Slutat skenförsäkra!

Dee_cati skrev:
2220443 Hur vet jag vilka bolag som ger mig billigare försäkring då? Jag ringde runt idag och kollade försäkring på min Monster och det var inget skoj alls. Billigaste stället (susab/tennant) ville ha 10600:- hel/hel men då måste jag ha andra försäkringar där.
Så det lutar åt Länsförsäkringar som "bara" vill ha 1067:-/månad med en självrisk på 3000:-. Aldrig att jag tar en självrisk på 10 000:-, för krascha gör man ju nån gång säkerligen.
Kan man få billigare med Länsförsäkringar eller är det bara Folksam som erbjuder det? De ville ha 16 800:- hel/hel, 10% rabatt om man skaffar SMC-medlemsskap. De nämnde inget om en kurs dock.

jag bollar vidare den frågan till Johan_fok som är den ansvariga på SMC och har förhandlat fram den här försäkringen..men mitt tips är att ringa folksam och säga att du ska gå den här utbildningen och då får du se vad du får för premiä

Fetvadd skrev:
2220478 eh hur fan kan du ha 10tusen billigare försäkring än vad min farsa har på en årsmodell nyare :argpådato

För jag bor bättre och kör bättre (enligt statistiken i alla fall :hihi )

Dee_cati skrev:
2220443 Hur vet jag vilka bolag som ger mig billigare försäkring då? Jag ringde runt idag och kollade försäkring på min Monster och det var inget skoj alls. Billigaste stället (susab/tennant) ville ha 10600:- hel/hel men då måste jag ha andra försäkringar där.
Så det lutar åt Länsförsäkringar som "bara" vill ha 1067:-/månad med en självrisk på 3000:-. Aldrig att jag tar en självrisk på 10 000:-, för krascha gör man ju nån gång säkerligen.
Kan man få billigare med Länsförsäkringar eller är det bara Folksam som erbjuder det? De ville ha 16 800:- hel/hel, 10% rabatt om man skaffar SMC-medlemsskap. De nämnde inget om en kurs dock.

Det är bara Folksam som ger rabatt om du har gått en SMC Fortbildning. Har du motorcykel i premieklass 1-6 så behöver du gå en SMC avrostning. Har du en motorcykel i premieklass 7-11 måste du gå en SMC sporthojskurs för att få möjlighet att teckna försäkringen. Självrisken är 25% (dock lägst 3000kronor) för motorcyklar i premieklass 7-11. Står felaktigt 1200 på ett antal ställen.

(Denna tråd hör antagligen hemma i försäkringsforumet...)

mvh Johan Hellström
SMC, FÖK

JohanFÖK skrev:
2220662 Det är bara Folksam som ger rabatt om du har gått en SMC Fortbildning. Har du motorcykel i premieklass 1-6 så behöver du gå en SMC avrostning. Har du en motorcykel i premieklass 7-11 måste du gå en SMC sporthojskurs för att få möjlighet att teckna försäkringen. Självrisken är 25% (dock lägst 3000kronor) för motorcyklar i premieklass 7-11. Står felaktigt 1200 på ett antal ställen.

mvh Johan Hellström
SMC, FÖK

Du får väll flytta den då:)

En grej jag störde mig på att försäkringen skulle bli 400kr dyrare om jag ville betala per halvår annars samma pris om man tar per autogiro/månad eller en klumpsumma:näsblod

JohanFÖK skrev:
2220662 Det är bara Folksam som ger rabatt om du har gått en SMC Fortbildning. Har du motorcykel i premieklass 1-6 så behöver du gå en SMC avrostning. Har du en motorcykel i premieklass 7-11 måste du gå en SMC sporthojskurs för att få möjlighet att teckna försäkringen. Självrisken är 25% (dock lägst 3000kronor) för motorcyklar i premieklass 7-11. Står felaktigt 1200 på ett antal ställen.

mvh Johan Hellström
SMC, FÖK

Ok, då var det inget vidare förslag för min del då dessvärre :( Inte det att det är dåligt på det viset, skitbra att ni lyckas förhandla fram sådana här grejjer. Men en självrisk på 25% lovar jag våga är MER än 10 000:- vid en krasch. Nu vet jag iofs inte vilken klass min hoj är i (borde vara en 5:a tycker jag) men det är väl lika illa med självrisken även där?
Annars går jag gärna en avrostar-kurs, får en billigare försäkring och en självrisk på 3000:-.
Om inte annat så blir det Länsförsäkringar för dryga tusingen per månad med endast 3000:- i självrisk. Nåt annat vågar jag inte.
För övrigt, är det nån ide att ringa sin försäkringssnubbe och be honom fixa bra försäkring när man har allt annat hos dem? Nån som har gjort så?

*nån moderator kanske kan göra om denna tråd i försäkringsforumet...*

Gottis skrev:
2220373 körkort krav Rash så du får fixa kortet först bara :)

Har teoriprov imorn och kortet bör va i famn senast i början av juli. Tar jag mycket för givet? :rolleyes:

Det finns ju många anledningar till att gå en sådan utbildning. Dels för att bli en bättre förare och att det är kul med banåka. Att försäkringen sjunker får man se som en bonus;) :)

Vad är det för vits med att ha en försäkring med en sjävrisk på 25%?
Är inte själva vitsen med en försäkring att man inte ska behöva råka på en ekonomisk smäll om skadan är framme?

Ny hoj, 06a med en prislapp på 132900:-, den blir stulen eller total kvaddad och självrisken blir 33225:-.
Trettiotretusentvåhundratjugofem kronor! Sjukt...

sandstream skrev:
2221337 Men det var nog hans vettigaste inlägg hittills :tomten
Totale OffTopic
Kom på mig själv med att sitta å beundra din hoj. Den e faktiskt oerhört najs. Eller e man kanske bara GP-skadad :confused:

majtii skrev:
2221364 Vad är det för vits med att ha en försäkring med en sjävrisk på 25%?
Är inte själva vitsen med en försäkring att man inte ska behöva råka på en ekonomisk smäll om skadan är framme?

Ny hoj, 06a med en prislapp på 132900:-, den blir stulen eller total kvaddad och självrisken blir 33225:-.
Håller med! SJUKT!

majtii skrev:
2221364 Vad är det för vits med att ha en försäkring med en sjävrisk på 25%?

Men om du kollar för min del så skulle jag betala av cykeln värde med försäkringen varje år om jag tecknade någon annan försäkring.

Cykeln står i ca 60000kr (IF vill ha 61000kr/år)

Jag har kört mc i 2-3 år och aldrig tagit ur på vagnskada trotts 2 dikesåkningar, dock har det blivit 3 bärgningar (läste lite i om denna försäkring och vill minnas det inte var självrisk på bärgning) i bärgningen ingår transport av mig hem och bärgning till närmsta verkstad likt dom andra bolagen.

Även om jag skulle ha en självrisk på 30000 så skulle det löna sig mot dom andra försäkringarna då 15+30000=45000 visst det var väll någon som kostade runt 30000kr men detta blir förmånligt.

Sen ska jag resa utomlands och det hade inte heller folksam något emot vad jag fått höra (IF fick jag jag inte vara borta längre än 3 månader med tydligen) har en 10 månaders vistelse planerad utomlands.

33000 är fortfarande billigare än 132000 :tummenupp

CeltaniC skrev:
2221408 Håller med! SJUKT!

är det verkligen de :tungan

CeltaniC skrev:
2221408 Håller med! SJUKT!

Och så klagar ni på att försäkringarna är dyra som tur är så innebär det ju att dom som täcknar den här försäkringen slipper er andra som är Kraschar och utnyttjar försäkringen till fullo efter som SMC försäkringen bara går på sina medlemmar/kunder så om dom som har SMC håller sig Krach fria så blir det ännu billigare premiä nästa år
:banana

Mr Helmut skrev:
2220293

Borde man inte få en klapp på axeln för man är duktig nu :pannkyss

:pannkyss Ointressant i dagsläget men jag är nyfiken: uppgifter från Länsförsäkringar :va

PiEn skrev:
2220305 ja vill man ha hel/hel så kostar det! :rolleyes:

:2cool att man är tjej och kan teckna tjejförsäkring, fan synd om er killar som får betala så mycket :krama

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back