Slut på tjejpremier.

Det kraschades antagligen ganska mycket mindre förra året än året innan. Dödstalen tyder i alla fall det. Är det någon här som fått se sin premie sänkt? :confused:
alla körde med biltemahjälmar efter dom sett Sverker i "sommarplus" :arsele:tummenupp Ja jag fick min sänkt.. Men då har jag offrat ett helt år av min ungdom!:mad: gick ner 13,4%

Är det ingen som har siffror på hur många det är av respektive kön som kör motorcykel av alla motorcyklister i landet. Gärna med topp 10 modeller..

Last edited:
Fyfan, gnidna jävlar är dom!

Nått kan vi väl få ha kvar? Nu är det bara att skriva över på åldringarna då :) Dom lär ju köra minst lika illa som mig oavsett :hihi

Tycker att det hade vart ett schystare system att kanske ha lägre premier, men högre självrisk. Och även att de kanske förde lite statestik på hur ofta vissa råkar ut för olyckor. Det kanske dom redan gör?
Jag har då iallafall aldrig fått nån "rabatt" för antalet skadefria år eller liknande.
Har dock fått för att jag haft körkortet ett visst antal år, vilket egentligen bara skulle kunna tyda på att jag är en bra smitare... :gnissla: (vilket jag iof inte är :angel: )

Det säkraste är nog att till slut köra med trafik, och sen spara resten av slantarna på ett eget "leksakskonto"
Kör man bara tillräckligt ful hoj så är det ingen jävel som vill ha den "peppar peppar" :)

Varför kunde de inte förbjudit killpremierna istället?

Jadu, det kan man fråga sig....

Det är vi som blir diskriminerade av tjejernas lägre priser ju, höjningen för tjejer ändrar ju inte nåt för oss, konstig logik dom använder.

Jadu, det kan man fråga sig....

Det är vi som blir diskriminerade av tjejernas lägre priser ju, höjningen för tjejer ändrar ju inte nåt för oss, konstig logik dom använder.
Dom gjorde ju nästan samma sak i min branch när de satte stop för herr/dam klippningar. Då va det ingen som sänkte priset på damklippningarna inte...
Det va ni som fick ta den smällen...

Äntligen lite jämnställdhet åt folket!
Äntligen äntligen äntligen så får dom små liven som dom vill :)

Det här är ett steg på vägen till att få allt ni vill ha, allt bra som killarna sägs ha.
Hoppas det smakar!

mvh/G

Som sagt, det jämnar ut sig i längden. Vi tjejer får billigare sjukförsäkringar. :tummenupp

Det kommer att bli en så kallad könsneutral premie (rak premie) vilket redan idag tillämpas i kollektivavtalen för premiebefrielseförsäkring.

Självklart kommer premierna att jämnas ut något vilket innebär höga höjningar för oss damer men aningen lägre för killarna då kollektivet av kunder/försäkrade till stor del består av killar.

I teorin kommer marknaden givetvis att reglera premierna men vi har fortfarande tyvärr allt för dålig konkurrens för sporthojsförsäkring vilket i praktiken innebär att det inte blir så stor marknadsreglering. Försäkringsbolagen vill helt enkelt inte ha sporthojskillarna och det kommer snart även att innefatta oss tjejen i ännu större utsträckning. :(
Tack och lov finns Försäkringsrörelselagen (God Försäkringssed mm).

Jag lägger också min röst på att vi killar får behålla våra premier medan tjejernas kommer höjas.

Det är exakt det som lär hända. Perfekt för bolagen också då de enkelt kan "skylla" på att det beror på ett EU-beslut. Inget de kan påverka helt enkelt.

Hela grejen med jämnställdhet är en usel vänsteridé (som alla andra partier på senare år anammat). Jämnställdhet som idé och tanke är fin.. men i praktiken så är det skillnad på män och kvinnor. Vi beter oss olika och är lämpade och har olika förutsättningar för olika saker.

(Kvotering är bland det värsta jag vet)

Det är exakt det som lär hända. Perfekt för bolagen också då de enkelt kan "skylla" på att det beror på ett EU-beslut. Inget de kan påverka helt enkelt.

Hela grejen med jämnställdhet är en usel vänsteridé (som alla andra partier på senare år anammat). Jämnställdhet som idé och tanke är fin.. men i praktiken så är det skillnad på män och kvinnor. Vi beter oss olika och är lämpade och har olika förutsättningar för olika saker.

Så sant som det är sagt.
Men på något lite skadeglatt sätt njuter jag liiite när sånt här händer till tjejernas nackdel då det skall skrikas om jämställdhet i alla frågor hela jädra tiden.

Men nej, detta är inte bra.

Samma här, däremot är jag mot att kön ska behandlas annorlunda, därför tycker jag det här var bra.

Den perfekta försäkringen annars är ju att jag får betala skitlite eftersom jag aldrig använt en försäkring och om det väl händer något så får hela kollektivet pynta :gnissla

Hur korkade kan de bli makthavarna,:va försäkringsbolagens premier baseras för hundan på statestik. ojojoj. Och så går mina skattepengar till deras löner.:mad:

Det stora problemet, eller det som är synd rättare sagt. Är ju att tjejerna drabbas ganska hårt medan det knappt gör någon märkbar skillnad för oss killar, även om vi antar att marknadsekonomin fungerar. Allt eftersom det fortfarande är så få tjejer i fördelningen.

Synd är det, för vi har haft en trend där alltfler tjejer vågar sig in i matchen, men högre kostnader ger en större barriär för nya kjoltyg att ta sig över. Det kommer garanterat att påverka inflödet av nya tjejer på 2 hjul. = Dåligt för tjejerna, dåligt för "sporten", dåligt för opinionbildandet och dåligt för oss! :(

Jag håller iofs inte med om att försäkringsbolagen står för någon vidare kartellbildning i sverige, har jobbat med sälj inom försäkring och kan säja att prispressen är stenhård och att 95% av privatmarknaden köper på pris och ingenting annat. Hur mkt de än värderar kvalitet när de pratar om det så väljer de lägsta pris när det kommer till kritan.

.. och ändå är de flesta stjärnkockar män...:va hur förklarar du det?

Tjejer är bra på många saker, men inte bäst på nåt!? :va

Last edited:
Tjejer tar inte för sig och är inte lika kaxiga som killar. Därför hamnar de inte i fokus lika mycket

Det stora problemet, eller det som är synd rättare sagt. Är ju att tjejerna drabbas ganska hårt medan det knappt gör någon märkbar skillnad för oss killar, även om vi antar att marknadsekonomin fungerar. Allt eftersom det fortfarande är så få tjejer i fördelningen.

Synd är det, för vi har haft en trend där alltfler tjejer vågar sig in i matchen, men högre kostnader ger en större barriär för nya kjoltyg att ta sig över. Det kommer garanterat att påverka inflödet av nya tjejer på 2 hjul. = Dåligt för tjejerna, dåligt för "sporten", dåligt för opinionbildandet och dåligt för oss! :(

Jag håller iofs inte med om att försäkringsbolagen står för någon vidare kartellbildning i sverige, har jobbat med sälj inom försäkring och kan säja att prispressen är stenhård och att 95% av privatmarknaden köper på pris och ingenting annat. Hur mkt de än värderar kvalitet när de pratar om det så väljer de lägsta pris när det kommer till kritan.

Bra inlägg.:tummenupp
Det enda jag inte håller med om är kartellbildningen eller oligopolet på försäkringsmarknaden. Det beror på vad vi pratar om för försäkring. Fram tills sommaren 2005 var det ett rejält oligopol på livförsäkringsmarknaden. Hem- och bilförsäkring är en relativt konkurrensutsatt marknad men däremot är våra "sporthojsförsäkringar" knappast särskilt konkurrensutsatta då det inte är en särskilt intressant marknad för försäkringsgivarna.

Privatpersonen köper i de flesta fall vad försäkringsmäklaren vill förmedla/sälja vilket inte alltid är pris utan förmedlarens/försäkringssäljarens provision/budgetmål som styr. ;)

Så sant som det är sagt.
Men på något lite skadeglatt sätt njuter jag liiite när sånt här händer till tjejernas nackdel då det skall skrikas om jämställdhet i alla frågor hela jädra tiden.

Men nej, detta är inte bra.
Jämnstäldhet?

Alla borde lära sig tala för sig själva och sin rätt till saker, killar som tjejer, annars ska man bannemej inte ha rätt till det heller. Kan man inte stå upp för den man är och vad man vill, så borde inte andra bemöda sig heller.
(Undantaget är då självklart skadade/sjuka personer)

Det är upp till var och en att förhandla för sig själv anser jag, men när det kommer till större bolag ex. försäkringsbolag så blir det alltid svårare att förhandla!

Tycker självklart att även försäkringen borde baseras på personen ifråga, men det tar ju alldeles för mycket tid för dem. Men det känns som försäkringsbolagen skulle kunna ändra mycket om det bara fanns ordentliga register att söka i. Men inga instanser i sverige idag verkar ju synca med varandra, så det blir nog rätt svårt, eller lär ta lång tid iallafall.

Blir bara att jag försäkrar min med endast trafik istället och sparar undan pengar på ett annat konto. Det tar inte speciellt många år/månader innan jag kan köpa mig en ny i så fall. :gnissla

Vilken jävla värld vi skapar!

Hur i helvete tänker de? först utgår de från vissa faktorer och statistik, men plötsligt kan man köra över vissa punkter för att nån jävel blir kränkt!

Och försäkringsbolaget gnäller inte för det är flera miljoner som blir vinst utan att behöva lyfta ett finger.:va

.. och ändå är de flesta stjärnkockar män...:va hur förklarar du det?

Jag skulle förklara det med att män har extremt mycket mer tävlingsinstinkt och vinnarskalle. Kvinnor som har samma egenskaper kan gå minst lika långt, det är jag övertygad om.
Denna egenskap hos män är nog ganska rotad i arvsmassan, kolla bara på krogen där evolutionen backar ett par tusen år... :rolleyes:

-

Att tjejers premier ska skotas tycker jag är trist, precis som de flesta andra i tråden. De enda som gynnas av detta är försäkringsbolagen.
En bra jämförelse var förbud av tjej/killtaxa hos frisören. Mitt hår som bara blir mindre och mindre blev bara dyrare...

Är väl inget mysterium över det här, hur många fordon är registrerade på män respektive kvinnor? Garanterat fler fordon som är skrivna på män än kvinnor, vilket naturligtvis leder till att "män" är mer inblandade i olyckor än kvinnor. Vem som kör fordonet har ju inget med saken att göra när det kommer till sakförsäkringar.

Kewk.
Nu kommer alltså hushållets totala premier stiga?
Tack för den.

Räntan har gått upp 50% på två år, elen runt 30%, premierna en del men lönen står still.
Vad är det som händer? Måste bli inflationsrally av detta. Eller depression?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT