Slut på tjejpremier.

Vill minnas att även åldersdiskriminering är olagligt.

Men kanske bara åt ena hållet?

Var en krog här i stan som fick hot om repressalier om dom inte tog bort sin max 35år gammal regel.

Här kan det bli intressant - väntar med spänning på denna diskussion kommer upp!
Det är väl grovt diskriminerande i Sverige att ungdomar, som aldrig har varit i trafiken ska betala "32% trafikförsäkrings skatt" för att täcka kostnader för trafikskador dom aldrig har varit med om själva!

...

Om jag säger så här: Det kraschades antagligen ganska mycket mindre förra året än året innan. Dödstalen tyder i alla fall på det. Är det någon här som fått se sin premie sänkt? :confused:

Ca. 25% färre olyckor 2010 (allvarligt skadade /dödade) i förhållande till 2009. Så, jupp man sku ku ha en liten förväntan om bättra pris. Frågan är i princip vad händer med sporthojs försäkringarna - för som jag kommer ihåg på stående fot - ökade sporthojer igen sin andel av olyckorna....

Ca. 25% färre olyckor 2010 (allvarligt skadade /dödade) i förhållande till 2009. Så, jupp man sku ku ha en liten förväntan om bättra pris. Frågan är i princip vad händer med sporthojs försäkringarna - för som jag kommer ihåg på stående fot - ökade sporthojer igen sin andel av olyckorna....

Och bolagen kan alltid påstå att det är de höga premierna som minskade olyckorna.. (och därmed inte ha någon press på sig från samhället att sänka) :tummenupp

Men det där säger ju inte så mycket egentligen utan lite siffror bakom, t.ex. har mängden utbetalade pengar också sjunkigt eller varit lika eller ökat?

För visst, sporthojar må ha ökat sin andel av försäkringsärenden men det kan ju då bero på minskade olyckor hos andra hojgrupper, eller att alla grupper har minskat lika mycket rent antalsmässigt men det betyder då att sporthojens redan större andel rent procentmässigt blir något högre.

Menar alltså inte att ifrågasätta dig Jesper utan snarare bara att jag saknar lite mer kött på benen för att ta ställning till det hela.

If höjde sin märkespremie för Honda 1 feb. I mitt fall med 8,5% från 16417 kr till 17812 kr. (Street 3, 25-34 år, Trafikzon 1). Man undrar ju hur de motiverar det då olyckorna gått ned med 25% och hojpriserna generellt gått ned med minst 5% på japanska hojar och ännu mer för europeiska... :gnissla

I en perfekt fungerande marknadsekonomi så har du rätt. Nu är vi dock i Sverige. Vi är antagligen världsmästare i kartellbildning och vänskapskorruption. Jag tror att pengarna slutar på botten (toppen?) av f-bolagens kassakista eller som ännu fetare VD- bonus. Tjejerna får antagligen betala samma höga premie som grabbarna.

Om jag säger så här: Det kraschades antagligen ganska mycket mindre förra året än året innan. Dödstalen tyder i alla fall på det. Är det någon här som fått se sin premie sänkt? :confused:

Sänkt?! Är du klok, VAD skulle då de stackars bolagscheferna göra? De måste ju få pengar till sina polska städhjälp'ar....
Min gick upp 4%. Antar att den Norska oljan inte sålde så bra förra året...(gjensidige)

(inget ont om polska tanter alltså..)

Om ALLA som protest försäkrade sina hojar på Mamma, skulle det skicka en signal?

Last edited:
If höjde sin märkespremie för Honda 1 feb. I mitt fall med 8,5% från 16417 kr till 17812 kr. (Street 3, 25-34 år, Trafikzon 1). Man undrar ju hur de motiverar det då olyckorna gått ned med 25% och hojpriserna generellt gått ned med minst 5% på japanska hojar och ännu mer för europeiska... :gnissla

Kan väl vara värt att tillägga att IF har sänkt premien på Hondas märkesförsäkring i många fall för de som bor i zon 2-7.

Premierna är inte satta utifrån vad hojen kostar.

Hem- och bilförsäkring är en relativt konkurrensutsatt marknad men däremot är våra "sporthojsförsäkringar" knappast särskilt konkurrensutsatta då det inte är en särskilt intressant marknad för försäkringsgivarna.

Men vad har livförsäkringarna med saken att göra :va?

Och artikeln berör ALLA hojåkare, ALLA fordonsägare tom som har boobs, inte bara sporthojskollektivet.

Och SH-försäkringar är också konkurrensutsatta, men ingen vill ta i marknaden för "vi" är en riskabel grupp. Det innebär på intet sätt att oligopol föreligger, bara att ingen vill försäkra oss. Stor skillnad.

Och SH-försäkringar är också konkurrensutsatta, men ingen vill ta i marknaden för "vi" är en riskabel grupp. Det innebär på intet sätt att oligopol föreligger, bara att ingen vill försäkra oss. Stor skillnad.

Hela hojsegmentet är ju en ganska uppdelad marknad utan konkurrens,
iom märkesförsäkringarna.

Men vad har livförsäkringarna med saken att göra :va?

Och artikeln berör ALLA hojåkare, ALLA fordonsägare tom som har boobs, inte bara sporthojskollektivet.

Livförsäkringar berörs också av beslutet i högsta grad och dessutom snubblar endel in på det i tråden. :)

Självklart berör det alla hojåkare men vi på sporthoj är särskilt intresserade av sporthojsförsäkringarna. Dessutom finns försäkringsgivare som inte försäkrar sporthojar elller prisar ut sig helt enkelt. Vad väljer du att kalla det? Jag väljer att kalla det för oligopol. (Ett oligopol är en situation som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare).

Jag står fast vid att våra "sporthojsförsäkringar" inte är särskilt konkurrensutsatta. xibalba har en bra poäng när han tar upp märkesförsäkringarna: "Hela hojsegmentet är ju en ganska uppdelad marknad utan konkurrens, iom märkesförsäkringarna."
Då är vi faktiskt inne på kartellbildning!

Det är påfallande ofta dessa antidiskriminering och jämställdhetsförändringar leder till att det blir lika jävligt för alla istället för att den diskriminerade får det bättre.....är det det som kallas lika för alla?

På vilket sätt är det bra för oss killar? :va

Ok ett exempel:

Kille 25år: "kostar statistiskt 10000kr/år att försäkra
Tjej 25år: kostar statistiskt 8000kr/år att försäkra

Säg då för enkelhetens skull att bolagen tar in exakt motsvarande premie för killen och tjejen = 18000kr i intäkter

Blir det då olagligt att ha den skillnaden i premie mellan killen och tjejen borde då rimligtvis de 18000 i intäkter fördelas så här:

kille 9000kr
tjej 9000kr

summa 18000kr precis som tidigare

Slutsats enligt detta exempel: bra för killar, dåligt för tjejer...

Last edited:
Ok ett exempel:

Kille 25år: "kostar statistiskt 10000kr/år att försäkra
Tjej 25år: kostar statistiskt 8000kr/år att försäkra

Säg då för enkelhetens skull att bolagen tar in exakt motsvarande premie för killen och tjejen = 18000kr i intäkter

Blir det då olagligt att ha den skillnaden i premie mellan killen och tjejen borde då rimligtvis de 18000 i intäkter fördelas så här:

kille 9000kr
tjej 9000kr

summa 18000kr precis som tidigare

Slutsats enligt detta exempel: bra för killar, dåligt för tjejer...

Korrekt.. Argumenten om att "FB är en diktatur" osv är bara infantila. Hade de velat höja priserna hade gjort det. De vill ha så låga priser att de får så många kunder som möjligt. punkt.

Däremot går det 9 killar på en tjej. Vilket gör att även exemplet är:

Kostnad:

Kille - 13000
Tjej - 5000

Så är summan 9*13000+5000 = 122000

Fördelat är det då 122´ / 10 = 12.200 per person.

Killarna tjänar alltså 800 pix, medan tjejerna betalar 8000 extra.

Som kille kan jag faktiskt ta den extra lilla kostnaden för att få se en jämnare könsfördelning i framtiden.

Köns jämnställheten är så idiotisk att de inte inser bättre. Snart är det så jämnställt att det inte är en skillnad mellan att klappa en tjej o en kille på käften, då dyker det upp grupper som gråter och gnäller åt andra hållet.

Jag skiter i för jag är ändå en man, men dessa kvinnor verkar inte veta bättre.

Köns jämnställheten är så idiotisk att de inte inser bättre. Snart är det så jämnställt att det inte är en skillnad mellan att klappa en tjej o en kille på käften, då dyker det upp grupper som gråter och gnäller åt andra hållet.

Jag skiter i för jag är ändå en man, men dessa kvinnor verkar inte veta bättre.

Håller med om att hela könsdebatten är snedvriden.

Något jag skulle vilja göra är att göra om toaletterna på regeringsdepartementen runt om i EU så att det inte finns herrtoa och damtoa, då först kanske de kommer inse att vi faktiskt inte är helt lika.

Håller med om att hela könsdebatten är snedvriden.

Något jag skulle vilja göra är att göra om toaletterna på regeringsdepartementen runt om i EU så att det inte finns herrtoa och damtoa, då först kanske de kommer inse att vi faktiskt inte är helt lika.

Men... :mattias

Hur stor skillnad är det egentligen på Maud och Ohly?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman