Slut på tjejpremier.

Vågar man hoppas på att premien för oss killar sjunker iome detta, eller blir det helt enkelt bara killpremier för tjejerna också tro?

Vågar man hoppas på att premien för oss killar sjunker iome detta, eller blir det helt enkelt bara killpremier för tjejerna också tro?

Kommer killar att krascha mindre för att tjejpremien försvinner?
Vill försäkringsbolagen vara "schyssta", eller tjäna så mkt som möjligt?

Man kan nog lugnt räkna med en chockhöjning av premien för tjejerna.

Last edited:

Självklart sjunker de inte utan försäkringsbolagen ser en ypperlig chans till att dra in lite mer kosing :mad:

pga konkurrensmässiga själ kommer ju marknaden att jämna ut detta eftersom den med billigast premie får flest kunder. Det borde betyda att försäkringen för manliga förare blir lägre. Blir lite som grön skatteväxling, där överpriset på kvinliga försäkringar då subventionerar manliga.

Kommer killar att krascha mindre för att tjejpremien försvinner?
Vill försäkringsbolagen vara "schyssta", eller tjäna så mkt som möjligt?

Man kan nog lugnt räkna med en chockhöjning av premien för tjejerna.

Frågan är väl snarare om tjejer kommer att börja krasha oftare för att de får betala samma premie. Fler ska vara med och dela på de totala missödena, om tjejer nu är bättre på att hålla sig på vägen och undan fara så så borde premierna rent tekniskt bli lägre för oss killar om tjejerna ska vara med och betala för "våra" missöden...

Vi kan juh om inte annat hoppas på att det blir som moddan tror :tummenupp

Fan va sjukt!!! :brinnerup

Försäkringsbolagen sätter ju inte en högre premie på killar för att jävlas, utan för att de statistiskt är dyrare att ha som kunder... Det har ju inget med jämställdhet att göra. Bara ren statistiskt säkrad fakta.

Aja, bra för oss killar, dåligt för er tjejer.

Troligtvis så höjs tjejernas premier till killarns nivå och så var det klart, Försäkringsbolag ägnar sig ej åt välgörenhet :gnissla "Men vaddå du kör en sporthoj, den är farlig på pappret!!"

Fan va sjukt!!! :brinnerup

Försäkringsbolagen sätter ju inte en högre premie på killar för att jävlas, utan för att de statistiskt är dyrare att ha som kunder... Det har ju inget med jämställdhet att göra. Bara ren statistiskt säkrad fakta.

Aja, bra för oss killar, dåligt för er tjejer.

Jo, men tjejer är juh statistiskt bättre på attlaga mat och diska, ändå är det sexistiskt att säga att de hör hemma i köket :tuttar

Vart är den där duckande smileyn när man behöver honom :tungan

På vilket sätt är det bra för oss killar? :va

Om bolagen inte sänker premien för män så har ju hela grejen bara lett till att bolaget tjänar mer pengar. Rimligtvis så kommer premien att slås ut på alla förare oavsett kön och därmed sänkas för män och höjas för tjejer. Dock så är det ju förhållandevis få tjejer som kör hoj, så skillnaden för oss män blir väl marginell, medan den blir markant för tjejerna.

Troligen så ser bolagen också en chans att fiffla till sig en lite större del av kakan också.

Hur stor är andelen kvinnor som kör 1000cc supersportmaskiner av alla som kör dem? Antagligen så få att det inte märks på killarnas premier på samma sätt som på brewdarnas när dom gör utjämningen. Vilken är vanligaste brewdhojjen? Kör du en sådan så kan du nog räkna med att kunna se skillnaden innan öresutjämningen ;)

Om bolagen inte sänker premien för män så har ju hela grejen bara lett till att bolaget tjänar mer pengar. Rimligtvis så kommer premien att slås ut på alla förare oavsett kön och därmed sänkas för män och höjas för tjejer. Dock så är det ju förhållandevis få tjejer som kör hoj, så skillnaden för oss män blir väl marginell, medan den blir markant för tjejerna.

Troligen så ser bolagen också en chans att fiffla till sig en lite större del av kakan också.

Något säger mig att vi kommer få behålla den premien vi har men att tjejerna kommer få höjd premie, något annat skulle förvåna mig.

Något säger mig att vi kommer få behålla den premien vi har men att tjejerna kommer få höjd premie, något annat skulle förvåna mig.

Dvs bolagen skyller på dum politik, men roffar åt sig hela den extra pengen i egen ficka.
Ja, risken finns väl. Annars skulle väl inte korkskallen som representerade försäkringsbolagen uttalat sig som han gjorde.
"Beslutet riskerar att innebära fördyrade försäkringar för konsumenterna, enligt chefsjuristen Johan Lundström."

Damn you jämnställdhet! :arsele:rolleyes:

detta e de militanta feministernas verk

Tror inte det. Jag har dock fått en "premiejustering" som gjorde min försäkring billigare. F-bolagen får gå med max 10% i vinst om jag inte förstod helt fel, och då måste man göra sådana justeringar ibland. Tjejerna är dock så få, så att deras premiehöjning inte borde påverka killarnas

Last edited:
Vill minnas att även åldersdiskriminering är olagligt.

Men kanske bara åt ena hållet?

Var en krog här i stan som fick hot om repressalier om dom inte tog bort sin max 35år gammal regel.

Förstår inte varför premierna ska vara lika oavsett kön. Känns som ett dåligt försök på göra samhället mer jämställt och som många andra redan sagt så lär alla försäkringsbolag dra in några extra slantar om år på detta.

Jag lägger också min röst på att vi killar får behålla våra premier medan tjejernas kommer höjas. Hoppas att detta på något sätt ordnar sig så att de som förtjänar en lägre premie ska få det. Som det är nu betalar redan tillräckligt många alldeles för höga premier än vad de borde. Ska bli intressant att se slutresultatet av denna premieförändring.

Om det nu ska vara samma premie för tjejer som för killar så borde det vara samma premie för precis varenda kotte, annars är det ju åldersdiskriminering, diskriminering av folk i storstäder, diskriminering av folk som väljer att ha burka... f´låt, jag menar köra sporthoj etc!
Jag är kränkt!!!!

pga konkurrensmässiga själ kommer ju marknaden att jämna ut detta eftersom den med billigast premie får flest kunder. Det borde betyda att försäkringen för manliga förare blir lägre. Blir lite som grön skatteväxling, där överpriset på kvinliga försäkringar då subventionerar manliga.

I en perfekt fungerande marknadsekonomi så har du rätt. Nu är vi dock i Sverige. Vi är antagligen världsmästare i kartellbildning och vänskapskorruption. Jag tror att pengarna slutar på botten (toppen?) av f-bolagens kassakista eller som ännu fetare VD- bonus. Tjejerna får antagligen betala samma höga premie som grabbarna.

Om jag säger så här: Det kraschades antagligen ganska mycket mindre förra året än året innan. Dödstalen tyder i alla fall på det. Är det någon här som fått se sin premie sänkt? :confused:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman