Små vibrationer i styret GSXR 1000 K7

Ville inte starta en ny tråd utan snor denna...

Bytte bränslepump i förra veckan och har upplevt små men väldigt påtagliga vibrationer vid 3-7000rpm sen dess även om det fanns en del redan innan.
Har känt på hjulen och lagren verkar ok men däcken har helt klart "kanter" från för lite slitage på sidorna vilken absolut kan orsaka vibrationer plus att det mjuka lättslitna Pirelli SC.
Dock så hävdar jag att den känns som "motorvibrationer" går ut i chassiet och inte från hjulen.
Jag har kollat gummistöden under tanken och de är intakta.

Vibrationerna känns i såväl clipons, fotpinnar och sadel så det är lite svårt att definiera var de kommer ifrån.
Hojen går som ett skott så inga problem där heller.
Har dragit åt och känt på de bultar jag kommer åt och sett men ingen verkar varit lös.

Någon som har förslag?

Har inte varit ut sen igår men det kändes som det vibrerade mer när sambon satt bakpå.
Sitter motorn fast? Sitter bakramen fast?

Har motorn varit isär/ur?

Finns ju en balansaxel även på de där men jag kan inte hitta någon justering för "gear lash" på den där motorn som det finns på Busan.
 
Sitter motorn fast? Sitter bakramen fast?

Har motorn varit isär/ur?

Finns ju en balansaxel även på de där men jag kan inte hitta någon justering för "gear lash" på den där motorn som det finns på Busan.
kollat motorfästen men inte bakram.
Motorn har inte varit ur vad jag vet.
Balansaxel har jag ingen koll på.
 
Var ut nu för att testa efter jag dragit åt några få skruv.

Ingen förändring alls tyvärr...
Dock upplever jag att det är direkt relaterat till varvtalet och lägger inte av så länge motorn är under last.
Helt klart är att det är relaterat till bränslepumpen som jag bytte men jag kan inte fatta hur? Pumpen i sig funkar ju klockrent och jag har mätt den och den överensstämmer med gamla pumpen.
Vad mer kan man göra fel när man monterar av och på tanken?
Tankgummina är ok och ett är nytt.
 
Relaterat till bränslepumpen??
Det har jag extremt svårt att ta in.

Fyror surrar lite på olika varvtal, det brukar vara normalt, men om det nu är onormalt så tänker jag om något är löst inne i motorn eller att motorn sitter löst, men det har du ju kollat.

Är inte specialist eftersom jag aldrig haft någon uppsjö av hojar men jag hade typ kanske lyft på någon av motorns sidokåpor bara för att leta efter uppenbara fel. Men det känns inte så övertygande heller eftersom det verkar ju inte handla om missljud.

Har du styrändsvikter på hojen eller har någon tagit bort dem?
 
Relaterat till bränslepumpen??
Det har jag extremt svårt att ta in.

Fyror surrar lite på olika varvtal, det brukar vara normalt, men om det nu är onormalt så tänker jag om något är löst inne i motorn eller att motorn sitter löst, men det har du ju kollat.

Är inte specialist eftersom jag aldrig haft någon uppsjö av hojar men jag hade typ kanske lyft på någon av motorns sidokåpor bara för att leta efter uppenbara fel. Men det känns inte så övertygande heller eftersom det verkar ju inte handla om missljud.

Har du styrändsvikter på hojen eller har någon tagit bort dem?
Vet att det låter konstigt med bränslepumpen men vet att det blev mkt värre efter jag bytte den.

Absolut att det alltid är lite vibrationer men det är markant mer än så och ökande med motorvarvet.

Styrändsvikter finns och jag har dragit åt dom.

Ska byta olja och se om det finns några otrevliga överraskningar där....
 
Vet att det låter konstigt med bränslepumpen men vet att det blev mkt värre efter jag bytte den.

Absolut att det alltid är lite vibrationer men det är markant mer än så och ökande med motorvarvet.

Styrändsvikter finns och jag har dragit åt dom.

Ska byta olja och se om det finns några otrevliga överraskningar där....
En bränslepump som ger vibrationer??
Känns som att det är något annat vi är inne på som tex ruffig motorgång/dålig mappning...

En ny bränslepump från Suzuki ska omöjligt kunna ge dig besvär tycker jag...

Osynkade spjäll ger konstig motorgång men känns mest på lägre varvtal.
 
Läste på lite olika utländska forum och de verkar vara ganska vanligt med åsikter om vibrationer på dessa. Och det är ju ingen komforthoj utan en superbike.
Läste om någon som monterat tyngre styrvikter och det blev bättre (enl denne)
 
Läste på lite olika utländska forum och de verkar vara ganska vanligt med åsikter om vibrationer på dessa. Och det är ju ingen komforthoj utan en superbike.
Läste om någon som monterat tyngre styrvikter och det blev bättre (enl denne)
Har kollat lite själv på samma forum men då gäller det styret men jag känner det i även fotpinnar som tank.
 
Kan nåt gummi ha hamnat fel när pumpen byttes ut? Själva pumpen brukar ligga mot gummi och detsamma gäller ofta för tanken
 
Kan nåt gummi ha hamnat fel när pumpen byttes ut? Själva pumpen brukar ligga mot gummi och detsamma gäller ofta för tanken
Det enda jag kan tänka på är o-ringen mellan pump-tank som jag inte bytte då jag inte fick med någon ny vid köpet och den såg bra ut samt kostar 450spänn.
Alla tankgummin osv är intakta vad jag vet men om något på pumpen ligger emot motorn så kan jag tänka mig att det blir som en stämgaffel effekt.
 
Bytte olja idag och silade den genom en tesil och inga metalldelar som tur var. Ska börja kolla bakom motorkåpor och dylikt samt byta tillbaka till gamla pumpen för att kolla om vibrationerna försvinner.
 
Ok, så efter lite(eller ganska mkt...)huvudkliande och studerande av sprängskisser så har jag kommit fram till att jag helt saknar gummina som sitter på tanken......
Vissa tycker säkert att jag borde sett det från början men lite svårt då båda varit borta från början och det finns ingen uppenbar plats/hållare för dom...
Kommer beställa två(?) och om någon har bild eller en bra beskrivning exakt var de ska sitta är jag mer än tacksam.
Så här ser dom ut iaf:
1749471953734.png
 
Ok, så efter lite(eller ganska mkt...)huvudkliande och studerande av sprängskisser så har jag kommit fram till att jag helt saknar gummina som sitter på tanken......
Vissa tycker säkert att jag borde sett det från början men lite svårt då båda varit borta från början och det finns ingen uppenbar plats/hållare för dom...
Kommer beställa två(?) och om någon har bild eller en bra beskrivning exakt var de ska sitta är jag mer än tacksam.
Så här ser dom ut iaf:
View attachment 516470
 
Förmodligen i lager och då brukar man ha delarna på en vecka från denna firma.

Beställt några gånger därifrån.


De där gummina flyger förmodligen bort ganska enkelt när man lyfter tanken. Fäst dem med lite kontaktlim, det är skonsamt mot material och omgivning.
 
Last edited:
Back
Top