Slutbullrat på Knudan efter 16.00

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nya direktiv gör att det inte får vara buller på banan efter 16.00, dock kommer MRK att få dispens några dagar om året, SM RR samt STCC.

Således är blir det inga kvällsträningar alls 2010, istället blir det halvdagar.

Riktigt tråkigt för klubben... Men det är väl den vägen det kommer gå, mindre buller från verksamheten eller tider då man ej stör.

/ Jens

Vad är sagt om bullernivån på Knutstorp. Ligger det kvar på 95dB förbipasserande?

Fan vad jag hatar allt gnälligt folk som bor i närheten av cross/mc-banor.
Hur jobbigt kan det vara med lite skönt sjungande motorljud ca 3timmar,
2dagar iveckan?
Ofta e det dessutom folk som har flyttat dit långt efter att banan vart byggd som klagar mest. Ibland känns det som att vi som utövar motorsport i sverige är lika hatade som brottslingar. oj va skönt det va att få ur sig det!!! :)

Undra hur det skulle vara om alla fotbollsplaner och badhus fick stänga 16:00. Nu väsnas ju iof ett badhus inte så mycket.

För jävligt, ärligt talat. Myndigheter och folk i allmänhet vill få bort buskörandet från vägarna. Samtidigt begränsas möjligheterna att få köra på de få motorbanor som finns. Hur fasiken resonerar dom egentligen? :va

Hur vore det om folk som planerar att flytta in i ett hus på landet, först tar reda på om det finns någonting i omgivningen som skulle kunna uppfattas som störande. T.ex. motorbana, bondgård, åkrar, flygfält, skyttebana och annat som vissa irriterar sig på medan andra skiter i vilket. Om något irriterande av liknande karaktär finnes i närområdet, FLYTTA TILL ETT ANNAT OMRÅDE FFS.

Bah, blir så jäkla förbannad på sådana människor :kulspruta

Eventuell ny bana i framtiden någonstans i Sverige får ju även ha krav på att omgivningen ej heller får bebyggas av annat än industri. Så slipper man allt vad bullerkrav heter. Tyvärr är det alltid någon bonne i närheten av en skogsslänt som skulle passa väl för en asfaltsslinga.

Vad är sagt om bullernivån på Knutstorp. Ligger det kvar på 95dB förbipasserande?

95db förbifart, 100db statisk mätning. En bullersansvarig från Svemo kommer finnas på alla tävlingar och det är han som utser mätplats samt utför mätningarna under kval och tävling.

Eventuell ny bana i framtiden någonstans i Sverige får ju även ha krav på att omgivningen ej heller får bebyggas av annat än industri. Så slipper man allt vad bullerkrav heter. Tyvärr är det alltid någon bonne i närheten av en skogsslänt som skulle passa väl för en asfaltsslinga.

Vi har våran verkstad bara någon km iväg från Knutstorps bana. 4km bilväg vilket kanske blir 3km fågelvägen. Har bara hört aktivitet därifrån 3gg i år. En gång var det 2st Honda STCC bilar som körde, en gång Dansk bandag för mc och en gång var det en Lotus Super7 som körde. Det som brukar höras mest är alla mc-åkare som gasar fullt utanför på vägen ifrån banan. Så argumentet att man måste gasa av sig på banan för att köra lugnt på gatan verkar stämma så där dåligt. Om dom slutar köra vid 16-tiden kommer dessa göra detta vid samma tid som skolbussen kommer med elever som går på gymnasiet som brukar släppas av på den vägen vi 16:30 tiden..

När jag varit inne och handlat så har jag kollat priserna vad husanonnserna. I många annonser på hus nära banan så säger mäklarna "lugnt läge nära naturen". Inget om att det ligger nära en aktivitet med fart och lite liv i.

Last edited:
Det är spännande det där med buller....

I Mnatorp byggs det nya hus i massor nära motorbanan. Det dröjer nog inte länge innan inflyttade där kräver tystnad och bort med Mantorp Park.

Sen att dom valt att flytta dit och nära tar dom sedan ingen hänsyn till, dom vill bara ha fin tomt och hus med icke motorljud vid. Tråkiga är då att kommunen säkert går på dessa personers önskan och likaså naturvårdsverket/miljöverket.

Nu blir en "heldag" på Knudan en timme kortare för alla. Blir inte heller lätt att dra runt ERF schemat om klassindelningen skall se ut som idag. :gnissla
Nej detta kommer att krångla till det en hel del för arrangörerna, men det är bara att gilla läget och kämpa på.

Nej detta kommer att krångla till det en hel del för arrangörerna, men det är bara att gilla läget och kämpa på.
Precis, och det vi kan vara säkra på är att det kommer inte att bli "bättre" för oss som gillar denna typ av aktiviteter och tävlingar. Om vi försöker visa att vi är bättre än bestämmelserna så beskärs förmodligen inte vår frihet lika fort. Dock är det ett problem att få "folk" att inse att det vi sysslar med i stort sett bara är något negativt (skitigt, miljöförstörande och bullrigt) i den stora massans ögon.

Banan har idag funnits sedan 60- talet och bör vara ett rätt naturligt inslag för de boende. Givetvis ska man ta hänsyn till de som bor runt banan så gott det går men det behöver ju inte gå till överdrift.

Naturen runt banan är väldigt vacker. Jag kan förstå att det finns många som vill bosätta sig i omgivningarna. Dock bör de vara införstådda vid det här laget att det finns en motorbana i närheten samt att det är ett populärt ställe att köra motorcykel och bil sommartid. Pågår det några aktiviteter på själva banan vintertid? Under större delen av året lär det vara rätt lugnt.

Undra hur det skulle vara om alla fotbollsplaner och badhus fick stänga 16:00. Nu väsnas ju iof ett badhus inte så mycket.
Nej, badhus väsnas inte så mycket, men jag bor bredvid Globen/Hovet/Söderstadion, och tro mig, det är ett jävla liv när det är match, i synnerhet fotbollsmatcher! Det är dessutom inte bara fansen som lever om, ibland står en snuthelikopter över området i 4h och foffar, snutarna springer runt å tjoar, kör som dårar när dom ska mota "supportrar" osv. Sen är det ju trafikkaos, folk parkerar överallt, området slås sönder osv. Men det är visst samhällsnytta? :va

Om jag inte missminner mig så sa dom att en del sundsvallsbor klagade på Mittsverigebanan när jag var där förrförra året, och det är väl minst 3 mil mellan :huvet Men då krävdes det visst att vinden låg rätt också. Men delvis därav dom hårdare reglerna. Jag är uppväxt vid E4, den som dom drog genom ett villaområde som hade funnits där i minst 50 år innan byggde vägen. Vid storhelger går det inte att stå på tomten och prata, man måste skrika till varandra. Men byggde dom något bullerplank, eller öht brydde sig om våra klagomål? Det skrevs skrivelser från villaägarföreningen, namnlistor och fan vet vad, men inget hände. Fram till i somras, då byggdes faktiskt ett plank, kors i taket, det tog ju bara 30 år :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti