.
Jag är nöjd med den så här långt, förutom en sak, den drar lite för mycke soppa för att vara en småbil.

A3:an är ju inte ett alternativ om du inte köper 1,8T eller värre. Varför inte? Jo för utan turbon och medföljande hästar så är bilen alldeles för tung för att vara rolig. T o m den vanliga 1,8T är ju inte mycket att hurra för om du inte chippar den. Dock är den ju tacksam att öka från 150hk till 180-195hk beroende på chip. Audin är ju dock ombonad och känns gedigen, som sig bör.

Själv köpte jag en fransk go-kart, 206GTI. Inte så mycket krut i motorn som man kunde önska för att vara en GTI, 137hk. Men å andra sidan väger den bara 1100kg så den pinnar på helt ok upp till 210km/h, men är givetvis roligast på kurviga vägar. I ett tyskt test är den knappt slagen av Audi S3 med några få hundradelar, så den är minst sagt "agile" på banan trots sina förhållandevis få kusar under huven. Bromsarna är exempelvis sjukt bra, men tyvärr gnisslar de ibland då originalbeläggen är för mjuka från fabrik. Säkert bytt på de flesta numer. Dock ej ännu på mitt ex, än.

Har du några kulor till att lägga så får du RC-versionen som har 180hk på ungefär samma vikt. Har själv funderat på att byta till den, men troligtvis blir det tyskt igen när jag väl byter. Vad som är lite negativt med GTI:n är att den drar ganska mycket bränsle för att vara en sådan liten bil och tillika är kupéljudet väl högt. I övrigt är jag nöjd. Interiören var helt ok i GTI-versionen, alcantara, alu, sportstolar, halvskinn etc och mycket utrustning som ABS, ACC, regnsensor, airbag vid förare, passagerare, sidan etc. Enda som saknas är väl anti-spinn av det som man normalt kan kräva förutom extra-pryttlar som GPS och parkeringssensorer etc.

Är nöjd över förväntan, men jag skulle vilken dag i veckan som helst välja en BMW eller roligare Audi (med turbo, +180hk) före Peugeot. Dock, skulle gärna testköra RC:n, som sagt.

Om du ska köpa en A3 rekommenderar jag dig att noga kolla efter tendenser till att lacken krackelerar. Speciellt ovanför nedersta listen på dörrarna och runt handtaget på baklukan. Lacken släpper pga galvningen... :kocko

Hittar du en bil utan lackproblem, se till att den är yngre än sex år. Längre än så sträcker sig inte lackgarantin. Framvagnen kan klonka lite när dom har gått några mil. Annars är A3:an en kanonbil. Den känns mycket större än vad den är.

/M (28500mil i A3TDI)

Last edited:
Mina tips är:

Fiat 600
Lancia Abarth
Renault 5 Turbo

Kanske ej så nya, men de coolaste småbilarna man kan hitta.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra