Små vibrationer i styret GSXR 1000 K7

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Tjena,

Jag har en GSXR 1000 K7 som jag har lite "problem" med.. Som titeln lyder så har jag små små vibrationer i mitt styre vid körning och det börjar vibrera mer när jag bromsar. Jätte svårt att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar!

Jag har nytt framdäck och det är balanserat (likadant innan däckbytet), kontrollerat styrlagret och det är inget glapp, bromskivorna kärvar inte i "flytningarna". Finns det någon som varit med om liknande eller har några tips på vad som kan orsaka detta?

//Frippe :yopartyGIXXER.jpg

Har du dragit åt farmhjulsaxeln med rätt moment innan du spände fast gaffeln?

Även om det inte är glapp i styrlagret så kan det ändå vara skadat. Ju brantare gaffelvinkel, ju känsligare är det. Min VFR hade bara gått ca 2500mil när jag fick byta styrlager. Fick lätt vobbel när jag satte mig upprätt och sträckte på ryggen, räckte med att lägga ett finger på styret för att det skulle sluta. Inget glapp men hittade små märken i styrlagret, bytte till koniska rullager och problemet försvann.

Även om det inte är glapp i styrlagret så kan det ändå vara skadat. Ju brantare gaffelvinkel, ju känsligare är det. Min VFR hade bara gått ca 2500mil när jag fick byta styrlager. Fick lätt vobbel när jag satte mig upprätt och sträckte på ryggen, räckte med att lägga ett finger på styret för att det skulle sluta. Inget glapp men hittade små märken i styrlagret, bytte till koniska rullager och problemet försvann.
Hmm, ja alltså hojen har ”bara” gått 2800 mil.. Kanske får offra mig på att byta styrlager för att se om det blir skillnad och om inte så har man nya lager då ;)

Kan vara konstigt däckslitage eller bara ett däck som slits så det ger vibrationer med.

Kan vara dåliga hjullager med, kände du på dem när du bytte däck? Pressa dem lite i sidled och snurra för att bättre känna problem.

Och vad gäller moment på hjulaxeln så är det inte spännskruvarna, utan hjulaxeln frågan gäller tror jag.

Det är ju bra att du inte har kärvande flytningar :hihi

Vad har du för skivor? Sitter dom helt plant på navet, och är dom runda? Har du kollat så att skivorna inte kan röra sig i rotationsriktningen också? Är medbringarna, eller hålen, slitna så kan skivan hamna ocentrerat och ge vibrationer, svårt att upptäcka vid vanlig balansering.

Det är ju bra att du inte har kärvande flytningar :hihi

Vad har du för skivor? Sitter dom helt plant på navet, och är dom runda? Har du kollat så att skivorna inte kan röra sig i rotationsriktningen också? Är medbringarna, eller hålen, slitna så kan skivan hamna ocentrerat och ge vibrationer, svårt att upptäcka vid vanlig balansering.
Har inte kollat om dom kan röra sig i rotationsriktning.. Bilden i tråden är på motorcykeln det gäller, vet inte vad det är för skivor exakt men inte original ;)

Hmm, ja alltså hojen har ”bara” gått 2800 mil.. Kanske får offra mig på att byta styrlager för att se om det blir skillnad och om inte så har man nya lager då ;)
Att byta själva styrlagret är ju inte så farligt mycket jobb, allt jobb för att komma åt styrlagret är det bökigaste (särskilt speciellt när hojen saknar centralstöd).....

Att byta själva styrlagret är ju inte så farligt mycket jobb, allt jobb för att komma åt styrlagret är det bökigaste (särskilt speciellt när hojen saknar centralstöd).....
Haha precis, både styrlager och hjullager beställt så byter båda i en smäll och hoppas att problemet är där någonstans!

Tänk på att du ska hålla på frambromsen när du drar fast oken, så att de centrerar över skivorna.

Hej igen, nu åter hemma och har idag bytt styrlager och hjullager.

Har inte hunnit åka så långt än men det känns mycket bättre vid inbromsning än innan. Styrlagrena var nästintill torra på fett så det var verkligen på tiden :)

Hej igen, nu åter hemma och har idag bytt styrlager och hjullager.

Har inte hunnit åka så långt än men det känns mycket bättre vid inbromsning än innan. Styrlagrena var nästintill torra på fett så det var verkligen på tiden :)
Det är inte så att nu sitter gaffelbenen i samma höjd?

Jag hade samma symptom på samma hoj jag har nu för 10 år sedan. Guru här på Sporthoj som tipsade mig att kolla det.
Vibbarna, försvann.

Det är inte så att nu sitter gaffelbenen i samma höjd?

Jag hade samma symptom på samma hoj jag har nu för 10 år sedan. Guru här på Sporthoj som tipsade mig att kolla det.
Vibbarna, försvann.
Mycket möjligt att det var orsaken men det känns rätt skönt att lagrena är bytta nu också för dom var inte vackra :)

Ville inte starta en ny tråd utan snor denna...

Bytte bränslepump i förra veckan och har upplevt små men väldigt påtagliga vibrationer vid 3-7000rpm sen dess även om det fanns en del redan innan.
Har känt på hjulen och lagren verkar ok men däcken har helt klart "kanter" från för lite slitage på sidorna vilken absolut kan orsaka vibrationer plus att det mjuka lättslitna Pirelli SC.
Dock så hävdar jag att den känns som "motorvibrationer" går ut i chassiet och inte från hjulen.
Jag har kollat gummistöden under tanken och de är intakta.

Vibrationerna känns i såväl clipons, fotpinnar och sadel så det är lite svårt att definiera var de kommer ifrån.
Hojen går som ett skott så inga problem där heller.
Har dragit åt och känt på de bultar jag kommer åt och sett men ingen verkar varit lös.

Någon som har förslag?

Har inte varit ut sen igår men det kändes som det vibrerade mer när sambon satt bakpå.

Back