A3:an är ju inte ett alternativ om du inte köper 1,8T eller värre. Varför inte? Jo för utan turbon och medföljande hästar så är bilen alldeles för tung för att vara rolig. T o m den vanliga 1,8T är ju inte mycket att hurra för om du inte chippar den. Dock är den ju tacksam att öka från 150hk till 180-195hk beroende på chip. Audin är ju dock ombonad och känns gedigen, som sig bör.
Själv köpte jag en fransk go-kart, 206GTI. Inte så mycket krut i motorn som man kunde önska för att vara en GTI, 137hk. Men å andra sidan väger den bara 1100kg så den pinnar på helt ok upp till 210km/h, men är givetvis roligast på kurviga vägar. I ett tyskt test är den knappt slagen av Audi S3 med några få hundradelar, så den är minst sagt "agile" på banan trots sina förhållandevis få kusar under huven. Bromsarna är exempelvis sjukt bra, men tyvärr gnisslar de ibland då originalbeläggen är för mjuka från fabrik. Säkert bytt på de flesta numer. Dock ej ännu på mitt ex, än.
Har du några kulor till att lägga så får du RC-versionen som har 180hk på ungefär samma vikt. Har själv funderat på att byta till den, men troligtvis blir det tyskt igen när jag väl byter. Vad som är lite negativt med GTI:n är att den drar ganska mycket bränsle för att vara en sådan liten bil och tillika är kupéljudet väl högt. I övrigt är jag nöjd. Interiören var helt ok i GTI-versionen, alcantara, alu, sportstolar, halvskinn etc och mycket utrustning som ABS, ACC, regnsensor, airbag vid förare, passagerare, sidan etc. Enda som saknas är väl anti-spinn av det som man normalt kan kräva förutom extra-pryttlar som GPS och parkeringssensorer etc.
Är nöjd över förväntan, men jag skulle vilken dag i veckan som helst välja en BMW eller roligare Audi (med turbo, +180hk) före Peugeot. Dock, skulle gärna testköra RC:n, som sagt.