Slut på tjejpremier.

1. Men det där säger ju inte så mycket egentligen utan lite siffror bakom, t.ex. har mängden utbetalade pengar också sjunkigt eller varit lika eller ökat?

2. För visst, sporthojar må ha ökat sin andel av försäkringsärenden men det kan ju då bero på minskade olyckor hos andra hojgrupper, eller att alla grupper har minskat lika mycket rent antalsmässigt men det betyder då att sporthojens redan större andel rent procentmässigt blir något högre.

3. Menar alltså inte att ifrågasätta dig Jesper utan snarare bara att jag saknar lite mer kött på benen för att ta ställning till det hela.

1. KORREKT - Vi saknar mera kött på benen för senaste åren...
Ang. 2010 vett vi inte än - och jag tror inte bolagen är alldeles på plats själva än. Det tar sin tid efter en svår invaliditets skapande olycka att värdera för bolaget hur stora "reservationer" som ska göras i en sådan olycka.
Kollar man i MC & Moped Strategin - * se bifogat fil - ger det mesta sig själv, av hur det har varit..

2. Det var en marginal skillnad 2009 och 2010 mht sporthojernas andel i dödsolyckorna. tyvärr finns inte samma statstik för "vanliga" olyckor.
Alla grupper måste ha minskad sina faktiska olycka antal.

3. Du har rätt.. Även om vi på sporthoj.com ofta betraktas av andra som en folk ylande trafiktalibaner på ett hjul - är det ju faktisk så att insikt och kunskapsnivå, samt förståelse för verkligheten är extremt hög - om vi har rätt information att förhålla oss till.

Som jag kommer ihåg är det endast få år sedan vi inte fick access till statistik över dödsolyckor - som by the way innehåll mopper, 4-hjulingar. Idag, är statistiken rensad för sånt - och SMC har siffrorna, ofta innan dom släpps internt på Trafikverket - vilket visar för mig att motorcyklisterna faktisk tas på allvar!

Bifogat

• fkostnad.jpg
    fkostnad.jpg
    61.3 KB · Visningar: 88
  • fördelning.jpg
    fördelning.jpg
    63.9 KB · Visningar: 92
Aaah rättvisa :tummenupp

Men... :mattias

Hur stor skillnad är det egentligen på Maud och Ohly?

Jag skulle säga att Maud har "cojones" till skillnad från Lars som inte ens har stake nog att erkänna att han sexdrömmer sig till sömns till sitt stalinporträtt varje kväll?

Något mer du vill jag ska ha fördommar om? :D

Ok ett exempel:

Kille 25år: "kostar statistiskt 10000kr/år att försäkra
Tjej 25år: kostar statistiskt 8000kr/år att försäkra

Säg då för enkelhetens skull att bolagen tar in exakt motsvarande premie för killen och tjejen = 18000kr i intäkter

Blir det då olagligt att ha den skillnaden i premie mellan killen och tjejen borde då rimligtvis de 18000 i intäkter fördelas så här:

kille 9000kr
tjej 9000kr

summa 18000kr precis som tidigare

Slutsats enligt detta exempel: bra för killar, dåligt för tjejer...

Vad är det som säger att den sammanlagda försäkringspremien inte kan stiga? Förstår inte ditt resonemang.

Varför skulle det inte kunna bli så att killen stannar på 18 000 kronor i premie samtidigt som premien för tjejen höjs från 8 000 till 18 000.

Du har ju fortfarande uppnått "jämlikheten".

Vad är det som säger att den sammanlagda försäkringspremien inte kan stiga? Förstår inte ditt resonemang.

Varför skulle det inte kunna bli så att killen stannar på 18 000 kronor i premie samtidigt som premien för tjejen höjs från 8 000 till 18 000.

Du har ju fortfarande uppnått "jämlikheten".

"Varför sätter inte ett av försäkringsbolagen 1 000 000 sek i premier för alla motorcyklar, de kommer ju tjäna massssssoorrrrrr med pengar"

Jo därför att det bolaget antagligen inte kommer ha så jätte många kunder......

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman