Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
1. Men det där säger ju inte så mycket egentligen utan lite siffror bakom, t.ex. har mängden utbetalade pengar också sjunkigt eller varit lika eller ökat?
2. För visst, sporthojar må ha ökat sin andel av försäkringsärenden men det kan ju då bero på minskade olyckor hos andra hojgrupper, eller att alla grupper har minskat lika mycket rent antalsmässigt men det betyder då att sporthojens redan större andel rent procentmässigt blir något högre.
3. Menar alltså inte att ifrågasätta dig Jesper utan snarare bara att jag saknar lite mer kött på benen för att ta ställning till det hela.
1. KORREKT - Vi saknar mera kött på benen för senaste åren...
Ang. 2010 vett vi inte än - och jag tror inte bolagen är alldeles på plats själva än. Det tar sin tid efter en svår invaliditets skapande olycka att värdera för bolaget hur stora "reservationer" som ska göras i en sådan olycka.
Kollar man i MC & Moped Strategin - * se bifogat fil - ger det mesta sig själv, av hur det har varit..
2. Det var en marginal skillnad 2009 och 2010 mht sporthojernas andel i dödsolyckorna. tyvärr finns inte samma statstik för "vanliga" olyckor.
Alla grupper måste ha minskad sina faktiska olycka antal.
3. Du har rätt.. Även om vi på sporthoj.com ofta betraktas av andra som en folk ylande trafiktalibaner på ett hjul - är det ju faktisk så att insikt och kunskapsnivå, samt förståelse för verkligheten är extremt hög - om vi har rätt information att förhålla oss till.
Som jag kommer ihåg är det endast få år sedan vi inte fick access till statistik över dödsolyckor - som by the way innehåll mopper, 4-hjulingar. Idag, är statistiken rensad för sånt - och SMC har siffrorna, ofta innan dom släpps internt på Trafikverket - vilket visar för mig att motorcyklisterna faktisk tas på allvar!