Slut med att trimma hojar inom EU?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Men va f-n?

MEPs push ahead with plans to make tuning impossible

En likadan röstning till så är det kört för t.ex. omdrevning och Power Commander för de som gillar det.

53f935c1-82e8-ca38.jpg

Oh, då kan jag inte köra med turbo på hojen längre....
Fast det får jag ju inte i dagsläget heller....
Så vad skillnaden blir vet jag inte riktigt...
:D

Hur ska man göra det omöjligt att dreva en hoj.
Någon borde nog släppa skrivbordet och kolla hur en hoj faktiskt fungerar :huvet

Och hur/varför skulle en sådan lag vara till nytta för någon?

ABS delen kan jag förstå, men det kommer ju autmagiskt nu ändå.

Var stora demonstrationer i Storbritannien om EU:s motion om att förbjuda all form av modifiering av motorcyklar (det som artikeln handlar om).

Problemet med något sånt påhitt blir dock att få lagen att efterföljs. Som Wiseguy säger, folk kör ju idag med monstertrimmade sugmotorer på 200 hästar och turbohojar med upp emot 500 hästar på gata utan att nån bryr sig. Vad kommer skillnaden vara efter EU:s genomslag? Ingen.

Last edited:
Var stora demonstrationer i Storbritannien om EU:s motion om att förbjuda all form av modifiering av motorcyklar (det som artikeln handlar om).

Problemet med något sånt påhitt blir dock att få lagen att efterföljs. Som Wiseguy säger, folk kör ju idag med monstertrimmade sugmotorer på 200 hästar och turbohojar med upp emot 500 hästar på gata utan att nån bryr sig. Vad kommer skillnaden vara efter EU:s genomslag? Ingen.

jag ser inget trafikproblem i att vissa kör runt med obesiktigade turbohojar. Jag ser dock ett gigantiskt problem med ungdomar som kör runt i risiga bilar, och nästan alltid för snabbt, och banne mig alltid för snabbt i mitt villakvarter, där det springer runt barn, och kvinnor med barnvagnar.

Då tycker jag vi ska barrikadera alla villakvarter, så endast boende ska få komma in, alla andra ska skjutas i benet vid försök. Sen tycker jag vi ska montera in kontrollutrustning i alla bilar, så att de rapporterar själva om man kör för fort, och direkt till polisen. Man ska även kunna få sin fartbot i sin e-brevlåda för smidigast hantering, eller varför inte dras av från nettolönen direkt, ännu smidigare.

Sjukt hur mycket gemene man kan fokusera på en liten grupp (oss motorcyklister) och vilken energi man lägger ner för att göra livet surt för oss. Och till vilken samhällsnytta ? Jag tyckte att polisen gjorde rätt i sin bedömning att de fokuserar på att få ner medelhastigheten, i stället för att jaga enstaka testosteronstinna självmordspiloter.

Grejen är ju att redan idag så kan du inte trimma eller byta delar på din hoj utan att bryta mot helfordonsgodkännandet. Så en till lag/förordning som betyder samma sak är ju ganska verkningslös.

Är en ommappning/Power Commander olaglig idag? :va

Man byter ju inte ut några delar utan justerar bara det som redan finns.
Chiptrimning av bilar är väl inte tillåtet, så samma sak borde väl gälla hojar.
På bilsidan är det väl mest avgasreningen som påverkas, men å andra sidan har ju hojar numera katalysatorer så...

Att det inte finns regler för bilar och dess avgassystem tycker jag är underligt, jag får väl bygga "race system" på bilen och besikta den och dom säger inget om ljudet, man fan om man bara sätter ett enkelt slipon på hojjen så klarar man inte besiktningen pga för högt "oljud".

Sjukt hur mycket gemene man kan fokusera på en liten grupp (oss motorcyklister) och vilken energi man lägger ner för att göra livet surt för oss. Och till vilken samhällsnytta ?

Jag tyckte att polisen gjorde rätt i sin bedömning att de fokuserar på att få ner medelhastigheten, i stället för att jaga enstaka testosteronstinna självmordspiloter.

Verkligen?

Inom nationalekonomin är det normalt att man (med all rätt kritiserat) fokuserar på den totala effekten av förändringar. Ex. 3 minuter sparad restid för 100.000 stockholmare är mer värt än 10 min sparad restid för 10 Mjölbybor.

Problemet med det uppstår när 3 sekunder sparad restid för 600.000 08or summerar till mer än 10 minuter förlust för 50 st.. De som får 3 sekunder skiter i vilket, men de som förlorar 10 lider kännbart.

På samma sätt känns det med hastigheter och VV. Kan man konstatera att farten är den avgörande faktorn i de flesta olyckor, då ska man inte ta ner DEN fart som dödar, utan farten generellt. Om det sen innebär att vi som kanske kör 85 på den tomma, 2-filiga motortrafikleden med 70 som gräns får böter (för det är ju bra?), medan de som dör och dödar likförbannat håller 140 på samma sträcka kan fortsätta med det för polisen står där i rusningstid och inte kvälar helger när "buset" är ute.

Konekvensen: Vi vardagstöntar blir fattiga, staten får in pengar, och orsaken till varför det var viktigt med hastighetsövervakning är oförändrad.

Och det är bra?

Sjukt hur mycket gemene man kan fokusera på en liten grupp (oss motorcyklister) och vilken energi man lägger ner för att göra livet surt för oss. Och till vilken samhällsnytta ? Jag tyckte att polisen gjorde rätt i sin bedömning att de fokuserar på att få ner medelhastigheten, i stället för att jaga enstaka testosteronstinna självmordspiloter.
Det är för att normen är att köra bil, det har någon slags rättighet att ha en bil. Att ha en motorcykel är däremot ingen som helst norm, eller rättighet, utan en lyx som sticker ut ur mängden, mao är det alltid värre om vi begår samma brott som medelsvensson gör till vardags utan att någon bryr sig.

Tex, hur många kriminella kör hoj? Hur många kriminella åker bil, eller tunnelbana? Men lik förbannat pratas det bara om mc-gäng, aldrig någonsin om bilgäng :huvet

Att det inte finns regler för bilar och dess avgassystem tycker jag är underligt, jag får väl bygga "race system" på bilen och besikta den och dom säger inget om ljudet, man fan om man bara sätter ett enkelt slipon på hojjen så klarar man inte besiktningen pga för högt "oljud".

vadå för högt oljud? en hoj med mer ljud är ju renarama fågelsången :D

Är en ommappning/Power Commander olaglig idag? :va

Man byter ju inte ut några delar utan justerar bara det som redan finns.

Motorstyrningen ingår väl i helhetsgodkännandent av fordonet och får inte ändras eller delar av den påverkas/sättas ut funktion (som att tex koppla ur lambdasensorn) så den inte beteer sig likadant som när fordonet testades inför helhetsgodkännandet.
Så ja, om besiktningen har möjlighet/ork att kolla det så skulle eg inte ett fordon med powercommander bli godkännt. (förutsatt att det är så nytt att det är helhetsgodkännt)

jag ser inget trafikproblem i att vissa kör runt med obesiktigade turbohojar. Jag ser dock ett gigantiskt problem med ungdomar som kör runt i risiga bilar, och nästan alltid för snabbt, och banne mig alltid för snabbt i mitt villakvarter, där det springer runt barn, och kvinnor med barnvagnar.

Då tycker jag vi ska barrikadera alla villakvarter, så endast boende ska få komma in, alla andra ska skjutas i benet vid försök. Sen tycker jag vi ska montera in kontrollutrustning i alla bilar, så att de rapporterar själva om man kör för fort, och direkt till polisen. Man ska även kunna få sin fartbot i sin e-brevlåda för smidigast hantering, eller varför inte dras av från nettolönen direkt, ännu smidigare.

Leta upp en gammal barnvagn göm dig i buskarna. När idioterna kommer i sina skit blöjraggarbilar kasta ut skiten framför bilen :D tror de skulle skita ner sig....:D

Det rullar mer farliga skitbilar än hojar på våra vägar......... Ideer till dessa värdelösa påhitt kommer från okunniga och fantasilösa människor :whip

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph