Småbil...

Så nu har jag köpt en Audi A3 1.8. Skitfin! Omlackerad av någon anledning och den är ypperligt fin. Inget rost på själva karrosen utan på delar som är monterade på den. Funderar på att byta ut dom bara för att vara rolig. Sen kanske lämna in den för att underredsbehandla den o försäkra om att den klarar sig ett tag till från vinterväder. Han som jag köpte ifrån har själv ägt den i 6 år och haft den i garage.

Jag prutade ingenting, var värd 60k.

A3´an är en snygg å trevlig bil, så du blir säkert nöjd. :tummenupp
1,8 an duger gott å väl i den, känns rätt pigg faktiskt. Men den drar ju en bra slurk vid tung högerfot.
Kika in på www.nordicaudi.com och kolla på a3 forumet för lite tips.

Swedie skrev:
Så nu har jag köpt en Audi A3 1.8. Skitfin! Omlackerad av någon anledning och den är ypperligt fin. Inget rost på själva karrosen utan på delar som är monterade på den. Funderar på att byta ut dom bara för att vara rolig. Sen kanske lämna in den för att underredsbehandla den o försäkra om att den klarar sig ett tag till från vinterväder. Han som jag köpte ifrån har själv ägt den i 6 år och haft den i garage.

Jag prutade ingenting, var värd 60k.

då får man gratulera till en bra bil :fyllisar :tummenupp

tackar. Jag fick den att dra 0.65 på landsväg hem (32 mil). Höll hastighetsbegränsningen ungefär.

Jag funderar på om jag vill sätta på en Vinge på bilen där bak. Sägs att audi ska ha ett eget sådant sortiment. Antar de kommer olackerade.
Men tänkte på en grej. Dessa fästs ju rättså permanent så att säga. Så är det värt det att sätta på vinge? Jag vill ha en väl designad slim vinge som inte har någon egentlig funktionalitet. En näbb typ. Tycker det genast snyggar till mycket.

Skall även köpa solfilm. Vart kan man hitta sådant och Måste man riva loss glaset från bilen för att installera?

det underlättar att ta bort rutorna :tummenupp solfim kan du köpa på
mekonomen, biltema, autoexperten å andra biltillbehörkedjor :)

Vinge på A3 är snyggt :tummenupp :yoparty

Noice, japp! Ska fixa bilder idag. Glömde kameran igår. Sketnice utsikter vid Brahehus ovanför Jönköping.

Sen en annan grej.

Den där originalstereon är absolut kass. Funderar på att installera egen. Men den får faktiskt duga just nu.

Hursomhelst, han har bytt sidhögtalarna fram och basen är helt okej. Men det är ett smått väldigt irriterande rasselljud från resonans i högtalarna. Jag funderar på att slita loss dörrarna och fixa detta, men innan... kan någon här berätta vad för material jag ska använda för att få bort det? Jag har testat att trycka och känna på platser på dörren när det väl vibrerar och det är innuti som det sker. Det stoppas liksom inte av att jag trycker på dörren (så inget är löst utanpå iaf).
Väl öppnad blir det någon sort av silikon runt om fästpunkter.
Det låter likadant på båda sidor oxå, så det är nått generellt "fel" han gjort. Eller ett hastight jobb.

Nån i etunas närhet som kan måla en vinge åt mig helsvart? Vill inte göra jobbet själv då jag inte är överdrivet bra på det.

Ytterligare en grej. Båda sidors fönster gnisslar när de färdas. Vad för produkt ska jag sörja ner i skårorna för att få tyst på det?

Swedie skrev:
Ytterligare en grej. Båda sidors fönster gnisslar när de färdas. Vad för produkt ska jag sörja ner i skårorna för att få tyst på det?

5-56 är grymt bra :tummenupp
öppna upp dörrsidorna och smörj
på allt mekaniska :)

Har ett gnisslande från sidrutorna som är från en annan värld.
Har plockat isär dörren o det skriker duktigt. Har försökt och spraya en massa silikonspray, samt även testat fettsmörj som geggar men det hjälper inte heller.

Verkar som om det är för "spänt". Går det att få fönsterrutan att inte gå så tajt. Alltså lossa på det lite?

Kan elhissarna vara dom som låter så mycket? Det låter alltså enormt mycket. No matter what I dooo.

Last edited:
Beror på hur high-tec du tänkte vara. Hjälper det inte att smörja själva ställningen som rutan färdas i så är det ju troligtvis något annat. Försök att lokalisera om det är inne i själva motorn det låter. Kan gå in fukt i den och rosta...på vissa glidytor. Isf vill du göra besväret så är det bara att plocka ner hela skiten/dela motorn. Inte speciellt svårt...dock trångt att få allt på plats igen. En ficklampa + spegel på ett långt skafft och en del tålamod är allt som behövs.

//KaliZ

Jag har plockat bort elmotorn och kan dra rutan manuellt och det var definitivt inte elmotorn. Den surrar på så fint så ut av sig själv.

När jag drar rutan manuellt så gnisslar det åter igen apmycket.

Jag har sprayat snart en halv flaska silikonspray o det har inte hjälpt ett jota.

Lack

Har ägt en Polo GTI -97a och den var hemsk att köra längre sträckor. Precis som en gocart, stum och snabbstyrd. Alltså superkul i stan men ligga 10mil 100väg suger med den. Dock så var servicen billigast i klassen, men som alla vet så suger VWs servicenätverk!!! De är verkligen kassa.

//Mats

Swedie skrev:
Jag har sprayat snart en halv flaska silikonspray o det har inte hjälpt ett jota.
Testa att smörja med något vitt lithium fett eller dylikt.

Argh! SKIT OXÅ!

Tog isär elsystemet och råka tappa rullen som vajrarna är upprullade på. Det fjonga bara till så visste jag varken ut eller in. Jag vet INTE hur jag ska rulla ihop det. Det måste vara en speciell ordning, för jag har suttit i 1 timma nu och försökt flera olika metoder och INGET FUNGERAR. :(

Nån som har en Audi A3 -97 servicemanual? :(

Otur du har !!!

Om du nu inte får i hop det så finns det repsats för en 400 spänn, i alla fall til Golf.

Nu vet jag inte hur långt den har gott men om det hat gjorts ett kamremsbyte , ta då redapå om vattenpumpen byttes i samma veva.....om inte kan det sluta jävligt illa...............tror det är 12 000 mil på kamrem , om jag inte har fel....

Skovelhjulet som pumpar runt kylvätskan brukar spricka, eller så skär pumpen o ihop helt enkelt och då säget det bara PANG o så har du 20 krökta ventiler......

Mvh M800

Swedie skrev:
Jag har plockat bort elmotorn och kan dra rutan manuellt och det var definitivt inte elmotorn. Den surrar på så fint så ut av sig själv.

När jag drar rutan manuellt så gnisslar det åter igen apmycket.

Lack

Hmm när jag smorde opp elhissarna på min bil så använde jag rent fett istället... Swedol typ. Testa det istället. Men som sagt var försök med en mejsel eller något lokalisera exakt var det skriker genom att lyssna efter vibrationer...

//KaliZ

:( Det går inge bra ...

Är det NÅGON som sysslar med att sätta ihop ett elsystems vajrar i en rulle? Jag får det bara inte rätt.. Det måste vara något speciellt sätt som man ska göra på.

Det blir antinge för kort eller för långt.

NÅGON SOM ÄR AUDI-KUNNIG?!?!?

Har ej läst hela tråden, men jag lägger min röst på audin :)
Men sälj motorcyklarna och köp en m3 :arsele

skämt osido, men audin är fin :banana

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg