Slutkört!

Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
Då va det dags o lägga crossvantarna på hyllan.
Fick dom av doktorn att det va slutkört på crossbanan.
Då vart det dags att testa motard,
1.Funkar licensen som jag har nu eller behövs en ny?
2.Vad gäller vid körning på bana,körkort osv?
3.Måste cykeln va reggad??
Tacksam för svar,tips :tummenupp

Säljes FC 550 -03/04 Factory
Fabrikscykel från Jacky Martens
Kanonskick.

1 st uppsättning svarta did fälg 19" o 21"
Kompletta med däck,drev o skivor.
Körda 30 min.
 

Bifogat

  • Husan.jpg
    Husan.jpg
    111.2 KB · Visningar: 124
HusabergForce skrev:
Säljes FC 550 -03/04 Factory
Fabrikscykel från Jacky Martens
Kanonskick.

1 st uppsättning svarta did fälg 19" o 21"
Kompletta med däck,drev o skivor.
Körda 30 min.

Varför inte behålla den hojen du har å bara skaffa Motardhjul/sulor till den ?
Ska du bara köra bana/tävla behöver du väl inte regga den eller nånting ...
 
Last edited:
1: Japp, cross, RR eller backe
2: I de fall det krävs reg. hoj krävs även körkort, annars inte.
3: Vissa banor kräver det vid träning. Vilka har jag ej exakt koll på.

Vid tävlingar behöver den ej vara reg eller du inneha körkort.
Dock måste det vara najat, uppsamling osv.
Se www.supermotard.nu för mer info om det.

Synd om dig för crossåkandet, men välkommen hit istället!!! :tummenupp
 
kiko skrev:
Varför inte behålla den hojen du har å bara skaffa Motardhjul/sulor till den ?
Ska du bara köra bana/tävla behöver du väl inte regga den eller nånting ...
Vill nog ta en sväng på allmän väg också ibland :D
Tror det kostar mer än det smakar att hålla på o e-regga den jag har
 
Nightwish skrev:
1: Japp, cross, RR eller backe
2: I de fall det krävs reg. hoj krävs även körkort, annars inte.
3: Vissa banor kräver det vid träning. Vilka har jag ej exakt koll på.

Vid tävlingar behöver den ej vara reg eller du inneha körkort.
Dock måste det vara najat, uppsamling osv.
Se www.supermotard.nu för mer info om det.

Hur mycket behöver najjas.
Uppsamlingen förmodar jag räcker med vevvent o gasarslangarna??

Synd om dig för crossåkandet, men välkommen hit istället!!! :tummenupp
Tackar för omtanken :tummenupp

Hur mycket behöver najjas.
Uppsamlingen förmodar jag räcker med vevvent o gasarslangarna??
 
HusabergForce skrev:
Tackar för omtanken :tummenupp

Hur mycket behöver najjas.
Uppsamlingen förmodar jag räcker med vevvent o gasarslangarna??

Kylaren & tankvent ska "samlasupp" oxå. :)
 
HusabergForce skrev:
Tackar för omtanken :tummenupp

Hur mycket behöver najjas.
Uppsamlingen förmodar jag räcker med vevvent o gasarslangarna??

De har kommit på ett nytt snyggt "kärl" dvs ta startmoptorn o släng innehållet o avvänd burgen...blir skit fint....

Du det e ju bra för mig att du skall börja busa med 17tummare istället....då får jag ju en lek-kompis......
Du kan få köpa min bakfälg....skall åka med 5 tum istället.....den har ju inte gått 5 mil ännu....
Nu får vi ta o träffas o depreciv dricka lite nån kväll..... :fyllisar
I längtan på varmare väder
:yoparty
 
På lockarp eller Sturup behöver man inte ha regad hoj..

Bara att köra och se glad ut.
Uppsamlingskärl är krav.
 
borggren skrev:
De har kommit på ett nytt snyggt "kärl" dvs ta startmoptorn o släng innehållet o avvänd burgen...blir skit fint....

Du det e ju bra för mig att du skall börja busa med 17tummare istället....då får jag ju en lek-kompis......
Du kan få köpa min bakfälg....skall åka med 5 tum istället.....den har ju inte gått 5 mil ännu....
Nu får vi ta o träffas o depreciv dricka lite nån kväll..... :fyllisar
I längtan på varmare väder
:yoparty

Leka leka leka :banana :banana :banana
Din eller min sandlåda,flåt asfalt va det ju :D
Fyllet lät bra men jag undrar om sambon godkänner en vilsen lapp
när man ska titta i flaskan,jaja får väl ta fram fulspriten :arsele
Ska kolla på en -03 till helgen men en -04 hade varit att föredra,vi får se.
 
Vill du köra bara bana med den på samma villkor som du tidigare kört cross, dvs på gocartbanor eller liknande träningar där licens krävs så behövs såklart inget körkort eller reggad hoj. Samma villkor som på MX-banan. Du har ju dessutom en GULDHOJ att rejsa med. Fi fan för den på en gocartbana. WEEEEEEEEEEE

Köra lite gata ibland är såklart roligt som fanken och då rekomenderas en FS650, ju nyare ju bättre. Men det där behöver såklart inte du nån föreläsning om.
Med en FS650 är bara att köra, var som helst. Ska du tävla med den så är det som behövs najjning av "oljehålen" (3st), kylare och framboms. Kärl för lite vatten och från knasaren. Vevvent behövs inte eftersom det är slutet system (om man inte bygger om som jag vet du vill). Tuta och kör.

ÄDIT: Glömde att du ska ha riktiga barkisar oxå. "Med metallinlägg" står det i reglementet. Går bra med original från acerbis om man förstärker med metall.
 
Last edited:
Supermoto skrev:
Vill du köra bara bana med den på samma villkor som du tidigare kört cross, dvs på gocartbanor eller liknande träningar där licens krävs så behövs såklart inget körkort eller reggad hoj. Samma villkor som på MX-banan. Du har ju dessutom en GULDHOJ att rejsa med. Fi fan för den på en gocartbana. WEEEEEEEEEEE

Köra lite gata ibland är såklart roligt som fanken och då rekomenderas en FS650, ju nyare ju bättre. Men det där behöver såklart inte du nån föreläsning om.
Med en FS650 är bara att köra, var som helst. Ska du tävla med den så är det som behövs najjning av "oljehålen" (3st), kylare och framboms. Kärl för lite vatten och från knasaren. Vevvent behövs inte eftersom det är slutet system (om man inte bygger om som jag vet du vill). Tuta och kör.

ÄDIT: Glömde att du ska ha riktiga barkisar oxå. "Med metallinlägg" står det i reglementet. Går bra med original från acerbis om man förstärker med metall.
Jo det svider djävulskt att behöva göra av med hojen när man väl lyckat få tag på en :huvet
Men som sagt lite bus på gatan e ju ett måste.
Trodde jag hade koll på modellerna men hittade lite olika.
Fs 650c = motard utan elstart??
Fs 650e = motard med elstart??
Fe 650e =enduro eller???
Fe 650c
Tackar o bockar för alla tips :Bugar
 
skillnaden mellan C och E modellerna är väl inte bara elstart, typ på c så är det väl crossens elsystem dvs, du har lika som nu.

Jag tror det underlättar med en "E" modell om du vill regga osv, för oftast så är de redan reggade då å har lysen osv, från början. Mindre strul, verkar inte ha sålts så många C modeller heller......

Rätta mig om jag har fel..... :tummenupp

HusabergForce skrev:
Jo det svider djävulskt att behöva göra av med hojen när man väl lyckat få tag på en :huvet
Men som sagt lite bus på gatan e ju ett måste.
Trodde jag hade koll på modellerna men hittade lite olika.
Fs 650c = motard utan elstart??
Fs 650e = motard med elstart??
Fe 650e =enduro eller???
Fe 650c
Tackar o bockar för alla tips :Bugar
 
Alla

FS = Supermotard
FE = Enduro
FC = Cross

C efter e crossens elsystem, inga lampor, ingen startmotor, inget batteri. Även crossinsatsen i ljuddämparen tror jag

E Efter har endurons elsystem, lampor och skit och kommer väl reggade från fabriken tror jag.

Tipsen är väl en FS 650e så kan du plocka bort lampor, startmotor och skit fall du vill och byta elsystem...

- Johan
 
Sorry lillbrorsan...man kanske skulle sälja Dragrace hojen och köpa sm också...eller om du tar och packar ihop gaffeln på den där snöslungan och får på ett slicks bak så ses vi på 402 metrarn...and away he went in a cloud of smoke lika a bat out of hell...hehehehe...Malmö strippen blir ju bara en 201 meters så fan vet...Supa och grilla imorgon?...känns som dags för det vännen.. :fyllisar :yoparty
 
FS med c efter fanns 00-03 men såldes i ungefär lika många ex som du har... ehhhh.... tja... könsorgan. Eller näsor. "Alla" som tävlar med Husor utgår ifrån FS650e förutom tok-Martin Lind som körde en 550 förra året. Som sagt, din egen 550 vore en killer på banorna :yoparty

För gat- och tävlingsbruk: köp en FS650e av så sen årsmodell som möjligt. Nyare = bättre. Reggad från fabrik och helt körklar. Slit sedan bort det du inte tycker du behöver (batteri & startmotor är populärt men jag kommer aldrig ta bort det på min), köp crossnummerplatta (om du inte har nån liggandes) och sen är du klar :tummenupp

Ett tips för döck tror jag är att vänta tills Michelin släpper sina däck utvecklade enbart för motardbruk. "Nästan gatgodkända" sa killen i Michelinmontern på mässan, hehe. De skulle komma nån gång i vår.


ÄDIT: Kom på en sak... Spara crosshjulen så kan du ju ge dig ut på crossbanan eller isen/skogen om andan faller på :tummenupp
Motardfjädringen är ju lägre än vad du är van vid men ställ på den så mkt det går och hoppa inte så jämrans högt så går det bra.
 
Supermoto skrev:
FS med c efter fanns 00-03 men såldes i ungefär lika många ex som du har... ehhhh.... tja... könsorgan. Eller näsor. "Alla" som tävlar med Husor utgår ifrån FS650e förutom tok-Martin Lind som körde en 550 förra året. Som sagt, din egen 550 vore en killer på banorna :yoparty

För gat- och tävlingsbruk: köp en FS650e av så sen årsmodell som möjligt. Nyare = bättre. Reggad från fabrik och helt körklar. Slit sedan bort det du inte tycker du behöver (batteri & startmotor är populärt men jag kommer aldrig ta bort det på min), köp crossnummerplatta (om du inte har nån liggandes) och sen är du klar :tummenupp

Ett tips för döck tror jag är att vänta tills Michelin släpper sina däck utvecklade enbart för motardbruk. "Nästan gatgodkända" sa killen i Michelinmontern på mässan, hehe. De skulle komma nån gång i vår.


ÄDIT: Kom på en sak... Spara crosshjulen så kan du ju ge dig ut på crossbanan eller isen/skogen om andan faller på :tummenupp
Motardfjädringen är ju lägre än vad du är van vid men ställ på den så mkt det går och hoppa inte så jämrans högt så går det bra.

Bakdämpen e längre på sm än mx.Fick en sm bakdämp med cykeln(felleverans)o den vart 15mm längre än mx dämpen
 
Tom Byron skrev:
Kortare menar du väl :va
Det tror (hoppas) jag oxå. Alla specar säger att SM är 30mm lägre än övriga....

Verkar mucho knaso.....
 
Supermoto skrev:
Det tror (hoppas) jag oxå. Alla specar säger att SM är 30mm lägre än övriga....

Verkar mucho knaso.....

Annan vinkel på dämparen = annan infästning på svingen..... kanske?!?! :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top